האח הגדול של יונדאי הוצג כבר לפני שנה כמחליף ל-1H הוותיק, אחד הכלים האחרונים של הקוריאנים שהתבסס על פלטפורמה של מיצובישי. הסיבה שהוא מגיע רק עכשיו פשוטה וקשורה לתיבה האוטומטית שאבדה במעבר בין H ל-i. בקוריאה ובשוק הגלובלי אומנם מוצעות תיבות כאלה, אבל אירופה, כהרגלה, מסתדרת בינתיים בלי. ההתיישרות עם אירופה היא גם זו שהביאה את הכינוי i800 (כממשיך משפחת ה-i20, i30 וכו'), בעוד שבקוריאה ובארצות נוספות הוא עדיין מכונה 1H. אולם כאשר עולם הרכב מכפיל ומשכפל נישות, מאפשר לכלים לרקוד בין הסגמנטים השונים, ברור שגרסת הנוסעים של היונדאי המסחרי נמצאת בצומת דרכים מוזר: בין רכב הסעות למיניוואן גדול, מוכנה לשמש תחליף למובילי הנוסעים המשפחתיים אך לא ממש מסתירה את שורשיה בהתיישבות העובדת. יש כאן שמונה מקומות ישיבה (אחד יותר מאשר למיניוואן הממוצע) וגם מקום גדול למטען - אבל אם הגעתם בציפייה ליורש לטראג'ט, אתם בפירוש בבעיה (גם אם לא זחלתם מתחת לרכב ופגשתם בסרן ה"חי" והמאוד מסחרי). כך שאין ספק שלגרסה המסחרית של ה-i800 – זו שנטולה חלונות ומושבים מאחור - חיים קלים יותר, כי היא פשוט... מסחרית. אבל אם כמוני הכרתם את ה-1H באופן אישי (וזה לא כבוד גדול), אז כבר מהשנייה הראשונה תופתעו מהקפיצה הגדולה שנעשתה כאן ומהידידותיות של הרכב הגדול הזה לנוסעים.
ושוב תורת היחסות: אם ציפיתם מה-i800 להרגיש כמו מיניוואן מפואר ומודרני אתם עלולים להתאכזב. אם לעומת זאת ציפיתם לכלי מסחרי ספרטני, תגלו תא נוסעים מפתיע לטובה. למרות הפלסטיק הקשיח, סביבת הנהג נעימה, נאה, ונעה בין הקווים העכשוויים של יונדאי לאלה של הדור הקודם (כמו שמראים תאורת המחוונים הירקרקה ומחשב הדרך המוגבל). אלא שעבור כלי מסחרי זה בהחלט סביר, ולעומת חלק מהמתחרים שנראים מאוד ספרטניים (סיטרואן ג'אמפי, למשל) ה-i מרגיש עשיר למדי. אין חלקי מתכת חשופים בקוקפיט ואפילו ריפוד הבד נראה טוב ומגיע עד לדפנות הדלתות (רכב המבחן עטה משום מה פלסטיק, אבל הגרסאות שיימכרו ירופדו בבד).
התחושה החיובית ממשיכה לפרטים הקטנים: שליטה על כל פתחי האוורור הקדמיים (סגירה/פתיחה), תאורה למפות ולמראות האיפור ומראה מתכהה נגד סנוור. אפילו השליטה במערכת האוורור המפוצלת לאחור נראית טוב. יחסית לז'אנר המסחרי ה-i גם שופע תאים: זה מתחיל בצמד תאי הכפפות, ממשיך דרך ניצול הדלת הגדולה לחללים בשני מפלסים (הקומה התחתונה מעט נמוכה מדי), כיסים בגב המושבים הקדמיים ומנשא ספלים נשלף. יש גם מחשב דרך אך חבל שהוא מוגבל (אין מד צריכת דלק) ומסורבל. הנוסעים מאחור זוכים לתאורת פנים חזקה (שיודעת גם להחליף צבעים...) וגם שליטה על מערכת המיזוג, כולל אפשרות כוונון לפתחים האישיים. במילים אחרות, בשביל כלי מסחרי להסעות זה ממש טוב. עוד יצוין כי ה-800 מצויד גם בבקרת יציבות (עם פונקציה מיוחדת למניעת התהפכות), אך רק זוג כריות אוויר. נכון, זה מקובל בז'אנר, אבל הגיע הזמן להתקדם.
ממרומי ה-i תנוחת הנהיגה היא כצפוי גבוהה ומסחרית. ההגה, שמתכוון רק למרחק, קצת קרוב מדי ודוושת המצמד ארוכת המהלך מעט רחוקה מהרגל, אבל אפשר להסתדר. מצד שני הבורר הידני (מעט נוקשה) ממוקם גבוה וקרוב ליד. יונדאי למדו משהו מהאירופאים.
מאחור אנו מוצאים שתי שורות עם שלושה מושבים (בפיצול של שניים ושלוש). הם נוחים, ניתנים לכיוון זווית והשורה המרכזית יכולה לנוע מעט על מסילות כדי לשפר את איכות החיים ביציע. אין כאן את מגוון אפשרויות הקיפול השימושיות שיש למיניוואנים (הגיע הזמן ללמוד משהו?) אבל ביחס למקובל זה טוב.
למרות דלתות הזזה רחבות, הכניסה לשורה השלישית קצת מסורבלת, בייחוד בגלל אופן קיפול והזזת המושב (בשתי תנועות). אפשר היה לחשוב על פתרון יותר אלגנטי. דיברנו על מיניוואנים ואחד ההבדלים הבולטים לעומתם הוא שכאן גם בתפוסה מלאה נותר מקום למטען. ולא סתם מקום, עם 875 ליטר התחלתיים יש לו מרחב כמו בשתיים–שלוש משפחתיות.
רעש המנוע אומנם אינו מוחרש לחלוטין ובעיר קל לזהות את מקור הטרטור, אבל אחרי שלבי החימום וכבר משיוט במהירות נמוכה הוא הופך שקט יותר, ומוסווה על ידי רעשי הצמיגים והרוח (שאינם מוגזמים בפני עצמם). צריכת הדלק, בהתחשב בקצב וברמת העומס (חלק גדול מהנסיעה נעשתה בתפוסת נוסעים מלאה), הייתה טובה למדי ועמדה על כ-9 ק"מ לליטר. שיוט רגוע יותר יניב תוצאה משופרת בהרבה.
למרות תחושת הגודל, בעיר מפתיע הקוריאני בכושר תמרון טוב למדי, וקוטר הסיבוב אינו גדול מדי. זה עדיין לא אומר שהוא יוכל להידחק לכל מיני סמטאות צרות או חניות צפופות, אבל זה בהחלט מקל על החיים.
גם מבחינת התנהגות כביש מציג הכלי של יונדאי יכולת נאה, בייחוד אם לא היו לכם אשליות מיניוואניות. הוא אינו מתנדנד מדי בכביש מפותל ומשובש ורוב הזמן הריסון מספק, למרות שהוא נע קצת על ציר האורך (כצפוי מכלי כה ארוך). גם הרגישות לרוחות צד האופיינית לכלים גבוהים אינה בעייתית כאן. ההגה קצת מת במרכז, אך בסך הכל מציע תחושה מדויקת וטובה עם משקל נכון. וגם אם ממרומי המושב כל רכינה בפניות מורגשת, זה אינו מוגזם לסוג כזה של רכב. אפילו הנוסעים מאחור לא התלוננו על מחלת ים, או על קפיצות מוגזמות. הבלמים הציגו יכולת סבירה אף הם, אם כי הייתי שמח לקצת יותר נשיכה.