במהלך 2017 נמסרו בישראל 281,563 מכוניות בהשוואה ל-286,728 מכוניות ב-2016, ירידה קטנה של 1.8% – וירידה ראשונה מאז 2012. פרט לחודש ינואר, בו נמסרו 45,210 מכוניות – שיא מסירות בחודש אחד – בשאר החודשים בלטה מגמת האטה; ממוצע של כ-21,500 מכוניות לחודש (258,000 בחישוב שנתי; רמה הדומה ל-2015). בנוסף, נמכרו ב-2017 גם 4909 מוניות (שאינן נכנסות לנתוני המסירות הרגילים).
צילום: מנהל
יצרנים ומותגים
לישראל מיובאים 43 מותגי רכב (17 מהם מותגי יוקרה). יונדאי, כמו בשנה שעברה, סיימה את השנה ראשונה, מקדימה בפער קטן את קיה; שני המותגים השייכים לאותו קונצרן יונדאי/קיה רשמו ירידה (קרובה) במסירות, וגדולה מהירידה בכלל השוק – ועדיין, מדובר ב-25.7% משוק הרכב הישראלי.
בעשירייה הראשונה נרשמו עלייה צנועה לטויוטה ועליות משמעותיות הרבה יותר לסקודה ובעיקר לסוזוקי, ניסאן ורנו. מאזדה ירדה ב-9% ואילו מיצובישי צנחה בכמעט 40%. בעשירייה השנייה בולטות עליות של אודי (9.9%) ובמיוחד דאצ'יה (26.1%), וירידות של שברולט, פולקסווגן, סובארו ואופל.
צילום: מנהל
מותגי יוקרה
במהלך 2017 נמסרו 18,589 מכוניות של מותגי יוקרה – עלייה של 11.2% ביחס ל-2016, הבולטת במיוחד על רקע הירידה בכלל השוק (1.8% כאמור). אודי ראשונה ביוקרה (17 בדירוג הכללי) עם 4598 מכוניות ועלייה של 9.9%; מרצדס שנייה (21 בכללי) עם 3783 מסירות (כולל 378 מסחריות) עם עלייה של 10.8%; ב.מ.וו שלישית (22 בכללי) עם 3451 יחידות ועלייה של 14.3%. וולוו רביעית (25 בכללי) עם 1284 מסירות, כמעט ללא שינוי; לקסוס חמישית (26 בכללי) עם 1227 מסירות וירידה של 12.4%. השאר עם מכירות תלת-ספריות, אך מותגים אחדים רשמו שיפור מרשים באחוזים: אלפא רומיאו (41%), קדילאק (84%), פורשה (78%), מזראטי (123%).
צילום: מנהל
דגמים בולטים
בין הדגמים בולטים רבי המכר בכל קטגוריה. הרכב הנמכר ביותר בכלל והמוביל בין דגמי המיני הוא
קיה פיקנטו של קיה עם 11,765 יחידות; השני בכלל ורכב הפנאי הנמכר ביתר הוא
קיה ספורטאז'; 11,635 יחידות נמכרו מהדגם שהוביל את הטבלה בשנה שעברה. המשפחתית הנמכרת ביותר היא זו המדורגת במקום השלישי בכלל הדגמים הנמכרים,
טויוטה קורולה, עם 9118 יחידות.
צילום: מנהל
יבואנים
בישראל פועלים 17 יבואני רכב; ארבעה מהם קטנים ביותר, מייצגים מותגי יוקרה – אחדים מהם אקסקלוסיביים במיוחד – וסך המכירות הכולל שלהם ב-2017 היה 660 מכוניות.
בצד העליון של הסקלה, מסרו חמשת הראשונים, כל אחד עם פלח שוק דו-ספרתי, כ-190,000 מכוניות – שני-שליש מכלל המסירות.
צילום: מנהל