סיאט אטקה, 1.5 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית; 'סטייל' – מחיר החל מ-149,000 שקלים
סיאט אטקה, 1.5 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית; 'XP' – מחיר החל מ-169,000 שקלים
סיאט אטקה, 1.5 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית; 'FR' – מחיר החל מ-172,000 שקלים
*תוספת עבור כל צבע שאינו לבן – 2,500 שקלים
רקע כללי
בשנת 2016 חשפה סיאט את אטקה, דגם פנאי קומפקטי (SUV-C) שהיה רכב הפנאי הראשון שלה. אטקה נחת בישראל לקראת סוף אותה השנה, באיחור ביחס למתחרים רבים, חלקם כבר מבוססים בשוק. הדגם נמכר כאן בהיקפים סבירים, אך לא היה לרב-מכר מסוגו.
פחות משלוש שנים אחרי השקתו, אטקה צויד במנוע הטורבו-בנזין החדש 1.5 ליטר שהחליף את ה-1.4 ליטר. בנוסף, רמת הגימור הבכירה, 'אקסלנס+', הוחלפה ב-'FR' הספורטיבית למראה והפופולרית כאן.
ביוני 2020 הציגה היצרנית הספרדייה מהדורה מחודשת לאטקה, וזו הגיעה לישראל בחודש ספטמבר. במסגרת מתיחת הפנים נעשו שינויים עיצוביים מלפנים ומאחור, וכן נוספה להיצע רמת גימור חדשה, 'אקספיריינס' ('XP' בקיצור). אטקה המחודש מצויד ביחידת ההנעה המוכרת של קבוצת פולקסווגן: מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 150 כ"ס, תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים והנעה קדמית.
כאמור, סיאט אטקה מוצע בישראל בשלוש רמות גימור, וכבר בזו הבסיסית חישוקי "17, תאורת לד, בקרת אקלים מפוצלת, מולטימדיה עם קישוריות אנדרואיד/אפל ("8.25), חיישני תאורה וגשם, בלם חנייה חשמלי ועוד. מפרט הבטיחות כולל, בין היתר: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת עייפות ועוד.
עיצוב, שימושיות, אבזור, בטיחות
כאמור, במסגרת מתיחת הפנים זכה אטקה לשינויים בחזית הרכב ובאחוריו, שמטרתם לעדכן את הופעתו. כך, עוצבו קווים אגרסיביים יותר בשבכה, בפגושים ובמכסה המנוע. מאחור דלת תא מטען חדשה, כיתוב שונה לשם הדגם – אותיות לטיניות בכתב יד מחובר – כמו ביתר דגמי המותג החדשים והמתחדשים. שינויים אלה הביאו לכך שהדגם המחודש נראה כמעין לאון מוגבה.
השינויים בתא הנוסעים בולטים פחות. סביבת הנהג באטקה איכותית ועשויה היטב, עיצובה נקי ונטול גימיקים, מעט פשוט מדי. ובכל זאת, גלגל ההגה החדש, מערכת המולטימדיה עם הממשק החדש המשרת את שאר דגמי קבוצת פולקסווגן, ולוח המחוונים המוקרן (החל מרמת הגימור 'XP') תורמים את חלקם ליצירת הופעה עדכנית וטובה מזו מאשר בדגם שלפני מתיחת הפנים. עוד יצוינו לטובה: הנדסת האנוש המצוינת והמושבים הקדמיים הנהדרים.
המרחב מלפנים ומאחור מספק בהחלט, ובאטקה מקום מרווח לארבעה מבוגרים. יושבי הספסל האחורי ייהנו מיציאת מיזוג נפרדת וצמד שקעי USB-C. תא המטען גדול (510 ליטר) ומבנהו שימושי ונוח.
ביצועים, צריכת דלק, נוחות, התנהגות
יחידת ההנעה, כאמור, מוכרת מיתר דגמי קבוצת פולקסווגן: מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר, 150 כ"ס, 25.5 קג"מ, תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, הנעה קדמית; 0 ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות, המהירות המרבית 200 קמ"ש.
זוהי חטיבת כוח מצוינת והיא מעניק לאטקה ביצועים מצוינים, עם צבירת מהירות טובה מאוד, והתנהלות ראויה תחת עומס. החלפות ההילוכים זריזות ומהירות, ופעולת התיבה חלקה במהלך נהיגה רגילה. עם זאת, היינו שמחים לשילוב מעודן יותר בין ראשון לשני, בעיקר במהירות זחילה. צריכת הדלק במבחן עמדה על עמדה על 11.3 ק"מ/ל' במסלול שכלל נהיגה מהירה, גם בתוואי הררי.
כיול המתלים הוא בצד הנוקשה יותר של הסקאלה. עם זאת, נוחות הנסיעה סבירה, גם בעיר ובמהירות איטית. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת ככל שהמהירות עולה, הודות לפעולה נכונה יותר של הבולמים בעומס שכזה, וריסון טוב של המרכב. בידוד הרעשים מוצלח.
כיול המתלים הנוקשה מסייע ליכולת דינמית טובה, מספקת בהחלט לכל צורך סביר, וגם מעבר לכך, וזו מעניקה רמת בטיחות גבוהה. בשבילים אטקה מציע לשוהים ברכב נוחות נסיעה סבירה, מאפשר נהיגה מהירה כל עוד השביל כבוש יחסית.
סיכום, תמורה, גרסה מועדפת
סיאט אטקה המחודש הוא רכב פנאי מוצלח, המציע חבילה טובה, מאוזנת ותחרותית. תא נוסעים איכותי, הנדסת אנוש משובחת, מפרטי אבזור נוחות ובטיחות מכובדים. לחובתו הופעתה שאינה ייחודית מספיק, נוחות נסיעה בינונית.
ועדיין, כאשר מציבים מול כל אלה את תג המחיר, 149,000 שקלים ברמת הגימור 'סטייל' המומלצת, מתקבלת הצעה שהיא ללא ספק בין המשתלמות בקטגוריה, אולי המשתלמת ביותר.