נתון ההאצה מעמידה ל-100 קמ"ש הוא אחד הנתונים החשובים ברכב בכלל, בספורטיבי בפרט. אמנם, הוא לא באמת חשוב, מכיוון שהאצות מהמקום נעשות באופן רגיל בעיר, לא בדיוק המקום להגיע ל-100, ובכלל. אפילו אם מישהו מגיע למסלול, הרי מזנקים פעם אחת – ואז רק המרוץ מתחיל.
אבל, נתון התאוצה משקף לא מעט את רמת הביצועים של הרכב, וגם אם זו מתייחסת לקו ישר בלבד, זה הרבה מאוד. ולא רק ביצועים. יכולות ממש משופרות בתחום ממקמות את הרכב במדרג גבוה יותר. אמנם, היכולות השתפרו כל הזמן, אבל גם המחירים הם לא מה שהיו פעם. וכך, הביצועים הטובים לרוב באו עם כלים ממש יקרים, אפילו אקזוטיים.
ואז בא החשמל.
היכולת של המנוע לכשעצמו – בעיקר הקטע הזה של הרבה מומנט המוגש כבר באפס סל"ד – יחד עם העובדה שהוא בא במקרים האלה בצמדים (ויש יותר) ומעניק הנעה כפולה למקסום האחיזה, הביאו לכך שכיום דגמים רבים מאיצים מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5 שניות; גם עממיים. מה שמביא אותנו לצד השני של הספידומטר: המחיר. וכפי שתראו (מיד), המחיר של כאלה המציעים ביצועי-על עדיין גבוה, אבל אינו בסטרטוספרה.
חוק הבחירות
חמשת הדגמים המהירים בישראל מאיצים מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות מ-3 שניות, ארבעה מהם עוברים את קו ה-300 קמ"ש. מכיוון שבמהירויות גבוהות יותר התאוצה כבר אינה כה מסחררת (פיזיקה), הבאנו גם את משך המאוץ לרבע מייל (402 מטרים), שזה נתון ביצועים נחשב ביותר באמריקה הצפונית. לטובת המיקום, אם שני הנתונים שווים, המכריע הוא המהירות המרבית.
אז אחרי שהבנו את החוקים, אפשר להתחיל. למקומות, היכון, צא!
הרשימה מורכבת מרכבים המיובאים בייבוא סדיר לישראל. לכל רכב מוצגים נתונים בסיסיים הכוללים פרטים בנוגע למערכת ההנעה, המחיר, מידת הצמיגים שאחראים להוריד את הכח אל האספלט וכמובן נתוני ההאצה והמהירות.
מקום ראשון: טסלה מודל S פלייד
2.1 שניות ל-100 קמ"ש / 9.2 שניות לרבע מייל / 322 קמ"ש
את המקום הראשון קוטף בפעם הראשונה רכב חשמלי. לא סתם חשמלי, אלא מכונית פאר (קטגוריה F) מגודלת, לא רכב ספורט טהור; לפחות רעידת אדמה של ממש לחובבי ההגה הטהרנים. טסלה מודל S Plaid מונעת באמצעות 3 מנועים חשמליים המספקים יחד 1,020 כ"ס ו-144.8 קג"מ, ובקצה ההנעה הכפולה צמיגים במידה 245/45-19.
התאוצה, כמצוין לעיל, עוצרת נשימה ועומדת על 2.1 שניות בלבד בדרך למהירות מרבית של 322 קמ"ש. לחובבי הדראג נציין כי זמן התאוצה לרבע מייל נמוך מ-10 שניות, מה שאומר שהבעלים יאלצו להתקין כלוב בטיחות ומצנח במידה ויבחרו להשתתף במרוץ הדראג הקרוב שצפוי להיערך בחול המועד פסח. שלכם תמורת 825,000 שקלים בלבד.
מקום שני*: פורשה טייקן
2.8 שניות ל-100 קמ"ש / 10.2 שניות לרבע מייל / 260 קמ"ש
למקום השני, כמו בראשון, הגיע רכב חשמלי ושימושי לארבעה נוסעים בנוחות ובשקט מרגיז למדי. לטאייקן בגרסת 'טורבו S' אמנם אין מגדש טורבו (או כל מגדש אחר) אבל כוח יש לו בשפע: 625 כ"ס ו-86.6 קג"מ חשמליים למהדרין שמועברים לאספלט דרך צמיגים קדמיים במידה 365/35-21 ואחוריים במידה 305/30-21. בפורשה, כמו בפורשה, תאלצו לשלם לא מעט. כמה? כמעט כפול מאשר עבור הטסלה. שלכם תמורת 1,585,000 שקלים.
מקום שלישי: פרארי 812 סופרפאסט
2.9 שניות ל-100 קמ"ש / 10.4 שניות לרבע מייל / 340 קמ"ש
הטהרנים ישמחו במקום השלישי, כי זה עדיין פודיום. לשם מגיעה מכונית הפוסטרים, באדום כמובן: פרארי 812 סופרפאסט GTS, מכונית תיור מ א ו ד מהירה. באמצעות 12 צילינדרים במבנה V ובנפח נדיב למדי של 6.5 ליטרים וללא שום עזרים חשמליים, המנוע האטמוספרי של הפרארי הזו משחרר 800 כ"ס ב-8,500 סל"ד ו-73.2 קג"מ ב-7000 סל"ד(!) לזוג הגלגלים האחוריים הסופר רחבים שלה: 315/35-20. תיבת ההילוכים היא דו-מצמדית המשלבת להילוך הבא בכל שהמנוע מתקרב ל-9,000 סל"ד. העונג הזה כולו שלכם ב-2,925,000 שקלים.
מקום רביעי: פרארי 296
2.9 שניות ל-100 קמ"ש / 10.4 שניות לרבע מייל / 330 קמ"ש
למקום הרביעי מגיעה יצירה נוספת ממראנלו בדמות 296 – מכונית ספורט-על עם מנוע מרכזי. על-מנת לשחזר את זמני התאוצה של פרארי 812 סופרפאסט, ה-296 נעזרת בטכנולוגיה היברידית-נטענת. לא מדובר בהיברידית של השכן. המנוע כאן טורבו-בנזין 3.0 ליטר V6, לתפוקה כוללת של 830 כ"ס המגיעים ב-8,000 סל"ד ו-74 קג"מ. תיבת ההילוכים דו-מצמדית, ההנעה אחורית והצמיגים שם הם במידה 305/35-20.
2,380,000 שקלים יספקו לכם תאוצה מפילת לסתות במסלול המרוצים בסוף השבוע – וגם יכולת דינמית ראויה בהחלט – ואפשרות לנסוע לעבודה וחזרה על חשמל בלבד באמצע השבוע.
מקום חמישי: פרארי F8 טריבוטו
2.9 שניות ל-100 קמ"ש / 10.5 שניות לרבע מייל / 340 קמ"ש
הסוס הצוהל חוזר בפעם השלישית וסוגר את הרשימה האקסקלוסיבית שלנו, הפעם בדמות F8 טריבוטו. ל-F8 מנוע מנוע בנזין כפול-מגדשים 3.9 ליטר V8, וזה מנפק 720 כ"ס ב-7,000 סל"ד ו-78.5 קג"מ, שיקפלו את האספלט בכל פעם שתלחצו על הדוושה הימנית. גם לפרארי הזו תיבה דו-מצמדית המחוברת לזוג הצמיגים האחוריים שמידתם נדיבה: 305/30/20.
ה-F8 איטית בעשירית השנייה במאוץ הקלאסי לרבע מייל בהשוואה ל-812, אבל היא מה שנקרא 'לוקחת את הסיבוב' הרבה יותר טוב, ובמחיר של 2,040,000 שקלים, חשבון העו"ש שלכם יהיה גבוה בכמעט מיליון שקלים. לשיקולכם.
*כאן היה צריך להתייצב הכלי היותר קיצוני של פרארי – SF90, מכונית היברידית עם הספק כולל של 1000 כ"ס, 0 ל-100 ב-2.5 שניות, עד 340 קמ"ש. היא אפילו הגיעה לכאן והוצעה ב-3.65 מיליון שקלים, אלא שכעת המהדורה המוגבלת הזאת אינה מוצעת יותר.