מצבי חירום הם לא דבר נפוץ, ולרוב לא ניתקל בהם. אבל כשמגיע אחד, אנחנו צריכים להגיב בזריזות. הדרך היחידה להגיב בזמן סביר ובקור רוח, היא להיות מוכנים לרוב התרחישים.
תגובה מהירה למצב חירום מכאני
כמובן שההמלצה היא לא לדלג על טיפולי רכב, ולגשת למוסך כשמשהו לא תקין. אבל גם ברכבים מתוחזקים יכול להתקלקל משהו במהלך הנסיעה. ולכן חשוב שתכירו את חלקי הרכב ותדעו להפעיל אותם בכל מצב ברמה טובה בשגרה, כדי שבחירום תוכלו לפעול בלי לחשוב יותר מדי.לדוגמה: אם הבלמים פתאום לא מגיבים, תוכלו להוריד הילוך, להשתמש בבלם היד בהדרגה, להפעיל איתות כפול ולהבהב באורות הגבוהים כדי להזהיר את הנהגים שמסביבכם שמשהו לא תקין ברכב והם צריכים לשמור מרחק. או אם התפוצץ לכם צמיג, אחזו בחוזקה בהגה, הפחיתו את הלחץ על דוושת הגז בהדרגה עד לעצירה מוחלטת בצד הדרך.
תגובה מהירה למצב חירום רפואי
אם אחד הנוסעים ברכב חש ברע וזקוק לטיפול רפואי, הדבר האחראי ביותר לעשות הוא לנסוע בזהירות לצד הדרך ולהזמין אמבולנס. אל תגבירו מהירות ותנסו להגיע לבית החולים בעצמכם, אתם רק תסכנו את עצמכם, את הנוסע ואת הנהגים שמסביב. עצרו וקראו לעזרה.תגובה לתנאי מזג אוויר מסוכנים
ברוב חלקי ישראל, מזג האוויר לא נוטה להגיע למצבי קיצון, לפחות לא כאלה שמפריעים לנהיגה. אבל לעתים אתם עלולים להיתקל בשיטפון, בשלוליות עמוקות על הכביש, ערפל, גשם או ברד כבדים.במקרה של מזג אוויר קיצוני שמקשה על הראות ועל הנהיגה, יש להאט בזהירות, להגדיל את המרחק מהרכב שלפניכם, להדליק אורות ואת האיתות הכפול.
תקשורת עם נהגים אחרים
לצערנו (או לשמחתנו) בני האדם עדיין לא מצליחים לתקשר בטלפתיה אחד עם השני, ולכן אף אחד לא יודע שאצלכם ברכב יש מצב חירום - אם לא תודיעו על כך.מעבר לשימוש באיתות הכפול ובאורות, אם יש איתכם נוסע נוסף (לא הנוסע מסעיף מצב החירום הרפואי), בקשו ממנו לסמן לנהגים אחרים שעליהם להיזהר. כמובן שאם אותו נוסע מוציא ראש או יד מהחלון, עליו לנקוט במקסימום זהירות.