יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה ולקסוס, וחטיבת גיאו מוביליטי משיקים היום (שני) את המותג החשמלי הסיני הצעיר זיקר. מותג זה, השייך לקבוצת ג'ילי, הוקם ב-2021, מכוון להיות טכנולוגי ויוקרתי, ובראשית דרכו כאן מציע שני דגמים: דגם הפנאי X ומכונית הנוסעים 001; על דגמים נוספים ראו ראיון שערכנו עם סגן נשיא זיקר. בראש הפעילות בישראל עומד עמית הראל. 


זיקר, כמו מותגים חשמליים אחרים של קבוצת ג'ילי, עושה שימוש ברצפה החשמלית המודולרית SEA, והדגם 001 חולק את הגרסה הגדולה שלה, 1, וזו משרתת, בין השאר את המיניוואן הגדול החדש וולוו EM90 כמו-גם המינוואן המגודל של זיקר עצמה, 009, גם פולסטאר 4 ו-5. הרצפה תוכננה על-ידי חטיבת המחקר והפיתוח של הקבוצה, CEVT (ר"ת China Euro Vehicle Technology) שהוקמה ב־2013 ושוכנת בגטבורג, שוודיה, והמרכז הזה אחראי גם לעיצוב הדגם החדש. 

זיקר 001
צילום: זיקר

דגם, עיצוב

הדגם 001 הוא הראשון שהוצג על-ידי זיקר, וזה נחשף ב-2021. מבנה המרכב ייחודי – שוטינג ברייק, סטיישן-קופה. הרכב בצד הגדול יותר של הסקלה, ובממדים של מכונית סלון נכבדה: בסיס הגלגלים הוא 300 ס"מ, אורכו 496 ס"מ, רוחבו 200 ס"מ וגובהו 156 ס"מ. נפח תא המטען גדול, 539 ליטרים, ועם קיפול המושבים מגיע ל-2144 ליטרים. משקל הרכב הוא 2275 ק"ג בגרסה הרגילה, 2410 ק"ג בזו עם שני המנועים. 

כמו בזיקר X וכמו בדגמים חשמליים רבים מאוד, גם כאן שתי גרסאות מנוע/הנעה. באחת מנוע והנעה אחוריים, התפוקה היא 272 כ"ס ו-35 קג"מ ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 7.2 שניות.

בגרסת שני מנועים/הנעה כפולה התפוקה היא 544 כ"ס ו-70 קג"מ ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש 3.8 שניות. המהירות המרבית מוגבלת בשתי הגרסאות ל-200 קמ"ש.

זיקר 001
צילום: זיקר

בשתי הגרסאות  סוללת 100 קוט"ש (ברוטו; 95 קוט"ש נטו) והטווח המוצהר הוא 620 ק"מ או 580 ק"מ בהתאמה. הספק הטעינה המהירה (DC) הוא 200 קילוואט, וההספק בטעינה איטית (AC) 22 קילוואט. 

אבזור, מחירים

גרסת המנוע האחד מוצעת ב-270,000 שקלים ובאבזור: תאורת לד מטריקס, חישוקי "21, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, למושבים הקדמיים ולשני החיצוניים מאחור, בקרת אקלים מפוצלת, צג "15.4, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית. 

זיקר 001
צילום: זיקר

בגרסת שני המנועים וברמת האבזור 'פרפורמנס', שמחירה 295,000 שקלים, חישוקי "22, תפעול חשמלי להגה. ברמת האבזור 'קריפטון', העולה 330,000 שקלים, גם קפיצי אוויר, עיסוי במושבים הקדמיים ואוורור במושב הנהג, בקרת אקלים תלת-אזורית, צג אחורי, מערכת שמע משודרגת של ימאהה, תאורת אווירה.   

בבטיחות מערך של מובילאיי הכולל  15 מצלמות, 12 חיישנים ורדאר קדמי ולטענת זיקר הוא ה"מתקדם בעולם". מערך זה מאפשר כמובן את מערך הבטיחות האוטונומי המקובל בתחום. בנוסף מערכת למניעת שחכת ילדים.

האחריות היא לחמש שנים או 100,000 ק"מ ולסוללה 8 שנים או 200,000 ק"מ. טיפולים בכל שנתיים או 40,000 ק"מ. 

זיקר 001
צילום: זיקר