צ'רי FX 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
לקראת 2023 נחת בישראל צ'רי FX, דגם ראשון בסדרת רכבי פנאי של צ'רי אשר תוכננו עבור השוק הגלובלי.
ממדיו לא גדולים במיוחד ביחס לקטגוריה הקומפקטית: 440 ס"מ אורך, 183 ס"מ רוחב, 158.5 ס"מ גובה ובסיס גלגלים של 263 ס"מ.
בתחילת הדרך הוצע רק מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ל' שמייצר 186 כ"ס ומשודך לתיבה דו-מצמדית עם שבעה הילוכים.
ב-2024 הצטרפה למבחר גרסה חשמלית המכונה FX EV. לזו מנוע חשמלי קדמי המייצר 204 כ"ס ו-34.7 קג"מ וההנעה קדמית.
המשקל גבוה יותר, 1785 ק"ג, תוספת של 287 ק"ג ביחס לגרסת הבנזין.
משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 7.6 שניות והמהירות המרבית 172 קמ"ש. להשוואה, בטורבו-בנזין 7.8 שניות ל-100 קמ"ש והמהירות המרבית 206 קמ"ש.
לסוללה 61.1 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 430 ק"מ והספק הטעינה המהירה 110 קילוואט. טעינה ביתית עד 9.9 ק"ו.
מבחוץ, השינוי הבולט לעין בגרסה החשמלית הוא בחזית שיש בה סבכה אטומה המחליפה את זו הגדולה והבוהקת, ובנוסף הוחלף גם הפגוש. החישוקים הקלים בעיצוב חדש והם גדולים מאלה שברמת האבזור הבסיסית. גם בסביבת הנהג נעשו שינויים.
-
עיצוב ונוכחות
עיצובו של צ'רי FX עדכני והחזית אגרסיבית עם סבכה ענקית. התוצאה הכללית מעט רעשנית.
לגרסה החשמלית עיצוב שונה משמעותית: הסבכה האגרסיבית הוחלפה בחרטום אטום, הפגוש חדש, יחידות התאורה מחודדות – וכל אלה יוצרים רכב שעיצובו מתקדם, עדכני ומושך יותר.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים נאה, שילוב הגוונים מוצלח, אבל לא כל החומרים איכותיים. במרכז צג מולטימדיה גדול החובר למחוונים מוקרנים. תפעול שלל המערכות מסורבל וחלקן אינן פועלות כנדרש. גלגל ההגה עמוס בכפתורים.
בגרסה החשמלית בורר ההילוכים עלה מהמרכז למוט מימין להגה ותפעול המגבים עבר לשמאל (אינו נוח).
המרחב גדול מלפנים ומאחור. מושב הנהג נוח ותנוחת הנהיגה גבוהה - אבל הראות לאחור מוגבלת. ליושבים מאחור יש פתחי המיזוג והמושבים נאים, אך אינם נוחים במיוחד.
נפח תא המטען (378 ל') מספק ותאי אחסון מתחת לרצפה מוסיפים לשימושיות.
-
מנוע וביצועים
מנוע הבנזין הוא מהחזקים בקטגוריה (1.6 ל' טורבו, 186 כ"ס) והביצועים טובים מאוד בהתאם. אולם חסרה עקביות באספקת הכוח כשלפעמים היא מעט מושהית, ולפעמים היא מגיעה במינון חזק מהצפוי. במאמץ המנוע רועש. בזחילות חניה הורגשו מעט רעידות מהתיבה.
בגרסה החשמלית 204 כ"ס, ובעיקר 34.7 קג"מ המוגשים בכמעט אפס סל"ד, והביצועים טובים מאוד, ויש לכך ביטוי גם עם יציאה כוחנית מהמקום הנתמכת ביללות צמיגים בחוץ, ולוחמת הגה בפנים.
גם בחשמלי פעולת המצערת אינה מדויקת מכיוון שהדוושה קלה ורגישה מדי, ועם שילוב הבלימה הרגנרטיבית קשה למצוא נקודות שיאפשרו פעולה חלקה.
הדגם החשמלי נע בין בלימה לתנופה כאשר מנסים לשמור על מהירות קבועה או לגלוש ברוגע. גם בזחילות חניה קשה לדייק.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בינונית. בכל מהירות שיבושים קטנים מטופלים כראוי אבל פגמים בינוניים וגדולים לא נספגים היטב. בנוסף חסר ריסון ובמהירות בינעירונית על גלי כביש הרכב מתנדנד, באופן שפוגם גם בביטחון. בידוד הרעשים השונים לוקה חסר (מנוע בבנזין, כביש ורוח בשתי הגרסאות).
התנהגות הכביש בגרסת הבנזין טובה, האחיזה סבירה, אבל הבלמים אינם עוצמתיים במיוחד. פעולת מערכות הבטיחות אינה מצטיינת אף היא.
לגרסה החשמלית יכולת דינמית פחות טובה, מכיוון שהמתלים הרכים אינם עומדים בעומס בפניות וזוויות המרכב בולטות. גם אחיזת הצמיגים אינה טובה, וביציאה מפנייה אלה עלולים לאבד אותה בבוטות נוכח המומנט הרב של המנוע החשמלי.
גם ההגה אינו שותף טוב. הוא מחייב השגחה בקו ישר ובפניות נוצרת לחימת הגה של ממש.
-
תמורה למחיר
ההופעה והמפרט מרשימים. גם המחיר נראה אטרקטיבי, אבל הביצוע פחות מגובש וזה פוגע בתמורה.
-
גרסאות ורמות גימור
גרסת הבנזין מוצעת בשלוש רמות גימור: 'קומפורט' שכוללת תאורת לד, חישוקי "17, מפתח חכם, צג מולטימדיה "10.25, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים ועוד. רמת גימור 'לקשרי' משדרגת לחישוקי "18 ומוסיפה גג זכוכית, מצלמות היקפיות, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושב הנהג, ריפוד דמוי עור ובקרת אקלים מפוצלת.
רמת גימור 'נובל' מציעה צביעה דו-גונית, תפעול חשמלי למושב הנוסע הקדמי ואוורור למושבים הקדמיים.
הגרסה החשמלית מוצעת בשתי רמות גימור:
ב'קומפורט' תאורת לד, חישוקי "18, מפתח חכם, צג "12.3, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים, חימום מושבים מאחור ועוד.
ב'נובל' גג זכוכית, מצלמות היקפיות, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים הכוללים אוורור, בקרת אקלים דו-אזורית, תצוגה עילית וריפוד דמוי עור (ללא חימום מאחור). בנוסף, ניתן לקבל את הרכב עם גג בצבע שחור בתוספת תשלום.
-
בטיחות
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. בשתי רמות הגימור הנמוכות יש שש כריות אוויר, ברמת גימור 'נובל' הבכירה שבע כריות אוויר.
ארגון יורו NCAP בחן את צ'רי FX בשנת 2022 והעניק לה ציון של 5 כוכבי בטיחות.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק בגרסת הבנזין אינה מרשימה עם 9.8 ק"מ/ל' בתוואי המבחן.
-
טווח נסיעה
במבחן דרכים נינוח לגרסה החשמלית הצריכה הייתה 5.8 ק"מ/קוט"ש לטווח שנע בין 340 ל-355 ק"מ. כאשר שילבנו קטע מאמץ לא ארוך הצריכה ירדה ל-5.5 ק"מ/קוט"ש לטווח של 315-335 ק"מ). נתונים נאים.
-
מה חדש בצ'רי FX 2025
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2025.
-
סיכום
לצ'רי FX מפרט נאה ומחיר תחרותי, אבל הרכב אינו מספיק מלוטש ומגובש.