כמו לכל מוצר, גם למכונית יש מחזור חיים. כשמכונית מוצגת, היא כוללת בתוכה מאפיינים ומכלולים שמתאימים לזמן מסוים – ואלו מחייבים עדכון תקופתי בהתאם לתקנים המקובלים בתעשייה, ממערכות מולטימדיה ועד מערכות בטיחות מתקדמות או אפילו הגדלה של חלל הפנים ברכב.

למכונית מחזור חיים ממוצע של 6-7 שנים, כשבאמצע הדרך, איפשהו בין 3 ל-4 שנים, מחדש היצרן את הדגם ומכניס שיפורים עדכניים ככל יכולתו (לרוב תוספות טכנולוגיות לצד שינויי עיצוב), כאשר בחלוף 7 שנים מוצג לרוב דור חדש, לפעמים ממשיך באופן צמוד את קודמו, אפילו כמעט זהה לו, לפעמים הוא מאוד, לעיתים ממש מהיסוד.

לצד זאת, ישנם דגמים שזוכים לחיים ארוכים מהרגיל. הסיבות לכך מגוונות, אך נחלקות בגדול לשתי אפשרויות: או שמדובר ביצרנית רכב קטנה ודלת תקציב שאין ביכולתה לעמוד בעלויות של פיתוח דגמים (מאות מיליוני דולרים לפיתוח) בתדירות המקובלת, או שמדובר בעיכוב הנובע מקבלת החלטות ברמה האסטרטגית, כדוגמת ההחלטה על שימוש בתשתית (רצפה, פלטפורמה) של רכב חשמלי למול שימוש בתשתית של רכב עם מנוע בעירה פנימית - סוגייה שנידונה עמוקות בעת הזו אצל לא מעט יצרניות, בשל הירידה בביקוש לדגמים חשמליים למול עלויות הייצור הלא זולות.

לאור זאת, ריכזנו רשימה של הדגמים הוותיקים ביותר בשוק, שגילם כ-9 שנים לפחות. ניטור הדגמים יסייע בהשוואה שלהם למול דגמים מקבילים ומתקדמים יותר, לצד סיוע בקבלת החלטה אם להמתין לדור החדש של אותו דגם או הסתפקות בדור הקיים בתמורה למחיר משכנע מספיק.

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: אלי שאולי
 

אבארט 595

שנת הצגה: מרץ 2008
משווקת בישראל מאז: אוגוסט 2010
מתיחת פנים (שיווק בישראל): תחילת 2017
מחיר חדשה: 173,500 שקלים (נובולרי S, ידנית)
מחיר משומש: כ-25,000 שקלים (סקורפיונה, ידנית, 2010)
מערכות בטיחות מתקדמות: אין

רקע כללי: הגרסה הספורטיבית של פיאט 500 היא, כפי הנראה, המכונית הוותיקה ביותר שמוצעת כיום למכירה כחדשה בישראל. זה עומד לזכותה בעולם שבו מכוניות ספורטיביות הן זן נכחד, בוודאי עם תיבה ידנית שהפכה לשריד פרה-היסטורי. מנגד, זה עומד לחובתה ככל שמדובר בבטיחות, למשל. מערכת מולטימדיה מתקדמת יחסית דווקא כן הותקנה, במסגרת מתיחת הפנים של 2016 (בישראל מתחילת 2017; קרויה 595).

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: אלי שאולי

מצד שני, באולם התצוגה כבר נמצא הדור החדש של אבארט 500. לדור הזה יש מערכות בטיחות מתקדמות ודירוג גבוה במבחני ריסוק, אבל גם מנוע חשמלי וצליל מזויף של מנוע בנזין (של 595). האם זה המתכון העדיף? נגלה במבחן המלא.

אבארט 500 משומשת – דגשים טכניים: לזכותה של אבארט 500, או 595, או 695; זה לא באמת משנה; מנוע טורבו-בנזין שלא השתנה לאורך כל השנים, עם רמת אמינות גבוהה יחסית (בין היתר בזכות היעדר מערכת 'מולטיאייר'). מצד שני, היתר לא מרשים: איכות הייצור נמוכה וכל פלסטיק שישנו שיכול להיגזר, נגזר, בין אם בסביבת הנהג ובין אם בתא המנוע. בדגם המחודש, לסביבת הנהג איכות עדיפה.

לצד כל אלו, אחד החלקים היקרים ביותר והמתקלקלים ביותר זהו המפעיל החשמלי של המצמד בתיבה הרובוטית: מהרגע שהנוזל ההידראולי ('שמן גיר') מתחיל לנזול, יש להחליף את המפעיל ('רובוט') כולו בעלות של כ-7000 שקלים. אגב, זה נכון גם לפיאט 500 משומשת רגילה.

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: אלי שאולי
 

אודי A4

שנת הצגה: יוני 2015
משווקת בישראל מאז: דצמבר 2015
מתיחת פנים (שיווק בישראל): סוף 2019
מחיר חדשה: מ-272,000 שקלים (טורבו-בנזין 2.0 ליטר, 150 כ"ס)
מחיר משומשת: מכ-60,000 שקלים (1.4 ליטר, 'אקזקוטיב', 2016)
מערכות בטיחות מתקדמות: בעיקר מאמצע 2017, מרמת הגימור 'אקזקוטיב פלוס' (בלימת חירום אוטונומית עד כ-80 קמ"ש עם זיהוי הולכי רגל, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית)

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: איתמר רותם

רקע כללי: באולם התצוגה של אודי ניתן עדיין להזמין A4, שהוצגה במקור לפני יותר מ-9 שנים. רק לפני כשלושה חודשים, ביולי 2024, הציגה אודי דור חדש, שייקרא A5 - ויחליף גם את A4 ה'קלאסית' וגם את A5 ספורטבק, הנבדלות בעיקר עיצובית.

מנובמבר 2019 מוצעת בישראל A4 מחודשת, כשבחרטומה מנוע 2.0 ליטר בלבד השונה מקודמו ומוצע במספר רמות הספק (מ-150 ועד 265 כ"ס); מנוע הזה המשיך לדור החדש. ל-A4 הנעה קדמית בעוד שלגרסה החזקה הנעה כפולה (מבוססת מצמד רב-דסקי). בין השינויים בדגם המחודש ישנה מערכת מולטימדיה חדשה, עם ממשק (MMI) שונה, בתפעול מגע במקום חוגה, עם מסך גדול מבעבר ("10.1 במקום "7). פרט לכך, סביבת הנהג ללא שינוי ניכר ביחס לדגם מלפני העדכון.

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: איתמר רותם

אודי A4 משומשת – דגשים טכניים. הדבר החשוב ביותר שצריך לדעת על אודי A4 משומשת הוא שלמרות שמדובר במשפחתית-גדולה של קבוצת פולקסווגן, אין מדובר באחות לסקודה סופרב או לפולקסווגן פאסאט. A4 נשענת על רצפת MLB המשרתת את דגמי אודי הגדולים והיקרים – ויש לכך השלכות הן על עלויות החלקים (בלמים, חלקי מתלה) והן על המענה האחזקתי; מערכת ההנעה מותקנת לאורך ולכן המבנה החיצוני של המנוע ותיבת ההילוכים שונים לחלוטין, כך שקבלת מענה ממרכז שירות המתמחה בדגמי פולקסווגן וסקודה אינו בהכרח אפשרי לבעלי A4 שמבקשים להוזיל את עלויות הטיפולים. לגרסאות S4 ו-RS4 תחזוקה יקרה, הנובעת הן מהשימוש הרווח בחלקים ייחודיים והן מהצפיפות הרבה בתא המנוע, המקשה על העבודה.

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: איתמר רותם

 

אודי Q7

שנת הצגה: דצמבר 2014
משווק בישראל מאז: יוני 2015
מתיחות פנים (שיווק בישראל): סוף 2019, אמצע 2024
מחיר חדש: מ-682,000 שקלים לטורבו-בנזין 3.0 ליטר היברידי נטען-רשת (PHEV) עם 5 מקומות, מ-699,500 שקלים לטורבו-דיזל 3.0 ליטר עם 7 מקומות
מחיר משומש: מכ-130,000 שקלים (7 מקומות, 2015, דיזל 272 כ"ס או בנזין 333 כ"ס), מ-193,000 שקלים ל-SQ7 מ-2017, מ-217,000 שקלים לדיזל-היברידי נטען-רשת (PHEV) מ-2018
מערכות בטיחות מתקדמות: עד 2019 – כחלק מחבילת 'פרמיום' (מאוחר יותר גם 'לימיטד') הצמודה לגרסאות החזקות עם 7 מקומות: בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב עם תיקון, בקרת שיוט אדפטיבית. מ-2019 כולל המפרט התקני בלימת חירום אוטונומית ומערכת לתיקון סטייה מנתיב; בקרות נוספות זמינות בתשלום (ב'לימיטד'). בדגם המחודש מ-2020 הפכה 'לימיטד' לרמת הגימור התקנית. בגרסת הדיזל ההיברידית עם חבילת 'סופריור' גם מערכת לראיית לילה.

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: איתמר רותם

רקע כללי: בתחילת 2024 הציגה אודי מתיחת פנים שנייה לדור השני של Q7, שיחגוג השנה עשור(!) להצגתו. למרות זאת, הדור הבא כבר בדרך ויוצג בעוד כשנה, ככל הנראה עדיין עם מנועי בעירה פנימית. 

במהלך העשור שעבר, Q7 לא השתנה בהרבה מבחוץ, אבל כן השתנה מבפנים – בעיקר בחידוש הראשון (בישראל מנובמבר 2019), אז שונתה סביבת הנהג והוטמעו בה שני צגים גדולים. מערכות ההנעה שונו לאורך השנים – בעיקר סביב מתיחת הפנים של 2019 – גם אם קשה לזהות זאת במפרט הטכני. הגרסה החזקה, SQ7, הוצעה רק בין 2017 ל-2019, בעוד שגרסה היברידית-נטענת הוצעה ב-2018-2019 (אז עם מנוע דיזל) וחזרה שוב באמצע 2024 (עם מנוע בנזין).

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: איתמר רותם

אודי Q7 משומש – דגשים טכניים. מנועי הדיזל למיניהם, המהווים בחירה פופולרית ב-Q7, נחשבים אמינים בבסיסם ומסוגלים - עקרונית - לחיות גם מעל 300,000 ק"מ. עם זאת, המחלות שלהם - שאופייניות למרבית מנועי הדיזל המודרניים (מזרקים, סתימת שסתום EGR, סתימת מסנן DPF, מערכות אוריאה) - מקשות על החיים המשותפים. מעבר לאלו ובדומה לדגמי אודי אחרים, גם מנוע הדיזל 3.0 ליטר סובל מדליפות של שמן ונוזל קירור עקב אטמים ופלסטיקה לא איכותיים וגם כאן שרשראות התזמון עלולות לסיים את חייהן בסביבות 250,000 ק"מ. לגרסת הבנזין בשנים הראשונות (3.0 ליטר, 333 כ"ס) מגדש-על המחייב תחזוקה משלו, לצד שימת לב לאטמים ומחזירי שמן ייחודיים לו.

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: איתמר רותם
 

בנטלי בנטאיגה

שנת הצגה: ספטמבר 2015
משווק בישראל מאז: נובמבר 2018
מתיחת פנים (שיווק בישראל): 2021
מחיר חדש: מ-1.85 מיליון שקל (4.0 ליטר, 550 כ"ס)
מחיר משומש: מכ-597,000 שקלים ל-2019 (4.0 ליטר, 550 כ"ס, 7 מקומות)
מערכות בטיחות מתקדמות: יש, כולל מערכת לראיית לילה 

רקע כללי: קצת קשה להאמין, אבל בנטאיגה - דגם הפנאי הראשון והיחיד של בנטלי עד כה – נכנס כבר לשנתו העשירית. למרות הוותק והעובדה שהדור הנוכחי חודש לאחרונה באמצע 2020, דור חדש לא נראה כרגע באופק. לישראל הגיע בנטאיגה שלוש שנים אחרי שהוצג, בנובמבר 2018, עם השקת מותג בנטלי בישראל.

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: עזרא רפאל

הבסיס המכני של בנטיאגה משותף לדגמי הפנאי הגדולים והיקרים של קבוצת פולקסווגן - בהם אודי Q7, פורשה קאיין, למבורגיני אורוס - אך לבנטיאגה תכנון שונה והוא רחוק מלהיות 'Q7 מפואר'; כמו Q7, גם לבנטאיגה אפשרות ל-7 מקומות ישיבה. לדגם המחודש (2021) סביבת נהג משופרת, עם מערכת מולטימדיה חדשה (מסך "10.9 במקום "8) הכוללת לראשונה ממשקי צימוד לקארפליי ואנדרואיד אוטו, כשמאחור ספסל בתכנון חדש וממשק חדש (על בסיס טאבלט נייד) ליושבים שם לשליטה עצמאית על מגוון פונקציות. מ-2023 מוצעת גרסה מוארכת.

בנטלי בנטאייגה משומש – דגשים טכניים. ככל שמדובר במנוע ה-V8 בנפח 4.0 ליטר, מדובר במנוע שנחשב אמין ועמיד יחסית. הדמיון המכני בין בנטאיגה ל-Q7 עשוי לסייע לבעלים השלישי והרביעי להוזיל מעט את עלויות התחזוקה הודות לטיפול במרכז שירות המתמחה בדגמי אודי.

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: עזרא רפאל
 

וולוו XC90

שנת הצגה: אוגוסט 2014
משווק בישראל מאז: יוני 2015
מתיחת פנים (שיווק בישראל): תחילת 2020, 2025
מחיר חדש: מ-520,000 שקל לבנזין 2.0 ליטר 250 כ"ס, מ-585,000 להיברידי נטען-רשת (PHEV); שניהם עם 7 מקומות
מחיר משומש: מכ-115,000 שקלים (2015, 7 מקומות, 'אינסקריפשן', דיזל 235 כ"ס או בנזין 320 כ"ס), מ-174,000 שקלים להיברידי נטען-רשת (PHEV, עם 7 מקומות) מ-2016
מערכות בטיחות מתקדמות: יש, מההתחלה: במפרט התקני ('מומנטום') בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי. ב'אינסקריפשן' המאובזרת גם מערכת לתיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לניטור עצמים בשטחים 'מתים'. מ-2019 מוצע XC90 עם כל מערכות הבטיחות באופן תקני

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: מערכת אוטו

רקע כללי: הדור הראשון של וולוו XC90 זכה לחיים ארוכים למדי, 12 שנים, וככל הנראה הדור הנוכחי לכל הפחות ישתווה לו. המקור להערכה הזאת מבוסס על כך שבאוגוסט האחרון ציינו בוולוו עשור(!) להצגת הדור הנוכחי, בעוד שבחודש שעבר (ספטמבר) הציגה היצרנית מתיחת פנים שנייה לדגם. עקרונית, ל-XC90 כבר הוצג מחליף - EX90 חשמלי מלא - אך XC90 נשאר בייצור בשל דעיכה בביקוש למכוניות חשמליות.

לאורך השנים, הוצע XC90 עם אפשרות בחירה בין מנוע בנזין, דיזל או היברידי נטען-רשת (PHEV), אך מ-2018 עיקר המכירות היו מהגרסה ההיברידית. גרסת בנזין 'רגילה' הוסרה מההיצע ב-2018 וחזרה בתחילת 2021, עם מנוע בהספק נמוך יותר (250 כ"ס). ב-2022 הופסק שיווק גרסת הדיזל. פרט לכך, XC90 שונה מעט מאוד לאורך השנים - בעיקר עם ממשק חדש למערכת המולטימדיה בחידוש של 2020 ומערכת חדשה לגמרי ב-2025 (כולל מסך "11.2, במקום "9).

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: מערכת אוטו

וולוו XC90 משומש – דגשים טכניים. עיקר הבעיות של XC90 היו בשנים הראשונות, עד 2017, עם טבעות בוכנה בתכנון לקוי (מה שגרם לצריכת שמן גבוהה במיוחד) וכן אטמים חלשים למגדש-העל בגרסת הבנזין ה'רגילה' (T6); מגדש-על קיים גם בגרסה ההיברידית (עד 2021; מ-2022 מנוע חדש עם מגדש חשמלי, לצד מגדש הטורבו) אך שם הכשל לא מוכר. השיפוץ של מגדש העל יקר ומורכב לביצוע. בנוסף, יש לבצע ניקוי למזרקי הדלק בכל כ-60,000 ק"מ ולהחליף רצועת תזמון בכל 120,000 ק"מ (ע"פ הוראות היצרן). כדאי לדעת כי אין מרכזי שירות מומחים לוולוו ולכן התחזוקה יכולה להתבצע בעיקר במרכזי השירות של היבואנית.

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: מערכת אוטו
 

טסלה מודל S

שנת הצגה: יוני 2012
תחילת שיווק בישראל: דצמבר 2022
מתיחת פנים (שיווק בישראל): אין (בעולם: 2016, 2021)
מחיר חדש: מ-604,000 שקלים
מחיר משומש: כ-450,000 שקלים
מערכות בטיחות מתקדמות: יש, עוד מ-2014. הדגמים שהגיעו לישראל ב-2022 מצוידים במצלמות (Tesla Vision) ובחיישנים אולטראסוניים וללא רדאר, שהיה עד אז. מ-2023 הוסרו גם החיישנים האולטרסוניים. למרות הצהרות טסלה על יכולת ניהוג אוטונומית ('אוטו פיילוט') טסלה מודל S אינה מכונית אוטונומית בשום צורה - וגם היום היא במקרה הטוב מיישרת קו עם המקובל בתעשייה

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: עזרא רפאל

רקע כללי: קצת קשה להאמין, אבל מכונית הסלון החשמלית חגגה השנה בת מצווה. העובדה שהיא חשמלית ושייכת ליצרנית שמובילה את האופנה (המטופשת) של תפעול הרכב דרך טאבלט ענק, בהחלט מסייעת לטשטש את עניין הוותק. דור חדש עדיין לא נראה באופק.

כאן לא הכרנו את זה, אבל עד שנת 2020 אפשר היה להבחין בכך שמודל S היא מכונית ותיקה – בעיקר בשל סביבת הנהג המיושנת שלה, למרות מסך המגע המרכזי האנכי בגודל "17 (שמלווה אותה עוד מ-2012). מ-2021 ביצעה טסלה מהפכה בסביבת הנהג של מודל S בהשראת מודל 3 והוסיפה גם את גלגל ההגה הייחודי והמעיק (שהפך בהמשך לתוספת בתשלום). פרט לכך, בחידוש האחרון עברה מודל S תכנון מחדש למרכב, הן מלמטה (לטובת סוללות חדשות, אפשרות לשלושה מנועים) והן מלמעלה (לטובת מקדם גרר אפסי של 0.20).

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: עזרא רפאל

טסלה מודל S משומשת – דגשים טכניים. כמקובל בטסלה, גם מודל S סובלת מאיכות ייצור ירודה, הן של חלקי מרכב והן של רכיבים אחרים (בעיקר חשמליים); דווקא המנועים והסוללות נחשבים עמידים. הבעיות במרכב כוללות ידיות דלתות מתפרקות או לא נפתחות, אי התאמה בין חלקי מרכב, בלאי גבוה של תותבי מתלה (מה שמוביל לשחיקה של הצמיגים כתוצאה מבעיות בכיוון הגלגלים). בנוסף, חשוב לשים לב לתפקוד של בקרת האקלים ושל טעינת הסוללה; לשתי המערכות הללו מערכת קירור משותפת וישנו כשל ידוע באטם שנמצא במנוע החשמלי. דליפת נוזל קירור עלולה לגרום לנזק למנוע החשמלי ולסוללה. רוב התקלות מטופלות במסגרת אחריות ולאורך השנים חלו שיפורים בייצור, אך הבסיס לא מזהיר.

כחדשות: אלו המכוניות הכי ותיקות בשוק שעדיין נמכרות (חלק א')
צילום: עזרא רפאל