באופן טבעי אחד משני הדגמים הראשונים של ג'נסיס שהוצגו היה G80 – מכונית סלון שהחלה את דרכה ב-2008 כדגם מכובד של יונדאי ונקראה 'ג'נסיס'.
ציר הזמן
רבים מסתכלים בהשתאות על ההתקדמות המהירה של יצרני סין, אבל מי שהראו את הדרך היו מותגי יפן קודם, שיצרו תוך 40 שנים מה שאירופה/ארה"ב יצרה ב-80 שנים – ומי שלימדו שגם תהליך זה הוא בר-שיפור, ובאופן משמעותי, היו אנשי תעשיית הרכב הקוריאנית, בעיקר יונדאי; מה שהיפנים עשו בארבעה עשורים הם עשו בשניים. הסינים עם שינוי דרמטי בעשור אחד, כך נראה, למדו את תורת הצמצום מאנשי קוריאה.בתחילת שנות התשעים שמם של יצרני קוריאה לא היה ידוע, בסופו היו נושא לבדיחות – ובמחצית העשור הבא הכל השתנה, לא מעט בזכות דגמי הפנאי. לא רק. וכך, פחות מעשור אחרי שיונדאי הציגה מכונית עצמאית ראשונה, אקסנט, הוחלט ב-2003 כי עליה להיכנס לתחום היוקרה; מעבר למתח הרווחים הצמוד, מותג כזה יקדם את מעמדה של היצרנית – אם ייעשה נכון (ספוילר: בהחלט כך נעשה).
ב-2008 נוצרה הדרך, אז עם מכונית הסלון (קטגוריה E) ג'נסיס שאמת המידה לתכנון ולביצוע שלה הייתה סדרה 5 של ב.מ.וו. הדגם כוון לארה"ב, יונדאי הכינה את העולם. הדור השני הוצג ב-2014, עדיין בשם המקורי וכחלק מקו הדגמים של יונדאי.
ב-2015 הכריזה יונדאי על מותג יוקרה כשם הדגם, וזה היה ל-G80 מעט לאחר הכרזת המותג. ג'נסיס מצדה הוסיפה מכונית פאר (קטגוריה F), G90, גם משפחתית גדולה (קטגוריה D), הלא היא G70. לאלה הוצמדו – מהקטגוריה הקומפקטית ועד הגדולה, דגמי פנאי: GV60, GV70, GV80; בדרך: GV90.
ג'נסיס הכריזה על הדור השלישי של G80 ב-2020 ומהדורה מחודשת נחנכה ב-2024.
עדיין מרשימה
ג'נסיס G80 החדשה הייתה מכונית מרשימה כאשר הוצגה, נשארה כזאת לאחר שחודשה, וכעת היא מלוטשת יותר למראה. השינויים החיצוניים אינם גדולים – בחזית: סבכה מחודשת, תאורת לד חדשה בטכנולוגיית ריבוי-עדשות (Multi Lens), פגושים מעודכנים; מאחור: המפלטים מוסתרים, יחידות תאורה שונות; סביב: חישוקים חדשים – והתוצאה הכוללת מכובדת ביותר.החזית הנוכחת נראית גם כמי שהלכה בעקבות מותגי העילית הבריטיים – הסבכה בעקבות בנטלי, הלוגו כמו באסטון מרטין – אבל זוהי יצירה עצמאית, כזו שמקורה בהשראה. החזית והדופן יוצרים רושם של רכב ספורטיבי-אבל-מאוד-מהודר, והקורה האחורית תאורת האיתות בצד מדגישות את המסר.
שינויים וסיבתם
בסיס הגלגלים כשהיה, 301 ס"מ, האורך גדל ב-1 ס"מ ל-500.5 ס"מ, גם הרוחב והגובה ללא שינוי: 192.5 ו-146.5 ס"מ בהתאמה.גם המנוע כשהיה – טורבו-בנזין 2.5 ליטר 4 צילינדרים, 300 כ"ס (5800 סל"ד) ו-43 קג"מ (1650-4000 סל"ד) ליצירת רצועת כוח רחבה – גם התיבה, אוטומטית עם 8 הילוכים, ההנעה בישראל לא; כעת כפולה, לפני החידוש אחורית. משך ההאצה מ-0 ל-100 הוא 6 שניות והמהירות המרבית היא 240 קמ"ש.
ג'נסיס G80 מיובאת לישראל כעת מקנדה, ובשינויים, מעבר למעבר להנעה כפולה, לרכב אין כעת שליטה אלקטרונית בבולמים והוא חסר סגירה רכה לדלתות. ביחס להספק, 4 כ"ס פחות מאשר קודם, הסיבה היא ביחס המרה שונה (1.34 ולא 1.36) מהנתון בקילוואט (224) שלא השתנה.
במסגרת חידוש הרכב נעשו שיפורים משמעותיים במהדורה האמריקאית שלו במכלולים הדינמיים – המתלים כוילו מחדש, תושבות המתלים חדשות – והמרכב הוקשח. אלה לפי היבואן ייתרו את הצורך בבולמים הנשלטים-אלקטרונית.
בסביבת הנהג השינויים משמעותיים במיוחד, ובעיקר בולט מסך ממש גדול, "27, בו משולבים לוח המחוונים והצג המרכזי. בנוסף, מערך השליטה בבקרת האקלים חדש, מבוסס על מסך מגע, ומתחתו בורר הילוכים אלקטרוני מעוצב היטב. בנוסף הוחלף גלגל ההגה ועוד מרכיבים בסביבת הנהג, גם כדי ליצור אווירה עשירה יותר.
מערכות הבטיחות עודכנו, כך גם מערך החניה האוטומטית שניתן להפעלה מבחוץ. מפרט הבטיחות עשיר, וכולל גם הקרנת שטח מת במחוונים עם-איתות, התרעות על שכחת ילד או יציאה מסוכנת מהרכב. מפרט האבזור – קודם בשלוש רמות, כעת רק ב'לקשרי' – נכבד וכולל תאורת לד מתקדמת, חישוקי "19, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, הווילון האחורי, גלגל ההגה והמושבים הקדמיים שיש להם אוורור וחימום ובזה של הנהג גם עיסוי, תצוגה עילית, בקרת-אקלים תלת-אזורית, מערכת שמע חדשה של B&O, ריפוד עור.
העושר והביצוע
עם הכניסה פנימה עולה בעיקר כי סביבת הנהג משמרת את המופע הקלסי והביצוע המכובד היוצרים רכב של יוקרה. סיבה אחת היא בשימור ריפוד העור המשובח, בשעה שמותגי יוקרה אחרים פונים לחומרים ממוחזרים שייצורם ידידותי יותר לסביבה, פחות למגע הנוסעים. יש לכך ביטוי בכל סביבת הנהג, בחלק הקדמי של הרכב וגם בשאר תא הנוסעים. בין השינויים, חלקי דיפון כעת בפלסטיק בגימור שחור-פסנתר, וזה משתלב טוב יותר עם יתר הגוונים.הצג המרכזי ("27) נמתח לרוחב סביבת הנהג וחובר למחוונים, אינו נראה ענק אלא נכון. תחתיו צג מגע לשליטה באקלים שכולל אפילו שליטה בעצמת המפוח לאחור. ועדיין נדרש זמן להסתגל לצפיפות האייקונים, והשתקפויות בימי שמש מקשות לראות את התצוגה, לעיתם גם בצג המרכזי. עדיין כמקודם ניתן להגיע למרכיבים רבים במספר דרכי תפעול (מגע, או החוגה שבמרכז). יש לחצנים חיצוניים שחלקם אינם ממוקמים היכן שהם אמורים להיות, אבל קל להסתגל לכך.
בורר ההילוכים החדש נאה, וגלגל ההגה שהוחלף עדיין מעט גדול מדי. המחוונים הגדולים נאים ומעליהם תצוגה עילית ברורה. קל לתפעל את מערך המידע מההגה אך חבל שמד הסל"ד ספרתי ולא אנלוגי. הרכב נוטה להפגנת היסטריה באמצעות התרעות וצפצופים, אך קל לנתק את תיקון ההיגוי שלרוב פעלתן מדי.
העובדה שרכב ההדגמה, בתקינה קנדית, טרם עבר את מלוא ההתאמות בממשק הסלולרי היא כנראה הסיבה לבעיות בחיבור אנדרואיד אוטו הזקוק כאן לכבל (אפל קארפליי אלחוטי) וככל שמדובר במערך הניווט אנחנו נמצאים בקנדה (לא היינו מתנגדים).
תנוחת הנהיגה הנמוכה שמכתיבה המכונית קצת מוגזמת ביחס לסביבת הנהג, דופן הדלת ומכסה המנוע הארוך. כאשר מגביהים את המושב, אפילו נהג קומפקטי כמוני יפגוש בתקרה. הראות לאחור אינה מרהיבה וגם מראות הצד קצת קטנות ומוגבלות בכיסוי. למושב הנאה כיוון חשמלי מפורט, ואף תמיכות צד משתנות, גם עיסוי – ועדיין עבור הוא לא היה מספיק נוח בנהיגה ממושכת.
מאחור המרחב גדול לכל כיוון ועל משענת היד לוח פיקוד לתפעול חימום המושבים והווילון החשמלי.
תא המטען אינו ענק ביחס למקובל בדגמי הסגמנט (424 ליטרים), הוא ארוך, שטוח וסף הטעינה מעט גבוה. בגלל מבנה הרכב הפתח אינו גדול ומפריע אך יותר שמתג הפתיחה מוסתר.
רביעייה גדולה
עם תחילת הנהיגה התחושה היא שהרכב אינו מבצע וזריז-תגובה כמו שעולה מהנתונים. אבל ככל שהמהירות נצברת הביצועים בפועל משתלבים עם אלה המוכרזים. מעבר לזינוק ל-100, האצות הביניים טובות מאוד, והרכב מבצע היטב במצבי עומס נמשכים, גם בעקיפה בתנאים מכבידים. התחושה היא כי המנוע אינו שש לעלות לסל"ד גבוה, אלא שבפועל הוא עושה את זה היטב. תחת עומס המנוע מייצר סוג של נהמה, וזו לרוב מתוגברת; מוצעת בכמה רמות, ניתנת לביטול, חוזרת לעיתים גם לאחר מכן.אחת הסיבות לתחושה שהרכב אינו זריז היא ביחס העברה ארוכים ובתיבה המכוונת לשילוב חלק ולא מהיר. יחסי ההעברה מאפשרים לרכב גם במהירויות ממש גבוהות לנוע בסל"ד נמוך יחסית וגם זה מוסיף לשקט בתוך הרכב.
צריכת הדלק אינה מצטיינת כצפוי ברכב כה גדול. הצריכה ביום המבחן עמדה על 9 ק"מ/ל' ובשיוט נעה בין 11 ל-12.5 ק"מ/ל'.
שינויים ומשמעותם
ככל שמדובר ברכב שהגיע ארצה, השינויים משמעותיים: הנעה כפולה החליפה את האחורית, במתיחת הפנים נעשה כיול מחודש למתלים והמרכב חוזק, אך הבולמים הנשלטים-אלקטרונית גם בסיוע מצלחה אינם במפרט כאן. עד כמה השינויים משנים? יצאנו לכבישי הדרום כדי לבדוק.מעבר על גלי הכביש כבר ביציאה מאיילון דרומה לכביש 1 הפגין כי שוק היעד העיקרי של G80 נמצא בצפון אמריקה. ואכן, למרות שמדובר במכונית סלון של מותג יוקרה, התנהלותה שונה מזו של הדגמים המקבילים של טריו גרמניה והיא רכה בהרבה.
אותו כיול רך מביא לכך ש-G80 מתמודדת היטב עם שיבושים קטנים, טלאים וחיבורים דומים, ובנסיעה איטית היא רכה ומפנקת. אך כשהמהירות עולה היא מתקשה על שיבושים גדולים ונעה מדי מעלה/מטה בתנאים מורכבים. אותו חוסר ריסון מורגש אף יותר בקטעים גליים בכבישים מהירים, ודבר זה אינו תורם לביטחונו של הנהג. מאידך, רמת השקט הנשמרת בתא הנוסעים מכובדת ביותר, ובתחומים אלה G80 היא מכונית מאוד נעימה.
אותה כוונת-מכוון לצפון אמריקה שעיקרה אותו כיול רך אינה יוצרת רכב שנועד לנהיגה ספורטיבית בכבישים מעוקלים. אמנם, ההנעה כפולה, הצמיגים רחבים ומאחור עוד יותר, אבל המרכב רוכן תחת עומס והרכב נע בתוך העיקול על קפלי כביש.
אותה הנעה כפולה, כך עולה, נכונה בהרבה לרכב. היכולת לכשעצמה בכבישים מפותלים טובה יותר, ולמרות שעיקר הכוח עדיין נשלח לאחור, זה אינו כל הכוח; בגרסה היוצאת חווינו החלקות כוח ברוטליות עם גלגל פנימי שנוטה להסתחרר, ואילו כאן הכוח עובר באופן מוצלח יותר לגלגלים ומהם לכביש. ובקיצור: מעבר לאופי הסולידי יותר היכולת הדינמית גבוהה יותר.
להיגוי המהיר יחסית משקל נכון ופעולה ברורה. הבלמים חסרים חדות ודיוק והדוושה קצת קשה למינון מדויק. תחת עומס עלו מהם לעיתים רעידות.
חבל שכדי לשמור על הנהג המכונית מהדקת בחוזקה את חגורות הבטיחות בבלימות חזקות או בקרבה למגבלות; לפעמים זה מבהיל, לפעמים סתם כואב.
שינויים בתמונה
ג'נסיס G80 מביאה עמה הופעה מרשימה ומכובדת ביותר, מוסיפה לה סביבת נהג עשירה ומתקדמת, אבזור נכבד ומשלימה בתא נוסעים מהודר ביותר. לאלה מצטרפים ביצועים טובים מאוד, נוחות נסיעה מכובדת במהירות איטית ורמת שקט משובחת. מנגד, נוחות הנסיעה בינונית על שיבושים בינוניים ומעלה, גם במעבר בכביש גלי, והיכולת הדינמית סולידית, אך היא אינה מביאה ערך מוסף מעבר לכך, יוצרת תחושה מגושמת.במחירה, 490,000 שקלים, G80 מביאה הצעה מכובדת ביותר למכונית סלון מרשימה של מותג יוקרה – אבל היא לא לבד. בעיקר, בולטת בסביבת המחיר הזאת סדרה 5 החדשה של ב.מ.וו, הנחשבת לאמת המידה בתחום זה; מחירה של זו בגרסה ההיברידית-נטענת, 530e, שהספקה זהה ממש קרוב (פער של 10,000 שקלים), ולמרות שהיא מאובזרת פחות קרבת המחיר הזאת אינה פועלת לטובת G80. כזכור, G80 הגיעה לישראל בתחילת דרכה גם ברמת אבזור מופחתת, ומחירה היה נמוך בהרבה. ייתכן שדרך זו הייתה נכונה גם הפעם.