הכירו: וולוו ES90 החשמלית
כזכור, וולוו הכריזה כי תציג את ES90 החדשה השנה – וזו צפויה להיות משווקת לצד וולוו S90 המוכרת שתעבור מתיחת פנים ותוציע עם מנועי בנזין ומערכות הנעה היברידיות.
מידותיה המלאות של ES90 טרם פורסמו, אולם נמסר כי למכונית הסלון בסיס גלגלים ארוך במיוחד לסגמנט, אפילו ביחס למתחרות חשמליות – 310 ס"מ מקצה לקצה. יחד עם אורך מרכב של כ-500 ס"מ מתקבלות פרופורציות ייחודיות בהחלט.
העיצוב החיצוני מציג פרשנות מלוטשת ומודרנית לקו המוכר של וולוו. מלפנים חזית נקיה נטולת סבכה, וביטוי עדכני ליחידות התאורה המוכרות בצורת ה"פטיש של ת'ור", כמה השבדים אוהבים להזכיר לנו שככה הם קוראים להן. מהצד ניתן להבחין בכתפיים תפוחות ורבועות ובקו הגג שנמתח עד אל מאחורי ראשי הנוסעים, ככל הנראה לשיפור מרווח הראש בפנים. מאחור יחידות תאורה בצורת C ושילוב יחידות תאורה נוספות גם בשמשה האחורית.
לתא המטען נפח צנום יחסית של 424 ל' בלבד או 733 ל' עם קיפול המושבים, וגם אנחנו תוהים איך נתון זה מחושב. בכל מקרה, דלת תא המטען נפתחת במבנה 'ליפטבק' אשר אמור לתרום לנוחות העמסה והגישה אל החפצים בתא. מלפנים ישנו תא קטן בנפח 22 ל' בלבד לאחסון כבל הטעינה. החישוקים, למקרה שתהיתם, הם בקוטר 20 אינץ' כסטנדרט וכאופציה ניתן להגדילם עד ל-22 אינץ'.
בוולוו מציינים כי בעיצוב המכונית הושקעה מחשבה גם על היעלות האווירודינאמית ומתגאים בנתון נאה של 0.25cd. נציין כי למתחרות כמו ב.מ.וו i5, מרצדס EQE וטסלה מודל S נתונים מרשימים יותר – 0.23cd לב.מ.וו, 0.22cd למרצדס ו-0.208cd לטסלה.
בפנים
את החלק על סביבת הנהג בהודעה לעיתונות פותחת וולוו בהבטחה למרווח רגליים חסר תחרות בשורה השניה, וזה מתחבר לבסיס הגלגלים הנדיב וקו הגג. אלה בטח יהנו גם ממערכת שמע לבית B&W בעלת 25 רמקולים (אופציה), גג שמש פנורמי ענק ללא כיסוי אך עם חסימת קרני UV ואפשרות לשינוי השקיפות, מערכת אוויר בעלת יכולת סינון אלרגנים ועוד.
סביב הנהג ישנו הסידור המוכר של היצרנית. זה אומר תצוגה עילית מול הנהג, מסך בגודל 9 המשמש כלוח מחוונים ולצידו מסך 14.5 אינץ' אנכי למערכת המולטימדיה. המערכת מבוססת על הממשק של גוגל ותציע את האפליקציות המובילות של היצרנית, מונעת באמצעות מעבד מתקדם של סנפדרגות ומצוידת בקישוריות 5G.
בוולוו, כהרגלם, גאים גם בבטיחות ומציינים כי ES90 מצוידת במערך המתקדם ביותר של היצרנית. מערך זה כולל שורת חיישנים – 5 חיישני רדאר, שבע מצלמות, 12 חיישנים אולטרה סוניים וחיישן ליידאר (על הגג). המערך הזה אשר מונע באמצעות שני שבבים של אנבידיה מאפשר, כך וולוו, יכולות נהיגה אטונומיות מהטובות בתעשייה. היא גם תשמור עליכם בפתיחת דלת כמו גם על רוכבי אופנועים ואופנועים ויודעת לזהות כאשר מישהו נשכח ברכב ולהתריע על כך.
מנועים, סוללות וטווח
בתחילת הדרך תוצע ES90 החדש בשלוש גרסאות הנעה. לראשונה מנוע יחיד המפיק 333 כ"ס, הנעה אחורית וסוללת 92 קוט"ש. הביצועים הם 6.9 שניות והטווח המירבי עומד על 646 ק"מ לפי תקן WLTP. לגרסת הביניים שני מנועים (449 כ"ס), הנעה כפולה וסוללת 106 קוט"ש. הביצועים הם 5.5 שניות ל-100 קמ"ש והטווח עומד על 496 ק"מ. בראש ההיצע גרסת הביצועים כפולת המנועים וההנעה (680 כ"ס) בעלת אותה הסוללה והטווח.
לפי וולוו, לגרסת ההנעה האחורית הספק טעינה מירבי של עד 300 ק"ו ואילו לגרסאות ההנעה הכפולה הספק של עד 350 ק"ו. נתונים אלה מאפשרים לטעון את הסוללות של ES90 בכל הגרסאות מ-10% עד 80% בכ-20 דקות בלבד.
לפי וולוו השיווק באירופה החל מיד עם ההכרזה על הדגם. ממאיר, יבואנית דגמי וולוו לישראל, נמסר כי ES90 צפויה להגיע לשוק המקומי במהלך המחצית השניה של שנת 2025.