על אף שישראל היא "אומת הסטארט-אפ", שוחרת חידושים ומובילה בתחומי אוטו טק, הצרכנים המחטטים בלוח המשומשות עדיין מגלים זהירות יתרה, מחושבת, בכל הכרוך ברכישת חשמלית משומשת. סקרים שנערכו לאחרונה בישראל מצביעים שאמנם חלה גדילה בביקושים לרכב חשמלי משומש - לפחות בקרב המותגים הפופולריים, אך מעל 60% יעדיפו רכב מצויד מנוע בעירה בגלל רתיעה מפני ירידת ערך ושחיקת הסוללה.

בתוך כך, שיעור גבוה של אנשים, מעל 40% (גיאוקרטוגרפיה, ינואר 2025) ירכשו רכב חשמלי בהתאם לזמינותה של עמדת טעינה ביתית. גם כאן, מדובר בשיפור משמעותי בשנתיים האחרונות ואימוץ תפישה הרבה יותר נינוחה, פחות הססנית כלפי המעבר בין דלק לחשמל, וזאת משום שלא מעט חברות בישראל פיתחו מערכות טעינה מתקדמות ומעטפת שירותית יעילה.
הוצאות שוטפות: יתרון ברור לחשמל
על פי דוח צרכנות של משרד האנרגיה (ינואר 2025), ממוצע עלות טעינה חודשית לרכב חשמלי משפחתי (כגון MG4 או יונדאי איוניק 5) נע בין 280 ל–380 ש"ח, בהתאם לנסועה ולתעריף החשמל. לעומת זאת, רכב בנזין משפחתי ממוצע צורך דלק בעלות של 850 עד 1,200 ש"ח לחודש, לפי מחירי בנזין מעודכנים (7.31 ש"ח לליטר באפריל 2025).גם בתחזוקה, טיפוח או ניהול שגרתי, בממוצע, רכבים חשמליים דורשים 40% פחות טיפולים שנתיים – אין צורך בשמן מנוע, מסננים או תיבות הילוכים קלאסיות, ובלימה רגנרטיבית גם תורמת את חלקה הזעום בהפחתת הוצאות של חלקים מתבלים.

זרם בלתי פוסק
קצב החדירה של הרכב החשמלי לישראל הוא גבוה אבל אינו מהמובילים בעולם כפי שאולי נהוג לדווח על ידי לוביסטים. נכון לאפריל 2025, ישראל מדורגת במקום ה-14 בעולם באימוץ רכבים חשמליים ולשם השוואה, מדינות כמו הונג קונג, דנמרק, מלטה ושוודיה מדורגות הרבה לפנינו עם נתחי שוק של 71.2%, 51.5%, 37.7% ו-35% בהתאמה.במיקרו, ב-2025 ישראל ממשיכה להתקדם בתחום הרכב החשמלי, עם שיעור חדירה של כמעט 25% מהשוק בשנה החולפת – עלייה חדה לעומת פחות מ-18% בשנת 2023. עם זאת, בתחילת 2025 נרשם קיטון בנתח השוק לכ-15.5%, נתון שמצביע על האטה מסוימת ועל כך שהשוק עדיין לא התייצב.
מגמת הצמיחה אמנם ברורה, אך התנודות האחרונות מדגישות את הרגישות הרבה של התחום להשפעות חיצוניות כמו מדיניות מיסוי, זמינות תשתיות ותחושת ביטחון צרכנית.
הסוללה – בונוס או נטל?
סוללה היא הרכיב היקר ביותר ברכב החשמלי – והיא גם זו שמעמידה בפני הלקוחות את סימן השאלה הכי מהותי, קל וחומר ברכישת דגם משומש. סוללות, כידוע, גם יכולות טעינה, משתנות בקצב מסחרר ומה שנראה לנו אולטרא מתוחכם היום כבר יהיה מיושן בעוד חודשיים.לפי מכון התקנים הישראלי, תוחלת החיים הממוצעת של סוללות בישראל היא 8–10 שנים, אך ירידה חדה בטווח הנסיעה מורגשת כבר אחרי 5–6 שנים, בעיקר באקלים הישראלי. החלפת סוללה? העלות נעה בין 35,000 ל–60,000 ש"ח, תלוי בדגם ובספק השרות.
אמנם רוב הרכבים מגיעים עם אחריות סוללה ל-8 שנים, אך שוק המשומשות מתקשה לתמחר רכב שסוללתו "נמצאת בסוף הדרך".
ירידת ערך: עדיין עדיף בנזין?
דו"ח עדכני של אתר יד2 (מרץ 2025) חושף מגמה ברורה:- רכבים חשמליים מאבדים בממוצע 25–30% מערכם בשנתיים הראשונת.
- רכבי בנזין מאבדים רק 18–22% באותה תקופה.
ירידת ערך ממוצעת, שנתית לרכבים חשמליים ומסורתיים מובילים בשוק:

תשתיות טעינה מול תדלוק
תשתית הטעינה בישראל מתפתחת בעצלתיים, עם כ-2,500 עמדות טעינה ציבוריות (נכון ל-2025) ועוד עמדות פרטיות בבתים וחניונים. עם זאת, בדירות משותפות עלולות להיות מגבלות על התקנת עמדת טעינה ולא פעם אנו עדים ברשתות החברתיות על חיכוכים עם דיירים בגין חשבונות חשמל ואי סדרים. פרט לכך, טעינה ביתית לוקחת 6-12 שעות, בעוד טעינה מהירה (DC) לוקחת כ-30 דקות אך יקרה יותר - ואף מקצרת את חיי הסוללה.סקר שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בפברואר 2024 חשף כי הרכבים החשמליים נוסעים בממוצע 40% יותר בשנה לעומת רכבים עם מנוע בעירה פנימית. בנוסף, 88% מבעלי הרכבים החשמליים מצהירים כי הם טוענים את רכיביהם בעיקר בביתם, בעמדות טעינה פרטיות.
לא ייחודי לישראל
באירופה, מגמות דומות ניכרות בשוק הרכב המשומש; לפי נתוני Autovista Group, ערכי השוק של רכבים חשמליים משומשים יורדים בקצב מהיר יותר לעומת רכבי בנזין, כאשר רכבים חשמליים מאבדים בממוצע כ-50% מערכם בשלוש השנים הראשונות, לעומת כ-40% לרכבי בנזין.הירידה בערך נובעת ממספר גורמים. ושלא במפתיע, ההסברים בחלקם מתכתבים עם הדפוסים של הצרכן הישראלי. אלה כוללים התקדמות טכנולוגית מהירה, חששות לגבי תוחלת חיי הסוללה, והפחתת תמריצים ממשלתיים לרכישת רכבים חשמליים. בנוסף, ירידות מחירים של רכבים חשמליים חדשים משפיעות על ערך הרכבים המשומשים, מה שמקשה על חברות ליסינג להעריך בצורה נכונה את שווי הרכב בסיום החוזה.
עניין של גמישות. המספרים מדברים
בגדול. רכב חשמלי משומש חוסך לכם כ-8,400 ש"ח בשנה בהוצאות דלק ותחזוקה (לפי משרד האנרגיה), אך עלול לאבד 30% מערכו בתוך שנתיים – פי 1.5 מבנזין (יד2, מרץ 2025). נדמה שהמפתח להחלטה טמון בשלושה משתנים שצריך לחבר ביניהם:זמן החזקה. אם אתם מתכננים להחליף רכב אחרי שלוש שנים, בנזין יגן עליכם מפני צניחת ערך תלולה יותר (22% ירידה בממוצע לעומת 28% בחשמלי). אך למי שמתכנן להיצמד לרכבו חמש שנים, החיסכון השוטף בחשמלי (כ-100,000 ש"ח לאחר 7 שנים) מקזז את ההפרש.

תשתיות. 40% מהנסקרים הצהירו שירכשו חשמלי רק עם עמדת טעינה ביתית (סקר גיאוקרטוגרפיה, ינואר 2025). אולם ללא גישה נוחה לטעינה, הערך נאכל.
דגמים. כפי שציינו, לא כל החשמליים מצליחים לתחזק שחיקת מחיר ריאלית הולמת אחרי שנה על הכביש: טסלה מודל 3 שומרת על ערכה טוב יותר (25.1% ירידה) בהשוואה ל-MG 4 למשל (28%). בבנזין, טויוטה קורולה עדיין שומרת על שוויה בשוק המשומשות בצורה הטובה ביותר (17.8% בלבד).
תמונת מראה
מחד, ואולי באופן אבסורדי בהיעדרה של תשתית טעינה ציבורית מהירה, השוק הישראלי מהווה מקפצה למותגים חשמליים, שכן הוא מתהדר בלא מעט "מאמצי-טכנולוגיה מוקדמים". מאידך, הוא עדיין בתהליך התבגרות שמעיד על חשדנות וגם שמרנות; הממשלה נוקטת במדיניות פרוביזורית כלפי הרכב החשמלי ושוררת אי וודאות רגולטורית לגבי העתיד - מיסוי נסועה, אגרות שהתייקרו בשיעורים דמיוניים וכמובן המחירים של הרכב החשמלי.במצב הנוכחי קשה לתכנן קדימה, ובנוסף על כך, יצרני הרכב העולמיים לא תורמים להרגעת ה"שטח" כשהם משנים אסטרטגיות מדי שבוע, וזאת על רקע ירידה בביקוש לרכב החשמלי, ממשיכים לפתח מנועי בעירה חדשים ויוצאים בהכרזות דרמטיות על השקעה מסיבית ברכבי פלאג-אין וסוגרים מפעלים, מקצצים אלפי משרות.

אז בעוד חשמליים טהורים מובילים בחיסכון שוטף, הבנזין מנצח ביציבות - ודווקא העלייה במכירות רכבי פלאג אין שוב מציבה את רכבי הבעירה בעמדת יתרון. היינו, אם אתם טכנופילים עם תשתית תומכת – החשמלי מציע ערך מוסף. אם אתם מעדיפים וודאות ושוק יד שנייה פעיל – הבנזין תהיה בחירה יותר כדאית.
הדילמה, חשמלי או בנזין משומש, אינה טמונה רק בשורת הרווח, אלא מאופיינת בסגנון, אורח חיים: עד כמה אתם מוכנים להיות חלק מניסוי/ניצני מהפכה מוטורית ושינויים בהרגלי השימוש, ועד כמה אתם צריכים את הביטחון של מנוע הבעירה הקונבציונלי כפי שהיה במשך עשרות שנים.
אז מה יותר משתלם, רכב חשמלי או רכב עם מנוע בעירה?
ענבל יפת, ראש המחלקה להנדסת רכב ותחבורה מתקדמת במכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל, מנתח: "לסוללה בכלל ובטח ברכב חשמלי או היברדי מספר "כשלים" ביחס למנועי בעירה:- טווח הנסיעה הולך ומתקצר עם הזדקנות הסוללה
- משך זמן טעינת הסוללה הולך ומתארך עם הזדקנות הסוללה
- משך חיי הסוללה הולך ומתקצר עם הזדקנות הסוללה
- טמפרטורות סביבה גבוהות מפחיתות באופן משמעותי את מרחק הנסיעה, דבר המשבש את תכנון הנסיעה. תופעה נפוצה בחודשים יולי אוגוסט ואחרים באקלים הישראלי.
מחיר עלות שיפוץ / תיקון / החלפת הסוללה הוא עדיין מרכיב יקר וגבוה ביחס למחירו של רכב חשמלי היברידי משומש"לחלק מהכשלים הללו", מציין יפת, . "נכון כי מצליחים הסינים בימים אלו למצוא פתרונות טכנולוגיים - כמו סוללה הנטענת תוך 5 דק' - אולם עדיין מדובר בטכנולוגיה אשר טרם נוסתה באופן המוני ומוכח".