זה אולי לא נראה כך לעם היושב בציון, אבל קורסה היא המכונית החשובה ביותר של אופל, מצדה יצרנית מאוד חשובה באירופה. לא רק שזה הדגם הנמכר ביותר שלה עם כ-17 מיליון יחידות מאז הושק ב-1982, זו גם המכונית הראשונה שאחראית לרנסנס של אופל תחת בעלת הבית החדשה PSA (מ-2017) שבהמשך הפכה לסטלנטיס (ב-2021).

זו המכונית הראשונה של אופל שקיבלה בזמנו מ-PSA פלטפורמה חדשה, הראשונה שצוידה במנועים חדשים והראשונה להתחשמל. אופל קורסה הנוכחית הושקה ב-2019, היבוא שלה לישראל החל ב-2020, ב-2023 עברה מתיחת פנים. 

כעת היא מגיעה אלינו לאחר מתיחת פנים צנועה שבעיקר משפרת אותה ויזואלית לצד שדרוגי מערכות. האם זה מספיק כדי להחזיר אותה לקדמת הבמה גם בישראל?

אופל קורסה
צילום: יואל שורץ
 

מה התחדש?

מבחוץ, זוכה קורסה בפנים החדשות והנאות של המותג, עם סבכה שחורה אטומה המחברת בין הפנסים הקדמיים החדשים ועם סמלים וכיתובים בגימור שחור. 

בתא הנוסעים צג מרכזי "10, שבעבר היה רק ברמת הגימור הגבוהה ובהמשך גם בחשמלית, מחליף תקנית מסך "8. הצג מציע ממשק משופר הנסמך על מעבד מהיר של 'קוואלקום' עם גרפיקה שונה, הוא מעניק תמיכה אלחוטית לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו וגם מערך ניווט מקורי של טומטום (TomTom) עם דיווחי תנועה בזמן אמת. הממשק החדש גם שיפר את יכולות הסייען הקולי שהפך טבעי מבעבר.

בנוסף, ידית ההילוכים הוחלפה בכזו קטנה, מרכז גלגל ההגה זכה לעיצוב חדש ושונו ריפודי המושבים. לצד זה באופל מדווחים על שיפור ביכולות מערכות הבטיחות האקטיביות.

אופל קורסה מבחן
צילום: יואל שורץ
 

מה נותר ללא שינוי?

הדור הנוכחי-שישי של קורסה הושק כאמור בסוף 2019 והיה החידוש האמיתי הראשון של הסופרמיני מאז 2006 (דור רביעי); אז קורסה התבססה על מכלולים של פיאט. הדור הנוכחי מבוסס פלטפורמה חדשה (EMP1) המשרתת דגמי סופרמיני ורכבי פנאי קטנים כמו פיג'ו 208 ו-2008, אופל מוקה ועוד. 

לא נעשו שינויים בכיול המכלולים הדינמיים ובקורסה אותה יחידת הנעה כמקודם: מנוע טורבו-בנזין, 1.2 ליטר 3 צילינדרים, המייצר 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ, תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, הנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.7 שניות, המהירות המרבית 208 קמ"ש.

אופל קורסה 2024
צילום: יואל שורץ
 

מבחוץ ומבפנים

לרוב, דגמים של מותגים אירופאיים לא משתנים דרמטית במסגרת מתיחת הפנים ומסתפקים בהזרקת חומצה היאלורונית במסגרת חידושם, וכך גם הפעם. נגיעות קלות בפגוש ולפנסים, צביעה שחורה לסמלים מלפנים ומאחור, וזהו בערך. כך שהיציבה הרחבה והנמוכה חוברת לעיצוב שנותר סולידי וסך הכל נאה למראה.

סביבת הנהג לא השתנתה בהרבה. כאמור, מסך המולטימדיה הזה כבר כיכב ברמת הגימור הגבוהה וגם בגרסה החשמלית של הקורסה. השינוי הוויזואלי הגדול הוא עם הופעת ידית ההילוכים הזעירה. כך שהעיצוב והחומרים זהים, דומים למקובל בדגמים קרובים של וכך גם לוח המחוונים המוקרן, וכמקודם לא מרשים בהופעתו. 

אופל קורסה סביבת נהג
צילום: יואל שורץ

מה שהשתנה כאמור הוא ממשק המולטימדיה וכעת הוא מגיב מהיר יותר ויש לו תפריטים מוצלחים יותר לתפעול. לא מושלם, אבל שיפור מורגש לעומת מה שהכרנו קודם. ואם כבר בענייני שיפורים, חבל שאופל לא ניצלו את המעמד לשינוי מיקום בקרת האקלים הרחוקה מידי הנהג או שינוי המיקום של לחצן מצבי הנהיגה, כמו-גם הגדלת משטח הטעינה כדי שיתאים למכשירים עדכניים.

קורסה נמכרת כעת רק ברמת הגימור הגבוהה, GS, ועם אבזור רב כמו גג פנורמי (לא נפתח), כניסה והנעה ללא מפתח, טעינה אלחוטית, פקדים להעברת הילוכים מאחורי ההגה, חימום לגלגל ההגה, בלם חנייה חשמלי ועוד. זה המקום לציין כי בעבר שווקה רמת גימור זו גם עם פנסי לד מטריקס מתקדמים, וכעת אלה "רק" פנסי לד. מצד שני, כניסה עם מפתח חכם יכולה להתבצע כעת גם מהצד של הנוסע.

אופל קורסה - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: יואל שורץ

מפרט הבטיחות מכובד למדי לרכב מקטגוריה זו וכולל בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורים ועוד. אופל טוענת כי נעשו שיפורים ביכולת המערכות.

מושב הנהג הנמוך (מדי?) מכניס את הנהג לאווירה מעין ספורטיבית, גם הראות לפנים לא מתעלה בגלל מכלול ענק של המראה המרכזית. מי שינסה להגביה את המושב כדי לשנות את מיקומו יגלה כי גלגל ההגה לא עולה מספיק גבוה והוא יתקשה למצוא תנוחת נהיגה נוחה. לי היה מספיק מרווח מלפנים, אם כי יש שהתלוננו שמעט צפוף להם, והכל חשבו שהמושב עצמו נוח ותו.

אופל קורסה מושבים אחוריים
צילום: יואל שורץ

מאחור נוצרת אווירה אינטימית משהו; הדלת הקטנה וקורת הרצפה הגבוהה והרחבה מקשים על הכניסה והיציאה, ומרווחי הרגליים והראש סבירים אבל כמעט כל המתחרות מציעות יותר.

תא המטען מעט צר, בעל סף הטענה גבוה, אבל הנפח סביר (309 ליטר), ויש שני ווים לעזרה ברתימת הציוד וגם גלגל חליפי בגודל צר.

אופל קורסה תא מטען
צילום: יואל שורץ
 

מנוע וביצועים

יחידת הכוח הזו כבר נמצאת זמן רב בשורות סטלנטיס, והיא מוצלחת למדי. 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ מצליחים לספק ביצועים טובים, וכאשר שנדרש הם יודעים לדחוף קדימה בנחישות גם בעליות ארוכות ומאתגרות. בהתנעה ראשונה מורגש מעט רעד ממנוע ה-3 צילינדרים, אבל זה נעלם עם העלייה לטמפרטורת עבודה, והמנוע עצמו שקט לאורך כל קשת הסל"ד.

פעולת התיבה האוטומטית/פלנטרית נעימה ומוצלחת והדבר מוצא ביטוי בייחוד בתנועה איטית ועירונית. היא פחות נלהבת להוריד הילוכים, וגם אם תנסו להשתמש בידיות מאחורי גלגל ההגה כדי לדפדף שני הילוכים (למטה או למעלה) זה לא יקרה בשום מהירות.

צריכת הדלק מצוינת ובימי המבחן המאומצים מדדנו 13.7 ק"מ לליטר.

אופל קורסה צריכת דלק
צילום: יואל שורץ
 

נוחות והתנהגות

הכיול הראשוני מעט קשיח ובמהירות עירונית לאחר מפגש עם פס האטה או טלאי אספלט היא תקפץ – אבל מיד תרסן את עצמה באופן יעיל. שברי אספלט מסוננים טוב יותר ובאופן כללי ככל שעולה המהירות נוחות הנסיעה משתפרת באופן בולט. בידוד הרעשים מוצלח ואיכות הנסיעה גבוהה למדי.

היכולת הדינמית מצוינת, ומה שמוביל לזה הוא שילוב של משקל קליל (1,158 ק"ג) וכיול מוצלח של המכלולים. קורסה משנה כיוון בזריזות, שומרת על ריסון, מציעה אחיזה גבוהה ובלימה החלטית. 

אופל קורסה 2024 מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ
 

סוף דבר

קורסה היא מכונית חשובה מאוד לאופל, ובדור הנוכחי שלה מצליחה מאוד באירופה. זו בין היתר, הסיבה למתיחת הפנים הצנועה של הדגם. בנוסף, עוד לפני מתיחת הפנים קורסה הייתה אחת הטובות בקבוצה ועל פניו וללא מבחן השוואתי, נראה שזה גם המצב עכשיו.

אבל להבדיל ממה שקורה באירופה, הדגם הנוכחי לא ממש מצליח לבלוט בשוק הישראלי בעיקר בגלל המחיר. כעת הוא עומד עד 133,000 שקלים – התייקרות קטנה של 3,000 שקלים אם כי זו למעשה משקפת התייקרות גדולה יותר מכיוון שפנסי הלד מטריקס אינם ברכב. היא עדיין יקרה מחלק מהמתחרות כמו יונדאי i20, אבל זולה מאחרות שהתייקרו. טויוטה יאריס המקבילה עולה 4,000 שקל יותר, היא אמנם היברידית, אבל פחות מאובזרת. פיג'ו 208, אחותה לפלטפורמה וליחידת הכוח והמקבילה לה באבזור יקרה ב-7,000 שקלים.

אז במבט רחב יותר קורסה כעת עדיין מאובזרת ביחס לסגמנט, עדיין ממשיכה לספק אחריות נרחבת מהמקובל בשוק (4 שניים או 120 אלף ק"מ), וכעת מתומחרת באופן תחרותי יותר. יש מצב שזה יסייע לה להתבלט יותר בסגמנט, אבל גם כעת היא תתקשה לאיים על מובילות הטבלה.