מרצדס ספרינטר 2023 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
דור שלישי למסחרית הגדולה שלישראל הגיעה בפברואר 2019. כמקובל היא משווקת בשפע של תתי-דגם: ואן, קומבי, נוסעים, שלדה עם תא-נהג יחיד או כפול, ובהיצע גדול של ממדים (3 אורכי בסיס גלגלים, 4 גרסאות אורך, 3 גרסאות גובה), וגם מנועים, תיבות, סוגי הנעה. מדובר על כ-1,700 שילובים להזמנת הרכב.
ספרינטר מוצעת בישראל במשקל כולל של 5.5-3.5 טון להובלה, ועם 22-10 מקומות בגרסאות נוסעים. יש מגוון יחידות כוח: טורבו-דיזל בנפח 2.1 ליטר בשני הספקים (143 ו-163 כ"ס), שמוצע עם תיבת שישה הילוכים ידנית או תשעה הילוכים אוטומטית. וטורבו-דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר שמייצר 190 כ"ס, ומשודך לתיבת שבעה הילוכים אוטומטית. בגרסת הנעה קדמית סף הטעינה נמוך בשמונה ס"מ מאשר בגרסאות הנעה כפולה או אחורית.
בשונה מהדגם הפורש, יש שפע של אבזור כולל מערך MBUX, לשליטה במערכות הרכב, עם מולטימדיה בגודל "7 או "10.25. ברוב הגרסאות גם מסך שני ("5.5) במרכז לוח המחוונים.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל: בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון, מערכת עזר לתיקון סטייה בשל רוחות צד, ניטור שטחים מתים, ובקרת שיוט אדפטיבית. בנוסף, מוצעת "חבילת חנייה" המצוידת בחיישנים, מצלמות וכוללת בלימה אוטונומית לאחור.
-
עיצוב ונוכחות
מרצדס דאגה שכל מי שרואה, ידע מיד שזו ספרינטר חדשה. החזית גדולה, אגרסיבית והסמל ממש לא צנוע בממדיו. בנוסף ניתן למצוא בחזית מדרגות יעילות להגיע לשמשות.
-
תא נוסעים ומטען
הכניסה פנימה נוחה גם בזכות תכנון מוצלח למדרגות (חסרה ידית אחיזה צידית), והמרחב לראש ולרגליים טוב וללא הפרעה. מושב הנהג ההידראולי של Isri מצוין וכך גם שדה הראייה, חבל שקיפול המראות הראשיות אינו אוטומטי וכוונון הפנורמיות אינו חשמלי. מושב הנוסע, כרגיל במסחריות, סביר ולא נוח במיוחד לנסיעות ארוכות. סביבת הנהג מתקדמת משמעותית מזו של הדגם הפורש, ועיקרה אימוץ מערך MBUX לשליטה במערכות הרכב, כשדגם המבחן צויד במסך "10.25. הנדסת האנוש ברובה טובה, עם מיקום מעולה לבורר ההילוכים וסידור מוצלח לפקדים שעל ההגה. עם זאת, יש כפתורים משמאל להגה ומאחוריו המוסתרים על-ידו. ספרינטר עשיר בחללי אחסון, כולל כאלה במשטח העליון שזכה לתכנון מצוין, וחלל אחסון עילי שתוכנן משני חלקים נפרדים שיוצרים קצת פחות מקום, וקצת יותר סדר.
 
את הדלתות מאחור ניתן לקבע ב־180 מעלות ללא בעיה (ובלי נצרה/כפתור/ידית). עם זאת, אין אפשרות לקבוע פתיחה ל־270 מעלות ואין ידיות אחיזה לכניסה/יציאה. עבור דלת הצד יש ידית אחיזה מסיבית בצד ימין.
-
מנוע וביצועים
בחנו תצורת ואן 5 טון ארוך (בסיס גלגלים: 432.5 ס“מ, מרכב: 697 ס“מ), גבוה (270 ס“מ), עם מנוע דיזל 3.0 ליטר V6, 190 כ“ס, תיבה אוטומטית (7 הילוכים) והנעה אחורית. הביצועים מצוינים. המנוע פועל באופן חלק, כשבשיוט הוא בסל“ד מעט גבוה יחסית והמשמעות היא עוד קצת רעש מנוע. תיבת ההילוכים מגיבה מהר כשצריך, כשההערה היחידה היא בזמן שילוב ידני להילוך נמוך, אז לפעמים נוצרת מעין בלימת-מנוע, שמשתחררת מעצמה. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 8.2 ק“מ לליטר.
-
נוחות והתנהגות
כיול רך יחסית למתלים מאפשר נוחות נסיעה טובה מאוד בעיר ומחוצה לה. רק שיבושים משמעותיים הפריעו אם כי סביר שבנסיעה עם רכב עמוס, גם תחום זה ישתפר. בידוד הרעשים מוצלח ורק מעל 100 קמ“ש מתחילים להיווצר רעשים.
 
הגה קל, זווית טובה של הפניית גלגלים ושלושה סיבובים מנעילה לנעילה, מאפשרים כושר תמרון מצוין לספרינטר שנבחן בגרסתו הארוכה. גם היכולת הדינמית טובה מאוד, למרות זוויות גלגול הנוצרות בגלל הכיול הרך של המתלים וההגה הקל מידי.
-
תמורה למחיר
ספרינטר החדשה מתייצבת בקו הראשון של מסחריות הדור החדש ועושה זאת אגב הפגנת יכולת כוללת טובה מאוד, ועם ערך מוסף חשוב של מערכות בטיחות אקטיביות.
-
סיכום
מסחרית מוצלחת מאוד לנהג העובד – בין אם הוא מבלה שעות רבות בנהיגה, ובין אם בקווים קצרים שמחייבים מספר רב של פעולות פריקה/העמסה.