מיני אייסמן 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בנובמבר 2024 נחת בישראל מיני אייסמן (Aceman), רכב פנאי קטן (B-SUV) שהושק ב-2024 ותוכנן מלכתחילה להיות רכב חשמלי. אייסמן מחליף בהיצע המותג את קלאבמן, פותח בשת"פ עם גרייט וול הסינית ומיוצר בשלב זה בסין.
בסיס הגלגלים של אייסמן הוא 260.6 ס"מ, אורכו 408 ס"מ, רוחבו 175 ס"מ וגובהו 154 ס"מ. נפח תא המטען 300 ליטרים ומשקל הרכב 1785 ק"ג.
הרכב המשווק כאן הוא בגרסת SE – מצויד בחטיבת הכוח החזקה יותר והסוללה הגדולה יותר בהיצע. התפוקה היא 218 כ״ס ו-33.6 קג״מ, והביצועים הם 7.1 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-170 קמ"ש. לסוללה 54.2 קוט״ש (ברוטו; 49.2 קוט"ש נטו), הטווח המוצהר 396 ק"מ והספק הטעינה המהירה 95 קילוואט.
כמו בכל דגמי מיני החדשים, גם באייסמן מערך המולטימדיה החדש שעיקרו צג שליטה עגול במרכז בקוטר 9.4 אינץ'.
-
עיצוב ונוכחות
אייסמן, שהיה החלוץ לדרך העיצוב החדשה של המותג, פחות 'מקושט' מדגמי העבר - וזה נראה נכון ומודרני, ויש משהו בקלילות שלו שפשוט שובה את העין.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג העדכנית דומה לזו של קופר SE (החשמלית) ושל קאונטרימן – ונשלטת על ידי צג השליטה העגול והיפה במרכז. גם האריגים לדיפון ותאורת האווירה המוקרנת עליהם זהים.
בכל הקשור לאיכות, המשטחים שמתחת נוקשים בחלקם, ודיפון הדלתות באייסמן שונה ונאה מזה שבקופר. גם כאן ידיות הפתיחה ממוקמות באופן שאינו נוח, וגם כאן רק הנהג זוכה למשענת יד במרכז.
המסך אומנם נאה וייחודי, אך התפעול מבולגן בגלל שילוב של יותר מדי פרטים ותפקודים על צג אחד. סידור זה מחייב הרבה לחיצות כדי לעבור מתפריט לתפריט והתצוגה עולה ומשתנה באיטיות.
קשה גם להפעיל את בקרת האקלים המפוצלת, והאייסמן מבלבלת את הנהג בכך ששינוי במצבי האווירה (שפע מוגזם) מביא לשינויים בדברים שבחרנו לבטל (צלילי אווירה מופרזים, רעש מנוע, עיסוי במושב). אותן תצוגות גם נעלמות כאשר הצג עובר לשקף את הסלולרי.
תנוחת הנהיגה גבוהה כנדרש ונוחה לכשעצמה, גם אם שדה הראייה לפנים אינו מבריק. המושב נעים גם אם מעט נוקשה.
הכניסה לאחור מופרעת בגלל מפתן גבוה, המרווחים אינם נדיבים במיוחד ושטח חלונות קטן מהמקובל יוצר תחושה קצת קלסטרופובית.
תא המטען אינו גדול אף הוא וגם לו סף גבוה ללא סיבה מובנת.
-
מנוע וביצועים
כאשר כמעט כל רכב פנאי סיני מתגאה ב-400 כ"ס וגם יותר, 218 כ"ס שמנפק המנוע באייסמן כבר אינם מהווים נתון מרשים. אבל לחיצה ראשונה על המצערת מבהירה שזהו רכב זריז, הרכב שומר על כושר טוב גם כשעולות המהירויות.
צליל המנוע המתלווה להאצה משעשע ברגע הראשון אבל מעצבן אחרי. הוא פשוט נשמע כמו אזעקה - בהחלט לא דבר מרגיע במדינתנו.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר אינה מצטיינת; הרכב נע מדי מעלה/מטה בתנועות קטנות מחד, ונוקשה מדי על פני שיבושים גדולים מאידך.
בכבישים גליים הרכב מתנדנד מדי והריסון לא מספק. רעשי הכביש בלטו מדי, ולעיתים כך היה גם עם הרוח.
בפיתולים אייסמן מגיב בחדות, כמו מיני, עם שינוי כיוון מהיר מאוד וכניסה נחושה לעיקול. וזה בהחלט כיף. ההמשך קצת יותר מיושב עם שפע אחיזה על כביש יבש והתנהגות צפויה.
בעומס גבוה ובכביש רטוב יש נטייה חדה לתת היגוי, וההגה עצמו פחות תקשורתי ממה שאנחנו מצפים במיני, וגם זה אינו עוזר.
משקל הרכב המורגש – 1.8 טון באוטו לא גדול – מכביד על הבלמים שעלולים לסבול תחת עומס מחוסר דיוק.
תפקוד הבלימה הרגנרטיבית נאה עם בחירה בין מספר רמות. ועדיין ברכב עם ניחוח ספורטיבי היינו מעדיפים פקדים על ההגה ולא לשלוט במערכות האלו דרך הצג.
הבלימה האוטונומית לאחור, כמו מערכות אחרות במיני, קצת עצבנית מדי.
-
תמורה למחיר
במובנים רבים אייסמן משקף תמורה טובה מקופר חשמלית; יקר במעט אך הרבה יותר שימושי ומרווח. מנגד, הוא קטן משמעותית מקאונטרימן, ולא מספיק פרקטי בפני עצמו.
ועדיין, הוא נטול מתחרים מובהקים, שכן זהו רכב קטן-גדול בעל התנהלות שובבה – תכונה שבעולם היוקרה כבר לא קיימת.
-
גרסאות ורמות גימור
מיני אייסמן מוצע בישראל ברמת האבזור 'פייבוריט' הכוללת תאורת לד, חישוקי "17, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים ועיסוי במושב הנהג, בקרת אקלים מפוצלת ועוד.
-
בטיחות
מיני אייסמן טרם נבדק במבחני הריסוק של יורו NCAP.
במערכות הבטיחות: תיקון סטייה, בלימה אוטונומית, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
-
טווח נסיעה
צריכת האנרגיה בנהיגה שהיא בקצב התנועה נעה בין 6 ל-6.3 ק"מ/קוט"ש, לטווח של 295 עד 330 ק"מ. שילוב קטע דינמי הוריד את הצריכה ל-5.7 ק"מ/קוט"ש ואת הטווח ל-280 ק"מ. כמו בקופר, אלה לא טווחים מצטיינים.
-
מה חדש במיני אייסמן 2025
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2025..
-
סיכום
מיני אייסמן סובל מלא מעט חסרונות בתחום השימושי. אולם זהו רכב מיוחד שפונה למי שהתקציב ברשותו ורוצה משהו אופנתי, מקורי ומהנה לנהיגה.