מיני קופר חשמלית 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
הדור החמישי של מיני נחשף בספטמבר 2023 על בסיס שתי פלטפורמות שונות - אחת למנועי בנזין ואחת לגרסאות חשמליות, המיוצרת בשיתוף עם גרייט וול בסין.
מיני כמו מיני נמצאת בצד הקטן והצנוע של סגמנט הסופרמיני מבחינת המידות: אורכה של גרסת 3 הדלתות עומד על 386 ס"מ ובסיס הגלגלים על 252.6 ס"מ בלבד.
בדור זה עיצוב חיצוני עכשווי – הפרופורציות והקריצה לדגמי העבר האייקונים נשמרו, אך במיני מביאים כאן פרשנות מודרנית הרבה יותר לנוסחה המוכרת.
גם בסביבת הנהג עיצוב רטרו-מודרני בביצוע מוצלח – לוח המחוונים העגול ואייקוני של מיני מוחלף כאן במסך מולטימדיה עגול ומקורי למראה, למשל.
במאי 2024 נחתה בישראל המיני החשמלית בשתי גרסאות: גרסת E לה מנוע חשמלי יחיד המפיק 184 כ"ס ו-29.6 קג"מ. ההנעה קדמית והביצועים הם 7.3 שניות ל-100 קמ"ש ו-160 קמ"ש מירביים. טווח הנסיעה עומד על 300 ק"מ הודות לסוללת 40.7 קוט"ש ברוטו (36.6 קוט"ש נטו). טעינה ביתית עד הספק 11 ק"ו וטעינה מהירה עד 75 ק"ו.
גרסת SE מציעה מנוע חזק יותר – 218 כ"ס, 33.6 קג"מ – המספק ביצועים עדיפים: 6.7 שניות ל-100 קמ"ש ו-170 קמ"ש מירביים. בנוסף, לגרסה זו סוללה גדולה יותר – 54.2 קוט"ש ברוטו (49.2 קוט"ש נטו) – לטווח מירבי גבוה יותר: עד 390 ק"מ בין טעינות. הספק הטעינה הביתית זהה אולם זה של הטעינה המהירה גבוה יותר: עד 95 ק"ו.
-
עיצוב ונוכחות
בדומה לגרסת הבנזין החדשה גם קופר החשמלית נראית מאוד מיני, אך מרכיבי עיצוב שונים יוצרים הופעה שונה.
לחשמלית אין חיפויי כנפיים שחורים (יש בבנזין), ידיות הדלת שלה שטוחות לשיפור מקדם הגרר, האנטנה בגג שונה ונקודת החיתוך של מכסה המנוע בדופן אינה קיימת כאן. התוצאה פחות מוצלחת, אך עדיין מושכת.
-
תא נוסעים ומטען
גם בסביבת הנהג הדמיון גדול מאוד לגרסת הבנזין. ובכל זאת, בנוסף לפערים באבזור, יש מספר הבדלים - הקונסולה המרכזית ממוקמת עמוק יותר, הידית בין המושבים צרה, פחות מזמינה והיא רק לשירות הנהג (בבנזין גם לנוסע), דיפון הדלתות פשוט יותר במבנה ומיקום ידיות הפתיחה נוח פחות. גם פתחי המיזוג המרכזיים ממוקמים באופן פחות נוח ויעיל.
התחושה היא כי תנוחת הנהיגה קרובה יותר לרצפה בגלל שזו גבוהה יותר. גג הזכוכית בחשמלית אינו נפתח אבל הכיסוי הדקיק מתופעל חשמלית; בבנזין הוא מפוצל ונפתח מלפנים.
כמו בקופר רגילה, הנדסת האנוש בעייתית: המסך המרכזי העגול נראה נהדר אך הכיוון המינימליסטי יוצר בעיות תפעוליות, בעיקר מכיוון שאותו מסך יחיד כולל את מערכות השליטה, המידע והמחוונים. הבעייתיות מודגשת כאשר בתמונה משתלבים מערכי קארפליי או אנדרואיד אוטו.
עדיין נדרשת הסתגלות לתנוחת הנהיגה הנמוכה יחסית, אבל את זה אנחנו אוהבים. המושבים נראים נהדר והם נוחים. שדה הראייה לפנים ולאחור מוסתר בחלקו ואינו אידיאלי - מחיר העיצוב.
 
הכניסה למושב האחורי וביחוד היציאה ממנו אינן קלות, וגם המרווח אינו נדיב.
לתא המטען מבנה מעט שונה מזה שבגרסת הבנזין, אך גם כאן שני גבהים לרצפה ומתחת לה תא שימושי. ועדיין זהו תא מטען קטן מאוד.
-
מנוע וביצועים
מיני קופר SE החשמלית היא מכונית מהירה בכל מצב, ותגובות המנוע ללחיצה על המצערת מיידיות.
עם זאת, צלילי המנוע המלאכותיים מוגזמים לכל הדעות, בייחוד כאשר רוצים להיות מרוכזים בנהיגה.
-
נוחות והתנהגות
עבודת המתלים פחות מוצלחת מאשר בגרסת הבנזין. תוספת המשקל מורגשת ביחוד בעיר, ומיני החשמלית מסתדרת פחות טוב עם כביש משובש או גלי.
בכל הקשור לשקט – פעולת המתלים מוחרשת היטב אבל רעש הרוח מורגש.
בפיתולים, התגובות להיגוי המהיר נחושות ומשקל ההגה נכון - אך היינו שמחים לעוד קצת תקשורת בין הידיים לבין הגלגלים ברכב כזה. לחימת ההגה מורגשת, ובכבישים רטובים הצמיגים הקדמיים מתקשים להוריד את הכוח לאספלט ומאבדים אחיזה בקלות.
הבלמים פועלים טוב יותר מאשר בכלים חשמליים רבים. הבלימה הרגנרטיבית טובה, פעולתה משתלבת היטב ורק חבל שצריך להיכנס לצג כדי לבחור במינון שלה.
מה שחסר במיני החשמלית הוא התחושה הקלילה יותר שיש בקופר S בנזין, ואותן תגובות להעברות משקל שגורמות לישבן לפזז קלות כשרוצים. קופר SE כבדה יותר ומתנהלת באופן מכובד יותר – היא בעלת יכולת גבוהה אבל היא פחות עולצת.
-
תמורה למחיר
המחיר יקר מאוד לרכב קטן, ומיני החשמלית מצוידת קצת פחות מקופר S בנזין שהלהיבה יותר. ועדיין, מיני אינה עוד מכונית קטנה, וגם במהדורה החשמלית היא מיוחדת וללא מתחרה מובהקת.
-
גרסאות ורמות גימור
מיני קופר מוצעת בשתי רמות גימור. 'קלאסיק' כוללת תאורת לד מלאה, חיישני חניה היקפיים, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, מסך מגע עגול למערך המולטימדיה בקוטר 9.4 אינץ' הכולל קישוריות לאנדרואיד ואפל, חישוקים קלים בקוטר 16 אינץ', כניסה והנעה ללא מפתח ועוד.
רמת 'פייבוריט' מוסיפה חישוקי 17 אינץ'( או 18 אינץ' בגרסת קופר SE (חלון שמש נפתח, ריפוד מהודר, חבילת עיצוב חיצונית ופנימית, מושבים ספורטיביים ועוד. גרסת SE מוסיפה גם כוונון חשמלי למושבים כולל זכרונות ועיסוי.
-
בטיחות
המיני החדשה טרם נבדקה במבחני הריסוק של יורו NCAP.
כסטנדרט כל הגרסאות מגיעות עם מערך בטיחותי הכולל 6 כריות אוויר, התרעה על סטייה מנתיב כולל תיקון, מערכת בלימה אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, התרעה על תנועה צולבת בנסיעה לאחור כולל בלימה ועוד. רמת הגימור 'פייבוריט' מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת שמירה על מרכז נתיב הנסיעה.
-
טווח נסיעה
אחד השיפורים הגדולים לעומת המיני החשמלית היוצאת הוא בטווח – בעיקר בזכות הסוללה הגדולה יותר. הצריכה במבחן הדרכים הייתה נאה: 6.5-6.7 ק"מ/קוט"ש בקצב התנועה, לטווח בפועל של 320-330 ק"מ; לא מצטיין, אך מקובל.
-
סיכום
פחות מלוטשת ומהנה מגרסת הבנזין, אך עדיין שומרת על הקסם המסורתי של מיני.