אופל קרוסלנד X 2020 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בתחילת 2020 הוחלף מנוע ה-110 כ"ס באופל קרוסלנד X במנוע ה-130 כ"ס של קבוצת פיג׳ו-סיטרואן (אותו נפח של 1.2 ליטר, טורבו ועם שלושה צילינדרים). למנוע החדש מומנט של 23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד לעומת 20.9 קג"מ ב-1,500 סל"ד בעבר, והוא משודך עדיין לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. הביצועים כמובן שופרו: האצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 10.2 שניות לעומת 11.8 וגם תצרוכת הדלק הממוצעת בתנאי מעבדה עדיפה - 20.0 לעומת 17.9 ק"מ לליטר.
כבעבר, אופל קרוסלנד X 2020 מוצע בשתי רמות גימור. הבסיסית, "אנג'וי", התייקרה מעט ביחס לעבר וכוללת מערכת מולטימדיה עם מסך "7 ומערך בטיחות עשיר (בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, התרעת הירדמות ועוד). במסגרת הרענון, גרסה זו זוכה גם למערכת זיהוי תמרורים.
רמת הגימור השנייה, "אינוביישן", מוסיפה חישוקי "17, חלון גג, בקרת אקלים ומפתח חכם. לאבזור ברענון הנוכחי נוספה גם תאורת לד.
-
עיצוב ונוכחות
קרוסלנד X יורש את המריבה. עם השקתו דיברו באופל על הכוונה לשלב בין מיניוואן לרכב פנאי -וייתכן שרצון זה יצר בעיה בעיצוב הרכב; ביחס לרכבי פנאי אחרים הוא נראה גבוה, צר וקצת מגושם, והוא גם פחות סקסי למראה.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג יוצרת תחושה מכובדת, והיא נראית גדולה, אך עיצובה כבד יחסית. כל חלקה העליון עשוי מחומר רך, מה שמעניק תחושה של איכות בחזית תא הנוסעים, גם אם החלקים התחתונים אינם באותה רמה. לאופל קרוסלנד X 2020 טעינה אלחוטית לסלולרי וצג המדיה, שמקורו צרפתי, נראה טוב אך מסורבל לתפעול.
תנוחת הנהיגה גבוהה אבל אינה מושלמת, ויוצרת תחושה שמדובר יותר במיניוואן מאשר ברכב פנאי - אולי בגלל ההגה הקרוב והשמשה הקדמית הרחוקה. המדרס לרגל שמאל אינו נוח והראות לפנים אינה מצטיינת. תא המטען גדול (410 ליטר) והמבנה שימושי.
 
-
מנוע וביצועים
ביצועי הקרוסלנד X נאותים. המנוע אינו מתאמץ ופעולת התיבה לרוב נעימה, אבל העובדה שהתיבה והמצערת מגיבות באיטיות יוצרת תחושה פחות נמרצת, ולכך מוסיפים יחסי ההעברה הארוכים יותר. התיבה גם ששה להכניס את המנוע לתחומים שאינו אוהב, כמו סל"ד נמוך, והדבר גורר רעידות.
-
נוחות והתנהגות
באופל הנסיעה נעימה על שיבושים קלים אך מהר מאוד, בייחוד על בורות או שינויי גובה, הנהג מרגיש פחות בנוח עם הרכב, ותנוחת הנהיגה עם השמשה הרחוקה מפריעה לראות.
הקרוסלנד X, כמו שאולי רומז המראה, מתנהל באופן מעט כבד יותר בכביש המפותל ומשדר פחות מדי מידע מההגה והצמיגים. היכולת הדינמית סבירה, אך התחושות המועברות לנהג לא מספיק ברורות, ההגה לא לגמרי מדויק, ומנגד בקרת היציבות פעלתנית מדי.
 
-
תמורה למחיר
מעבר לעובדה כי ברמת הגימור הגבוהה, מחירו של הקרוסלנד קרוב מדי לזה של רכבי פנאי קומפקטיים, הוא צריך להתמודד עם רמת המחיר האטרקטיבית של סיאט ארונה וקיה סטוניק. ובעידן הזה, מחירו של הקרוסלנד, כמו של חלק גדול ממתחריו, כבר אינו מספיק נמוך.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2020 הגרסה הנמכרת הייתה אינוביישן 1.2 ליטר טורבו עם כ-120 יחידות.
אחריה גרסת אנג'ויי 1.2ליטר טורבו עם כ-60 יחידות.
 
-
מה חדש באופל קרוסלנד X 2020
בסוף שנת 2020 הוצגה בחו״ל מתיחת פנים לקרוסלנד, שצפויה להגיע לישראל במהלך 2021. השינוי הגדול הוא מלפנים, עם שבכה ויחידות תאורה חדשות. במסגרת מתיחת הפנים, איבד הקרוסלנד את הסיומת X בשמו.
בסביבת הנהג השינויים מינוריים, אך באופן יוצא דופן, המתלים וההגה כוילו מחדש, על-מנת להעניק לקרוסלנד יכולת דינמית וניהוג משופרים מאשר קודם. מפרט המנועים ותיבות ההילוכים נותר ללא שינוי.
 
-
סיכום
לאופל קרוסלנד X אבזור נדיב, שימושיות טובה, מרחב וביצועים נאותים, אבל ביותר מדי סעיפים הוא פחות מצטיין ממובילות הקטגוריה; האופי והמראה שלו פחות צעירים, האבזור הבטיחותי פחות עשיר - ומעל לכל ובעיקר עולה בעיית התמורה ברמת הגימור הגבוהה.