סיאט ארונה 2018 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
לקראת 2018 הושק בישראל סיאט ארונה, רכב פנאי קטן המצטרף לאטקה, הדגם הקומפקטי שלה שהוצג בארץ שנה קודם לכן. ארונה מתבסס על אותה רצפה המשרתת את האיביזה החדשה וחולק עימה אותו בסיס גלגלים של 255 ס"מ. מרווח הגחון נאה ומתנוסס לגובה 19 ס"מ; תא המטען גדול ונפחו עד 460 ליטר.
סיאט ארונה 2018 הוצע בארץ עם מנועי הבנזין המוגדשים של קבוצת פולקסווגן, 1.0 ליטר, 3 צילינדרים 115 כ"ס ו-1.5 ליטר 150 כ"ס. מנוע ה-1.0 ליטר החדש משודך לתיבה הדו-מצמדית המוכרת עם שבעה הילוכים. המנוע הגדול משודך לתיבה ידנית 6 הילוכים.
בגרסת 1.0 ליטר הוצעו שלוש רמות גימור – 'סטייל', 'FR' ו-'FR פרו' – ובגרסת 1.5 ליטר רמת גימור אחת: 'איוו'. מערכות הבטיחות, בכל רמות הגימור, כוללות בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, והשלוש הגבוהות יותר מצוידות גם בניטור שטחים מתים ותנועה צולבת מאחור.
ברמת הגימור 'סטייל' מצבי ניהוג, חישוקי "16, חיישני חנייה, מערך המולטימדיה החדש של סיאט עם צג "8 וממשק אפל קארפלי, מפתח חכם ובקרת אקלים מפוצלת. כרגיל בסיאט, ל-'FR' הופעה חיצונית ספורטיבית יותר, והיא מצוידת בחישוקי "17 נאים יותר ואפשרות לצבעים שונים לגג ולבתי המראות (תוספת בתשלום ברמת הגימור 'סטייל'); ברמות הגימור 'FR פרו' (1.0 ל') ו'איוו' (1.5 ל'), בנוסף, גם תאורת לד מלאה, חישוקי "18, מערכת שמע משופרת של ביטס וריפוד אלקנטרה מהודר יותר
מחירי הארונה היו תחרותיים מאוד בהשוואה לרכבי פנאי קטנים, ובנוסף, הוצעה אפשרות להארכת אחריות לכל דגמי המותג, משנתיים לשלוש שנים, בתשלום צנוע.
-
עיצוב ונוכחות
סיאט ארונה 2018 מבוססת על איביזה החדשה, וזה ברור כבר ממבט ראשון. הדמיון גדול מהמקובל והמשמעות היא שארונה נראית קצת פחות "פנאי" מהמקובל בקטגוריה. הוא עדיין רכב נאה למדי, עם קווים חדים בחרטום ובפרופיל בהתאם לאופנה העכשווית, אבל חסרה לו קצת קשיחות.
-
תא נוסעים ומטען
לארונה עיצוב פנים נקי ואלגנטי, אבל קצת חסר מעוף וחיים. הכל מסודר בצורה נוחה לתפעול, אבל החומרים פשוטים וקשיחים כמעט בכל מקום. מערכת המולטימדיה, עם מסך "8, נוחה לתפעול וכוללת אפשרות שיקוף (מירור-לינק, אנדרואיד אוטו וקארפליי). מושב הנהג נוח אך טווח הכיוון לגובה מוגבל ולא מצליח לנצל את כל תוספת מרווח הראש. ועדיין מתקבלת תנוחת נהיגה גבוהה למדי, "ג'יפית", ונוחה לאורך זמן. מאחור יש שפע מקום לרגליים ולראש – לשניים. תא המטען הוא מהגדולים בקטגוריה, ומציע מבנה שימושי ויעיל – אבל לא היינו מתנגדים לסף העמסה קצת יותר נמוך.
-
מנוע וביצועים
זמינות הכוח של מנוע הליטר טובה, התיבה זריזה ופועלת היטב והתוצאה היא ביצועים מספקים בהחלט – ומעל הממוצע בקטגוריה. בתנאים עירוניים או בפקקים צפופים התיבה הדו-מצמדית לא תמיד חלקה כמו תיבה פלנטרית טובה, אבל הפער כבר לא גדול.
אבל התחום שבו יחידת ההנעה הזו זורחת הוא צריכת הדלק – בקטע נסיעה ארוך בגוש דן והפרברים בשעות הפקקים, מחשב הדרך דיווח על צריכת דלק שנעה בין 14 ל-15 קילומטרים לליטר. במבחן כולו, כולל צילומים וירידה לשטח, קיבלנו 13.7 קילומטרים לליטר. נאה מאוד ביחס לתנאים.
 
-
נוחות והתנהגות
ארונה לא מצטיין בספיגת שיבושים חדים – קטנים או גדולים – ובעיר לא פעם הנוחות נעה בין "תחושה עסוקה" ל"מקפצת". מחוץ לעיר, כשהמהירות עולה ואיתה העומס, המצב משתפר. גם בידוד הרעשים לא מצטיין, בעיקר בתחום רעשי הכביש – אם כי לא מדובר במשהו חריג ביחס למקובל בקטגוריה. המנוע מייצר צליל תלת-צילינדרי ברור תחת עומס, עם חספוס גס, ובנסיעה עדינה בולט יותר רעד קל כאשר התיבה דוחקת את המנוע לסל"ד נמוך.
התנהגות הכביש מאוזנת ובטוחה מאוד. תוספת הגובה ביחס לאיביזה מורגשת בסיבובים חדים, בדמות קצת יותר זוויות גלגול, אך לא ברמה מרתיעה. הבלמים תפקדו היטב גם בקטעים הדינמיים, בלי סימני דעיכה.
למרות מרווח גחון מכובד של 19 ס"מ – זהו אחד מרכבי הפנאי שלא באמת נועדו לרדת מהאספלט, כאשר לתחושה העדינה מצטרפת בקרת משיכה שפשוט לא מבינה מה היא אמורה לעשות בתנאי אחיזה ירודים.
 
-
תמורה למחיר
שילוב של אבזור נדיב, עם ביצועים וצריכת דלק מצוינים, מעניקים תמורה גבוהה למחיר הנמוך יחסית של הארונה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2018 הגרסה הנמכרת הייתה סטייל 1 ליטר טורבו עם כ-1300 יחידות.
אחריה גרסת FR 1 ליטר טורבו עם כ-1000 יחידות.
 
-
מה חדש בסיאט ארונה 2018
השקת הדגם בארץ, בשתי גרסאות ובארבע רמות גימור
-
סיכום
סיאט ארונה מציע את אחת החבילות המוצלחות ביותר בקטגורית רכבי הפנאי הקטנים. נכון, יש נוחים ומעודנים ממנו, ובהחלט יש כאלו עם יכולת שבילים טובה יותר – אך במחיר בו הוא מוצע, הוא צריך להיות ברשימת הבדיקה של כל מי שמחפש לקנות רכב פנאי קטן.