סיאט לאון 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
הדור הרביעי של סיאט לאון עלה לישראל בינואר 2021. הדגם מבוסס על פלטפורמה משודרגת של קודמו, הממדים גדולים מבעבר, המראה החיצוני עדכני וזה של תא הנוסעים מודרני ונקי מכפתורים.
לאון משווקת בישראל עם בחירה בין שתי יחידות כוח מוכרות של הקונצרן: טורבו-בנזין 1.5 ליטר המספק 150 כ"ס ומצויד במערך היברידי מתון של 48 וולט, ו-2.0 ליטר טורבו-בנזין המפיק 190 כ"ס. בשני המקרים התיבה היא דו-מצמדית 7 הילוכים וההנעה קדמית.
-
עיצוב ונוכחות
הדור החדש מציג אבולוציה לעיצוב של קודמו, תוך אימוץ אלמנטים עדכניים כמו יחידות התאורה החדשות מלפנים ומאחור. התוצאה היא מכונית נאה, עדכנית למראה ובעלת פרופורציות טובות.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מעוצבת בצורה נקיה ונעימה, אולי נקיה מדי. שילוב הצבעים (שחור-אפור) לא מייצר עניין ומיעוט הכפתורים והאלמנטים מקנים לה הופעה מעט פשוטה. מצד שני, איכות החומרים וההרכבה ראויות.
הנדסת האנוש אינה מצטיינת. שדה הראיה לפנים סביר בלבד, המרווח לרגל ימין של הנהג אינו נדיב ותפעול המערכות דרך מסך המולטימדיה ופסי המגע ("סליידרים") מסורבל מאוד.
מושב הנהג נוח למדי, וקל למצוא תנוחת נהיגה טובה. מושב הנוסע אינו מוצלח בגלל מחסור בתמיכה לגב תחתון.
מאחור המרחב נדיב למדי. יש בקרת אקלים וצמד שקעי USB-C. המושב עצמו קצר וחסרה משענת יד במרכז. הדיפונים מאחור פשוטים ונוקשים למגע.
תא המטען בעל נפח מספק של 380 ל'. סף ההטענה גבוה מהרצוי.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.5 ל' (150 כ"ס) מספק ביצועים נהדרים. לאון צוברת קצב בקלילות מפתיעה, גם ביציאה מהמקום וגם בתאוצות ביניים ויש לה מספיק כוח כדי להתמודד גם עם עליות ארוכות ובעקיפות.
תיבת ההילוכים (רובוטית דו-מצמדית) פועלת לרוב בצורה חלקה ומגיבה בזריזות, אך כרגיל בתיבות אלו, קצת קופצנית והססנית במהירויות זחילה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה אינה הצד החזק של לאון. בתוך העיר הבולמים הנוקשים מייצרים נסיעה לא נוחה ולא נינוחה. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת, אך היא עדיין פחות נוחה מהממוצע בקבוצה.
בצד החיובי, בידוד הרעשים מוצלח למדי – רעשי רוח נשמעים בשיוט מהיר, אך רעשי המנוע והדרך מבודדים היטב.
מאחר וזו משפחתית עם יומרות ספורטיביות, היכולת בפיתולים מקבלת כאן דגש - וללאון יש שלדה מצוינת, היא נטולת תת היגוי ונענית למשחקים (עד שבקרת היציבות הבלתי-מתנתקת קוטעת את העניינים). אבל היא סובלת משתי מגרעות אקוטיות, ההגה והבלמים; ההגה של הלאון קל מדי (גם במצב ספורט), מעורפל-מאוד בהפניה הראשונית, ומקשה על הדיוק בפניות. הבלמים דווקא מציגים עוצמה נאה והתנגדות סבירה לדעיכה, אך הדוושה ספוגית מדי ופוגעת בתחושת הביטחון. כפועל יוצא, ולמרות היכולת הדינאמית הגבוהה, יורד הקצב ואיתו גם ההנאה.
-
תמורה למחיר
לאון מתומחרת באופן המקובל בקטגוריה – אך בשל אחריות קצרה (שנתיים בלבד), נפגעת התמורה.
-
גרסאות ורמות גימור
לאון משווקת בישראל בשתי גרסאות: 1.5 ל' 150 כ"ס או 2.0 ל' 190 כ"ס. בשני המקרים היא מוצעת אך ורק במרכב ההאצ'בק.
רמת הגימור הבסיסית, 'סטייל' כוללת תאורת לד, שמשות כהות, חישוקי "17, גג זכוכית, בקרת אקלים תלת-אזורית, מולטימדיה עם צג "8.25 ועוד.
רמת גימור 'FR' בעלת הופעה ספורטיבית יותר בחוץ ובפנים, וכוללת תאורת לד מתקדמת יותר, חישוקי "18, מפתח חכם, מושבי ספורט, מחוונים מוקרנים, בחירת מצבי ניהוג, מצלמה וצג מולטימדיה גדול יותר, "10. היא גם מונמכת ב-1.4 ס"מ ביחס לגרסה הרגילה.
-
בטיחות
סיאט לאון נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2020 וקיבלה דירוג של חמישה כוכבים עם ציונים גבוהים בהגנה על מבוגרים (92%) וילדים (88%).
כמצופה, לאון החדשה מצוידת (בהתאם לרמת הגימור) במגוון מערכות בטיחות מתקדמות כמו מערכת לשמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים מלפנים ומאחור ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק מצוינת למשפחתית עם ביצועים כאלה, ובכלל: 13.7 ק"מ לליטר במבחן דרכים.
-
מה חדש בסיאט לאון 2024
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2024.
-
סיכום
סיאט לאון מציעה תא נוסעים מעוצב לתפארת, היא מרווחת וחסכונית, ומציגה ציונים גבוהים ברוב התחומים. אולם תפעול המערכות המסורבל שלה פוגע בשימושיות היומיומית, בעוד שההגה המעורפל, הבלמים הספוגיים והמתלים החובטים מעמעמים את יכולת השלדה המצוינת.