סמארט 1 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בדצמבר 2023 החל שיווק מחודש של מותג סמארט בישראל לאחר הפסקה של חמש שנים. בתקופה זאת עבר המותג הייחודי שינויים משמעותיים ביותר גם במבנה הבעלות שלו וגם במערך הדגמים שהוא מציע; קונצרן הרכב הגרמני דיימלר (מרצדס) ועמיתו הסיני ג'ילי, הודיעו ב-2019 על העברת מחצית מהבעלות על מותג סמארט מדיימלר לג'ילי; מותג סמארט הפך למותג סיני שמנוהל במשותף - תכנון המכוניות מבוצע על-ידי ג'ילי, בעוד שעל עיצובן מופקדים מעצבי דיימלר.
זמן קצר לאחר מכן הודיעה סמארט על מעבר לחשמל וביטול של גרסאות הבנזין, בדרך לעידן חדש עבור היצרנית – כבר לא מותג לכלי רכב עירוניים זעירים, אלא מותג פרימיום המתמחה בכלי רכב קטנים וקומפקטיים, שיתחרה ישירות במיני של ב.מ.וו.
הסנונית הראשונה למותג המתחדש הוצגה ב-2022, בדמות רכב פנאי קטן ואופנתי בשם #1 - והוא גם הדגם הראשון לנחות בישראל.
סמארט #1 הוא רכב פנאי קומפקטי עם בסיס גלגלים ארוך, 275 ס"מ, ביחס לממד אורך קצר יחסית, 427 ס"מ (430 ס"מ בבראבוס). נפח תא המטען נע בין 288 ליטרים ל-426 ליטרים לפי מיקום המושב האחורי הניתן להזחה. משקל הרכב נע בין 1863 ק"ג ל-1975 ק"ג נכבדים.
סמארט #1 מוצע בשתי גרסאות. לרגילה מנוע יחיד המייצר 272 כ"ס ו-35 קג"מ וההנעה אחורית, אלה מסדרים לרכב האצה של 6.7 שניות ל-100 קמ"ש והמהירות מוגבלת ל-180 קמ"ש.
בגרסת בראבוס שני מנועים המייצרים 422 כ"ס ו-55.4 קג"מ וההנעה כפולה. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 3.9 שניות וגם כאן המהירות מוגבלת ל-180 קמ"ש.
בשתי הגרסאות סוללה של 66 קוט"ש המעניקה טווח של 420-440 ק"מ לגרסה הרגילה, 400 ק"מ לגרסת בראבוס. הספק הטעינה המהירה בשתיהן הוא 150 קילוואט.
-
עיצוב ונוכחות
הפרופורציות של סמארט #1 ייחודיות, עם מרכב קצר יחסית וממד גובה ניכר. החזית חייכנית אך מעט אנמית וקווי המפתן יוצרים מראה צעצועי.
-
תא נוסעים ומטען
הקווים והגוונים הנאים, לצד תאורת האווירה העשירה, בהחלט תורמים ליצירת תחושה צעירה, אבל איכות וקשיחות החומרים פחות מרשימה עבור מותג שיש לו יומרה יוקרתית.
בקונסולה שבין המושבים תאים גדולים ושימושיים ומתחתיה חלל אחסון פתוח. הקונסולה הזאת רחבה וייתכן שתפריע לברנשים מגודלים ממני.
כיאה לרכב שפותח עם יצרן סיני, כמעט כל המערכות נשלטות דרך הצג ושפע האפשרויות מבלבל. ועדיין, וכנראה בזכות אנשי מרצדס, התפעול ברור יחסית וטוב משמעותית מהמקובל.
תנוחת הנהיגה הגבוהה אינה מושלמת, אך שדה הראייה טוב. המושב נוח גם לאורך זמן.
המרחב מאחור נדיב, לנוסעים שם פתחי מיזוג וניתן להזיח את המושב לפנים/אחור ולשנות את זווית המסעד שלו.
תא המטען אינו גדול במצב בו המושבים קרובים לאחור, ונפח ההטענה הוא 288 ליטרים בלבד. עם זאת, אפשר להגדיל אותו עד ל-426 ליטרים עם הזחת המושבים, ובנוסף יש לו תא אחסון גדול מתחת לרצפה.
-
מנוע וביצועים
עם תחילת הנהיגה קשה להתרשם מכך שהרכב חזק. העברת הכוח ליניארית ותגובות המצערת מושהות, ולרגע בא לשאול להיכן נעלמו 272 כ"ס?
אבל לחיצה נחושה יותר על המצערת כן תגלה רכב זריז, בייחוד במצב 'ספורט'.
הבלימה הרגנרטיבית הנכנסת לפעולה אחרי השהיה אינה הרמונית בפעולתה; במצב הבלימה המרבית 'E פדל' (דבר זה מורגש יותר ומפריע בשבילים).
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה אינה אחידה. בעיר, הרכב מסנן היטב פני כביש פגומים ושיבושים קטנים, אך על כאלה מאתגרים ועל פסי האטה הוא נוח פחות, בגלל בולמים נוקשים מדי.
מחוץ לעיר, הבולמים אינם משככים את תנועת המרכב על כביש גלי, והרכב נע עליהם בחוסר רוגע. רעשי הרוח והכביש סבירים לרוב.
בפיתולים, ההתנהגות אינה מצטיינת.
המרכב רוכן באופן לא עקבי בעומס, וזז יותר מהצפוי על גלים ושיבושים בתוך פנייה.
ההיגוי מהיר ומאפשר שינויי כיוון מיידיים, אך התחושה היא כי הוא "בצקי" ומלאכותי מדי.
ניתוק בקרת היציבות ונהיגה אגרסיבית תוביל להחלקות זנב, שגם הן אינן מתרחשות באופן פרוגרסיבי ונשלט מספיק.
לבלמים יכולת נאותה, אבל לעיתים קשה לדייק במינון ותחושת הדוושה אינה עקבית.
בנוסף, הרכב מפריז בהתרעות קוליות, וצליל האיתות, המגיע מהצד אליו פונים, מעצבן.
-
תמורה למחיר
בתחילת דרכו סמארט #1 הציע מחיר תחרותי למדי בשוק המקומי, אולם לאחר עליית המחיר בחודש מרץ 2024 התמורה למחיר בינונית למדי.
-
גרסאות ורמות גימור
סמארט #1 מוצע בישראל בשתי גרסאות ובשלוש רמות גימור.
ברמת האבזור 'פרו +' תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושב הנהג, מולטימדיה "12.8 ומחוונים מוקרנים.
ב'פרמיום' מתווספים תאורת לד מטריקס, חישוקים אווירודינמיים יותר, תצוגה עילית, מערכת שמע משודרגת של ביטס ותא נוסעים מהודר יותר. באותו מחיר מוצעת גם מהדורת ההשקה 'Launch Edition' בייצור מוגבל (50 יחידות שהוקצו לישראל) הכוללת גג, ריפודי עור ופריטים נוספים בגוון זהוב.
בגרסת בראבוס פריטי עיצוב ספורטיביים בחוץ ובפנים, גג וקאליפרים בצבע אדום וגם צליל "מנוע" ספורטיבי.
-
בטיחות
במפרט הבטיחות, בכל רמות הגימור, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים.
ב'פרמיום' בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור.
סמארט #1 נבדקה במבחן הריסוק של יורו NCAP בשנת 2022 וזכתה לציון של חמישה כוכבים, עם 96% בהגנת מבוגרים, 89% בהגנת ילדים, 71% בהגנת הולכי רגל ו-88% על מערכות בטיחות.
-
טווח נסיעה
נהיגה בקצב התנועה במזג אוויר שכמעט ולא הצריך מיזוג, הביאה לטווח בפועל של 340 ק"מ. במבחן פחות מאומץ מהרגיל השגנו טווח של כ-320 ק"מ. הצריכה מושפעת מאוד ממהירות בין-עירונית גבוהה.
-
מה חדש בסמארט 1 2024
במרץ 2024 הכריזה סמארט על עליית מחירים גורפת לכל גרסאות הדגם. לפי סמארט עליית המחירים נובעת מכניסתו לתוקף של המיסוי החדש לרכב חשמלי. המחירים עלו בכ-15,000-30,000 שקלים בהתאם לגרסה, עליה של כ-8% עד 14.3%.
-
סיכום
סמארט #1 מציע עדיפות בביצועים, ביכולת וגם באווירה שהוא מעניק ביחס לדגמים חשמליים עממיים, אבל כדי להתחרות במותגי פרימיום כפי שחברה שואפת לעשות, הוא יזדקק לשיפורים וליטושים.