ציר הזמן בקיצור
סמארט, שהייתה רעיון של ניקולאס האייק, מי שייסד את מותג השעונים סווץ', התגשמה כמכונית מיקרו במותג של מרצדס ב-1997, ארבע שנים לאחר שהיצרן הגרמני היה לשותף עם המיזם של האייק. הדגם המאוד קטן ובמבנה מקורי התבסס על רצפה שכללה את מכלולי ההנעה ליצירת רכב קטן בחוץ עם חלל פנים גדול יחסית לשני נוסעים. בהמשך הוצעו גם רודסטר וקופה ייחודיות, סופרמיני עם ארבע דלתות, גרסאות פתוחות למיניהן, גם מהדורת בראבוס כוחנית וב-2008 הוצגה גרסה חשמלית.סמארט לא מאוד הצליחה, והדור השלישי והאחרון מ-2014, התבסס על רנו טווינגו כחלק משיתוף הפעולה של מרצדס עם היצרן הצרפתי.
ב-2019 היה מותג סמארט לשותפות שווה בין מרצדס לבין ג'ילי – תאגיד הרכב הסיני שהוא הבעלים של וולוו, ובמסגרתו פועלים כיום מותגים כמו פולסטאר, לינק & קו, זיקר (בקרוב מאוד כאן).
דגמי סמארט החדשים הם חשמליים בלבד, מבוססים על רצפה ומכלולים של ג'ילי ומיוצרים על-ידו בסין, וכיום יש בארסנל שלו שני דגמים כאלה: סמארט #1 המשווק כעת בישראל, #3 שיגיע לכאן במהלך 2024.
דגם חדש
סמארט #1 הוצג כקונספט ב-2021 ונכנס לייצור ב-2022. הבסיס הוא הרצפה החשמלית-ייעודית SEA של ג'ילי המשרתת דגם זה בגרסה E כמו-גם את וולוו EX30, זיקר X, סמארט #3.סמארט #1 הוא רכב פנאי קומפקטי עם בסיס גלגלים שאורכו נאה, 275 ס"מ (5.5 ס"מ יותר מאשר פורטו במלוא אורכה...); אורכו בצד הקטן, 427 ס"מ (430 ס"מ בבראבוס), רוחבו 182 ס"מ וגובהו 164 ס"מ. נפח תא המטען נע בין 288 ליטרים ל-426 ליטרים לפי מיקום המושב האחורי הניתן להזחה ולפי זווית המסעד. משקל הרכב נע בין 1863 ק"ג ל-1975 ק"ג.
עיצוב הרכב אינו שגרתי, ומעבר לקווים הייחודיים ולפריטי האיפור, הגג השחור והיעדר המסגרות לשמשות, גם הפרופורציות הייחודיות יוצרות מופע שונה.
סמארט #1 מוצע בשתי גרסאות. לרגילה מנוע אחד המייצר 272 כ"ס ו-35 קג"מ וההנעה אחורית, אלה מסדרים לרכב האצה של 6.7 שניות ל-100 קמ"ש והמהירות מוגבלת ל-180 קמ"ש.
בגרסת בראבוס שני מנועים המייצרים 422 כ"ס ו-55.4 קג"מ, ההנעה כפולה, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 3.9 שניות וגם כאן המהירות מוגבלת ל-180 קמ"ש.
בשתי הגרסאות סוללה של 66 קוט"ש המעניקה טווח של 420-440 ק"מ לגרסה הרגילה, 400 ק"מ לגרסת בראבוס. הספק הטעינה המהירה בשתיהן הוא 150 קילוואט.
ההיצע
סמארט #1 מוצע בישראל בשתי גרסאות ובשלוש רמות אבזור, ובמפרט הבטיחות בכולן בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים. לכולם אחריות לשלוש שנים ללא הגבלת ק"מ ו-8 שנים ו-200,000 ק"מ על הסוללה.ברמת האבזור 'פרו +', שמחירה החל ב-175,000 שקלים, תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושב הנהג, צג "12.8, מחוונים מוקרנים.
ב'פרמיום' שמחירה 190,000 שקלים, בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור ובנוסף: תאורת לד מטריקס, חישוקים אווירודינמיים יותר, תצוגה עילית, מערכת שמע משודרגת של ביטס, פנים מהודר יותר. באותו מחיר מוצעת גם מהדורת 'לאונץ' אדישן' הכוללת גג, ריפודי עור ופריטים נוספים בגוון זהוב. מדובר במהדורה מוגבלת של כ-1,000 יח' ברחבי העולם, מתוכן 50 מוצעות בישראל.
בגרסת בראבוס, שמחירה 210,000 שקלים, פריטי עיצוב ספורטיביים בחוץ ובפנים, גג וקליפרים בצבע אדום וגם צליל מנוע ספורטיבי.
לפי כלמוביל, מדובר במחירי השקה שהובטח ע"י היצרנית למאות כלי הרכב הראשונים. עם עליית המס על רכב חשמלי בתחילת השנה בקרב היבואנית מעריכים כי המחיר יעלה בכ-20,000 שקלים.