וולוו S90 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בסוף 2016 הושקה בישראל וולוו S90 החדשה, שתפסה את מקומה של ה-S80 הוותיקה כמכונית הדגל של היצרן השוודי. ה-S90 היא השנייה בקו הדגמים החדש של וולוו, אשר יצא לדרך עם ה-XC90, וחולקת מכלולים רבים עם רכב הפנאי הגדול (70%), כולל רצפה, מערכות הנעה ומערכות בטיחות מתקדמות.
ה-S90 גדולה משמעותית מקודמתה - וגם נראית כזו. היא הוצעה בתחילת הדרך המקומית עם שני מנועי בנזין, בגרסאות T5 ו-T6, אך בשנים האחרונות השיווק התמקד בגרסת העל ההיברידית-נטענת T8.
ה-T8 משלבת בין מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר (עם מגדש טורבו ומגדש על), לבין מנוע חשמלי. התפוקה המשולבת היא 390 כ"ס ו-65.3 קג"מ. בסיוע תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה, היא מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 4.8 שניות ומטפסת למהירות מרבית של 250 קמ"ש. הטווח החשמלי המוצהר הוא 50 ק"מ.
ב-2020 עברה ה-S90 רענון קוסמטי קליל. ההבדלים החיצוניים כוללים פנסי ערפל שונים מלפנים, חלק תחתון חדש לפגוש, ספויילר אחורי חדש, גוונים חדשים למרכב וחישוקים בעיצוב חדש.
בתא הנוסעים, נוספה מערכת שמע חדשה מתוצרת באוארס אנד ווילקינס, שקעי USB-C ומשטח טעינה אלחוטי.
-
עיצוב ונוכחות
ה-S90 נראית גדולה מאוד וחסונה. היא בעלת נוכחות בולטת ומראה מרשים, כאשר החרטום הייחודי, עם יחידות התאורה המחוכמות בעיצובן, צד את העין.
-
תא נוסעים ומטען
הקשר המשפחתי ל-XC90 בולט במיוחד בתא הנוסעים. הקווים הכלליים דומים, וכך גם תפעול המערכות השונות דרך "טאבלט" אנכי הממוקם בקונסולה המרכזית - שדורש פרק הסתגלות והיכרות.
האווירה בתא הנוסעים נעימה מאוד בזכות חומרים איכותיים למגע ולמראה, ובחירת גוונים נעימה.
מושב הנהג נאה ונוח, אבל הקלף החזק כאן הוא מושב אחורי עם מרחב אדיר לרגליים (ונאות לראש) ותחושה לימוזינית.
-
מנוע וביצועים
לגרסת T8 ההיברידית-נטענת שנבחנה, טרום העדכון האחרון, הספק משולב של 390 כ"ס - שצריכים לסחוב יותר מ-2 טון.
התאוצה נחושה, אך לא כוחנית במיוחד, לפחות לא ביחס לציפייה שנוצרה לאור נתון ההספק.
למרות נפחו הצנום, המנוע עושה עבודה ראויה בשינוע המכונית הכבדה, אך לוקה בעידון המתבקש בקטגוריה זו, והוא מעט מחוספס בפעולתו ובצלילו. חלוקת ההילוכים טובה, והתיבה פועלת חלק ומגיבה מהר.
 
-
נוחות והתנהגות
בעיר, גלי כביש גרמו לתנועה לא אחידה של המרכב; נראה שהמתלים מעט מתקשים בשליטה במסה. כך גם מחוץ לעיר ובמהירות גבוהה, כאשר גם שיבושי אספלט אופייניים הצליחו לעיתים להוציאה משלוותה.
בנוסף, במהירות שיוט רעשי רוח וצמיגים מתחילים להרים ראש מוקדם מהרצוי.
בפיתולים האחיזה טובה, ההנעה הכפולה תורמת ליציבות בסיבובים וההגה קל מדי אבל מדויק. אולם האופי הכללי הוא רך ורגוע, ולא משתף פעולה עם נהיגה נמרצת מדי. הרכות הזו בולטת במיוחד בתנודות המרכב על ציר האורך, שיוצרות תחושה של רכב גדול ומעט כבד. גם לבלמים תגובה מעט נרפית בתחילה, אם כי היכולת טובה.
-
תמורה למחיר
גרסת T8 כמעט מיישרת קו עם גרסאות היברידיות-נטענות של המתחרות, אלא שכאן תקבלו לא פחות אבזור, קצת יותר ייחוד, והרבה יותר סוסים תאבי ביצועים — כך שהתמורה בהחלט טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
ה-S90 הוצעה בארץ בשתי רמות גימור - מומנטום ואינסקריפשן. כסטנדרט, מצוידת ה-S90 במולטימדיה בגודל "9 ובלוח מחוונים מוקרן ("12.3), גג שמש חשמלי, מושבים מרופדי עור, מחושמלים (חלקית), מחוממים ועם זיכרון (רק למושב הנהג) ומבחוץ - חישוקי "18. האינסקריפשן מוסיפה גימור שונה מבפנים ומבחוץ, וילונות בדלתות האחוריות, חשמול מלא למושבים (וזיכרון גם למושב הנוסע), חלונות כהים, ומבחוץ - חישוקי "19 ודלת תא מטען חשמלית.
כמו כן, גרסת האינסקריפשן מוצעת כסטנדרט עם קפיצי אוויר אחוריים (אופציונליים במומנטום).
-
בטיחות
וולוו S90 נבחנה ב-2017 במבחני הריסוק של יורו NCAP וזכתה בציון כולל של 5 כוכבים. הציונים בסעיפים השונים:
מבוגרים – 95%, ילדים – 80%, הולכי רגל – 76%, ומערכות בטיחות – 93%.
מערך הבטיחות כולל מערכת בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב עם תיקוני היגוי, זיהוי תמרורים, תאורת דרך ('לד') אדפטיבית ובקרת שיוט אקטיבית. רמת גימור אינסקריפשן מוסיפה גם ניטור שטחים מתים, התרעה על סכנת התנגשות מאחור וניטור של תנועה חוצה מאחור.
-
צריכת דלק
בסופו של יום המבחן רשמה ה-T8 הגדולה כ־10.7 ק"מ/ל', כלל לא רע למכונית מסוגה, בטח עם הספק כזה ונהיגה שבחלקה הייתה תובענית.
-
טווח נסיעה
טווח הנסיעה החשמלי המוצהר הוא 50 ק"מ, ואנחנו הצלחנו לבצע 41.5 ק"מ בחשמל בלבד - נאה.
-
מה חדש בוולוו S90 2022
במרץ 2022 עברו רוב דגמי וולוו, כולל ה-S90, שדרוג לגרסה ההיברידית נטענת; מנוע הבנזין 2.0 ליטר זכה למגדש טורבו שונה, ואילו מגדש העל הוחלף במגדש חשמלי.
בנוסף, התפוקה של המנוע החשמלי האחורי גדלה באופן משמעותי ביותר, וכעת התפוקה המשולבת עומדת על 455 כ"ס ו-72.5 קג"מ.
שינוי משמעותי נוסף הוא בהחלפתה של הסוללה הנטענת, שהאנרגיה שבה גדלה מ-11.4 קוט"ש ל-18.8 קוט"ש (נתוני ברוטו). כתוצאה מכך גדל הטווח החשמלי ל-87 ק"מ.
בנוסף, שופרו מערכות הבטיחות המתקדמת, הוטמעה מערכת ההפעלה של גוגל ובוצע עדכון חיצוני מינורי.
-
סיכום
מכונית סלון ייחודית ואטרקטיבית, שמהווה אלטרנטיבה מעניינת לשלישייה הגרמנית.