אקספנג P7 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בנובמבר 2023 החל שיווקו בישראל של המותג הסיני החשמלי אקספנג (XPeng). עם תחילת השיווק מוצעים בישראל שני דגמים: מכונית הסלון P7 ודגם הפנאי הגדול G9.
לשני הדגמים סוללה מתקדמת עם סיליקון קרביד, מתח מערכת של 800 וולט והספק טעינה מירבי של עד 300 ק"ו.
אקספנג P7 הוצגה ב-2019 ועברה מתיחת פנים ב-2023. זוהי מכונית סלון גדולה למדי והמשקל הוא 2095 ק"ג בהנעה אחורית, 2255 ק"ג בהנעה כפולה. מקדם הגרר מרשים, 0.23.
בכל הקשור למפרט, יצוינו מתלי עצמות-עצה כפולות מלפנים, ודיסקים מאווררים מלפנים ומאחור מבית ברמבו.
בבסיס ההיצע גרסת ההנעה/מנוע אחוריים לטווח ארוך עם 276 כ"ס ו-44.9 קג"מ. לסוללה 82.7 קוט"ש (ברוטו), הטווח המוצהר הוא 576 ק"מ והספק הטעינה המהירה הוא 175 קילוואט.
גרסה נוספת היא 'ביצועים' כפולת המנועים וההנעה; לזו 473 כ"ס ו-77.2 קג"מ. טווח הנסיעה הוא 505 ק"מ.
-
עיצוב ונוכחות
הפרופורציות של ה- P7 טובות, החזית מובחנת היטב והחישוקים מוסיפים להופעה. עם זאת, חלקים מהרכב פחות נאים ויותר אנונימיים, המופע שלו מעט כבד והחלק האחורי נראה מעט צר ביחס לשאר המרכב.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג נאה ונקייה ממתגים, עיקר התפעול נעשה דרך המסך הגדול, וכמנהג הסינים מחייב התאקלמות; יותר מדי פעולות יומיומיות מסורבלות לתפעול - ומעוררות תמיהה על הבחירות ההנדסיות.
איכות המרכיבים נאותה אבל לא אחידה, ולא כל משטחי הפלסטיק והמתגים ברמה גבוהה. ריפוד העור המהודר בלבן והאבזור העשיר יוצרים מרחב מזמין שנעים לשהות בו.
תנוחת הנהיגה נמוכה, הולמת סדאן ספורטיבית, אלא שזו אינה מושלמת. המושב נעים ונוח עם תחילת הנסיעה אך מעייף לאורך זמן. לנוסע גבוה לא יהיה הרבה מקום מלפנים.
גג הזכוכית נטול הכיסוי עשוי להיות מאתגר בקיץ הישראלי.
המרחב מאחור נאה, אך למרות הממדים התחושה שם אינה מרווחת כמו במכונית סלון מקובלת. מרווח הראש סביר בלבד, ותנוחת הישיבה נמוכה.
פתח תא המטען צר ומפריע להטענה של חפצים גדולים. הנפח סביר בלבד ביחס לגודל הרכב, המבנה שלו מוארך והוא רדוד למדי.
-
מנוע וביצועים
בתחילת נסיעה קשה לחשוד שתחת המצערת 472 כ"ס. אבל גם אם היציאה מהמקום מעודנת מזו שבטסלה למשל, ההאצה מרשימה, ובזכות ההנעה הכפולה אין בעיה להוריד את הכוח לכביש. ההבדלים בין מצבי 'רגיל' ו'ספורט' מאוד מורגשים, והמצערת שבמצב הראשון חסרה חדות מקבלת פלפל.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה לרוב; הכיול מעט נוקשה, אך הבולמים סופגים את רוב תחלואי האחזקה, אם כי אינו מצטיינים על פני שיבושים גדולים.
בעיר נשמעים רעשי מרכב ומתלים, מחוץ לעיר מורגשים רעשי הכביש והרוח.
אקספנג P7 הוא רכב גדול וכבד, ותחת עומס המרכב רוכן וריסון פעולת הבולמים אינו מושלם על כביש גלי. עם הפניית ההגה מורגש כי חסר אותו דיוק שיש בדגמי העילית הגרמניים וכי זה אינו מגיב בחדות קלילה.
ההתנהגות אינה הדרגתית או אחידה במגבלות, ונהיגה ספורטיבית בכבישים מעוקלים מחייבת מרווח זהירות.
אבל ל- P7 יש הרבה יותר לתת בתחום זה ממה שהתרגלנו מדגמים סינים. וגם אם יש מה ללטש, היכולת והחוויה קיימות.
הבלמים מפגינים יכולת טובה, אך בעומס הם מתקשים לעיתים מול המשקל – ומאבדים דיוק והדרגתיות.
לרכב רק שני מצבי בלימה רגנרטיבית וגם החזק ביניהם אינו חזק מספיק. מצב 'X-פדל' שאמור לאפשר נהיגה בדוושה אחת - לא עושה זאת.
-
תמורה למחיר
אקספנג מוצא את מקומו במשבצת גדלה והולכת של מותגים חצי-יוקרתיים המתהווה בתחום שבין 200,000 שקלים לבין 350,000 שקלים. הוא עדיין חסר את המצוינות והליטוש שיש למתחרי הפרימיום - ואת המוניטין ארוכי השנים שלהם - אך בשקלול של ביצועים, טווח ואבזור ביחס למחיר, הוא מציע תמורה הולמת.
-
גרסאות ורמות גימור
במפרט האבזור של גרסת 'טווח ארוך': תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, צג "15, מחוונים מוקרנים, ווייז מובנה, תפעול קולי ושליטה באמצעות אפליקציה.
חבילת 'דיאמונד' מוסיפה למפרט סגירה רכה לדלתות, מושבי ספורט, ריפוד עור נאפה, אוורור למושבים הקדמיים ומערכת שמע משודרגת.
גרסת 'פרפורמנס' מוסיפה למפרט חישוקי "19, ומוצעת גם במהדורת 'ווינג' המתייחדת בדלתות שחף הנפתחות כלפי מעלה.
-
בטיחות
אקספנג P7 נבחנה השנה במבחן הבטיחות של יורו NCAP שנערך בתקן החדש והמחמיר וקיבלה 5 כוכבים.
במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב ושמירת הרכב במרכזו, עמעום אוטומטי, התרעות התנגשות, רכב חוצה מאחור ורכב המתקרב לדלת פתוחה.
בנהיגה, מערכות הבטיחות עשירות בצפצופי התרעה מציקים.
-
טווח נסיעה
בקצב התנועה ביום קריר שכמעט לא הצריך מזגן הערכנו טווח של 430-460 ק"מ. שילוב קטעים מאתגרים ומהירים הגדיל משמעותית את הצריכה והקטין בהתאם את הטווח ל-360 ק"מ. במהלך המבחן כולו הטווח הממוצע על 410 ק"מ.
-
מה חדש באקספנג P7 2024
תחילת שיווק בישראל בנובמבר 2023.
-
סיכום
מפרט מרשים ופוטנציאל גבוה, אך דרוש עוד ליטוש.