מבין סוגי המכוניות לפי מבנה וייעוד, מטרה ושימוש, נמצא אחד שמספר החברים בו קטן והוא פונה למתי-מעט.

אלה הן מכוניות הספורט, כאלה שנוצרו מלכתחילה כדי להעניק לנהג הנאה מעצם מעשה הנהיגה בכלל, בכבישים מפותלים בפרט.

הן ממוקדות בהרבה בכל הקשור להספקת ריגושים בהשוואה לגרסאות ספורטיביות של דגמים רגילים. הן גם שימושיות פחות. ומכיוון שאינן זולות, אז גם התמורה – מחיר למוצר – אינה גדולה. אבל התמורה לנפש, זה כבר סיפור אחר.

אין דגמים רבים כאלה כיום באזור הדרומי לחצי מיליון שקלים, בעצם ממש קצת, ואלה שישנם גם הם אינם זולים, עניין הבולט על רקע המרכב הבסיסי, האבזור הלא עשיר, היעילות הפחותה. צריך ממש לרצות כאלה – ולהיות מסוגל לכך כלכלית.

אבל מי שממש רוצה אחת כזאת, והסכום הגבוה מהווה מחסום, אז הנה לפניכם שתי הצעות למכוניות כאלה בדיוק, האחת במרכב רודסטר פתוח לשניים, השנייה בקופה

יש להן יתרון מהבית, בזכות מוניטין אמינות ראוי, וגם מהמגרש: הקילומטראז' שלהן בהחלט סביר, מספר הידיים נמוך.

אז הנה שתי מכוניות ספורטיביות שנבנו לשם ההנאה מנהיגה דינמית בכבישים ההם – יפניות, ייעודיות, עם מנוע אטמוספרי, תיבה ידנית, הנעה אחורית; הקסם מובנה בהן.

מאזדה MX-5 2015
צילום: יצרן
 

מאזדה MX-5

שנה: 2015
יד: שנייה
נסועה: 75,000 ק"מ
גרסה; רמת אבזור: בנזין אטמוספרי, 2.0 ליטר, 160 כ"ס; 'S'
משקל עצמי: 1225 ק"ג
צריכת דלק (מבחן אוטו): 10.8 ק"מ/ל'
מחירון: 121.000 שקלים (נמכר ב-135,000 שקלים)

מאזדה MX-5 'מיאטה' הייתה חלום שהתגשם ב-1989 – היכולת והכיף של הרודסטר הבריטי מהרבע השלישי של המאה, עם טכנולוגיה, ביצוע ואמינות יפנית. ב-2014 הוצג הדור הרביעי של הרכב – גם הוא כקודמיו ממש קטן – ובזה מנוע בנזין אטמוספרי המייצר 160 כ"ס ב-6000 סל"ד ו-20.4 קג"מ ב-4600 סל"ד. לתיבה הידנית שישה הילוכים, לרכב דיפרנציאל אחורי מוגבל-החלקה וההנעה אחורית. הדגם המכהן כיום הוא מאותו דור ולאחר שעבר שתי מתיחות פנים (ב-2018 וב-2023) והספק המנוע עלה ל-183 כ"ס.

מאזדה MX-5 2015
צילום: יצרן

ביחס לדור הקודם, הדגם העכשווי קל ב-100 ק"ג, העיצוב עודכן – ובעיקר: המנוע הקדמי הוזח לאחור, אל מאחורי הסרן, למבנה קדמי-מרכזי.

כאן יצוין כי בהשוואה לדגמים הקודמים הרכב נוח יותר אך מחודד פחות תחת עומס דינמי, הן בפעולת המתלים והן במערכת ההגה. חשוב לזכור כי הכיף ברודסטר מגיע עם תשלום של רעש – בגלל הרוח, גג הברזנט, הבידוד המצומצם – קיפול הגג ידני, וממד הגובה הנמוך ממקם את הרכב מול מפלט אוטובוס.

למאזדה MX-5 מוניטין אמינות מעולה, עלות האחזקה סבירה ושגרת טיפולים תקופתית היא כל 15,000 ק"מ/12,000 ק"מ. וכן, לא לחסוך באיכות צמיגים, כי אחרת, מה הטעם?

מאזדה MX-5 2015 סביבת נהג
צילום: יצרן
 

סובארו BRZ

שנה: 2019
יד: שלישית
נסועה: 90,000 ק"מ
גרסה; רמת אבזור: בנזין אטמוספרי, 2.0 ליטר, 200 כ"ס
משקל עצמי: 1261 ק"ג
צריכת דלק (מבחן אוטו): 8.9 ק"מ/ל'
מחירון: 116.500 שקלים (נמכר ב-135,000 שקלים)

סובארו BRZ שהוצגה ב-2012 היא פרי שיתוף פעולה עם טויוטה שהציגה מצדה את GT86, והרכב המוצע כאן הוא אחרי מתיחת פנים מ-2016; כיום הדגם הוא בדור השני מ-2020.

סובארו BRZ 2019
צילום: יצרן

לקופה הזאת ממדים כשל משפחתית האצ'בק, והיא מצוידת במנוע בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר במבנה בוקסר, וזה מייצר 205 כ"ס ב-7000 סל"ד ו-21.5 קג"מ ב-6400 סל"ד. לתיבה הידנית 6 הילוכים, הדיפרנציאל מוגבל-החלקה וההנעה אחורית.

במתיחת הפנים נעשו שינויים בתיבת ההילוכים (יחס העברה נמוך יותר), במערכת הפליטה (לפעולה נקייה) ובמערך המתלים עם בולמים וקפיצים חדשים.

סובארו BRZ 2019
צילום: יצרן

מבנה קופה ובסיס גלגלים סביר מאפשרים להציע לרכב הזה מרחב נאות וגם קצת מקום מאחור, אם-כי זה מיועד בעיקר לילדים.

לסובארו BRZ מוניטין אמינות טוב מאוד. יש לציין כי ל-BRZ קריאת שירות בתוקף (ריקול) המתייחסת למשאבת הדלק בלחץ נמוך.

מעבר לכך עלויות האחזקה סבירות, ומרווח הטיפולים הוא 15,000 ק"מ//12 חודשים. אותה הערה ביחס לצמיגים.

סובארו BRZ 2019 סביבת נהג
צילום: יצרן