שתיים מרבות המכר הן טויוטה יאריס ההיברידית שעודכנה קלות ומוצעת במהדורה זו מאז הקיץ ומאזדה 2 המאוד ותיקה עם מנוע בנזין בלבד שגם היא זכתה לעוד מתיחת פנים במחזור חייה הארוך מהרגיל. בהיותן ממובילות הסגמנט החלטנו לקחת אותן למבחן השוואתי כדי לבדוק מי טובה יותר.
היכרות ועדכונים
טויוטה הציגה את יאריס ב-1998 ואת הדור הנוכחי שהוא הרביעי בשושלת ב-2019. רוב שנות הדור האחרון חלפו ללא עדכונים כשבאוגוסט האחרון הגיעה המכונית לאחר מתיחת פנים שעיקרה שיפור מערכת המולטימדיה, שדרוג מפרט הבטיחות האקטיבי ושיפור חומרי הבידוד להפחתת רעשים; אין שינויים מכניים.מאזדה הציגה את 2 ב-1996, גם היא כיום בדורה הרביעי, אלא ש-2 הנוכחית הוצגה ב-2014. מאז הספיקה לעבור שלוש מתיחות פנים, והאחרונה הגיעה לארץ במרץ 2024. מקצה השיפורים בפעם הזו לא נגע באף מרכיב מכני, אלא ליטש את ההופעה מבחוץ ומבפנים בפריטי עיצוב קטנים כמו ההדגשה הנקודתית בגריל או משטחי צבע שונים בדשבורד. בנוסף, גם מפרט האבזור וגם מפרט הבטיחות הועשרו.
למבחן התייצבו יאריס ברמת האבזור 'סטייל' (הגבוהה מבין שתיים) ומחירה 142,000 שקלים ומאזדה 2 ב'דיינמיק' (הבסיסית משלוש) ומחירה 126,000 שקלים (היקרה ביותר, 'פיור בלק', 135,000 שקלים).
עיצוב
טויוטה יאריס מפוסלת עם המון שבירות קווים וקימורים, ודווקא בגלל שהמכונית קטנה זה עובד מצוין. פחות אהבנו את הצבע של רכב המבחן שמעט 'מרדים' את העיצוב הנאה.גם 2 היא מכונית נאה, והיא נראית שובבה, במיוחד בצבע של רכב המבחן. עם זאת העיצוב מתחיל להראות את גילו, ביחוד מאחור, כאשר גם הפרופורציות פחות מחמיאות ויוצרות אשליה שהיא קטנה מכפי שהיא באמת; על הממדים ראו טבלה.
תא נוסעים
בשתי המכוניות סביבת הנהג מקורית ונאה, אבל החומרים פשוטים למדי.ליאריס אחרי מתיחת הפנים מערכת מולטימדיה חדשה. היא נאה, בגודל "9, דוברת עברית ופשוטה להבנה. מצד אחד, חסרות חוגות בצדדים ובמקומן יש לחצנים פחות נוחים לשימוש, ולא אהבנו את מיקום מתגי החלונות על ידית הדלת; מצד שני, הנדסת האנוש בה טובה מאשר ב-2.
גם מאזדה 2 מתייצבת למבחן לאחר עדכון שכלל הטמעת פנל בגימור מבריק בדשבורד וזה עושה טוב לעיצוב, אבל את השפעות הגיל קשה להסיר מלוח המחוונים, מגודל מסך המולטימדיה ובמרחק שלו מהיד. תפעול המסך יכול להתבצע במגע, אבל בעת שיקוף הסלולר הוא נעשה רק באמצעות חוגה – זכר לתפעול עבר שהתבצע רק כך.
במפרט האבזור בשתיהן הנעה ללא מפתח, קישוריות אנדרואיד ואפל בחיבור חוטי בלבד, בקרת אקלים, מצבי נהיגה ועוד.
בכל הנוגע לבטיחות – ליאריס ציון גבוה של 5 כוכבים מ-2020, ל-2 ציון ראוי של 4 כוכבים, אלא שהציון של מאזדה הוא מ-2015 לפני החמרת מבחני הריסוק, וכיום הוא כבר אינו נחשב. מבחינת מערכות בטיחות מתקדמות לשתיהן בלימה אוטומטית, והתרעה על סטייה מנתיב. ליאריס גם תיקון סטיה מנתיב ושמירה על המרכז, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורי מהירות, התרעה על שכחת ילדים במושב אחורי. למאזדה אין כל אלה, אבל יש לה מערכות אחרות ובהן בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, ומערכת מקורית להתרעה על רכב בשטח מת; ליאריס יש כזו בהתקנה מקומית וזו עובדת פחות טוב.
ליאריס מושב קדמי קצר, מחסיר תמיכה והיה פחות נוח בנהיגה ארוכה. ל-2 מושב ארוך יותר עם תמיכה צדית טובה יותר, אבל המושב עצמו מעט צר המתאים לממד הרוחב הצנוע של המכונית. חלק מהבוחנים אהבו את המושב ביאריס, אחרים את זה ב-2. בשתיהן תנוחת הנהיגה והראות החוצה טובות.
לשתיהן בסיס גלגלים כמעט זהה המוביל למרחב פנימי דומה וסביר לכשעצמו, אבל מפתח הדלת האחורית ביאריס קטן באופן שיכול להגביל קשירת ילד במושב בטיחות. ל-2 מפתח גדול יותר, דיפון עשיר יותר גם מאחור, אבל בגלל שהמושב נמוך, הישיבה פחות נוחה לאורך זמן.
גם נפח תא המטען דומה בשתיהן – 286 ליטרים ביאריס, 280 ליטרים ב-2 – וכך גם גודל המפתח. ל-2 יש פגוש מעט גדול יותר שמצריך מעבר משוכה גדול יותר, אבל השימושיות קרובה. ל-2 גם יש גלגל חליפי, ליאריס אין.
מנוע וביצועים
יאריס ההיברידית משלבת מנוע בנזין אטמוספרי 1.5 ליטר 3 צילינדרים 92 כ"ס עם מנוע חשמלי שמפיק 80 כ"ס ליצירת הספק משולב של 116 כ"ס (אין נתון משולב של מומנט). התיבה פועלת כמו תיבה רציפה (היא לא בדיוק כזאת) וההנעה קדמית. גם למאזדה 2 מנוע בנזין אטמוספרי 1.5 ליטר, גם הוא מפיק 116 כ"ס, גם כאן ההנעה קדמית – אבל ל-2 אין גיבוי חשמלי כפי שיש ביאריס. יש לכך ביטוי כבר בנתון התאוצה ל-100 קמ"ש: 9.7 שניות ביאריס לעומת 10.4 שניות ב-2.ומה שכתוב בדף מתרחש בכביש. כל עוד יש מיץ בסוללה, יאריס תאיץ חזק יותר ותציע ביצועים עדיפים בכל מצב נהיגה ותוואי. כאשר הסוללה ביאריס מתרוקנת, ל-2 ביצועים עדיפים.
בעת מאמץ ניכרים הבדלים נוספים. למנוע ב-2 אופי פעולה זריז ונמרץ, והתיבה האוטומטית-פלנטרית מציעה חלוקה מוצלחת ומעבר חלק בין ששת ההילוכים. ליאריס סוג של תיבה רציפה, וזו ממקמת בעת מאמץ את סל"ד המנוע גבוה מאוד, ואז הרכב רועש באופן מונוטוני שמעט מציק.
הסיוע ההיברידי מאפשר ליאריס להציג נתון צריכה פנטסטי של 20.6 ק"מ לליטר וזה במסלול מבחן שגם כלל קטעים דינמיים מהירים. 2 השיגה נתון צריכה טוב לאור הקצב, 14.5 ק"מ לליטר, אבל רחוק מאוד מזה של יאריס.
נוחות והתנהגות
יאריס מציעה שילוב מוצלח בין נוחות לדינמיות בכיול המתלים. הבולמים מספיק רכים וסופגים כדי להציע נוחות טובה על רוב סוגי השיבושים גם בעיר וכולל במעבר על פסי האטה, גם בכביש הבין-עירוני.ל-2 כיול בולמים נוקשה יותר שמקשה עליה להתמודד עם מהמורות מסוימות. זה לא הופך אותה ללא נוחה, אך היא טובה פחות בהשוואה ליאריס.
שתי המכוניות קטנות, קלות (סביבות 1.1 טון), ונענות בנחישות לפקודות ההגה בעל המשקל הנכון והפעולה החדה. שתיהן טובות דינמית, אלא שהריסון ב-2 עדיף, והכל בה מחודד יותר כך שבכביש המפותל היא טובה יותר. מעבר לכך פעולת הבלמים ביאריס רחוקה מזו של שאר המכלולים הדינמיים, ובדומה ללא מעט היברידיות וחשמליות, אינה לינארית או מדויקת מספיק.
סיכום
ככל שהתקדם היום, התחדדה התמונה סביב מנצחת המבחן. מאזדה 2 נראית קטנה ותוססת, מציעה יחידת כוח עגולה יותר בפעולתה והיא מהנה יותר לנהיגה, ולכן עדיפה בנסיעות ארוכות, גם בתוואי הררי שם תתאים יותר. היא הפתיעה אותנו ביכולתה להישאר רלוונטית גם כיום לאור גילה המתקדם, אבל את המבחן הזה היא מסיימת שנייה.
טויוטה יאריס לא חפה מחסרונות, אבל לאורך היום היא פשוט אספה לעצמה יותר נקודות. גם היא מכונית יפה ומודרנית, גם לה אופי צעיר – ובעיקר: לזכותה מנוע מאוד, אבל מאוד, חסכוני, ומערך הבטיחות שלה עדיף, הן במפרט, הן במרכיב העדכני שלו, ועל כן היא מסיימת כאן ראשונה.
שני הדגמים התייקרו בתחילת שנה זו, וכאמור מאזדה 2 שנבחנה עולה 126,000 שקלים, ואילו טויוטה יאריס 142,000 שקלים. זהו פער מחיר גדול המשפיע על התמורה הטובה יותר של מאזדה 2 ומכאן על החלטת הרכישה, אבל לא משנה את העדיפות שהפגינה טויוטה יאריס.