פורשה מקאן 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בספטמבר 2024 נחת בישראל הדור השני של פורשה מקאן, רכב הפנאי בגודל בינוני (D-SUV) של היצרנית. פורשה מקאן המקורי הוצג בשנת 2014, אז על בסיס אודי Q5 – ואילו הדור החדש מבוסס על פלטפורמת PPE החשמלית-ייעודית החדשה אותה הוא חולק עם אודי Q6 e-tron. מאחר והוא חשמלי בלבד, הדגם החדש ישווק בארץ בשם מקאן EV.
ממדיו של הדגם החדש גדולים במעט מאלו של הדור היוצא: אורכו 478 ס"מ (6-10 ס"מ יותר, תלוי בגרסה), רוחבו 194 ס"מ (2 ס"מ יותר) וגובהו 162 ס"מ (זהה). השינוי המשמעותי יותר הוא בבסיס הגלגלים: 289 ס"מ, תוספת של כ-8.5 ס"מ ביחס לדור היוצא.
העיצוב החיצוני מתרחק מזה הדינאמי של מקאן הקודם. הדור החדש מציג סגנון עגלגל ו"חשמלי" יותר (סבכה אטומה, לדוגמה) ושואב לא מעט אלמנטים מטייקאן (יחידות תאורה, למשל).
בפורשה מציינים כי לעיצוב גם תרומה ליעילות עם מקדם גרר של 0.25 בלבד. נתון זה מושג, בין היתר, בזכות מערך אווירודינמי אקטיבי ופסיבי המשתנה בהתאם לצורך להשגת היעילות המירבית: כנף אחורית אקטיבית, "וילון" בתחתית המרכב, דיפיוזר מאחור ועוד.
בסביבת הנהג אנו פוגשים בסידור החדש של היצרנית, הכולל דשבורד כמעט אנכי בו משולבים שלושה מסכים: אחד קמור ללוח המחוונים (12.6 אינץ'), ושני מסכי 10.9 אינץ' נוספים – אחד משמש כמסך המולטימדיה והניווט הראשיים ומסך נוסף מול הנוסע (אופציונלי). בתוספת תשלום מוצעת גם תצוגה עילית מתקדמת המציגה אלמנטים של מציאות רבודה במרחק המדמה תצוגה בגודל 87 אינץ'.
בצד השימושי ישנו תא מטען בנפח 540 ל', שיפור מ-488 ל' של הדור היוצא. בנוסף, יש כעת גם תא מטען קדמי בנפח של 84 ל'. למקאן EV כושר גרירה של עד 2 טון, נתון גבוה יחסית לרכב חשמלי.
לכל הגרסאות אותה סוללת 100 קוט"ש (95 קוט"ש נטו) וכושר טעינה זהה: 270 ק"ו מירביים בעמדת טעינה מהירה המאפשרים טעינה מ-10% עד 80% בכ-21 דקת בלבד.
גרסת הבסיס של מקאן EV מצוידת במנוע אחורי בהספק של 360 כ"ס ו-57.4 קג"מ. התאוצה למאה קמ"ש אורכת 5.7 שניות, המהירות המרבית עומדת על 220 קמ"ש וטווח הנסיעה נושק ל-637 ק"מ.
גרסת מקאן 4 מצוידת בשני מנועים ובהנעה כפולה בהספק מרבי של 408 כ"ס ו-66 קג"מ. הזינוק למאה מתקצר ל-5.2 שניות וטווח הנסיעה מתקצר אף הוא ל-607 ק"מ.
מעליה נמצא את גרסת 4S המייצרת 516 כ"ס ו-86.6 קג"מ. הביצועים משתפרים משמעותית: 4.1 שניות במיאוץ למאה, ו-240 קמ"ש מרביים. טווח הנסיעה כמעט לא נפגע: 602 ק"מ.
בפסגת ההיצע ניצב מקאן EV טורבו (שכמובן, לא מצויד במגדש טורבו), המספק 639 כ"ס ו-115 קג"מ. זינוק למאה קמ"ש אורך 3.3 שניות בלבד, המהירות המרבית היא 260 קמ"ש וטווח הנסיעה 587 ק"מ.
כסטנדרט, גרסת הבסיס ומקאן 4 עושים שימוש בבולמי זעזועים פסיביים ובקפיצי פלדה. גרסת 4S מוסיפה בולמים אדפטיביים ולמקאן טורבו קפיצי אוויר, היגוי אחורי ודיפרנציאל אחורי מוגבל-החלקה.
-
עיצוב ונוכחות
 
-
תא נוסעים ומטען
 
-
מנוע וביצועים
 
-
נוחות והתנהגות
 
-
תמורה למחיר
 
-
גרסאות ורמות גימור
כמקובל בפורשה, יש שפע של אפשרויות אבזור וקונפיגורציה לפי בחירת הלקוח, כך שאין כאן רמות גימור קבועות.
עם זאת, בכל הגרסאות תקבלו כסטנדרט לוח מחוונים מוקרן 12.6 אינץ', מולטימדיה 10.9 אינץ', ריפוד משולב עור, משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית, כוונון חשמלי למושבים ועוד.
-
בטיחות
פורשה מקאן EV טרם נבדק במבחני הריסוק של יורו NCAP.
המקאן EV מצויד כסטנדרט בבקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, התרעת רכב בשטח מת עם התרעת פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף תיקון סטייה מנתיב אקטיבי ועוד.
-
סיכום