הכנת אמצעים בסיסיים
ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים. גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים - מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS: לא חובה, אך עוזר.
מפת סימון שבילים: מפה מספר 9 (ירושלים).
מצפן.
טלפון סלולארי: מטען ו/או סוללה נוספת.
מזון: מים ומזון ליום טיול בשטח.
ציוד נוסף: שולחן וכסאות לארוחת הצהריים.
לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.מסלול טיול בעקבות לוחמי מלחמת השחרור. המסלול מטפס בעבירות קלה בשבילים המיוערים של הרי ירושלים, מלטרון דרך ציר הסרפנטינות ויער הקדושים עד הסטף, וההמשך על הכביש למצודת הקסטל.

אבני דרך
כביש 1, כביש 3, מנזר לטרון, נווה שלום, סרפנטינות, צינור השילוח, נחל מאיר, שער הגיא, דרך בורמה, שמורת המסרק, נחל כסלון, יער הקדושים, מערת בני ברית, עיינות בוקר, רמת רזיאל, נחל טייסים, גבעת יערים, צובה, סטף, מוצא, קסטל, הר מעוז. מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים לכלים המשתתפים. המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל רכב 4x4, גם כלים ללא הילוך כח ו/או ללא מיגון ושיפורים מיוחדים. אורכו של המסלול כ-40 ק"מ ואפשרי לטיול של חמש עד שבע שעות (בהתאם לעצירות). חלק ממסלול הטיול עובר בתוך שמורות טבע ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים או על השבילים הברורים בשטח. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח. המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה"ל ואפשר לטיול בכל יום בשבוע. חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il .

שיטת הניווט

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

אוטו מטייל: ממנזר לטרון עד לראש הקסטל בדרך בורמה
צילום: מנהל
תחילת המסלול
מתחילים בצומת לטרון עם הפנים לכיוון צפון-מזרח, לכביש 1.
לבאים מכביש 1 ומחלף לטרון יש לבצע פניית פרסה ברמזור פנייה שמאלה למנזר לטרון.
לבאים מגזר או מתחנת הדלק ומתחם לטרון יש לפנות שמאלה ברמזור או לבאים ממזרח על כביש 3 יש להמשיך ישר לכיוון כביש 1.
נ.צ. 1 – צומת לטרון.

מתחילים ומאפסים מד אוץ
0.2 ק"מ – מהצומת לכיוון כביש 1 פונים ימינה, יורדים מכביש 3, לשביל המסומן בסימון כחול ובסימון של שביל ישראל (כחול-לבן-כתום).
נ.צ. 2 – כניסה לשטח.

מאפסים מד אוץ
נוסעים על השביל כחול/שביל ישראל כשמימין גדר האבן של המנזר.
0.5 ק"מ – פונים עם סימון השבילים לכיוון מאגר המים ונוסעים לצד הגדר לראש הגבעה.
0.7 ק"מ – בראש הגבעה אנדרטה של חטיבה 7.
מסתובבים וחוזרים לאחור לצומת שליד מאגר המים.
0.8 ק"מ – צומת מאגר המים.
נ.צ. 3 – צומת המאגר.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכיוון מטע הזיתים ובוחרים בשביל הכורכר הלבן שמשמאל למטע.
0.1 ק"מ – צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה לכיוון חורשת האקליפטוס (ממול רואים על השלוחה את היישוב נווה שלום – כפר שיתופי ערבי-יהודי).
0.7 ק"מ – חוצים ערוץ נחל ובו קנים ומיד לאחריו את חורשת האקליפטוס.
0.8 ק"מ – צומת T בו פונים ימינה ובצומת הבא פונים שמאלה לתוך החורש.
1.3 ק"מ – צומת T בו פונים ימינה.
1.5 ק"מ – צומת T כשמימין מקום לארוחת בוקר עם שולחנות ואנדרטה לזכרו של אלי אברהם – מפקד יחידת מסתערבים של מג"ב שנהרג בשנת 1992 בזמן שפרץ בראש כוח לוחמים לדירת מחבלים בג'נין.
נ.צ. 4 – צומת אלי אברהם.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה במעלה השביל המסומן באדום כשמימין היישוב נווה שלום.
0.5 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה עם השביל האדום.
0.6 ק"מ – צומת T שלצידו אנדרטה לזכרו של לוחם השלום אייבי נתן, ובו פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור ובשביל ישראל.
מיד צומת נוסף בו ממשיכים שמאלה, מזרחה ולמעלה על השביל הכבוש הטוב מבין השבילים.
1.4 ק"מ – צומת ולצידו תצפית ושולחנות פיקניק.
נ.צ. 5 – צומת התצפית.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה בצומת התצפית על השביל המסומן בירוק.
0.6 ק"מ – צומת T בו פונים ימינה עם השביל הירוק ושביל ישראל.
1.1 ק"מ – צומת סלולה באספלט.
נ.צ. 6 – דרך בורמה.
אוטו מטייל: ממנזר לטרון עד לראש הקסטל בדרך בורמה
צילום: מנהל

דרך בורמה, שעליה מתבסס רב מסלול הטיול, נכבשה כשביל עפר במלחמת העצמאות כציר עוקף לכביש העולה מהשפלה דרך לטרון ושער הגיא (באב אל ואד) עד לירושלים הנצורה באותם הימים.
הכביש היחיד, בשנת 1948, (כביש 1 של היום) שטיפס לירושלים נכבש באמצע מאי 1948, לאחר שהבריטים עזבו את ארץ ישראל, על-ידי הלגיון הירדני וכנופיות מהכפרים הערביים באזור ירושלים, אשר חסמו את המעבר לירושלים. בכך נותר היישוב היהודי בירושלים נצור ללא מים, מזון, תחמושת ופינוי רפואי.
לאחר כחודש הוחלט לפרוץ ציר חלופי דרומית לכביש 1, ושלושה מלוחמי פלמ"ח של חטיבת הראל סיירו בלילה את הציר והצליחו לחבור לכוח אחר שירד מירושלים. קטע קשה במיוחד באורך של 2 ק"מ, למרגלות בית מחסיר, היה בלתי עביר לרכב ובתחילה גישרו עליו באמצעות שיירות חמורים וסבלים ברגל.
לאחר שנכבשו הכפרים הערבים השולטים על הציר, הוכשר הציר למעבר ג'יפים ובהמשך הונח צינור מים לצידו. הדרך נקראה על שם דרך בורמה ההיסטורית המקורית, שהייתה ציר אספקה בין בורמה לסין במלחמת סין-יפן ויש הקוראים לה “דרך שבע" על שם חטיבה 7 שבגזרת הלחימה שלה נפרצה הדרך.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל לכיוון הסרפנטינות.
0.1 ק"מ – בצומת השבילים פונים ימינה.
0.4 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה.
0.7 ק"מ – צומת בו ממשיכים ישר ומיד צומת קטן בו פונים שמאלה לשביל מסומן באדום ונוסעים
כל הדרך על השביל הראשי בירידה (ובתחילה לצד קו מתח).
2.9 ק"מ – בצומת עם השער הכחול פונים שמאלה, חוצים את הערוץ, ופונים שוב שמאלה עם השביל האדום.
3 ק"מ – צומת שבילים בו פונים ימינה.
3.1 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה וממשיכים לאורך הדרך הראשית, כשמטע הזיתים משמאל.
3.7 ק"מ – צומת מרובה שבילים בו ממשיכים ישר ובשביל השני פונים ימינה בעליה קלה עם השביל המסומן באדום.
נ.צ. 7 – צומת מרובה שבילים.
אוטו מטייל: ממנזר לטרון עד לראש הקסטל בדרך בורמה
צילום: מנהל

מאפסים מד אוץ
השביל מטפס מעלה מגיע לצומת T ובו פונה ימינה לכיוון שביל הכורכר הכבוש לבן.
1 ק"מ – השביל הופך לכביש אספלט צר.
1.3 ק"מ – נעצרים לפני חציית כביש 38 – מצומת שער הגיא לבית שמש.
חוצים את הכביש בזהירות ייתרה! שימו לב לקו ההפרדה הרצוף ולקו ההפרדה המקווקו שמשמאל.
נ.צ. 8 – כביש 38.

מאפסים מד אוץ

מטפסים מזרחה על דרך הג'יפים הכבושה היטב ומסומנת באדום לכיוון שלוחת השיירות.
0.2 ק"מ – צומת שבילים כשמשמאל הדרך המטפסת למשלט 21 (לטיול אחר ובעבירות קשה).
1.8 ק"מ – פונים שמאלה על השביל האדום.
2.9 ק"מ – פונים שמאלה לשלוחת המשלטים.
3.5 ק"מ – בראש המעלה פונים ימינה עם הסימון האדום.
3.7 ק"מ – מגיעים לכביש האספלט משואבה שבמזרח לבית מאיר שמימין.
נ.צ. 9 – כביש.

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ולמעלה על הכביש לכיוון בית מאיר.
0.4 ק"מ – פונים בצומת ימינה לשמורת המסרק.
0.7 ק"מ – מגרש חנייה של השמורה, בו חונים ויוצאים לטיול רגלי של כ-30 דקות מעל בית מאיר (בית מחסיר מהשיר של באב אל ואד).
חוזרים מטה לצומת בנ.צ. 9 ופונים שמאלה לשביל המסומן בכחול ושביל ישראל.
השביל המסומן פונה שמאלה ולמטה. שימו לב שבקרבת הכביש קיימים מספר שבילים ויש לבחור בשביל הברור ביותר אשר מתעקל מטה ומסומן בכחול ובשביל ישראל.
0.3 ק"מ – צומת T עם שביל מסומן בשחור.
נ.צ. 10 – צומת T.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל השחור עם השלט הקטן לכיוון שואבה.
2.8 ק"מ – צומת עם שביל הפונה ימינה, דרומה ולמטה.
נ.צ. 11 – צומת שבילים.
אוטו מטייל: ממנזר לטרון עד לראש הקסטל בדרך בורמה
צילום: מנהל

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ויורדים מטה עם השביל. שימו לב לקטעים הטכניים – הם פשוטים, אך לרכב נמוך דורשה הכוונה קרקעית.
0.8 ק"מ – צומת שבילים מיד לאחר חציית הערוץ.
נ.צ. 12 – צומת שבילים.

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על השביל המסומן באדום ולאחר כ-50 מטרים הוא מתעקל ימינה ויורד בנחל כסלון מערבה, כל הדרך בירידה.
4.4 ק"מ – צומת מוסדר ליד מערת בני ברית (עוד קצת בירידה של נחל כסלון).
המערה שווה טיול רגלי כאשר היא פתוחה. המערה היא מערה טבעית שהורחבה והפכה להיות אתר הנצחה לנרצחים בשואה. המערה, וכן היער שמסביב, נקראים גם מערת הקדושים.
נ.צ. 13 – צומת בני ברית.

מאפסים מד אוץ

בצומת בני ברית פונים שמאלה ולמעלה על השביל המסומן בכחול.
2.9 ק"מ – צומת בו ממשיכים ימינה ולמעלה על הסימון הכחול.
3.4 ק"מ – צומת שבילים ליד כביש 395.
נ.צ. 14 – כביש 395.

מאפסים מד אוץ
בצומת השבילים שבקרבת הכביש פונים שמאלה על השביל לכיוון גבעת יערים.
0.4 ק"מ – עיינות בוקר.
שביל הולכי רגל יורד משמאל לשביל הכבוש. הליכה של כ-250 מטרים עד מצוק סלע בגובה 2-3 מטרים ומתחתיו שתי בריכות מים חצובות בסלע הניזונות מעיינות בוקר ולצידן פינות זולה מקסימות.
נ.צ. 15 – ירידה לעיינות.

מאפסים מד אוץ

חוזרים לרכב שעל השביל הראשי וממשיכים מזרחה.
3.9 ק"מ – צומת שבילים בו ממשיכים ישר לכחול.
6 ק"מ – כביש אספלט בצומת הכניסה לגבעת יערים.
נ.צ. 16 – כביש גבעת יערים.
עד כאן 35 ק"מ של המסלול בשטח.

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על הכביש לצומת גבעת יערים ופונים שמאלה לכיוון ירושלים.
2.7 ק"מ – כיכר הסטף.
נ.צ. 17 – כיכר.

מאפסים מד אוץ
בכיכר פונים שמאלה לכיוון תל אביב ומבשרת ציון על כביש 3965.
2.4 ק"מ – כיכר הקסטל במבשרת ציון.
נ.צ. 18 – כיכר הקסטל.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולאחר 150 מטרים פונים ימינה לרחוב קרן קיימת ועל כביש האספלט מטפסים כ-500 מטרים עד הגן הלאומי של הקסטל.

הקָסְטֶל נמצא על הר מעוז השולט על כביש 1. מקור השם הוא במצודה/ מחנה הקיים במקום עוד מהתקופה הרומאית. במלחמת העצמאות התחוללו כאן קרבות קשים בין לוחמי הפלמ"ח, עולים חדשים שרק הגיעו ארצה ומתנדבי חוץ לארץ, מול כנופיות של ערבים מהכפרים הסמוכים שבראשם המופתי של ירושלים – עבד אל-קאדר אל-חוסייני, שנהרג במקום. רבים מחללי הקרבות הקשים בקסטל הובאו לקבר אחים בבית הקברות הצבאי בהר הרצל, מבלי שזוהו עד היום.

יורדים על הכביש מטה חזרה לכיכר הקסטל. פונים שמאלה למחלף הראל שעל כביש מספר 1.
סוף מסלול – עד כאן 42 ק"מ של מסלול הטיול.