קבוצת דיימלר, בעלת השליטה בחברת מרצדס, הודיעה על קריאת שירות ליותר משלושה מיליון כלי רכב בעלי מנוע דיזל מתוצרתה באירופה. מדובר בהרחבה של קריאת התיקון שהחלה בחודש מרץ האחרון עבור הדגמים הקומפקטיים של מרצדס – A קלאס עד C קלאס ובנוסף V קלאס – וכעת מתרחבת אל יתר הדגמים.
צילום: מנהל
לפי מרצדס, מטרתה של הקריאה היא לבצע שינוי בתוכנה כדי לשפר את הפחתת הפליטה של תחמוצת החנקן (NOx), אולם במרצדס לא מסבירים את אופן ביצוע הטיפול, שיחל תוך מספר שבועות. הקריאה מתייחסת למנועי הדיזל 2.1 ליטר 4 צילינדרים (OM651) ו-V6 בנפח 3.0 ליטר (OM642) בתקני יורו 5 ויורו 6, כך שהקריאה מתייחסת לכל כלי הרכב המצוידים בהם משנת ייצור 2008 ואילך.
לפי מרצדס, מאז התחלת יישום קריאת התיקון בחודש מרץ האחרון, 45% מבעלי כלי הרכב הקומפקטיים כבר ביצעו את השדרוג, בעוד שמבין בעלי הרכב המסחרי – V קלאס – 75% מכלי הרכב שנקראו לתיקון כבר ביצעו את העדכון. עם זאת, מרצדס מציינת כי מדובר ב"גרסת מנוע אחת" ואינה מפרטת מעבר לכך, כך שלא ברור מה היקף הפעילות עד כה. עלות השדרוג הכולל לפי מרצדס היא 220 מיליון אירו.
צילום: מנהל
"הדיון הציבורי בעניין מנועי הדיזל יוצר חוסר ודאות" כתב ד"ר דיטר זיטשה, יו"ר מועצת המנהלים של דיימלר ומנכ"ל מרצדס, בהודעה שפרסם אתמול (יום שלישי) "ולכן החלטנו על אמצעים נוספים על מנת להרגיע נהגים של רכבי דיזל ולחזק את האמון שלהם בטכנולוגית הדיזל".
החקירה ברקע
פרסום הקריאה לשדרוג התוכנה נעשה על רקע חשדות בדבר נתונים שאינם נכונים ביחס לפליטת מזהמים, ואלה מאיימים על החברה הגרמנית מזה מספר חודשים.
צילום: מנהל
ד"ר דיטר זיטשה, יו"ר מועצת המנהלים של דיימלר ומנכ"ל מרצדס
ב-23 למאי פשטו 23 אנשי תביעה ועוד 230 אנשי משטרה על 11 אתרים של מרצדס בגרמניה, כולל משרדיה הראשיים בשטוטגרט, כחלק מחקירה נמשכת על פרסום כוזב ואפשרות למניפולציות במערכות הטיפול בגזי פליטה של מנועי הדיזל. בנוסף, הוזמנו אנשי מפתח של מרצדס לגופי חקירה פדרליים של גרמניה בברלין על-מנת לחקור את האפשרות לזיופים בנתוני הזיהום. לפי נתונים שפורסמו בבריטניה, נתגלה כי נתוני הפליטה בפועל (בכביש) של פליטת תחמוצת החנקן גבוהים פי שישה(!) מנתוני מעבדה. יש לציין כי מאמצע מאי ועד היום ירדה מניית דיימלר ב-7.2%, משלימה ירידה של 11% מתחילת אפריל.
דיימלר ציינה בדוח הרבעוני שלה למשקיעים כי אין בעיה חוקית עם המכוניות שלה, אבל הזהירה אותם כי נעשים צעדי חקירה מצד הרשויות בארה"ב לבדיקת פונקציות שונות ברכב, אשר חלקן קשורות למנועי דיזל, וכי התוצאות של בדיקות אלה יכולות להוביל לקנסות משמעותיים ולקריאות לתיקון. הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב, EPA, הגיבה בתשובה לבקשה להבהרות בעניין זה, כי "בדיקות נעשות כל הזמן", ועם זאת היא "אינה נוהגת לפרסם מידע בדבר החקירות שהיא עורכת".
בכל הקשור לשוק הישראלי, מכלמוביל, יבואנית מרצדס, נמסר כי עד העלאת הידיעה לאתר, לא נתקבלה כל הודעה בעניין זה מהיצרן.
צילום: מנהל