כאשר עלתה האפשרות לקיים מפגש מעניין עם בכירי טויוטה – בהם דידיה לירוי, הלא-יפני הראשון שמונה לחבר בהנהלת טויוטה העולמית, ובין שפע תפקידיו הוא גם נשיא "אזור 1", צפון אמריקה ואירופה, יוהן ואן-זיל, שהחליפו בראשות טויוטה אירופה, וקארל שליכט, סגן נשיא בכיר למכירות ושיווק באירופה – לא עלתה האפשרות שהוא לא יתקיים.

יאריס מחודשת
לירוי: "הדור הבא, שיהיה חדש לגמרי, יבוסס על פלטפורמת TNGA. כרגע היא עדיין לא מוכנה לקטגוריה B (סופרמיני), אבל עשינו ביאריס שינוי לא קטן. היינו צריכים לחשוב מה טוב יותר ללקוח; TNGA משפרת עיצוב וניהוג ושניהם טובים למדי ביאריס הנוכחית. לכן לא מיהרנו כי יש לנו קדימויות אחרות והמכונית יכולה להיות מושכת גם בלי ה-TNGA. התמקדנו בעיקר בביצועי הגרסה ההיברידית וגם בעידון הפעולה. שינינו תושבות, כיול מתלים ואפילו הגה כדי להעניק תחושה דינאמית יותר.

הדגם הרגיל צויד גם במנוע 1.5 ליטר שמשפר צריכת דלק, זיהום וביצועים. ברור שיש תוכנית להסב את כל המפעלים האירופאים ל-TNGA אבל יש לוח זמנים ואנחנו לא יכולים להביא אותה מייד בכל הדגמים".

משפחתית גדולה
"אנחנו כרגע חושבים על העתיד; נוכל לעשות קאמרי יותר אירופאית אבל לא נוכל לבנות מכונית ייעודית לאירופה".

פרויקט המיני
"יש לנו שותפות עם סוזוקי אבל באירופה חשוב שיהיה לנו שותף מקומי בגלל החלקים והתשתית המקומית, אלה וכמויות הייצור מאוד חשובים במיני, ולכן למרות שעוד לא החלטנו על הדור הבא הגישה חיובית. התפיסה במפעל היא שהרכש מובל על ידי PSA, והפיתוח בהובלת טויוטה. גם הייצור הוא בעיקרון שלנו, עם רוב בעובדים ובהנהלה. בכל מקרה PSA תצטרך הסכמה שלנו אם תרצה לתת לאופל את המכונית".
ישיבת הנהלה - ראיון עם בכירי טויוטה
צילום: מנהל
יאריס המחודשת

מימן
שליכט: "מימן הוא יותר שאלה של החברה (Society). אנחנו רואים שמדינות שדיברו על חשמל מתחילות לדבר על מימן באופן מקיף יותר, לא רק על מכוניות אלא גם על רכבות ומשאיות. ראינו שבשלוש השנים האחרונות יש תנופה מכיוון גופים שונים. מכרנו באירופה 100 מכוניות מדגם מיראי. אבל יש עיכוב בהקמת התשתית. כשמדינה אומרת "עד סוף השנה נקים כ-80 תחנות", זה לרוב מתעכב בשנה. מדינות רבות נתנו הטבות למימן אבל זה לא היה ברור ללקוח.

לירוי: "מכרנו יותר מ-1000 כלים בארצות הברית ויותר מ-500 ביפן. וגם אם הקמת התשתית התעכבה זה לא שינה את התוכנית להגיע ליכולת ייצור של 30,000 כלים לשנה עד 2020. עד 2025 זה יחל להאיץ וב-2030 יתפוס. זה מזכיר את ההתפתחות שלנו בהיברידי, אז רבים מהמתחרים חשבו שאין לכך עתיד והיום כולם מפתחים זאת".

היברידי
שליכט: "התחום ההיברידי מחזיק מעמד יותר ממה שציפינו. הוא עדיין גדל ויכול להיות רווחי גם ללא סבסוד. החשמלי וההיברידי-נטען עדיין לא שם למעט אולי בפרימיום. לכן מעבר לפריוס לקסוס תציג את התזוזות הראשונות שלנו בתחום הנטען".
העבודה עם ב.מ.וו
לירוי: "אמרנו שנעבוד איתם על שני נושאים. הדור הבא של תא-הדלק שיהיה מוכן תוך שלוש או ארבע שנים, והדבר מראה שלא רק אנחנו מאמינים בטכנולוגיה זו. החלטנו גם לבדוק פיתוח מכונית ספורט איתם. הפרויקט אושר, נעשה זאת, אבל עוד לא הודענו מתי. נפתח מכונית שתהיה יפה מאוד. אני יכול לומר זאת כי כבר ראיתי אותה".

בכל זאת חשמל?
ואן זיל: "לא אמרנו שלא נייצר רכב חשמלי; אמרנו שניצור מגוון שמתאים לשווקים וזה כולל חשמל ותא-דלק. ראינו בחודשים האחרונים התקדמות גדולה בתחום החשמל מבחינת תקינה אז האצנו את פעילות הפיתוח שלנו. אבל לא נתמקד רק בתחום הזה. האסטרטגיה לא השתנתה אבל יש ערים שיעצרו כניסת רכב עם מנוע בעירה פנימית לאזורים מסוימים. זה מצב שונה המחייב אותנו לבחון את המשמעויות ולדאוג לעסק שלנו.
ישיבת הנהלה - ראיון עם בכירי טויוטה
צילום: מנהל
אוריס היבריד סטיישן. "התחום ההיברידי מחזיק מעמד יותר ממה שציפינו"

לירוי: "יש לנו ביפן פעילות ענקית לפיתוח הדור הבא של הסוללות. ההיברידיות כבר כעת יודעות לנוע על חשמל אז יש לנו תשתית. לפני כמה שנים הצגנו IQ חשמלית ומכרנו ראב4 חשמלי כי רצינו ללמוד את הכיוון ולהיות מוכנים. ב-12 החודשים האחרונים חלו שינויים גדולים בפוליטיקה העירונית ולכן זה הזמן להאיץ".

ואן זיל: "ערים גדולות מתקדמות הרבה יותר מהר מממשלות, והן אלה שקובעות את התקנות לגבי אזורי אפס זיהום. החלטות אלה יביאו למחשבה מחודשת על תמהיל המנועים באירופה".

טסלה
לירוי: "פיתחנו איתם את הראב4 החשמלי אז הייתה לנו הזדמנות ללמוד את דרך העבודה והטכנולוגיה שלהם. יש להם אתגרים גדולים גם בגלל המוצרים שיציגו. הם עשו צעדים גדולים אבל זו עדיין חברה שמפסידה כסף על המכוניות. קשה לדבר על מודל עסקי כי הם מפסידים כסף, אבל ברור שרבים מאמינים בטכנולוגיה שלהם".

אירופה
לירוי: "אני לא מאמין ש-PSA רכשה את אופל כדי להפסיד כסף. הם הרי בעצמם הפסידו כספים זמן רב, ואל תשכחו שגם אנחנו היינו במצב קשה אבל מאז 2012 אנחנו רווחיים. לפני כן חשבו שזה בלתי אפשרי, אבל חזרנו להרוויח. נכון שזה אזור קשה ושליצרנים גדולים רבים זה לא תחום רווחי. אבל יש הבדל גדול בין להרוויח מעט ובין להפסיד".
ישיבת הנהלה - ראיון עם בכירי טויוטה
צילום: מנהל
טסלה. מפסידה כסף