קטגוריה: סופרמיני
גרסה: 1.2 ליטר, אוטומטית-רציפה

מי היה מאמין שדווקא ביום הולדתו של איירטון סנה, האיש שניצח לא פחות מ-6 פעמים במירוץ הרחובות שבמונקו, אסע בתוואי הזה בדיוק... ולחשוב שכל זה החל כשיום קודם, באחת עשרה בבוקר, גיא נכנס למשרד ושאל עד כמה אני ספונטני. "אני?" עניתי לו "אני ספונטני רגיש, עם חוש הומור. למה?" גיא ענה שאלדד חולה, אז צריך מישהו שיטוס להשקה. "מתי?" "בארבע ועשרים". אמרתי לו שאבדוק עם אשתי, כי לדברים כאלו - נסיעה כבר בלילה הקרוב - צריך לקבל אישור. הרי לא נעים לצאת ואז לחזור הביתה ולגלות שצריך לישון תחת כיפת השמיים. "מה בלילה?! בארבע ועשרים אחר הצהריים!". גבעתיים-חדרה-גבעתיים-שדה התעופה בשלוש שעות (הרי צריך להגיע לשדה כבר בשתיים). אני לא רק ספונטני עם חוש הומור, אני גם מטומטם.
טיסה לפרנקפורט ואז אחת לניס שבצרפת. כל זה בכדי לבחון את הדור החדש של הסוויפט - המכונית הנמכרת ביותר של מותג סוזוקי. הסוויפט נמכרה עד היום ביותר מ-5.3 מליון יחידות בעולם, מתוכן 45 אלף אצלנו, בארץ הקודש.
סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
עיצוב ונראות
בחניון ההשקה המאולתר שבשדה התעופה של ניס, עומדות שורות-שורות של מכוניות אדומות. אני מוודא שלא הגעתי עם חצאית, ושואל אם יש מכונית בצבע של בנים. הנציג מסתכל עלי קצת מוזר, אבל בסוף מוצא בשבילי אחת שחורה. גברי מאי פעם אני פותח את תא המטען, זורק שם את המזוודה ומתרשם שנראה שהוא אכן גדול יותר מבדור הקודם. המספרים מספרים על גידול של לא פחות מ-31 ליטר (242 ליטר, כעת).
על מנת לקבל מראה שרירי יותר, סוזוקי דאגו לחזק אלמנטים בולטים כדוגמת תפיחות בתי הגלגלים, והשאירו את החזית הגבוהה והאנכית עם השבכה הקדמית הגדולה והרחבה. ישנו גם פגוש קדמי אגרסיבי, ידיות הדלתות האחוריות (למען מראה 'קופה') הושחרו ונמצאות ליד החלון, צמוד לקורה C. בניגוד למקובל, הדור החדש קצר ונמוך מזה היוצא, ורק בסיס הגלגלים גדל ב-2 ס"מ (והוא עדיין אחד הקצרים בקבוצה - 245 ס"מ). כל זה אמור לתרום למראה דינאמי יותר, אבל בפועל לא ממש מצליח, ויותר מזה, איפשהו בדרך היא גם איבדה את החינניות.
סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

פנים הרכב
תא הנוסעים מציג שיפור בעיצוב. מוטיב עגול בעיצוב וקונסולה מרכזית המוטה בחמש מעלות לכיוון הנהג מקנים מעט תחושה ספורטיבית. צג המגע במרכז המכונית צבעוני ונאה, אך השאר פחות הרשים - חומרים נוקשים, פשוטים למראה ולמגע. איכות ההרכבה טובה, איכות הגימור פחות, יעיד על כך החיתוך הגס בדשבורד לטובת צג המגע. יש שפע תאי אחסון, שבראשם תא כפפות קטנטן שפתיחתו ללא שיכוך. זו לא האיכות שהתרגלנו לקבל בתאי נוסעים של סופרמיני מודרניות.
דווקא המושבים הפתיעו לטובה. הקדמיים נוחים ובעלי תמיכה צדית טובה, והמרחב טוב לכל הכיוונים. תנוחת הנהיגה סבירה בלבד, כאשר גובה המושב הנמוך ביותר – עדיין גבוה. המושבים האחוריים מתאימים לשני מבוגרים בלבד, מרווח הראש סביר ומרווח הרגליים טוב בהחלט.
סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

נוחות נסיעה
המתלים נוקשים, בעיקר מהלכם הראשוני - שברים חדים מורגשים היטב, למשל. לזכותם עומד ריסון מרשים על אספלט גלי. בכביש בינעירוני המצב טוב משמעותית, אולי בגלל איכות הסלילה הטובה. נאלץ להמתין למבחן כשר. בכל הנוגע לרעשים, אספר כי בידוד רעשי הרוח והכביש סבירים ביחס לסגמנט.

סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
התנהגות ובטיחות
התכוננתי נפשית למקטע הדינאמי. זו אמנם לא 911, אך שני הדורות האחרונים היו מהנים לנהיגה, וכאן עוד הקשיחו את השלדה והשילו קילוגרמים. אז הבלימה טובה (דיסקים גם מאחור, בניגוד לעבר) וההיגוי חד ובעל משקל טוב. אפילו קוטר גלגל ההגה קטן מהמקובל. זוויות הגלגול קטנות יחסית והמרכב מרוסן. האחיזה גבוהה, וגם על כביש משובש, ולמרות שהאוטו מקפץ, המתלים שומרים על מגע בין הצמיג לכביש.
באחד הכבישים המפותלים בגבעות המשקיפות על הריביירה הצרפתית, המכונית הראתה לי שגם היא יודעת לבלום, ולבד. במהירות אטית יחסית, הזדחלתי מאחורי רוכב אופניים. לפתע המכונית בלמה עצמה בהחלטיות תוך צפצופים והבהובים בלוח המחוונים. אז כן, לסוזוקי סוויפט החדשה יש בלימה אוטונומית. מערכות בטיחות נוספות שהגיעו בסוויפט הן התרעת סטייה מנתיב ועמעום אוטומטי לאורות הגבוהים. אולם לא ברור מה מזה, אם בכלל יגיע ארצה - היבואן טוען כי סוזוקי עדיין לא אישרה את שיווק מערכות הבטיחות המתקדמות בארץ.
סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

מנוע וביצועים
בהשקה נהגתי בשתי גרסאות, הראשונה לא רלוונטית לנו, השנייה כן. המכונית שקיבלתי בשדה התעופה הייתה בעלת מנוע 1.2 ליטר, עם מנוע עזר חשמלי קטן שעוזר בעיקר בסל"ד הנמוך; וזה שודך לתיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה יחסי העברה. ואיך הכל עובד? לא רע בכלל! זו אינה מכונית מהירה, אך לא חסר כוח לאורך כל קשת הסל"ד.
לילה טרום הנהיגה, אורן אוחנה, מנהל מותג סוזוקי, סיפר כי אין כוונה להביא משהו מעבר לגרסה שמצוידת במנוע 1.2 ליטר, אטמוספרי, עם תיבה אוטומטית (רציפה, במקרה הזה). אבל בהשקה האירופאית היתה רק מכונית אחת כזו... ובכל זאת, אחרי כמה דיונים מנומקים היטב מול עמיתי, הצלחתי לשים יד על גרסה זו בחלק השני של ההשקה.
ומתברר שמנוע העזר הקטן עושה הבדל גדול. בהשוואה אליו יחידת הכוח האטמוספרית (90 כ"ס ב-6000 סל"ד ו-12.2 מומנט ב-4000 סל"ד) חלשה משמעותית וחסרת מחץ בסל"ד נמוך ובינוני. אין מה לעשות, צריך להצמיד את הדוושה לרצפה - אז העניינים מתחילים לזוז מהר יותר, אך מתווסף לנהיגה ממד ווקלי. או במילים אחרות, רעש המנוע מתחיל להטריד.
סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

סיכום

מגיע למלון. בהחלטה של רגע אני מחליט לקחת את הסוזוקי הקטנה לסיבוב נוסף, אל העיר הזוהרת, בכדי לנהוג בתוואי מירוץ הפורמולה 1 שנערך ברחובותיה. משהו שחובב רכב צריך לסמן בו וי לפחות פעם בחיים. מודה, לקח לי זמן להתעשת, אך לבסוף מצאתי עצמי דוהר במנהרה המפורסמת (במהירות של כ-50 קמ"ש...). לאחר מכן גיליתי שבדיוק באותו היום נולד האיש שניצח יותר מכולם בגרנד פרי הזה - איירטון סנה. לא זכור לי שהחזרתי מכונית בהשקה כלשהי עם חיוך כזה גדול.
ההתרשמות הראשונית מסוזוקי סוויפט הינה מעורבת, וברשותכם, אתייחס לגרסה הרלוונטית לארץ בלבד. העיצוב נאה אך לא מעבר, הנוחות העירונית לא הרשימה לטובה, ותא הנוסעים אכזב. לזכותה עומדים מרחב רגליים טוב מאחור, היגוי חד ואחיזה טובה, קוטר סיבוב מעולה בנסיעות עירוניות וצריכת דלק ממוצעת של ליטר לכל 14.9 קילומטרים (במחשב הדרך) - שזה מרשים מאוד בתנאי הנהיגה האלו.
האם כל זה יספיק לה לשוק הישראלי? קשה לדעת. מחד, יש לדגם מוניטין טוב ועדת מאמינים אדוקה. מאידך, יש מאובזרות, נאות וחזקות ממנה. כך שהכל, כרגיל, יהיה עניין של תמחור.
סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל