עם זאת, צריך לזכור כי לא רק שלא ניתן לרכוש היום (29.12) את איוניק 5, אלא שגם לא ניתן להזמינו. בנוסף, מחירי הדגם צפויים להשתנות, הן עקב עליית המס והן עקב שינויים בעלויות הייצור, המתרחשות באופן תדיר.
עוד נדגיש כי כרגע בחרנו לעשות סדר, השוואה "על הנייר" - ואין מדובר בתחליף למבחן השוואתי. פער מחיר נמדד לא רק בהשוואת אבזור, אלא גם בנוחות נסיעה, יכולת דינמית, עידון וכיוצא באלה. ועדיין, עשינו לכם חיים קלים והחלטנו להשוות האחת השניה, מפרט מול מפרט, ולהבין עד כמה מדובר בדגמים דומים.
ממדים. על אף ששני הדגמים נשענים על אותו תכנון בסיסי, הם אינם זהים. ל-EV6 בסיס גלגלים של 290 ס"מ, בעוד שלאיוניק 5 בסיס גלגלים של 300 ס"מ. למרות זאת, איוניק 5 מעט קצר יותר (463 ס"מ, לעומת 468) ומעט רחב יותר (189 ס"מ, לעומת 188 ב-EV6) וגבוה יותר משמעותית (ב-10 ס"מ; 165 ס"מ, לעומת 155 ס"מ ב-EV6).
מערכת הנעה - בנקודה זו יש ל-EV6 יתרון (כרגע) על פני איוניק 5. ל-EV6 סוללה בקיבולת 77.4 קווט"ש, לעומת 72.6 קווט"ש באיוניק 5 (הבדל של 6.6%), בעוד שטווח הנסיעה הרשמי של EV6 הינו 528 ק"מ, באיוניק 5 מדובר על טווח של 481 ק"מ (הבדל של 10%). נתוני הטווח מתייחסים לגרסאות חד-מנועיות עם חישוקי "19. איוניק 5 מוצע בחו"ל עם הסוללה המוגדלת מאז הקיץ האחרון, אך טרם הוכרז שיווק הגרסה הזו בארץ.
מעבר לסוללה, ל-EV6 גם מנוע חשמלי מעט יותר חזק - בהספק 229 כ"ס, לעומת 217 כ"ס בלבד באיוניק 5. יש הבדל זניח בנתון ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש ובמהירות המרבית לטובת EV6 (קיה עם 7.3 שניות ו-188 קמ"ש, יונדאי עם 7.4 שניות ו-185 קמ"ש).
לגבי הגרסאות החזקות (דו-מנועיות), גם כאן נהנה EV6 ממערכת הנעה חזקה יותר (325 כ"ס, לעומת 305 כ"ס) אבל שני הדגמים נדרשים לאותו זמן האצה מעמידה ל-100 קמ"ש. מצד שני, גם כאן יש פער של טווח לטובת EV6 (עם 430 ק"מ באיוניק 5, 484 ק"מ ב-EV6, הפרש של 12%). טווח מוצהר יצרן, כמובן.
החלק החשוב ברכב חשמלי הוא נושא הטעינה - וגם כאן יש הבדל. שני הדגמים מספקים טעינה ביתית (AC) בהספק של עד 11 ק"ו (לבתים עם תשתית חשמל תל-פאזית) או טעינה מהירה (DC) של עד 350 ק"ו. אבל מכיוון שאין בארץ כרגע עמדות טעינה מהירה בהספק כזה, גם יונדאי וגם קיה מפרסמות זמני טעינה (10%-80%) לעמדות בהספק צנוע של 50 ק"ו - בקיה ייקח 73 דקות, באיוניק 5 ייקח 60 דקות. הפער הינו טכני, ונובע מהעובדה שקיבולת הסוללה בקיה גדולה יותר.
אגב, כמובן אפשר לטעון גם בעמדות מהירות יותר ולקבל זמני טעינה משופרים, אבל אין לנו כרגע זמני טעינה עבורם.
אבזור הבטיחות דומה בשני הדגמים, אבל EV6 נחות כאן במעט מאיוניק 5. לאיוניק 5 יש גם עמעום אורות אוטומטי, אבל צילום של השטחים ה"מתים" בלוח המחוונים קיים רק ב'עלית' (בקיה - שני אלו זמינים רק ב-GT-ליין, כאשר העמעום האוטומטי הוא מתקדם משמעותית ומסוג 'מטריקס לד'). לקיה, לעומת זאת, יש חיישני חנייה קדמיים מקוריים באופן תקני (באיוניק - רק ב'עלית').
במפרט של EV6 כתוב "בלימת חירום בפנייה שמאלה בצומת" ו"התרעה על תנועה חוצה מלפנים" בעוד שביונדאי כתוב "זיהוי תנועה חוצה בצומת"; מבירור מול אנשי יונדאי עולה כי מערכת בלימת החירום האוטונומית של איוניק 5 בולמת בצומת גם בפנייה ימינה וגם שמאלה.
לשני הדגמים דירוג ריסוק דומה (5 כוכבים) וציוני משנה דומים במבחני הריסוק של יורו NCAP, אם כי איוניק 5 נבחן ב-2021 ו-EV6 נבחן ב-2022. בכל מקרה, אין הבדל רשמי בפרוטוקול הבחינה בין 2021 ל-2022.
תאי מטען. כאן יש יתרון (זניח) לאיוניק 5, גם מאחור (531 ליטר, לעומת 520 ליטר ב-EV6) וגם מלפנים (57 לעומת 52 ליטר, בהתאמה). יודגש כי תאי מטען קדמיים ישנם רק בגרסאות החד-מנועיות, בשני הדגמים.
אבזור - כאן צפוי להיות הבדל, לפי אנשי קיה. עם זאת, על פי המפרט, נראה שדווקא איוניק 5 'עלית' - רמת הגימור הבכירה, שעדיין עולה פחות מ-EV6 'פרמיום' בסיסית, כרגע לפחות - מאובזרת יותר: יש כוונון חשמלי לשני המושבים הקדמיים, ריפודי עור עם חימום ואוורור, חימום למושב האחורי, חימום לגלגל ההגה, מצלמות היקפיות, דלת תא מטען חשמלית.
גם ביחס לרמות הגימור הבסיסיות של איוניק 5, הפער לא גדול מול EV6: בעיקר מדובר על משטח טעינה אלחוטי, מושב נהג חשמלי אך נטול זיכרון, מראה מרכזית נגד סינוור, תאורת אווירה.
אבזור ייחודי שיש באיוניק 5 'עלית' ואין כלל ב-EV6 אלו מושבים קדמיים הניתנים להטייה מלאה (כולל כרית הארכה לברכיים!) וכוונון חשמלי למושב האחורי.
אבזור ייחודי שיש ב-EV6 זהו מתאם לצרכנים חיצוניים (V2L) המאפשר לחבר לרכב, מבחוץ, צרכנים בעלי תקע שלוש-אלקטרודות שגרתי (כן, כבר יש מי שחיברו צ'יפסר לאחורי EV6) באמצעות מתאם ייעודי המתחבר לשקע הטעינה. יש מתאם כזה גם לאיוניק 5, אך הוא אינו מוצע בישראל. בנוסף, ב-EV6 הדו-מנועית יש דלת תא מטען חשמלית הניתנת לתפעול ללא מגע.
בשני הדגמים יש גג שמש, אך באיוניק 5 מדובר בגג שקוף, בעוד שב-EV6 מדובר בגג שמש חשמלי קטן יותר, אך כזה שגם נפתח. אגב, הגג הפנורמי בקיה הוא תקני, בעוד שבאיוניק הגג השקוף זמין רק מרמת הגימור האמצעית ('סופרים').
אחריות. ביונדאי 5 שנים/100,000 ק"מ, בקיה 3 שנים/ללא הגבלת נסועה. בשני הדגמים, האחריות המורחבת לסוללה בלבד הינה עד 7 שנים/150,000 ק"מ - אחריות צנועה ביחס למקובל בשוק. בכל מקרה, האחריות המקיפה בקיה תתאים יותר למי שנוסעים מעל 30,000 ק"מ בשנה.
סיכום, על הנייר
השוואה יבשה בין שני הדגמים מלמדת כי קיה EV6 מעט קטן יותר מיונדאי איוניק 5, אך גם חזק יותר ובעל טווח נסיעה עדיף הודות לסוללה גדולה מעט גדולה יותר (שגם לוקח קצת יותר זמן לטעון). אבזור הבטיחות והביצועים במבחני הריסוק דומים, בעוד שבאבזור יש פער - והפער הזה הוא לטובת איוניק 5 'עלית' הבכירה; ועדיין, שאר רמות הגימור של איוניק 5 לא נחותות במפרט האבזור בהרבה.
נזכיר כי באופן רשמי יש פער מחיר לטובת יונדאי - נכון לעכשיו, סוף דצמבר, מחירי איוניק 5 נעים בין 200,000 שקלים ל-234,000 עבור הגרסאות החד-מנועיות, בעוד שמחיר קיה EV6 מתחיל ב-249,000 שקלים לרמת הגימור הבסיסית. ראינו כי פער המחיר פחות בא לידי ביטוי באבזור, אלא יותר בביצועים. מצד שני, מחירי איוניק 5 צפויים לעלות עקב אילוצי היצרן, כמו גם עקב עדכונים הצפויים להגיע בהמשך (כולל סוללה ומנוע משופרים, למשל). עליית המס, לעומת זאת, גם תשפיע - אך באופן דומה גם על יונדאי איוניק 5 וגם על קיה EV6.
נקודה אחרונה - בגרסאות הבכירות של שני הדגמים, המחיר כבר משיק למחירי דגמים יוקרתיים כדוגמת ג'נסיס GV60 (כיום מ-295,000 שקלים) או פולסטאר 2 (כיום מ-255,000 שקלים) - וזו לטעמנו נקודה חשובה לא פחות. גם כאן יש בעיית תמחור גדולה יותר ב-EV6, שמחיר הגרסה הדו-מנועית שלו (299,000 שקלים, כרגע) אפילו מעט גבוה יותר ביחס ל-GV60 החולק עמו מכלולים מכניים, ואמנם מוצע עם מערכת ההנעה החד-מנועית - אבל כולל גם אבזור עשיר בהרבה.
מקווים שעשינו לכם סדר. ואם עשינו לכם עוד יותר בלגן, אז גם זה בסדר. גם לנו לא קל.