אחרי ששוק הרכב הישראלי סימן בגאווה את שנת 2021 כשנת השיא במסירות רכב חדש בישראל, החלו כולם להביט קדימה לעבר שנת 2022 והתחזיות היו פחות מעודדות. הקורונה שחזרה להרים את ראשה בסין ומדינות נוספות כמו גם המלחמה באירופה לא אפשרו לצמצם לגמרי את הפערים שנוצרו בשנים האחרונות – נסו להזמין קיה ספורטאז' טורבו, יונדאי איוניק 5 חשמלית או "סתם" טויוטה יאריס. אותן בעיות בצד ההיצע פגשו ביקוש שנותר גבוה, בכלל השוק ועוד יותר מכך בתחום החשמלי – לעיתים היה נדמה שהישראלים מוכנים לעשות הכל כדי לעלות על העגלה החשמלית רגע לפני שהמס עליהן עולה (והוא אכן עלה, בינתיים).
כל הגורמים הללו הביאו השנה לשוק של מוכרים בו הקהל הישראלי הצמא לרכב היה מוכן לשלם כל מחיר, להמתין כמה זמן שידרש ולהיפתח יותר מתמיד למותגים חדשים – מותגי הרכב הסינים היוו יותר מ-7.7% משוק הרכב הישראלי בשנת 2022. עם זאת, בסופו של דבר, השוק חווה ירידה בשיעור של 7.8% ביחס לשנה שעברה עם מסירות של 268,145 מכוניות חדשות. ובכל זאת, נציין כי בשלוש השנים שטרום הקורונה (2017-2019) נתון המסירות הממוצע עמד על כ-267,663 מכוניות.
בכתבה זו נעסוק בפילוח השוק לפי קטגוריות ודגמים, ארצות מוצא, יבואנים וניתוח המגמות השונות בשוק הרכב הישראלי. בסקירה זו נעסוק בקטגוריות המרכזיות בשוק הרכב הישראלי ונציג את 5 המתמודדות המובילות בכל קטגוריה, השאר בהמשך. על סיכום המסירות הכללי תוכלו לקרוא בכתבה נפרדת, כאן.
זה המקום לציין כי נתוני איגוד יבואני הרכב המובאים כאן לפניכם כוללים רק את המכוניות המגיעות לישראל דרך ערוצי הייבוא הרשמיים; מכוניות שהגיעו ביבוא אישי, זעיר או ביבוא מקביל אינן מופיעות כאן. ודבר אחרון: השנה הנתונים שפורסמו כוללים בתוכם גם את המוניות (3,613 מוניות).
עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל 2022
קיה פיקנטו – 12,971 יח'
טויוטה קורולה – 10,751 יח'
יונדאי טוסון – 7,432 יח'
מאזדה 2 – 6,941 יח'
ג'ילי גיאומטרי C – עם 6,816 יח'
טויוטה יאריס קרוס – 6,038 יח'
יונדאי איוניק – 5,747 יח'
קיה ספורטאז' – 5,728 יח'
יונדאי אלנטרה – 5,669 יח'
קיה סלטוס – 5,480 יח'
ברשימת עשרת המכוניות הנמכרות בישראל נמצאות לא מעט מהחשודות המרכזיות שלנו, אולם יש גם לא מעט שמות חדשים וגם מנצחת אחת חדשה-ישנה: קיה פיקנטו היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל 2022 – ומסירות מכונית המיני הקוריאנית לבדה מהוות כ-4.8% משוק הרכב הישראלי.
זאת ועוד, בעוד השוק עצמו חווה ירידה של 7.8% מסירות פיקנטו עלו ביותר מ-9% ביחס לשנה שעברה. האם חזרתה של מכונית מיני במחיר נמוך (יחסית, יחסית) לראשות הטבלה אומר משהו על הכיוון אליו צועד השוק? בכל מקרה, אחריה הייתה טויוטה קורולה שאומנם ירדה רק מקום אחד בדירוג, אך המסירות נחתכו ב-36.4% ביחס לשנה הקודמת. משלים את הפודיום הוא יונדאי טוסון (47.4% יותר) שנעדר מרשימת עשרת הדגמים הנמכרים ב-2021.
רביעית היא מאזדה 2 (עליה של 111.8%), מכונית הסופרמיני המאוד וותיקה של היצרנית שנהנתה מהיעדר מלאים של המתחרות וניצלה זאת היטב. ג'ילי ג'יאומטרי C, דגם חשמלי די וותיק בעולם שזוהי שנת השיווק המלאה הראשונה שלו, הגיע למקום החמישי עם נתון מסירות מדהים. כניסה נוספת לרשימה הוא טויוטה יאריס קרוס שזו גם שנת השיווק המלאה הראשונה שלו.
ליונדאי צמד משפחתיות ברשימה – איוניק (שביעית) ששיווקה הופסק בתחילת הרבעון השני ואלנטרה (תשיעית) שירשה את מקומה – שיחדיו מסרו 11,416 יח', נתון גבוה משל הקורולה. קיה ספורטאז' חווה השנה ירידה בהיקף המסירות (כמעט 29% פחות) ויורד למקום השמיני. את הרשימה השנה סוגר קיה סלטוס עם נתון מסירות המהווה עליה של 55.6% ביחס לשנה הקודמת.
יצאו מהרשימה
קיה נירו, שהיה אמור להיות מוחלף בדור חדש – שאם סופרים את שתי תצורות המרכב שלו (רגיל ו'פלוס') מסר 5,383 יח' (31.4%-), טויוטה ראב 4 (5,299 יח', 22.4%-), יונדאי i10 (עם 4,839 יח', 15.1%-), יונדאי i20 (עם 4,163 32.6%-), סקודה אוקטביה (3,624 יח', 45.7%-) וטסלה מודל 3 (4,658 יח', 26%-) – כולם ירדו יותר ביחס לירידה הכללית בשוק. כמעט ונכנס לראשונה: MG EHS עם 5,047 יח' שנמסרו.
שנה מחושמלת
מדינת ישראל ואיגוד יבואני הרכב הגדירו השנה באופן ברור יותר את גבולות הגזרה למכוניות "מחושמלות", ואלה כוללות מכוניות היברידיות מלאות, מכוניות היברידיות-נטענות ומכוניות חשמליות. בסך הכל נמסרו בישראל 2022 לא פחות מ-91,129 מכוניות "מחושמלות" והן היוו 34% משוק הרכב בשנה זו. נציין כי הדוח השנה מחשיב את מכוניות סוזוקי המצוידות במערכת היברידית-מתונה (7,703 יח'), ובשנה הבאה בעקבות תיקון לתקנות הן יאבדו את ההכרה כהיברידיות.
כלי רכב היברידיים-נטענים (PHEV)
MG EHS – עם 5,047 יח'
קיה נירו – 2,734 יח'
קיה נירו פלוס – 1,447 יח'
ב.מ.וו סדרה 3 – 387 יח'
טויוטה ראב 4 – 379 יח'
השנה נמסרו בישראל 13,495 כלי רכב היברידיים נטענים, מתוכם 105 בעלי יחידת דיזל-היברידית. נתון זה מהווה כ-5% מהשוק הישראלי בשנת 2022, עליה של מעל 20% ביחס לשנת 2021.
בראש הטבלה מתייצב MG EHS עם עליה של 296% ביחס לשנה הקודמת. קיה נירו ששיווקו הפסק מתייצב במקום השני, ואילו היה נספר יחד עם אחיו הנירו פלוס אזי שהם היו מקדימים במעט את MG. בהמשך הרשימה המספרים נמוכים באופן ניכר, והרכבה המונה בעיקר רכבים ממותגי יוקרה ו/או במחירים גבוהים יחסית מצביע כי למעט שני הנציגים לבית קיה ו-MG הטכנולוגיה הזו, לפחות בשלב זה, פונה לקהל מבוסס יותר.
מכוניות חשמליות
ג'ילי גיאומטרי C – עם 6,816 יח'
טסלה מודל 3 – עם 4,658 יח'
BYD אטו 3 – עם 3,704 יח'
יונדאי איוניק 5 – 1,784 יח'
AIWAYS U5 – עם 1,312 יח'
שנת 2022 ממשיכה את מגמת ההתחשמלות המואצת שעוברת על שוק הרכב הישראלי. לעיתים נדמה שהישראלים רוצים לדלג מעל שלב הביניים – היברידיות-נטענות – ישר לחשמל באופן מלא. זאת שכן בעוד שחלקם של הכלים ההיברידיים-נטענים צמח ב-20% – מסירות כלי הרכב החשמלי גדלו פי 2.5 (!) לסך של 10.3% משוק הרכב בישראל 2022 (27,671 יח').
בראשות הטבלה החשמלית נמצא שני רכבי פנאי סיניים ועוד מכונית אחת המיוצרת גם היא בסין. וכן, זה לא סוד שאת הפריצה הסינית לישראל מובילות היצרניות להן כלי רכב חשמליים במחירים נגישים-יחסית ועם מלאים זמינים-יחסית. בתחום החשמלי המכוניות המיוצרות בסין מהוות מעל ל-68%, וגם בניכוי טסלה ופולסטאר המיוצרות שם הן עדיין מעל 51% מהשוק החשמלי.
ראשון בטבלה הוא ג'ילי גיאומטרי C עם לא פחות מ-6,816 יח' שנמסרו, מתוכן מעל 5,300 יח' מגרסת 460 פרו בעלת הטווח הארוך. טסלה מתמקמת שניה עם מודל 3 המוכרת, זאת למרות ירידה קלה בהיקף המסירות הכללי וירידה ניכרת במסירות מודל 3 (26%-). במקום השלישי מתייצבת BYD עם אטו 3 המתמודד ישירות מול גיאומטרי C וממנו בכשלושה חודשים 3,704 כלים!
היצרנית ה"מסורתית" הראשונה ברשימה החשמלית היא יונדאי עם איוניק 5 ממנו נמסרו 1,784 יח', ולאחריו מותג נוסף מסין – AIWAYS עם ה-U5 ממנו נמסרו 1,312 יח'.
מיני
קיה פיקנטו – 12,971 יח'
יונדאי i10 – עם 4,839 יח'
טויוטה אייגו X – עם 2,071 יח'
שברולט ספארק – 1,817 יח'
סוזוקי איגניס – 1,216 יח'
בשנת 2022 סגמנט המיני שמר פחות או יותר על חלקו בעוגה והוא היה 8.7% מהשוק. את הסגמנט מובילה, כמו במרבית השנים האחרונות, קיה פיקנטו שבניגוד למרבית המתחרות הציגה צמיחה של 9%, נתון נאה במיוחד כשלוקחים בחשבון שהשוק בכללותו ירד. לא רק שהיא מכונית המיני הנמכרת ביותר היא גם המכונית הנמכרת ביותר בדירוג הכללי בשנת 2022. אחותה התאומה של פיקנטו, יונדאי i10, נמצאת במקום השני וירדה בכ-15%.
טויוטה אייגו X נקלטה היטב בשוק המקומי עם מסירות של 2,071 יח', נתון נאה בהתחשב בכך שמדובר במכונית חלשה יותר ובמחיר שאינו נמוך במיוחד. שברולט ספארק הוותיקה במקום הרביעי, סוזוקי איגניס השטחי במקום החמישי – ובשניהם ירידה ביחס לשנה הקודמת.
המשך הרשימה על טהרת החשמל: פיאט 500 עם לא פחות מ-485 יח', ליפמוטור T03 שרק הגיעה נמסרה כבר ב-57 יח' ובנוסף עלו לכבישי ישראל 2 יחידות של דאצ'יה ספרינג – מי שעתידה להגיע בקרוב לשוק המקומי ולהפוך לחשמלית הזולה בישראל.
המשך הרשימה: סוזוקי איגניס (1,216 יח'), פיאט 500 (485 יח'), ליפמוטור T03 (עם 57 יח'), דאצ'יה ספרינג (2 יח').
סופרמיני
מאזדה 2 – 6,941 יח'
יונדאי i20 – עם 4,163 יח'
מיצובישי ספייס סטאר – 3,618 יח'
סיאט איביזה – 1,943 יח'
טויוטה יאריס – 1,910 יח'
כוחו של סגמנט הסופרמיני ממשיך לדעוך והוא הלך וקטן בשנת 2022 מכ-11.1% ל-9.5% בלבד. הרכב החמישי הפותחת נותר כשהיה, אך הסדר ויחסי הכוחות בין המתמודדות השתנה.
בראש הטבלה ישנה מאזדה 2 שנהנתה ממלאים זמינים ומסרה 118% יותר מאשר בשנה שעברה. יונדאי i20 יורדת למקום השני לאחר ירידה של כ-32.6% בהיקף המסירות. מיצובישי ספייס סטאר מסרה מעל ל-50% יותר, זאת בניגוד לאיביזה שמסרה כמעט 60% פחות ביחס ל-2021. טויוטה יאריס שהייתה שניה בשנה שעברה מתמקמת חמישית בעקבות חוסר משמעותי במלאים.
המשך הרשימה: סוזוקי סוויפט (1,213 יח'), קיה ריו (1,198 יח'), סיטרואן C3 (עם 1,070 יח'), אופל קורסה (712 יח'), רנו קליאו (690 יח'), פיג'ו 208 (690 יח'), סקודה פאביה (423 יח'), מיני (369 יח'), אודי A1 (עם 293 יח'), פולקסווגן פולו (189 יח'), הונדה ג'אז (145 יח'), ניסאן מיקרה (36 יח').
משפחתיות קטנות
יונדאי אקסנט – 1,924 יח'
סקודה סקאלה – 607 יח'
דאצ'יה לוגאן – 1 יח'
סגמנט המשפחתיות הקטנות ממשיך להעילם מן הנוף הישראלי. לא רק שהמסירות בו קטנו יותר משיעור הקיטון הכולל של השוק, אלא גם שמתמודדות רבות עזבו אותו במהלך השנה ללא יורשת מבית או מחוץ לו. למעשה בסגמנט נותרו שתיים בלבד – אקסנט המובילה אותו וסקודה סקאלה בפער ניכר אחריה.
משפחתיות קומפקטיות
טויוטה קורולה – 10,751 יח'
יונדאי איוניק – 5,747 יח'
יונדאי אלנטרה – 5,669 יח'
סקודה אוקטביה – 3,624 יח'
מאזדה 3 – 1,746 יח'
השנה סגמנט המשפחתיות הקומפקטיות הצטצטם באופן משמעותי ביותר, אולי בקצב המהיר שראינו. הסגמנט שפעם היה לפופולרי ביותר בישראל פינה מזמן את מקומו לעדר רכבי הפנאי – כיום חלקן של המשפחתיות הקומפקטיות עומד על 12.8% בלבד מכלל השוק, ירידה של 27.4% בנתח השוק של הסגמנט.
בתוך המסגרת הזו מובילה, כמו בשנה שעברה, טויוטה קורולה עם 10,751 יח' שנמסרו – וזהו נתון המהווה ירידה של מעל ל-36% ביחס לשנה הקודמת. יונדאי איוניק, ששיווקה הופסק בתחילת השנה, נמצאת במקום השני, ומיד אחריה נמצאת היורשת שלה – יונדאי אלנטרה. סקודה אוקטביה (רביעית) ומאזדה 3 (חמישית) סוגרות את החמישיה אך שתיהן מסרו הרבה פחות מאשר בשנה שעברה (שתיהן ביחד פחות מאוקטביה לבדה בשנה שעברה).
המשך הרשימה דומה לשנה שעברה אבל ההיקפים קטנים בהרבה. רנו מגאן גרנד קופה מסרה פחות ממחצית, ניסאן סנטרה פחות משליש, למשל. מפתיעות לטובה הן הספורטיביות: רובו ככולו על טהרת מכוניות מקונצרן פולקסווגן, כולל הספורטיבית הנמכרת ביותר השנה — סקודה אוקטביה RS עם 500 (!) יחידות שנמסרו.
המשך הרשימה: רנו מגאן גרנד קופה (1,600 יח'), ניסאן סנטרה (1,244 יח'), סיטרואן C4 (עם 675 יח'), מרצדס CLA (עם 565 יח'), אודי A3 (עם 457 יח'), פולקסווגן גולף (432 יח'), פורד פוקוס (384 יח'), קיה סיד (298 יח'), ב.מ.וו סדרה 1 (285 יח'), מרצדס A קלאס (172 יח'), סיאט לאון (148 יח'), הונדה סיוויק (135 יח'), קופרה לאון (106 יח'), אופל אסטרה (70 יח'), DS 4 (עם 59 יח'), טויוטה פריוס (56 יח'), פיג'ו 308 (2 יח'), רנו מגאן E-טק (אחת), MG4 (אחת).
משפחתיות קומפקטיות פרימיום
מרצדס CLA – עם 565 יח'
אודי A3 – עם 457 יח'
ב.מ.וו סדרה 1 – 285 יח'
גבירותי ורבותי, מ-ה-פ-ך. אחרי שנים רבות בהן אודי A3 ניצבת בראשות הטבלה השנה זוהי מרצדס CLA שנמצאת במקום הראשון עם 565 יח' שנמסרו – צמיחה של 27.8% ביחס לשנה הקודמת, זאת לעומת ירידה של כ-29.5% במקרה של אודי A3.
משפחתיות גדולות
טסלה מודל 3 – 4,658 יח'
יונדאי סונטה – 1,875 יח'
סקודה סופרב – 1,163 יח'
טויוטה קאמרי – 898 יח'
מאזדה 6 – 853 יח'
אחרי שבשנה שעברה סגמנט המשפחתיות הגדולות כמעט והכפיל את חלקו בעוגה, השנה הוא מצטמצם מעט ועומד על 4.3% במקום כ-5% ב-2021. מי שהייתה אחראית לצמיחה אז ושומרת על המקום הראשון גם היום היא טסלה מודל 3 שנמצאת בפער גדול מהבאות בתור אחריה. למעשה שלושת הראשונות בסגמנט חוו ירידה השנה בשיעור גדול מזה של כלל השוק, אך מביניהן מודל 3 היא זו שירדה פחות. כן, אפילו שהשנה המספרים כוללים את המוניות, סונטה (שניה) וסופרב (שלישית) ירדו בשיער גדול מזה של כלל השוק וגדול מזה של טסלה (29% ו-36% בהתאמה).
טויוטה קאמרי מסרה פחות בשוק הפרטי מאשר בשנה שעברה, אך כולל המוניות היא מציגה דווקא עליה. מאזדה 6 כמעט והכפילה את המסירות ביחס לשנה הקודמת והתברגה למקום החמישי.
המשך הרשימה: ב.מ.וו סדרה 3 (827 יח'), מרצדס C קלאס (591 יח'), אודי A4 (עם 167 יח'), אלפא רומיאו ג'וליה (120 יח'), פולסטאר 2 (119 יח'), וולוו S60 (עם 101 יח'), לקסוס IS (עם 86 יח'), ניסאן אלטימה (70 יח'), ב.מ.וו i4 (עם 58 יח'), אודי A5 ספורטבק (41 יח'), שברולט מאליבו (36 יח'), ג'נסיס G70 (עם 25 יח'), ב.מ.וו סדרה 4 גראן קופה (22 יח'), פולקסווגן פאסאט (21 יח'), וולוו V60 (עם 21 יח'), ניסאן מקסימה (12 יח'), פיג'ו 508 (12 יח'), יגואר XE (עם 4 יח').
משפחתיות גדולות פרימיום
ב.מ.וו סדרה 3 – 827 יח'
מרצדס C קלאס – 591 יח'
אודי A4 – עם 167 יח'
אלפא רומיאו ג'וליה – 120 יח'
פולסטאר 2 – 119 יח'
בצד היוקרתי של הסגמנט נשארנו עם סדרה 3 כמובילה שירדה בשיעור קטן במעט מזה של כלל השוק. במקום השני נמצאת מרצדס C קלאס שנמסרה בהיקפים נאים למדי מהדור החדש. אודי A4 יורדת בכ-46% ביחס לשנה הקודמת. אלפא רומיאו ג'וליה יורדת בכ-50%, אולם מבין אותן 120 ג'וליות שנמסרו 18 הן מגרסת תלתן ירוק הספורטיבית – כ-10% מהיקף מסירות הדגם בישראל! את החמישיה סוגרת פולסטאר 2 החדשה והחשמלית ששיווקה החל ממש בסוף השנה.
רכבי פנאי קטנים (B-SUV)
טויוטה יאריס קרוס – 6,038 יח'
יונדאי קונה – 4,377 יח'
קיה סטוניק – 4,088 יח'
סוזוקי S-CROSS – עם 3,329 יח'
יונדאי וניו – 3,272 יח'
חלקו של סגמנט רכבי הפנאי הקטנים צמח ממש במעט ביחס לשנת 2021 והוא עמד בשנת 2022 על 13.2%, עליה של כ-4.2%. בראש הרשימה השנה עומד מתמודד ששיערנו שיצליח אך לא הבנו עד כמה – טויוטה יאריס קרוס עם נתון מסירות מהגבוהים שנראו בסגמנט זה, מספיק בשביל להתברג גם שישי בטבלת המסירות הכללית.
אל המקום השני טיפס יונדאי קונה הוותיק שמחליפו הוצג ממש לאחרונה. מסירותיו של קונה צמחו בכמעט 21% והתבססו ברובן על גרסת הבנזין – מהחשמלי נמסרו 837 יח' ומההיברידי 789 יח' בלבד. קיה סטוניק שהוביל בשנה הקודמת את הסגמנט סיים בשנת 2022 במקום השלישי (כ-20% פחות), סוזוקי S-CROSS וקרוסאובר במקום הרביעי עם 10% יותר מאשר בשנה שעברה ויונדאי וניו חמישי.
מאזדה CX-3 אומנם נמצא מאחור ובפער לא קטן מוניו, אך היפני מסר השנה פי 5 (!) יותר מאשר בשנת 2021 ואילו ארונה שהיה הסגן בשנה שעברה מסר בערך מחצית.
המשך הרשימה: מאזדה CX-3 (עם 2,559 יח'), סיאט ארונה (2,188 יח'), סוזוקי ויטארה (1,945 יח'), סקודה קאמיק (1,711 יח'), פיג'ו 2008 (1,547 יח'), סוזוקי ג'ימני (980 יח'), אופל מוקה (679 יח'), רנו קפצ'ור (657 יח'), פולקסווגן T-קרוס (634 יח'), יונדאי באיון (559 יח'), ניסאן ג'וק (409 יח'), פורד פומה (228 יח'), אודי Q2 (עם 165 יח'), אופל קרוסלנד (119 יח'), JAC e-S2 (עם 96 יח'), MG ZS (עם 33 יח'), DS 3 קרוסבק (27 יח'), סיטרואן C3 איירקרוס (9 יח'), ג'יפ רנגייד (4 יח').
רכבי פנאי קומפקטיים (C-SUV)
יונדאי טוסון – 7,432 יח'
ג'ילי גיאומטרי C – עם 6,816 יח'
קיה ספורטאז' – 5,728 יח'
קיה סלטוס – 5,480 יח'
טויוטה ראב 4 – 5,299 יח'
גם השנה סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים היה הגדול ביותר בשוק הישראלי, וחלקו בעוגה הוסיף לגדול ועמד השנה על 33% (30.7% ב-2021). זהו גם הסגמנט עם מספר המתמודדים הגדול ביותר, ובדומה לשנים הקודמות הצלחת יצרנית בסגמנט לעיתים הולכת יד ביד עם מגוון רחב של דגמים המשתתפים בו ולאו דווקא עם הצלחה של דגם בודד.
כך למשל יונדאי טוסון עולה השנה מהמקום החמישי היישר למקום הראשון בזכות צמיחה מרשימה של 47% במסירות (8.4% מהסגמנט), אולם קיה וטויוטה המשווקת מספר רכבי פנאי קומפקטיים אוחזות בנתח גדול יותר מהסגמנט – 18.8% ו-10.8% בהתאמה.
בכל מקרה, ג'ילי גיאומטרי C הקומפקטי מאוד והחשמלי במקום השני והוא כמובן כל חשמלי. בניגוד מוחלט אליו ישנו קיה ספורטאז' המתמקם שלישי וזמין בימים אלה בעיקר עם מנוע ה-2.0 ל' האטמוספרי. קיה סלטוס צמח ב-55% ומתמקם רביעי, ואילו טויוטה ראב 4 מסר פחות מאשר בשנה שעברה אך זה מספיק לו כדי להתמקם חמישי.
המשך הרשימה: MG EHS (עם 5,047 יח'), מאזדה CX-5 (עם 4,787 יח'), BYD אטו 3 (3,704 יח'), קיה נירו (3,346 יח'), טויוטה C-HR (עם 3,021 יח'), מיצובישי אאוטלנדר (3,015 יח'), פיג'ו 3008 (2,566 יח'), קופרה פורמנטור (2,540 יח'), מיצובישי ASX (עם 2,139 יח'), סובארו XV (עם 2,102 יח'), קיה נירו פלוס (2,037 יח'), סובארו פורסטר (1,977 יח'), מאזדה CX-30 (עם 1,871 יח'), מיצובישי אקליפס קרוס (1,811 יח'), דאצ'יה דאסטר (1,774 יח'), שברולט טריילבלייזר (1,637 יח'), ניסאן קשקאי (1,380 יח'), טויוטה קורולה קרוס (1,299 יח'), סיאט אטקה (1,276 יח'), סקודה קארוק (910 יח'), וולוו XC40 (עם 901 יח'), סיטרואן C5 איירקרוס (747 יח'), SERES 3 (עם 738 יח'), לקסוס NX (עם 632 יח'), צ'רי טיגו 8 פרו (527 יח'), אודי Q3 ספורטבק (512 יח'), שברולט אקווינוקס (483 יח'), מרצדס GLA (עם 417 יח'), ניסאן אקס טרייל (413 יח'), צ'רי FX (עם 309 יח'), קאדילק XT4 (עם 308 יח'), מרצדס EQA (עם 295 יח'), ב.מ.וו X1 (עם 289 יח'), פולקסווגן טיגואן (274 יח'), רנו ארקנה (253 יח'), ריינג' רובר איווק (175 יח'), ב.מ.וו X2 (עם 137 יח'), הונדה CR-V (עם 127 יח'), JAC e-S4 (עם 95 יח'), קיה אקסיד (72 יח'), צ'רי טיגו 7 פרו (70 יח'), מיני קאנטרימן (67 יח'), וולוו C40 (עם 52 יח'), סאנגיונג קוראנדו (47 יח'), מרצדס EQB (עם 41 יח'), אלפא רומיאו טונאלה (32 יח'), יגואר E-פייס (9 יח'), אופל גרנדלנד (3 יח').
רכבי פנאי קומפקטיים פרימיום (C-SUV)
וולוו XC40 – עם 901 יח'
לקסוס NX – עם 632 יח'
לקסוס UX – עם 534 יח'
אודי Q3 ספורטבק – 512 יח'
מרצדס GLA – עם 417 יח'
בתחום היוקרה וולוו XC40 שומר על המקום הראשון למרות שירד בשיעור גדול מזה של כלל השוק (22.2%). לקסוס NX ו-UX שומרים גם הם על המיקומים וכמו בשנה שעברה מסרו יחד יותר מאשר הוולוו. עוד נציין כי לקסוס NX היברידי-נטען נמסר ב-377 יח' לעומת 237 יח' מהגרסאות המקבילות של XC40, אך בתחום החשמלי לוולוו היתרון עם 189 יח' מול 83 יח' בלבד של UX. אודי Q3 ספורטבק במקום הרביעי ומציג לנו מגמה שתלווה אותנו בהמשך: בתחום היוקרה כמעט בכל מקרה בו יש רכב פנאי עם תצורת מרכב קופה/ספורטבק – זו תהיה התצורה המועדפת על הישראלים, ובפער (Q3 רגיל מסר בערך מחצית, למשל).
רכבי פנאי בינוניים (D-SUV)
סקודה קודיאק – 3,694 יח'
קיה סורנטו – 2,437 יח'
יונדאי איוניק 5 – 1,784 יח'
פולקסווגן טיגואן אולספייס – 1,319 יח'
AIWAYS U5 – עם 1,312 יח'
בשנת 2022 סגמנט רכבי הפנאי הבינויים יותר מהכפיל את היקפו והוא תופס כיום כ-7.5% מסך המסירות. לא מעט מכך נזקף לזכות כמה רכבי פנאי חשמליים חדשים שהשנה הייתו זו שנת המסירות המלאה הראשונה שלהם – ביניהם יונדאי איוניק 5, פולקסווגן טיגואן אולספייס ו-AIWAYS U5 שסוגרים את החמישיה הפותחת. אליהם מצטרפים גם סקודה אניאק (1262 יח'), טסלה מודל Y (עם 1101 יח'), סקייוול ET5 (עם 758 יח'), מקסוס E-יוניק 6 (עם 228 יח') ועוד.
ועדיין, את ראשות הטבלה מאכלסים שניים מוכרים, אולם יחסי הכוחות ביניהם השתנו: סקודה קודיאק נותר ראשון אך מסר כ-8.4% פחות מבשנה הקודמת, ואילו סורנטו של קיה נותר שני אך מספר בערך פי 3.5 יותר מאשר בשנה הקודמת.
המשך הרשימה: סקודה אניאק (1,262 יח'), טסלה מודל Y (עם 1,101 יח'), סקייוול ET5 (עם 758 יח'), פיג'ו 5008 (695 יח'), טויוטה היילנדר (546 יח'), יונדאי סנטה פה (444 יח'), לקסוס RX (עם 416 יח'), וולוו XC60 (עם 413 יח'), מרצדס GLC קופה (317 יח'), ב.מ.וו X4 (עם 279 יח'), ג'נסיס GV70 (עם 257 יח'), אודי Q5 ספורטבק (255 יח'), מקסוס E-יוניק 6 (228 יח'), קאדילק XT5 (עם 221 יח'), פורד אדג' (210 יח'), שברולט בלייזר (200 יח'), קאדילק XT6 (עם 180 יח'), סובארו אאוטבק (169 יח'), ג'נסיס GV60 (עם 155 יח'), ב.מ.וו X3 (עם 155 יח'), אלפא רומיאו סטלביו (145 יח'), מרצדס GLC (עם 134 יח'), מרצדס EQC (עם 131 יח'), ב.מ.וו iX3 (עם 126 יח'), אינפיניטי QX50 (עם 98 יח'), אודי e-tron ספורטבק (87 יח'), טויוטה bZ4X (עם 85 יח'), וולוו V70 קרוס קאנטרי (55 יח'), לנד רובר ולאר (52 יח'), פורשה מקאן (47 יח'), אודי Q4 e-tron ספורטבק (46 יח'), מזראטי לבנטה (42 יח'), אודי e-tron (עם 32 יח'), אודי Q4 e-tron ספורטבק (עם 32 יח'), לנד רובר דיסקברי ספורט (32 יח'), יגואר F-פייס (29 יח'), אינפיניטי QX55 (עם 26 יח'), לינק&קו 01 (12 יח'), BYD טאנג (6 יח'), פולקסווגן ID.4 (עם 5 יח'), קיה EV6 (עם 5 יח'), יגואר I-פייס (עם 3 יח'), VOYAH FREE (עם 2 יח'), מזראטי גרקאלה ( 2 יח').
רכבי פנאי בינוניים יוקרתיים (D-SUV)
לקסוס RX – עם 416 יח'
וולוו XC60 – עם 413 יח'
מרצדס GLC קופה – 317 יח'
וולוו XC60 כמעט נותר בראש גם השנה, אולם המסירות שלו ירדו בכ-30% ואילו אלה של לקסוס RX עלו בכ-25% מה שהעניק לו את ההובלה עם יתרון של 3 יח' בלבד. גם המספרים של הבאים אחריו נמוכים יותר, וממשיכים את מגמת העדפת הפנאי-קופה שראינו עם Q3 – מרצדס GLC קופה החליף את GLC במקום השני, ב.מ.וו X4 הדיח את Q5 (עם 139 יח', מקום 11) וגם ה-Q5 ספורטבק (255 יח', חמישי) נמסר בהיקף גדול משמעותית מזה של Q5 "רגיל". למקום הרביעי הגיע ג'נסיס GV70 עם 257 יח' שנמסרו.
רכבי פנאי ושטח גדולים, יוקרתיים ועממיים (E-SUV)
טויוטה לנד קרוזר – 2,251 יח'
ג'יפ גרנד צ'ירוקי – 1,040 יח'
ג'יפ רנגלר – 845 יח'
סאנגיונג רקסטון – 556 יח'
שברולט טראוורס – 515 יח'
בדומה לנעשה בשנים האחרונות נציג בסגמנט זה מתמודדים עממיים לצד יוקרתיים, רכבי פנאי לצד רכבי שטח – זאת בשל שמחיר הכלים העממיים עצמם לא נמוך והיצע הדגמים נמוך יחסית.
בשנת 2022 סגמנט רכבי הפנאי הגדולים צמח בכ-30% לנתח שוק כולל של כ-3 אחוזים. הרכב החמישי הפותחת דומה למדי, אך יש הבדלים. טויוטה לנד קרוזר נותר בראש אך מסר כ-65% יותר מאשר בשנה הקודמת, זאת לעומת הכלים של ג'יפ ששמרו על מקומם אך מסרו מספר דומה לזה של שנה שעברה, ונציין כי רנגלר מסר בערך פי 4 מברונקו המתחרה הישיר.
סאנגיונג רקסטון עולה למקום הרביעי בזכות הכפלת המסירות ביחס לשנת 2021. שברולט טראוורס מוסר 23% פחות מאשר בשנת 2021, אך זה מספיק לו כדי להתמקם חמישי. פורד אקספלורר במקום השישי עם 323 מסירות, מתוכן 209 יח' של גרסת ה-ST הספורטיבית. בדומה לשנה שעברה, המתחרים פאליסייד ואיבולטיס נמסרו בהיקפים נמוכים יותר.
בהמשך ישנו מרצדס GLE קופה שמקדים את אחיו ה"רגיל" (278 יח' ו-241 יח' בהתאמה), ב.מ.וו X5 ו-X6 עם נתון מסירות כמעט זהה (277 יח' ו-268 יח'). לנד רובר דיפנדר (170 יח') נמסר בערך פי 10 יותר מדיסקברי, מאשש את החשש לקניבליזציה בין הדגמים. ריינג' רובר ספורט היוקרתי נמסר ב-99 יח', 7 יותר מאשר הונגצ'י הסיני-חשמלי שמצא לעצמו 92 בתים השנה.
המשך הרשימה: פורד אקספלורר (323 יח'), מרצדס GLE (עם 278 יח'), ב.מ.וו X5 (עם 277 יח'), ב.מ.וו X6 (עם 268 יח'), מרצדס GLE קופה (241 יח'), יונדאי פאליסייד (208 יח'), פורד ברונקו (194 יח'), לנד רובר דיפנדר (170 יח'), ג'נסיס GV80 (עם 149 יח'), ריינג' רובר ספורט (99 יח'), סבוארו אבולטיס (99 יח'), וולוו XC90 (עם 97 יח'), הונגצ'י E-HS9 (עם 92 יח'), אודי Q7 (עם 64 יח'), מרצדס GLS (עם 62 יח'), מרצדס G קלאס (61 יח'), פורשה קאיין (59 יח'), ב.מ.וו iX (עם 57 יח'), אודי Q8 (עם 54 יח'), טסלה מודל X (עם 36 יח'), לנד רובר ריינג' רובר (31 יח'), לנד רובר דיסקברי (16 יח'), קאדילק אסקלייד (16 יח'), ב.מ.וו X7 (עם 12 יח'), אינפיניטי QX60 (עם 11 יח'), פולקסווגן טוארג (4 יח'), בנטלי בניטיאגה (4 יח').
מכוניות סלון
מרצדס E קלאס – 375 יח'
טסלה מודל S – עם 252 יח'
ב.מ.וו סדרה 5 – עם 224 יח'
מרצדס EQE – עם 190 יח'
לקסוס ES – עם 161 יח'
בשנת 2022 סגמנט מכוניות הסלון כמעט והכפיל את עצמו – לא מעט בזכות העניין שהכניסו דגמים חשמליים כמו טסלה מודל S ומרצדס EQE החדשות, אך גם הדגמים ה"רגילים" נמסרו בהיקפים נאים (סדרה 5, 27% יותר), גם מפני ששולבו המוניות (כן מרצדס, אנחנו מדברים עליך). כך למשל מרצדס E קלאס שהתמקמה בראש הסגמנט מסרה השנה כולל המוניות 375 יח' לעומת 213 יח' לפרטיים ו-187 יח' למוניות לסך של 400 יח' בשנה הקודמת.
המשך הרשימה: ג'נסיס G80 (עם 75 יח'), פורשה טייקאן (51 יח'), וולוו S90 (עם 38 יח'), אודי A7 (עם 25 יח'), אודי A6 (עם 24 יח'), ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה (19 יח'), מרצדס CLS (עם 18 יח'), קאדילק CT5 (עם 11 יח'), מזראטי גיבלי (8 יח'), קארמה GS-6 (עם 2 יח').
מכוניות פאר
מרצדס S קלאס – 114 יח'
ב.מ.וו סדרה 7 – 57 יח'
פורשה טייקן – 51 יח'
מרצדס EQS – עם 47 יח'
פורשה פאנאמרה – 15 יח'
לקסוס LS – עם 12 יח'
אודי A8 – עם 11 יח'
בנטלי פליינג ספור – 11 יח'
סגמנט הפאר נותר כמעט ללא שינוי בהיקפו. הדור החדש של מרצדס S קלאס ממשיך להוביל את הסגמנט ונמסר בכ-10% יותר מאשר בשנה שעברה. ב.מ.וו סדרה 7 ואודי A8 מסרו פחות מאשר ב-2021. מרצדס EQS, מכונית הפאר החשמלית היחידה המשווקת בישראל כיום, נמסרה ב-47 יח'. גם 11 יחידות של בנטלי פליינג ספר מצאו לעצמן בית (יקר) בישראל.
מיניוואנים
סיטרואן C4 ספייס טורר – 1,947 יח'
קיה קרניבל – 366 יח'
מקסוס Euniq 5 – עם 246 יח'
יונדאי סטאריה – 123 יח'
דאצ'יה ג'וגר – 113 יח'
דאצ'יה לודג'י – 93 יח'
סגמנט המיניוואנים חווה השנה צמיחה חגירה של 52% בהיקף המסירות – אולם הסך הכולל של נתח השוק עומד על 1.1% בלבד. טויוטה פריוס פלוס שהיה ראשון בשנה שעברה אינו משווק, ואת מקומו תופס סיטרואן C4 ספייסטורר שנמכר בהיקף גדול פי 4 מאשר בשנת 2021, וזוהי שנת השיווק האחרונה שלו. קיה קרניבל מסר פחות מאשר בשנה שעברה, אולי בכלל האלטרנטיבה לבית יונדאי – הסטאריה. מקסוס E-יוניק 5 החשמלי יותר מהכפיל את מסירותיו ודאצ'יה ג'וגר נמסר ב-113 עותקים למרות שבשלב זה הוא מוצע רק עם תיבה ידנית.
מסחריות קטנות
סיטרואן ברלינגו – 3,344 יח'
אופל קומבו – 713 יח'
טויוטה פרו אייס סיטי – 440 יח'
פולקסווגן קאדי – 234 יח'
דאצ'יה דוקר – 5 יח'
נראה לנו שאפשר לשנות באופן רשמי את שמו של הסגמנט לשמו של הרכב שהוא כמעט היחיד בו – סיטרואן ברלינגו. המסחרית הקטנה של סיטרואן חולשת בשמותיה השונים – ברלינגו, קומבו, פרו אייס סיטי – על קצת יותר מ-95% מהסגמנט, זאת לעומת כ-81% "בלבד" בשנה שעברה. אולי השנה ישוב לכאן רנו קנגו החדש וזה עשוי להזריק עניין לתחום.
טנדרים
טויוטה היילקס – 2,467 יח'
איסוזו דימקס – 1,612 יח'
מיצובישי טרייטון – 1,106 יח'
ג'יפ גלדיאטור – 60 יח'
שברולט קולורדו – 28 יח'
בשנת 2022 חזר טויוטה היילקס למקום הראשון ובדרך הוא יותר מהכפיל את כמות המסירות שלו ביחס לשנת 2021. איסוזו דימקס שומר על המקום השני עם צמיחה קלה במסירות. מיצובישי טרייטון שעוזב אותנו ואת השוק האירופאי מתמקם שלישי וחווה ירידה של 43% במסירות.
שני מתמודדים ממש שונים מהחבורה יפנית הזו: ג'יפ גלדיאטור ושברולט קולורדו הפונים לפנאי מתמקמים במקום הרביעי והחמישי בהתאמה.
בצד המאוד אמריקאי ישנם שלוש הענקים שהיקף המסירות הכולל שלהם נמוך משמעותית מזה של 2021. שברולט סילברדו מוביל עם 911 יח' שנמסרו מגרסאותיו השונות, אחריו ראם עם 494 יח' שנמסרו ופורד שלישי עם 447 יח' סך הכל.
ספורטיביות
סקודה אוקטביה – 500 יח'
קופרה פורמנטור VZ – עם 310 יח'
פורד אקספלורר ST – עם 209 יח'
ב.מ.וו סדרה 4 – 170 יח'
קופרה לאון – 106 יח'
אנחנו מצפים לראות אותה גבוה בדירוג המשפחתיות, אפילו מובילה בתחום המוניות – אבל למצוא את סקודה אוקטביה בראש טבלת המסירות למכוניות ספורטיביות? זה כבר חידוש. אבל אם חושבים על זה אפשר להבין מדוע – ביצועים והתנהגות טובים באריזה שימושית, אפילו המחיר הגיוני ונגיש-יחסית. אחרי האוקטביה ישנו הפורמנטור VZ שנמסר רק מעט יותר מאשר בשנה שעברה, כך גם פורד אקספלורר שמשלמים פודיום עם העדפה לפנאי גם בתחום הספורטיבי.
אבארט' 595 ממשיכה להפתיע עם נתון נאה של 96 יח' למרות גילה, קופרה אטקה נמסר ב-86 יח', פולקסווגן גולף GTI ב-60 יח', ב.מ.וו Z4 ב-57 יח', אודי RSQ3 ב-56 יח', פורשה 911 ב-42 יח' ועוד. אם אתם מחפשים משהו פחות "המוני" רשמו לפניכם שפרארי רומא נמסרה ב-5 יח', לקסוס LC ב-4 יח', אסטון מרטין ואנטג' ב-3 יח', אודי RS אוונט ב-2 יח' ומזראטי MC20 אחת בלבד עלתה על כבישי ישראל.
קטגוריות
רכבי פנאי קומפקטיים (C-SUV) – עם 32.9%
רכבי פנאי קטנים (B-SUV) – עם 13.3%
משפחתיות קומפקטיות (סגמנט C) – עם 12.8%
סופרמיני (סגמנט B) – עם 9.5%
מיני (סגמנט A) – עם 8.7%
תמונת הסגמנטים בשנת 2022 מציגה כמה תמורות ושינויים ביחסי הכוחות בין הסגמנטים, המשך ישיר למגמות המלוות אותנו בשנים האחרונות. סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים נותר הפופולרי ביותר ומגדיל את חלקו בעוגה ל-32.9%. אחריו, על חשבון המשפחתיות הקומפקטיות, מתמקם סגמנט רכבי הפנאי הקטנים עם 13.3%. המשפחתיות, פעם הסגמנט הפופולרי ביותר, עם 12.8% בלבד. רכבי הפנאי והשטח (ללא טנדרים) חוצים לראשונה את רף ה-50% והם מהווים 56.7% מכלל כלי הרכב החדשים שעלו לכבישי ישראל בשנת 2022.
המשך הרשימה: פנאי בינוני 7.5%, משפחתיות גדולות 4.4%, פנאי גדול 3%, טנדרים 1.9%, מסחרי קטן 1.76%, מיניוואן 1.1%, משפחתיות קטנות 0.9%, מסחרי בינוני-גדול 0.9%, סלון 0.5%, פאר 0.1%.
ארצות ייצור
ד.קוריאה – 22.7%
יפן – 14.4%
סין – 9.4%
צ'כיה – 9.1%
טורקיה – 8.9%
למעלה מ-53% (45.2% ב-2021) מהמכוניות שהגיעו לישראל השנה הגיעו ממדינות המזרח, בראשן דרום קוריאה עם 22.7% מהמכוניות (20.9% ב-2021). יפן שמרה על המקום השני אך ירדה מ-16.4% ל-14.4%. סין כמעט ושלשה את הייצוא לישראל – בשנת 2022 9.4% מן המכוניות הגיעו משם.
מדרום קוריאה מגיעים אלינו דגמי ג'נסיס השונים, רנו ארקנה, יונדאי איוניק 5, קונה, אלנטרה, וניו ועוד, קיה נירו, קרניבל, פיקנטו ועוד, שברולט טריילבלייזר ואחרים. מיפן מגיעים אלי דגמי מאזדה, ומרבית דגמי סובארו, לקסוס ומיצובישי השונים וגם טויוטה קורולה קרוס, ראב 4, לנד קרוזר ועוד. מסין נשלחים אלינו כמובן כל דגמי ג'ילי, BYD, סקייוול ושאר המותגים הסיניים אך גם טסלה מודל 3, וולוו S60 ו-S90, פולסטאר 2, ב.מ.וו IX3 ועוד.
מצ'כיה נשלחים אלינו בעיקר דגמים מקבוצת פולקסווגן – סקודה סופרב, אוקטביה, אניאק, קודיאק, סקאלה, פאביה וסיאט אטקה אך גם יונדאי טוסון וטויוטה אייגו. טורקיה שולחת אלינו את רנו קליאו ומגאן גרנד קופה, יונדאי באיון, i10 ו-i20, טויוטה C-HR, קורולה ועוד.
יבואניות
כלמוביל – 22.2%
יוניון מוטורס – 17%
טלקאר – 14.8%
צ'מפיון מוטורס – 10.6%
דלק מוטורס – 9%
דוד לובינסקי – 8%
קרסו מוטורס – 3.9%
מכשירי תנועה – 3.2%
סמלת – 2.9%
UMI – עם 2.6%
גם בשנת 2022 כלמוביל (יונדאי, ג'נסיס, מיצובישי, מרצדס ועוד) היא היבואנית הגדולה ביותר בישראל ונתח השוק שלה עלה השנה בכ-7%. יוניון מוטורס (טויוטה, לקסוס, GAC, ג'ילי) נשארת במקום השני אך מגדילה את נתח השוק שלה עם 17%, עליה של 15% ביחס לשנת 2021 – בעיקר תודות לג'ילי. טלקאר (קיה, סאנגיונג, SERES) סוגרת את הפודיום גם השנה עם 14.8%, עליה של 6%.
צ'מפיון מוטורס (פולקסווגן, סקודה, סיאט, אודי) שומרת על המקום הרביעי אך נתח השוק שלה יורד ב-22% ביחס ל-2021. דלק מוטורס חמישית (מאזדה, פורד, ב.מ.וו, מיני) ודוד לובינסקי שישית (פיג'ו, סיטרואן, אופל, MG) הן הצומחות ביותר עם 23% ו-36% בהתאמה.
קרסו מוטורס יורדת מיקום אחד בעקבות איבוד 47% מנתח השוק שלה ל-3.9% בלבד כיום, מעניין לראות כיצד תתנהג בשנה הבאה עם הצטרפות צ'רי למבחר המותגים שלה (רנו, ניסאן, דאצ'יה ועוד). מכשירי תנועה שמינית (סוזוקי) וסמלת תשיעית (פיאט, סובארו, הונגצ'י, ג'יפ ועוד) יורדות בכ-15% כל אחת ואילו UMI עשירית אך יורדת ב-30%.
כמעט נכנסה לרשימה היא טסלה עם נתח שוק של 2.3%, עליה קלה של 5% ביחס ל-2021. עוד ראויה לציון היא שלמה מוטורס, יבואנית מותג BYD שבשלושת חודשי הפעילות שלה השיגה נתח שוק של 1.4%. מאיר (הונדה, וולוו, לינק&קו) מאבדת 56% מנתח השוק שלה ומתייצבת במקום ה-13 (0.8%).