שנות ה-2000 זכו לשפע של מכוניות ספורטיביות בזכות תעוזה של יצרנים בעולם ויבואנים בארץ ששיתפו איתם פעולה. אז מי הן חמשת המועדפות שלנו? בבחירה שקללנו גם את המחיר, ולכן מכוניות שנחשבות טובות למדי עם מחיר שוק שחוצה את ה-100,000 שקלים, לא נכנסו לרשימה.
עבור כל מכונית שבחרנו ציינו מה מייחד אותה ולמה לדעתנו היא ראויה להכנס לרשימה. כמו כן, הוספנו מידע טכני בסיסי בנוגע לאותה מכונית. מה לגבי המחיר? מכיוון שהמכוניות האלו הפכו לנדירות יחסית ומצבן משתנה בהתאם ליחס אליהן זכו במהלך השנים, אין להן מחיר מחירון, וטווח המחירים של העסקאות בפועל רחב במיוחד.
כמה רחב? כל מספר בין 30 אלף שקלים ל-80 אלף שקלים יכול לפגוע, תלוי כמובן במצבה של המכונית הספציפית. אם שיפוץ המטבח מחכה כי החלטתם לרכוש מכונית מהניינטיז, אז אפשר לחכות גם עם שיפוץ חדרי האמטביה והשירותים בשביל להוסיף לחניה שלכם מכונית שתמיד חלמתם עליה עוד משנות ה-2000. לא?
רנו קליאו ספורט דור ראשון
הצרפתיות החמות המשיכו לככב גם בתחילת שנות ה-2000, ולכן גם הרשימה הזו חייבת לכלול אחת. מה דעתכם על הוט האץ' עם מנוע אטמוספרי תאב סל"ד בנפח 2 ליטר שמפיק 172 כ"ס?בשנת 2023 לא מדובר במספר מרגש אך בתחילת שנות ה-2000, הספק כזה ממנוע אטמוספרי שמותקן בהוט האץ', היה נחשב גבוה למדי. אם תשקללו למשוואה שלנו את המשקל הקל של הקליאו, כ-1,050 ק"ג, שנחשבים למשקל נוצה במונחים של היום, אזי מקבלים ביצועים נהדרים וזה רק משתפר כשמגלים שההתנהגות כאן פשוט מעולה. הקליאו ספורט היא צרפתיה חמה על מלא, גם אם הפלסטיקה ועיצוב תא הנוסעים שלה מקררים במעט את האווירה.
שנים שיובאה לישראל: 2004 - 2001
מנוע: 2.0 ל'
הספק: 172 כ"ס
מומנט: 20.4 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית
0-100 קמ"ש: 7 שניות
מהירות מרבית: 222 קמ"ש
גרסה מועדפת: בעולם שווקה גרסת CUP קלת משקל אך זו לא הגיע לישראל ולכן תאלצו להסתפק בגרסה ה"רגילה".
אודי TT דור ראשון
מכונית ספורטיבית צריכה להפעיל את בלוטות החשק כבר בחניה, ואין כמו עיצוב קופה על מנת לעשות זאת הכי טוב שאפשר. ה-TT סובבה המון ראשים כשהגיעה לישראל בזכות עיצוב ייחודי ועגלגל של מכונית קופה 2+2 שהיה חריג באותן שנים בישראל. העיצוב החיצוני המשיך לתוך תא הנוסעים באמצעות מוטיב חוזר של טבעות: בפתחי מיזוג, בלוח המחוונים, במסגרת לבורר ההילוכים, במתגים השונים ועוד.פרט ייחודי נוסף הוא שמהנדסי אודי עשו שימוש רב באלומיניום בחלקים שונים של המרכב. למרות זאת האודי TT, לא היתה קלה במיוחד: 1,280 ק"ג לגרסת ההנעה הקדמית ו-1,465 ק"ג לגרסת הקוואטרו. אבל עם עיצוב כזה, ומנוע טורבו אמין למדי שמגיב טוב לשדרוגים, אפשר לסלוח לה. ההתנהגות? רק בסדר.
שנים שיובאה לישראל: 1999 - 2006
מנוע: 1.8 ל' טורבו
הספק: 180 כ"ס / 225 כ"ס (בגרסת הקוואטרו, בעלת ההנעה הכפולה)
מומנט: 24.0 קג"מ / 28.6 קג"מ
תיבת הילוכים: אוטומטית (אופציה בגרסת ה-180 כ"ס) / ידנית
0-100 קמ"ש: 7.5 שניות / 6.6 שניות
מהירות מרבית: 228 קמ"ש / 243 קמ"ש
גרסה מועדפת: אם כבר אודי, אז רק קוואטרו
פולקסווגן גולף GTI MK5
אם קראתם את רשימת הספורטיביות הנחשקות של שנות ה-90, בטח שמתם לב שהדור השלישי של פולקסווגן גולף נכנס לרשימה. על הדור הרביעי, שנחשב למאכזב לנהיגה, דילגנו באלגנטיות, והכנסנו לרשימה את הדור החמישי, שהחזיר עטרה ליושנה. כידוע, פולקסווגן המציאו את הקונספט שנקרא GTI עוד לפני שהצרפתיות השתלטו על הקטגוריה, ועם הדור החמישי הם חזרו, ובגדול: משפחתית קומפקטית ספורטיבית מהנה לנהיגה שמציגה תא נוסעים איכותי שנעים לשהות בו. רכב לסידורים באמצע השבוע, ולמסלול בסוף השבוע.שנים שיובאה לישראל: 2009 - 2005
מנוע: 2.0 ל' טורבו
הספק: 200 כ"ס
מומנט: 28.6 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית / רובוטית כפולת מצמדים
0-100 קמ"ש: 6.8 שניות
מהירות מרבית: 235 קמ"ש
גרסה מועדפת: אם כבר GTI אז שתהיה ידנית ועם 3 דלתות
סובארו אימפרזה WRX
נכון. אנחנו יודעים מה אתם חושבים. סובארו כבר קיבלו ייצוג ברשימת הנחשקות של שנות ה-90 ועכשיו תורה של מיצובישי. רצינו להכניס לפה את המיצובישי לנסר איבו, באמת שרצינו, אבל מחירי השוק שלה גבוהים למדי, מה שמאלץ אותנו "להסתפק" בסובארו. האימפרזה WRX עדיין זולה יחסית ומספקת את אותה הנעה כמו המיצובישי, וכמעט את אותה הנאה.אם משקללים את הצליל הייחודי של מנוע הבוקסר שבוקע מהמפלט שלה, יש שיאמרו שהיא אפילו יותר מהנה. אגדת הראלי של קולין מקריי תפחה קצת בדור השני ועלתה במשקל לעומת הדור הראשון שהתחיל את השושלת שמיוצרת אפילו עד היום. מנגד, הדור השני זכה לתא נוסעים איכותי יותר שמזדקן טוב יחסית עם השנים. שימו לב שהדור השני הציג לא פחות מ-3 מתיחות פנים שונות, בעיקר לחזית, כך שהבחירה לא קלה.
שנים שיובאה לישראל: 2001 - 2007
מנוע: 2 ל' טורבו, בוקסר
הספק: 225 כ"ס
מומנט: 30.6 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית
0-100 קמ"ש: 6.2 שניות
מהירות מרבית: 230 קמ"ש
גרסה מועדפת: גרסת ה-STI, שהציגה שלל שיפורים, ביניהם מנוע חזק יותר המפיק 265 ותיבת הילוכים בעלת שישה הילוכים.
טויוטה MR2
אי אפשר שלא לחתום את הרשימה הזו עם מכונית דו מושבית, בעלת הנעה אחורית, גג נפתח ותיבת הילוכים ידנית. המאזדה מיאטה נכנסה לרשימה של שנות ה-90 וככל שהיא המשיכה להיות טובה גם בשנות ה-2000, אנחנו אוהבים לגוון. מכיוון שמחירי השוק של ההונדה S2000 גבוהים למדי, היא נאלצה להשאר מחוץ לרשימה שלנו. טויוטה, לעומת זאת, מצאו נוסחה זולה יחסית וייחודית לא פחות עם ה-MR2. ה-MR2 זכתה לשושלת מפוארת של שלושה דורות, שמה שייחד אותם לאורך כל הדרך הוא המנוע, שהותקן במרכז הרכב, מאחורי זוג המושבים, תצורה השמורה בדרך כלל למכוניות על.בדור השלישי של ה-MR2, טויוטה החליטו להסב את המכונית לרכב נהיגה טהור, כשוויתרו על אבזור "מיותר" כגון תא מטען אחורי, והגיעו למשקל כולל נמוך למדי של 975 ק"ג בלבד, כ-200 ק"ג פחות מהדור השני. ה-MR2 מציגה אמינות גבוהה, התנהגות כביש מדוייקת וחווית נהיגה ייחודית במגבלות האחיזה בזכות המנוע המרכזי.
שנים שיובאה לישראל: 2001 - 2003
מנוע: 1.8 ל', 4 צילינדרים בטור
הספק: 140 כ"ס
מומנט: 15.5 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית
0-100 קמ"ש: 7.6 שניות
מהירות מרבית: 211 קמ"ש
גרסה מועדפת: לארץ יובאה גם הגרסה האוטומטית, שכללה תיבת הילוכים רובוטית איטית למדי עם אמינות בעייתית שאינה אופיינית לטויוטה. מומלץ להמנע.