רוב הדגמים של המכונית המשפחתית (קטגוריה C) מוצעים במספר גרסאות מרכב. הפופולריות שבהם הן סדאן – 4 דלתות ותא מטען נפרד – והאצ'בק: 5 דלתות, תא מטען בחלל הרכב. היתרון של סדאן – האהוד בארה"ב, בישראל, במזרח אירופה, גם בסין וביפן – הוא בעיקר בתא מטען גדול יותר הנפרד מחלל הרכב, ובנוסף בהופעה אופיינית של לימוזינה (נגיד). ההאצ'בק מנגד קצר יותר (יתרון במציאת חניה), ועל אותו בסיס גלגלים אמור להיות לו יתרון ביכולת הדינמית, ובנוסף, מבנה זה מקנה לו הופעה ספורטיבית (בערך); מבנה כזה מבוקש בעיקר באירופה המערבית.

מותגי יוקרה לא הציגו דגמי משפחתיות עד מחצית שנות התשעים, מכיוון שסברו כי מחירם ירתיע לקוחות וכאלה שיכולים לא ירכשו אותם בגלל ממדיהם. ב-1996 הציגה אודי – אז, רק שנתיים במעמד של 'מותג יוקרה' – את A3 וזו נחלה הצלחה. ב.מ.וו הצטרפה עם סדרה 1 ב-2004, ואילו מרצדס, שהציגה את A קלאס במבנה ייחודי ב-1998, השיקה דגם זה במבנה רגיל עם הדור השלישי ב-2012.

מרצדס A קלאס
צילום: מרצדס

בסקירה זו נציג אחד לכל אחד מהדגמים האלה; כולם במבנה האצ'בק, לכולם מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר, מחירם גבוה יחסית לשנתון, אך מהווה כרטיס כניסה למותגי היוקרה של גרמניה. יש לזכור כי מחיר האחזקה של דגמים כאלה עשוי להיות גבוה יותר מזה של דגמים ממותגים עממיים, והשילוב של הוותק שלהם יחד עם מאפיין זה מחייב הקפדה יתירה בבדיקה לקראת קנייה ובמעקב אחרי היסטוריית הטיפולים והעבר הביטוחי. 

המחירון לייחוס הוא זה של לוי יצחק, ובנוסף מובא זה של לוח יד2. יצוין כי ממוצע הנסועה השנתי בישראל לרכב נוסעים בבעלות פרטית הוא כ-15,000 ק"מ.  

אודי A3
צילום: אודי
 

אודי A3

שנה: 2018
יד: ראשונה (פרטית)
גרסה; רמת אבזור: טורבו-בנזין, 2.0 ל' 190 כ"ס; 'שארפ'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 12 ק"מ/ל' (שיוט: 15.6 ק"מ/ל')
מחירון: 104,500 שקלים (לוח יד2 ב-110,000 שקלים)

הדור השלישי של אודי A3 הוא המוצע כאן, וזה הוצג ב-2012, עבר מתיחת פנים ב-2016, ויחד עמה הוצע המנוע המדובר שהחליף את 1.8 ליטר והוצע בישראל מ-2017 (כיום, דור 4 מ-2020). לדגם המחודש דאז הופעה אגרסיבית יותר מזו המקורית. המנוע מייצר 190 כ"ס ו-32.6 קג"מ והתיבה היא דו-מצמדית 7 הילוכים.

אודי A3 סביבת נהג 2018
צילום: אודי

במפרט הבטיחות בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, ובאבזור בין השאר גג שמש פנורמי נפתח, מפתח חכם. 

למנוע 2.0 מוניטין אמינות טוב, אך יש לשים למשאבות המים והשמן שאינן מאריכות ימים. בנוסף, התיבה הדו-מצמדית מחייבת החלפת מצמדים שאינם זולים. 

אודי A3 יד שנייה
צילום: אודי
 

BMW סדרה 1

שנה: 2016 
יד: שנייה (פרטית)
גרסה; רמת אבזור: טורבו-בנזין, 2.0 ל', 218 כ"ס; 'M ספורט'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 10.5 ק"מ/ל' (שיוט: 14 ק"מ/ל') 
מחירון: 93,000 שקלים (לוח יד2 ב-120,000 שקלים)

BMW סדרה 1
צילום: ב.מ.וו

הדגם המוצע כאן הוא מהדור השני שהוצג ב-2011 ושירת עד 2019 – עדיין ובאופן ייחודי בהשוואה לכל המתחרות עם הנעה אחורית (או כפולה; בדור השלישי רצפת הנעה קדמית ויש גם הנעה כפולה). סדרה 1 עברה מתיחת פנים ב-2015, והדגם כאן מצויד במנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר המפיק 218 כ"ס ו-31.6 קג"מ, התיבה אוטומטית 8 הילוכים. סדרה 1 הוצעה גם עם חבילת 'M ספורט' שאפשרה שינוי במתלים. בחבילה זו גם פריטי עיצוב ייחודיים בחוץ ובפנים, הגה ספורטיבי, ריפוד אלקנטרה. במפרט הבטיחות: התרעת סטייה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית במהירות עירונית כולל זיהוי הולכי רגל. 

BMW סדרה 1 2016 סביבת נהג
צילום: ב.מ.וו

בנוסף לביצועים המכובדים (6.2 ש' ל-100 קמ"ש ועד ל-243 קמ"ש), היכולת הדינמית של סדרה 1 הייתה משובחת ביותר, ובהקשר זה הייתה הטובה בקטגוריה. יצוין כי מידות הצמיגים האחוריים כאן שונות מאלה הקדמיים. 

המנוע והתיבה אמינים, אך יש לשים לב למשאבת הדלק הנוטה להתקלקל. 

BMW סדרה 1 יד שנייה
צילום: ב.מ.וו
 

מרצדס A קלאס

שנה: 2016
יד: שנייה (פרטית)
גרסה; רמת אבזור: טורבו-בנזין 2.0 ל', 211 כ"ס; 'אורבן'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 10.5 ק"מ/ל' (שיוט: 13 ק"מ/ל')
מחירון: 97,000 שקלים (לוח יד2 ב-110,000 שקלים)

מרצדס A קלאס 2016
צילום: מרצדס

הרכב כאן הוא מהדור השלישי של A קלאס שהוצג ב-2012, עבר מתיחת פנים ב-2015 ושירת עד 2018. 

לגרסה כאן, A250, מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 211 כ"ס ו-35 קג"מ ומשודכת לו תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים. בגרסה המחודשת הוטמעה מערכת 'דינמיק-סלקט' השולטת בבולמים האדפטיביים ובמצבי הנהיגה. במפרט הבטיחות בלימת חירום אוטונומית במהירות עירונית בלבד. 

מרצדס A קלאס 2016 סביבת נהג
צילום: מרצדס

עיצוב סביבת הנהג שופר משמעותית ביחס לזה של הדגם לפני חידושו, והיא נאה ועדכנית ביותר לשעתה, מתקדמת ומושכת גם בהשוואה לדגמים האחרים כאן, וגם לכך יש ביטוי בביקוש לדגם זה.

שמירת הערך של A קלאס המדוברת טובה, וזו של A250 גבוהה, מה שמביא לכך שהרכב נמכר במחירים הגבוהים משמעותית מאלה הנקובים שבמחירון לוי יצחק.

מוניטין האמינות של A250 טוב מאוד, ולא ידוע על תקלות קריטיות ברכב לאורך השנים.

מרצדס A קלאס יד שנייה
צילום: מרצדס