לפני שלושים שנה, ב-1994, הוצגה ה-A4 הראשונה, מכונית שהחליפה את האודי 80 האייקונית. זה קרה 22 שנים אחרי הצגת האודי 80 שנתפסת כמקורית וששם הקוד שלה בחברה הוא B1 (עוד קודם הייתה גרסה ל-60/75 שכונתה 80).

ה-80 הזו שבמובנים רבים נתקה את אודי מעידן ה-DKW ומרצדס (שמכרה ב-1964 את היצרן לפולקסווגן), שלחה אותה לדרך חדשה ומאד יומרנית ולא רק עבור המותג; היא היוותה צעד חשוב בלידה מחדש של אודי והייתה כזו במובן מסוים גם בפולקסווגן כאשר שמשה בסיס לפאסאט המקורית.

זו, יחד עם הגולף והפולו, הוצגו באותה תקופה כדי לשלוף את פולקסווגן מעידן החיפושית והיוו צעד חשוב בהפיכתה לענקית הרכב שאנו מכירים היום. וכאשר אנחנו מגיעים לאיסמנינג, עיירת פרברים מנומנמת ומעט נידחת של מינכן, כדאי להיזכר בכך שאנחנו עומדים לפגוש, שבועות ספורים לפני ההכרזה הרשמית, בגלגול הבא של הדגם. דגם שהיה לפרקים החשוב בהיצע של אודי בדרכו להפוך למותג היוקרה שאנו מכירים היום.

כל מה שמפריד ביננו הוא חתימה על מסמכי סודיות וכמה מדבקות שיאטמו את מצלמות הסלולר.

אודי A4 החדשה
צילום: אודי
 

משנים שם

הדבר הראשון שאולי יראה מוזר הוא שאחרי שלושים שנה הדגם הוותיק שוב משנה את שמו. למה? בגלל שינוי במדיניות שמות הדגמים באודי, ה- A4 הופכת ל-A5, ובנוסף, מעתה הספרות הזוגיות שייכות לדגמים חשמליים כאשר למבחר עם מנועי הבעירה יהיו ספרות אי זוגיות.

בדרך, יהיה כמובן צורך לצמצם קצת את מבחר הדגמים שהתפתח לשפע כיוונים בשנים האחרונות. וכך ה-A5 החדשה תחליף לא רק את ה-A4 ואת ה-A4 אוואנט, אלא גם את ה-A5, A5 ספורטבק ו-A5 קבריו. טוב, לא בדיוק תחליף, כי גרסאות הקופה וקבריו פשוט נגנזו כאשר התעשייה צריכה להתרכז בצד הרווחי יותר ופחות בכלי נישה.

אודי A4 2025
צילום: אודי
 

טכנולוגיה

אבל לא רק בגלל שהיא צריכה להחליף דגם שמוגדר כקופה עם חמש דלתות היא קבלה מראה יותר ספורטיבי. באודי החליטו להיות יותר אגרסיביים ולטענתם הפלטפורמה החדשה שמכונה PPC, מסייעת לכך.

"היא מאפשרת פרופורציות כוחניות יותר עם תא מנוע שנראה ארוך ואחוריים קצרים", מסביר לי המעצב יקוב הירצל (עליו תוכלו לקרוא בראיון נפרד בקרוב). במבט מהצד ומהמרחק המוגבל שיאפשר ה"האנגר" בו הוצגו המכוניות, הפרופורציות מזכירות לא מעט את סדרה 3 של ב.מ.וו. זו מחמאה וגם הכיוון מובן, אחרי הכל זוהי נסיכת הפלח.

באודי מאוד גאים בטיפול המודרני ביחידות התאורה עם הדור השני ל-OLED שמאפשר תבניות יצירתיות יותר הן בתאורת החזית ובייחוד מאחור. מלפנים השבכה כמו כל קו החזית, נראית נמוכה יותר וקרובה יותר לכביש. לשבכה מרקם מעניין ופחות שגרתי מהרשת המקובלת לחלק הפנימי שלה שיוצר מראה עצבני. ומכסה המנוע המפוסל תורם לתחושה הכוחנית והמושכת שמלווה את הרכב.

מאחור קו נאה ביותר ליחידות התאורה שנמתחות לרוחבו, בולטות כלפי חוץ ומאפשרות בגרסאות היקרות בחירה ושינוי בין חותמות האור אפילו כתגובה לרכב מתקרב. "זו במה לתכשיטים הדיגיטליים שלנו".

אודי A4 החדשה בנסיעה
צילום: אודי
 

שאלה של פלטפורמה

מתחת לעור נמצאת פלטפורמה שבאודי טוענים שהיא חדשה לגמרי, גם אם יודו תחת לחץ שנלקחו חלקים גם מה-MLB המוכרת. זו פלטפורמה חשובה למדי שתשמש גם את ה-Q5 העתידי ואחריו גם את ה-A7 שתחליף את ה-A6. נראה שהיא גם תגיע ל-Q7.

הפלטפורמה אפשרה את הפרופורציות השונות אבל גם הביאה ליצירת מכונית גדולה משמעותית מבעבר עם בסיס גלגלים ארוך ב-7 ס"מ (290 ס"מ). זה מאפשר לשחק במיקום הקורות ועדין ליצור תא נוסעים מרווח.

גם האורך הכללי גדל ב-7 ס"מ (483 ס"מ), הרוחב בס"מ (186) והגובה, למרות המראה הנמוך דווקא גדל ב-2 ס"מ ל-144 ס"מ. האוואנט המאוד דומה שונה רק בגובה 146 ס"מ. וגרסאות ה-S נמוכות ב-2 ס"מ.

אודי A4 החדשה 2025
צילום: אודי

בחרטום אפשרות למנוע ה-2.0 ליטר טורבו עם 150 או 204 כ"ס (34.7 קג"מ) או מנוע דיזל בנפח דומה והספק דומה עם מערך היברידי מתון (40.8 קג"מ). ל-S5 (ברגיל או באוואנט) מנוע V6 מוגדש בנפח 3.0 ליטר שמייצר 367 כ"ס (56.1 קג"מ) וכולל מערך היברידי מתון.

הן בדיזל והן ב-S המערך הוא בטכנולוגיה היברידית מתונה, מאפשר לפי אנשי היצרן תנועה איטית על חשמל. כאן מנוע חשמלי שמייצר 24 כ"ס ו-23.5 קג"מ. למעט גרסת ה-150 כ"ס, כל הגרסאות הרגילות יוצעו גם עם הנעה הכפולה בעוד ה-S5 תוצע רק איתה. לכולן תיבה דו-מצמדית עם שבעה הילוכים.

גם מנוע ה-2.0 ליטר בנזין יוצע בהמשך הדרך עם מערך כזה. באודי מבטיחים גם גרסת RS5 שתמיד נשמעת כדבר מעניין.

אודי A4 החדשה סביבת נהג
צילום: אודי
 

מקרוב

פתיחת הדלת תבהיר מיד שאנחנו באודי אבל גם השינוי ברור. עיקרו מוכתב מהמבנה החדש לצגים שיגיע לכל מבחר הדגמים החדשים של אודי. ה"במה הדיגיטלית" כך אנשי אודי מורכבת ממחוונים שחוברים לצג מדיה גדול ("14.5) שיוצר מבנה קעור סביב הנהג. 'תצוגה פנורמית' קוראים לזה באודי. מול הנוסע ניצב צג נוסף ("10.9) מוטה מעיני הנהג.

המראה הכללי מודרני, קו הרוחב הבולט בסביבת הנהג עוטה דיפון בד ונראה נאה אך התחושה שתחתיו חומרים נוקשים ופשוטים אינה הולמת את המותג. התחושה היא שמותג כמו אודי צריך תחושה איכותית יותר לעומק אבל אולי זה קשור לכך שמדובר באב טיפוס.

מאחור, למרות מראה ספורטיבי נראה שהמרחב מספק ותא המטען בהחלט נראה גדול.
 

רק בתאוריה

אודי בהחלט עושה צעד מעניין עם ה-A5 שנראית נאה בהרבה מקדמותיה. האם היא נוסעת כמו שהיא נראית? נצטרך לחכות עד מספר חודשים.

אודי A4 החדשה בישראל
צילום: אודי