נתון זה הביא את סך המסירות בכלל השוק ל-265,711 מכוניות, 2.7% פחות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, אז עם 273,182 יחידות. נתון זה עשוי להביא לכך שהשנה תסתיים עם נתון גבוה יותר מאשר בזו החולפת.
המחיר הממוצע לרכב חדש השנה (לפי מחירוני יבואן) היה 196,265 שקלים, גבוה בכ-3% מהמחיר הממוצע בשנה קודמת.
מותגים מובילים
ברמה שנתית, טויוטה שומרת על הבכורה, עם מעט יותר מ-33,000 כלי רכב שנמסרו השנה, בעוד שהקוריאניות קיה ויונדאי מתקשות לצמצם את הפער – קיה נחלשה בין ינואר-נובמבר ב-23% לעומת אשתקד, ואילו יונדאי ירדה ב-32%, ולמרות חרם הסחר הטורקי שנכנס לתוקף במאי, זה נתון מאשר בתחילת השנה, אז סביב ל-40%.בכל אופן, אם נתבונן במכירות לפרטיים – יונדאי וטויוטה מסרו אותה כמות מכוניות בנובמבר – 1,056 מכוניות כל אחת.
נמשכת האינפלציה בכמות המותגים המשווקים בשוק – בנובמבר נמכרו בישראל מכוניות מ-66 מותגים שונים(!), רק שניים מהם מותגים (טויוטה ויונדאי) הגיעו השנה לנתח שוק של מעל 10%; זה טוב לצרכן וזה קורה בזכות הסינים.
להלן עשרת המותגים הנמכרים ביותר השנה (ינואר-נובמבר)
דגמים מובילים (מסירות לפרטיים בלבד)
כאן אין הפתעות מיוחדות, הדגם BYD Atto 3 מוביל גם השנה ללא עוררין את טבלת המסירות לפרטיים. בין עשרת הדגמים המובילים נמצא שישה דגמים חשמליים ושלושה דגמים היברידים של טויוטה – יונדאי קונה נשאר נציג בודד של רכבים בהנעת בנזין "רגילה" בעשירייה הפותחת.
סיני וחשמלי
24% מכלי הרכב שנמסרו השנה הם חשמליים לעומת 18% אשתקד (כ-63,400 מסירות רכב חשמלי עד נובמבר לעומת כ-48,000 אשתקד). אם מנטרלים את המסירות לחברות ליסינג ומסתכלים על מסירות לפרטיים בלבד, עולה חלקם של הרכבים החשמליים השנה ל-32%(!); מעניין יהיה לראות כיצד תשפיע עליית המס הצפויה בינואר על פלח זה.22.5% מכל המכוניות שנמסרו יוצרו בסין; בחודש נובמבר לבדו קנינו 4,133 מכוניות מתוצרת סין (גידול של 55% לעומת נובמבר אשתקד).
בינואר 2025 צפוי המס על רכב חשמלי לעלות מ-35% ל-83% – מהלך שייקר את עלות הרכב ליבואן ב-20,000 שקלים לרכב משפחתי, ב-40,000 שקלים ברכב יוקרה.
כדי לשמר רמת מכירות גבוהה ולאפשר רמת מחירים סבירה ביחס עד לפחות פסח הקרוב, כל יבואני הרכב ישחררו מספר גדול ככל האפשר להם של מכוניות וישלמו את המס הנוכחי עליהן לפני 31.12.2024.
בהתאמה צפויים לקוחות רבים להקדים רכישות רכב חשמלי לחודש דצמבר מתוך כוונה לקבלו בינואר 2025 – גם רישום של השנה הבאה, גם מיסוי מופחת. נראה כי 2025 תיפתח ב"בום" של מסירות רכב חשמלי.