במסגרת סקר קוראים שנערך על ידי מגזין "אוטו מוטור אונד ספורט" הגרמני, שנוגע להערכה של מותגים בתחום הרכב, עולה כי יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית טסלה חווה ירידה בתדמית שלה, במיוחד בקרב נהגי טסלה עצמם. הסקר התייחס ל-13 קריטריונים חשובים להערכת מותגים בתחום הרכב.

אחת הסיבות המרכזיות לכך, לדברי המגזין, היא דמותו השנויה במחלוקת של מנכ"ל החברה, אילון מאסק; 70 אחוזים מהמשיבים סבורים שהקשר הקרוב של מאסק עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וההבעת תמיכתו במפלגת ה-AfD לקראת הבחירות הפדרליות בגרמניה, משפיעים לרעה על תדמית מותג הרכב של טסלה.

יש לציין כי אף נהגי טסלה עצמם מציינים ירידה במידת ההערכה כלפי היצרן, במיוחד בהיבט של "שווי מכירה גבוה" (כלומר כרכב משומש). רק 25 אחוזים מהם טוענים כי מדובר בתכונה חיובית של טסלה, לרוב על דגמי מודל 3 ומודל Y כיום, לעומת 44 אחוזים בשנה שעברה.

מרקוס איברג'ר, מנכ"ל מערך השיווק של הירחון אמר: "אנו לא מודדים לעיתים קרובות ירידה כה משמעותית בניתוחי תדמית שלנו. נראה כי זהו תוצאה של מדיניות המחירים הבלתי שגרתית של המותג, שהורידה את מחירי הדגמים הנבחרים בצורה חדה לאחרונה".

תדמית יציבה יחסית לפולקסווגן, המותגים הסיניים נתפסים כזולים

תמונת המצב של המותג פולקסווגן, הן בצד התדמיתי והן בתפישה הערכית נותרה יציבה למדי, על אף שזו הייתה בכותרות מדי יום במהלך תקופת הסקר, בשל דיונים מתמשכים על מבנה ארגוני מחדש. "יחד עם זאת, רוב המשיבים (73 אחוזים) מעוניינים שפולקסווגן תחזור להציע סדרת דגמים אטרקטיבית בקטגוריית המחירים הנמוכה," אמר מיכאל פייפר, עורך המגזין. 
לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של

צילום: פולקסווגן

המותגים הסיניים נהנים מהכרה גוברת בכך שהם מציעים תמורה טובה לכסף, אך 40 אחוזים מהמשיבים סבורים כי המותגים מסין כבר לא נתפסים כזולים כפי שהיו בעבר. 55 אחוזים טוענים שבעתיד הקרוב, המותגים הסיניים יוכלו ליישר קו עם הרמה של יצרני הרכב האירופאים, ו-14 אחוזים סבורים כי הם אף יוכלו להדביק את הפער ולהתחרות בהם ישירות.

מותגים צעירים תופסים תאוצה

חברות נוספות מביאות עימן חידושים ורענון בשוק, בולט במיוחד מותג הפרימיום מקבוצת יונדאי, ג'נסיס, שכן זה מקבל ציונים חיוביים במיוחד על עיצוב ואיכות בנייה. מותג קופרה, שהוקם על ידי סיאט והפך להיות מחוזר בתחום רכבי הספורט, זוכה להכרה כ"מותג השנה" לאחר חמש שנים בלבד. גם המיתוג מחדש של מותג דאצ'יה מתחיל להשאיר רושם חיובי בקרב נהגי המותג, במיוחד בהיבטי הבטיחות, המומחיות הטכנולוגית ואיכות הבנייה.

צילום: יצרן

מגמת עלייה במודעות לדגמים חשמליים

בסוף הסקר, נרשמה עלייה קלה בקליטת רכבים חשמליים בשוק. "אבל, כל עוד לא ברור אם הממשלה הפדרלית תעניק תמריצים כספיים לרכבים חשמליים, קניינים פוטנציאליים יישארו על הגדר," מציין המגזין. "אלה שמחפשים לבחור עכשיו, נוטים להעדיף רכבים היברידיים נטענים, מה שהופך את הדגמים הללו להצלחה מרשימה," אומר איברג'ר. "רבים רואים בהם את האיזון האידיאלי, שמספק את הטוב משני העולמות."