מאזדה CX-5 הוצג לראשונה בשנת 2011 והיה מאז לאחד מכלי הרכב הפופולריים ביותר של היצרנית. הדור שני נחשף בסוף שנת 2016 כשהוא מבוסס על פלטפורמה משופרת של הדור היוצא ומוסיף עיצוב וסביבת נהג מעודכנים ואת מנועי סקייאקטיב-G החדשים דאז. מאז עברו כמעט 9 שנים.

למרות שהבסיס נעוץ בתחילת העשור הקודם, במאזדה לא מיהרו להציג לו יורש במסגרת הזמנים המקובלת בתעשייה (כ-6 שנים). היצרנית היפנית הקטנה הייתה עסוקה בשנים האחרונות בניסיון להמציא את עצמה מחדש. מאזדה השקיעה בפיתוח פלטפורמת הנעה אחורית חדשה (CX-90 ואחרים) בניסיון לשנות את תדמיתה ממותג עממי לכזו מעולמות הפרימיום. CX-5 הוותיק נאלץ לחכות. 

צילום: מאזדה

השנה זה יקרה
בשנה החולפת החלו לצוץ רכבי פנאי עם הסוואה כשהם נעים ברחבי אירופה וארה"ב, והשמועות החלו לרוץ. כעת מאשר בכיר בשלוחה של מאזדה בדרום אפריקה כי הדגם יחשף במהלך הרבעון השלישי שנת 2025. הפרטים עליו מעטים בשלב זה, אבל זה מה שאנחנו יודעים כרגע. הדברים נאמרו במקביל לעדכון תכנית החשמול שהציגו בכירי היצרנית.

לפחות ממה שעולה מתמונות הריגול, מאזדה CX-5 צפוי לשמור על מבנה דומה לזה של הדור הקיים. קרי, גבוה וקצר יותר ושונה מזה של CX-50 שמזכיר מעט מכונית סטיישן מוגבהת עם סממני שטח בסגנון סובארו אאוטבק. בחזית צפויות יחידות תאורה במבנה חדש עם רכיב אנכי אשר יעטוף את הסבכה המוכרת של היצרנית. סביבת הנהג צפויה להציג צעד נוסף בכיוון הפרימיום אליו שואפת היצרנית אולם תמונות שלה טרם נחשפו.

צילום: מאזדה

החדשות המסקרנות נוגעות למערך ההנעה. לפחות בתחילת הדרך, ובחלק מן השווקים, מאזדה CX-5 החדש יוצע עם מערך מנועים המוכר לנו כיום, ככל הנראה מדובר בעיקר במנוע ה-2.5 ל' מסדרת סקייאקטיב G. מנוע זה מוצע כיום עם הדור הנוכחי בגרסה אטמוספרית (כ-187 כ"ס) או בגרסה מוגדשת טורבו (כ-250 כ"ס). 

השינוי הגדול אמור להגיע לקראת סוף שנת 2027 – אז מאזדה צפויה להציג את הדור הבא של המנועים מפיתוח עצמי שלה אשר יכונה 'סקייאקטיב-Z'. סדרת המנועים הזו תתבסס ככל הנראה על מנוע 2.5 ל' חדש ותשלב מערך מחושמל בכל הגרסאות – ממערך היברידי מתון (48V) חדש, דרך מערך היברידי "מלא" מפיתוח עצמי של מאזדה (בשונה מזה המושאל מטויוטה כיום) ואף מערך היברידי-נטען, בהתאם לדגם ולגרסה.
לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של

צילום: Mazda

לפי מאזדה, מנועי ה-Z החדשים מתוכננים כדי לעמוד בתקינת יורו 7 המחמירה שצפויה להיכנס לתוקפה בשנים הקרובות. במאזדה עדיין שומרים את הקלפים קרוב לחזה ולא מפרטים על התכונות הייחודיות לסדרת המנועים הזו, אך מציינים כי השיפורים שיוצגו בה ישולבו גם אל מנוע ה-3.3 ל' טורבו החדש-יחסית שלה אשר משרת את CX-90 (בתמונה למעלה) ושאר הדגמים הגדולים של היצרנית. בכל מקרה, מאזדה CX-5 החדש יהיה הדגם הראשון לצאת משערי המפעל עם מנועי ה-Z החדשים ובכך למעשה להיות לדגם ההיברידי הראשון של מאזדה מפיתוח עצמי.

צילום: מאזדה

גם חשמל
לצד CX-5 היברידי חדש, מאזדה צפויה להציג בשנת 2027 גם דגם חשמלי נוסף מפיתוח עצמאי. עד עתה היצרנית הקטנה לא ממש נכנסה לתחום החשמלי – MX-30 היה ניסיון מוגבל בהיקפו. לאחרונה הציגה מאזדה את ה-6 החשמלית בגרסה לשוק האירופאי אשר מבוססת על פלטפורמה של דיפאל הסינית, והשמועות מדברות על דגם נוסף אשר יראה אור בעתיד.

אלא שבדומה למהלך ה"היברידי", במאזדה מתכוונים לעבור בקרוב לייצור עצמי של דגמים גם בתחום החשמלי. לשם כך עומלים מהנדסי היצרנית על פיתוח פלטפורמה חשמלית חדשה לגמרי אשר דגם ראשון על בסיסה יוצג גם הוא בשנת 2027.

צילום: מאזדה

לפי מאזדה, הפלטפורמה החדשה תהיה מנוהלת תוכנה כפי שמקובל בתחום כיום. בנוסף, היפנים מדווחים על גמישות גבוהה בהתאמת הפלטפורמה לצרכים ודגמים שונים – ובכך רומזים על היצע רחב-יחסית של דגמים חשמליים אותם מתכננת להציג בשנים שלאחר מכן. מערך הסוללות מפותח בשיתוף פעולה עם פנסוניק כך שיתאים באופן ייחודי לפלטפורמה של מאזדה.

צד נוסף לסיפור נוגע להיבט הלוגיסטי של ייצור רכב חשמלי בהיקפים בהם מאזדה עובדת. כזכור, מדובר ביצרנית קטנה יחסית ועצמאית ללא תמיכה של חברת אם גדולה מאחוריה. בהתאם, במאזדה שמשים דגש רב על ייעול תהליכי הייצור. התכנית היא להתאים את המפעלים הקיימים לייצור רכב חשמלי, ולאור כך שכל דגמי מאזדה העתידיים צפויים להציג רמת חשמול כזו או אחרת – במאזדה טוענים כי הדגמים – לוגמי הבנזין והחשמליים – יחלקו מכלולים רבים ויורכבו על אותם פסי ייצור.