קיה סטוניק, 1.4 ל', בנזין, אוט', הנעה קדמית, 'LX' – מחיר מ-107,900 שקלים
קיה סטוניק, 1.4 ל', בנזין, אוט', הנעה קדמית, 'אורבן' – מחיר מ-112,900 שקלים
קיה סטוניק, 1.0 ל', טורבו, דו-מצמדי, הנעה קדמית, 'LX' – מחיר מ-120,500 שקלים
קיה סטוניק, 1.0 ל', טורבו, דו-מצמדי, הנעה קדמית, 'EX' – מחיר מ-120,900 שקלים
קיה סטוניק, 1.0 ל', טורבו, דו-מצמדי, הנעה קדמית, 'GT-ליין' – מחיר מ-124,900 שקלים
רקע כללי
דור ראשון של קיה סטוניק נחשף ביוני 2017, רכב פנאי קטן (B-SUV) ראשון של היצרנית הקוריאנית. סטוניק חולק עם קיה ריו אותה פלטפורמה, בסיס הגלגלים זהה (258 ס"מ) והממדים מעט גדולים יותר: 414 ס"מ לאורך (8 ס"מ יותר), 176 ס"מ לרוחב (4 ס"מ יותר), 152 ס"מ לגובה (7 ס"מ יותר) ולתא המטען 332 ל' (32 ל' יותר).
באוגוסט 2020 עבר הדגם מתיחת פנים, ושיווק המהדורה המחודשת החל בישראל בנובמבר. במסגרתה עבר עדכונים קוסמטיים מבחוץ: יחידות תאורה חדשות מלפנים ומאחור, שבכה מעודכנת, צבעי מרכב חדשים, חישוקים מעודכנים. בפנים השינויים קלים, בעיקר צג מולטימדיה חדש וגדול יותר (8 אינץ' במקום 7). מערכות הבטיחות שודרגו והמערך כולו כולל כעת גם שמירה על מרכז הנתיב ומערכת התרעה על שכחת ילד.
השינוי המשמעותי ביותר הוא בהחלפת המנוע הקודם במנוע מעודכן בעל נתונים דומים (1.0 ל', 3 ציל', טורבו) בהספק מופחת של 100 כ"ס (20 כ"ס פחות), המשודך כקודמו לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. בחו"ל משווק מנוע זה גם עם מערך מיקרו-היברידי. מנוע ה-1.4 ליטר האטמוספרי ללא שינוי.
סטוניק הוא אחד הדגמים הנמכרים מסוגו: ראשון ב-2019, שני בסיכום מסירות 2020.
עיצוב, שימושיות, אבזור, בטיחות
המופע הכללי לא השתנה הרבה, אולם רמת הגימור הבכירה ('GT-ליין') מוסיפה להופעה המוצלחת של סטוניק גם פגושים אגרסיביים יותר, שבכה, חישוקים, ודיפיוזר מאחור ליצירת רושם רב יותר.
הכניסה פניה אינה נוחה במיוחד בגלל משקוף נמוך. סביבת הנהג עשויה היטב ונאה למראה, איכות החומרים והגימור ראויים, למעט דיפוני הדלתות. צג המולטימדיה החדש והגדול יותר עדיף באיכותו, ובכלל הנדסת האנוש טובה ומוצלחת. תנוחת הנהיגה טובה, כך גם שדה הראייה, אך מושב הנהג פחות מוצלח.
המרחב מאחור סביר ביחס למקובל בקטגוריה, אך יש רבים מרווחים ממנו. תא המטען סביר בממדיו, המבנה שימושי והוא עשוי היטב.
האבזור ברמת הגימור 'LX' כולל מערכת בקרת אקלים, מצלמת נסיעה וחיישני חניה לאחור, מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ' כולל קישוריות לאפל ואנדרואיד ועוד. 'אורבן' מוסיפה בעיקר חישוקי 17 אינץ' (במקום 15 אינץ') וחלונות כהים מאחור. ברמת גימור 'EX' גם מפתח חכם, צביעה דו-גונית, תאורת לד-יום, חישוקי 16 אינץ' ועוד. רמת הגימור הבכירה, 'GT-ליין', מוסיפה אותן תוספות עיצוביות שהוזכרו, חיישני גשם, חלון שמש בגג, פנסי ערפל, חיישני חניה מלפנים ועוד.
במפרט הבטיחות מערך עשיר הכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה ושמירה על מרכז נתיב, 6 כריות אוויר ועוד. במבחן הריסון של יורו NCAP קיבל סטוניק ב-2017 חמישה כוכבי בטיחות.
ביצועים, צריכת דלק, נוחות ועוד
סטוניק נבחן אצלנו לאחר מתיחת הפנים בגרסת הטורבו, ולזו ביצועים טובים פחות מאשר לפני חידוש הדגם, כעולה מנתוני ההספק וגם הביצועים הרשמיים. אולם בזכות המומנט הנאה (17.5 קג"מ) הזמין כבר בסל"ד נמוך (1500 סל"ד), ככל שמדובר בהתנהלות יום-יומית, פער ההספק אינו משמעותי. בנסיעה מחוץ לעיר צבירת המהירות טובה בתוואי רגיל, אך במצבי עומס תוספת הספק תתקבל בברכה. צריכת הדלק במבחן הדרכים עמדה על 10.8 ק"מ לליטר בממוצע וכ-13 ק"מ לליטר בשיוט, לא מזהיר.
נוחות הנסיעה בעיר בינונית בגלל כיול מתלים נוקשה ומהלך קצר, ושיבושים גדולים עלולים להוביל לחבטה של ממש. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת משמעותית, והכיול הנוקשה מוסיף לריסון טוב של המרכב. בידוד הרעשים ממש לא מוצלח.
היכולת הדינמית טובה ביחס לדגמים אחרים בסגמנט גם לכשעצמה, והרכב מתנהל היטב בפיתולים, גם תחת עומס. סטוניק מוצלח למדי גם בנסיעה בשבילים.
סיכום, תמורה, גרסה מועדפת
בחידוש הדגם, סטוניק השתפר בתחומים אחדים (מולטימדיה, דלק) ונסוג באחרים (ביצועים). הבסיס נשאר: דגם הפנאי הקטן הזה אינו נוח במיוחד בעיר, והוא לא מהמרווחים בסגמנט, אך הוא הופעתו נאה, היכולת הדינמית שלו טובה ומפרט הבטיחות שלו עשיר.
לאור שפע מתחרים צעירים ומוכשרים שהצטרפו לסגמנט בתקופה האחרונה נראה שדווקא הגרסה הבסיסית, 1.4 ליטר ברמת הגימור 'LX', בולטת לטובה במחירה הנגיש ממש ביחס למחיר הממוצע של כלים בסגמנט זה שרק עולה ועולה. גרסה זו עולה פחות אפילו מדגמי סופרמני אחדים, אך שומרת על אבזור נאות, אבזור בטיחות עשיר, ובסביבת המחיר הזו כמעט שאין לסטוניק מתחרים.
*פורסם ב-13.12.21 (נוסף וידאו)