הקשר, פרטים
סופרב מוצע עם מנועי בעירה פנימית — טורבו־בנזין 1.5 ליטר 150 כ"ס, 2.0 ליטר 190 כ"ס ו-2.0 ליטר 280 כ"ס, ובנוסף טורבו־דיזל 2.0 ליטר 200 כ"ס. לשלל הגרסאות התווספה כאמור היברידית־נטענת המצוידת במנוע טורבו־בנזין 1.4 ליטר וההספק הכולל הוא 218 כ"ס. בכל שאר הגרסאות תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, ואילו בזו תיבה דומה עם 6 הילוכים. סופרב מוצעת ב־5 רמות גימור וטווח המחירים של הדגם נע בין 187,000 שקלים ל-289,500 שקלים.
הגרסה לשמה התכנסנו מוצעת בשתי רמות גימור: 'סטייל' ו'לורין וקלמנט' (על-שם המהנדסים שהקימו את המפעל המקורי ב-1895). רמת הגימור 'לורין וקלמנט' מציעה חישוקי "19 (לעומת "18), מצלמות היקפיות, מערכת שמע של קנטון הכוללת 11 רמקולים, מושבי עור, אוורור וחימום למושבים הקדמיים, עיסוי במושב הנהג ו-9 כריות אוויר (לעומת 7). למבחן קיבלנו את הגרסה ההיברידית־נטענת ברמת הגימור 'לורין וקלמנט' ומחירה 258,500 שקלים.
עיצוב, נראות
סופרב, כדרכן של דגמי סקודה, מעוצבת באופן סולידי למדי, מה שמעניק לספינת הדגל של היצרן הצ'כי הופעה מכובדת, גם בזכות החזית והאחוריים, בעיקר הודות לפרופורציות. הגרסה ההיברידית אינה שונה מאלה הרגילות, והיא מזוהה רק באמצעות הסימול iV, המציין את כל הגרסאות המחושמלות של סקודה, וזה צמוד בצניעות לדלת תא המטען.
פנים הרכב
הפתיחה של דלת הנהג מפגישה אותנו עם התא הייעודי למטריה, מסימני ההיכר של מגוון הפטנטים השימושיים של סקודה (להשיג גם ברולס רויס). לאחר שמתיישבים על מושבי העור החום הנאים מגלים שהם נוחים. למושבים, בנוסף לתפעול חשמלי, כוונון קשיחות לגב התחתון, זיכרונות וגם עיסוי.
עיצוב הפנים, כמו העיצוב החיצוני, סולידי, הקווים ישרים ומשטחי הפלסטיק כאן כהים.
מערכת המולטימדיה נוחה לשימוש, רזולוציית המסך טובה והממשק מהיר. מנגד, גודל המסך קטן יחסית ("8) ומיקומו נמוך מדי לטעמנו. בקרת האקלים ממוקמת מתחת למסך המולטימדיה ותפעולה פשוט ונוח. לוח המחוונים מוקרן וכולל אפשרויות תצוגה משתנות.
שימושיות ויעילות הם מרכיבים חשובים בדגמי סקודה, ובסופרב משענת יד רחבה הניתנת לכיוון מעלה/מטה ומתחתיה תא אחסון גדול וממוזג, משטח לטעינה אלחוטית, שקע 12 וולט ושקע USB-C. לסופרב גג שמש, אלא שתפעול הסוכך ידני וזה אינו אוטם לחלוטין את אור השמש.
מפתח הדלתות האחוריות גדול למדי והוא מקל על הכניסה למושב האחורי. הנוסעים מאחור ייהנו ממרחב גדול מאוד וללא תחרות בקטגוריה: מרווח הברכיים מצוין וכך גם מרווח הראש. גם רמת האבזור מרשימה: בקרת אקלים נפרדת, תאורה אישית לכל נוסע, ווי תליה, כיסים בגב ובדופן המושבים הקדמיים ושקעי טעינה. רגלי הנוסע השלישי יאלצו להתמודד עם מנהרת גל ההינע.
תא המטען של הסופרב נוח מאוד לשימוש בזכות הדלת החמישית והמפתח הענק. בגרסה הרגילה נפח גדול ביחס, 584 ליטרים, ואילו בהיברידית-נטענת הוא קטן ב-99 ליטרים וללא גלגל חלופי, בגלל הסוללות המותקנות ברצפת התא. בכל מקרה, גם כאן יש כל שצריך: תא אחסון בדופן הימנית, שלל ווי תלייה ועגינה, שקע טעינה, ידיות לקיפול המושב האחורי ותפעול חשמלי של דלת התא.
מנוע, ביצועים
בסופרב iV מותקן מנוע טורבו-בנזין ותיק בנפח 1.4 ליטר המספק 156 כ"ס בטווח שבין 5,000 ל-6,000 סל"ד ו-25.5 קג"מ בטווח שבין 1,550 ל-3,500 סל"ד; המנוע החשמלי מספק 115 כ"ס ו-33.7 קג"מ; התפוקה המשולבת של זוג המנועים היא 218 כ"ס ו-40.8 קג"מ. תיבת ההילוכים דו-מצמדית בעלת 6 הילוכים וההנעה קדמית. הביצועים טובים: 0 ל-100 קמ"ש תוך 7.7 שניות בדרך למהירות מרבית של 225 קמ"ש. הסוללה המותקנת בסופרב מספקת 13 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 50 ק"מ.
נתונים אלו מעניקים לסופרב ביצועים טובים גם בעליות בשיפוע רב ובמהירויות גבוהות, ולא נתקלנו במחסור בכוח גם כאשר הסוללה כמעט התרוקנה. במידת הצורך, המנוע החשמלי מספק כוח באופן מיידי, ומנוע הטורבו-בנזין מצטרף לדחף כשצריך עם הורדת הילוך או שניים באמצעות תיבת ההילוכים הזריזה. למרות שמדובר בהנעה קדמית, התפוקה מגיעה לכביש באופן מרוסן וללא "דרמות" הודות לבקרת האחיזה המשתלבת באופן חלק. כאן יצוין כי המנוע החשמלי לבדו מאפשר להגיע למהירות הגבוהה מהמותרת בכביש 6.
טווח הנסיעה החשמלי בפועל נע בין 40 ל-45 ק"מ, ובהינתן ממוצע נסיעה יומי של 45 ק"מ בישראל, המשמעות היא כי בשימוש ממוצע – ובתנאי שיש נקודת טעינה בקצה אחד של המסלול – ניתן לסיים שבוע נסיעה שלם בחשמל בלבד.
צריכת הדלק הממוצעת ברכב היברידי-נטען תלויה בהרגלי הנסיעה וביכולת הטעינה, ולכן הטווח שלה רחב במיוחד. צריכת הדלק במסלול המבחן – שהיה בתוואי מאתגר, למרחק ניכר וללא טעינות – עמדה על 12.2 ק"מ/ל'.
נוחות, התנהגות
לסופרב מתלים אדפטיביים ומספר מצבי נהיגה. במצב 'נוחות' בעיר ובטווח המהירויות האופייני נוחות הנסיעה טובה, גם על שיבושים קטנים, גם על גדולים, גם במעבר על פסי הרעדה. מחוץ לעיר באותו מצב הנוחות טובה על שיבושים, אך על כביש גלי הריסון אינו מושלם והרכב מתנדנד. כאשר עוברים למצב 'ספורט' ריסון הבולמים טוב, השליטה במרכב מוצלחת והנדנודים פוסקים. בידוד הרעשים מחוץ לעיר – מנוע, כביש, רוח – טוב, גם במהירויות גבוהות.
היכולת הדינמית, למרות משקל עצמי לא נמוך של 1749 ק"ג (כבד ב-272 ק"ג מגרסה רגילה), טובה במצב 'ספורט' בזכות זוויות גלגול מצומצמות וריסון טוב של פעולת הבולמים. ההגה קל במצב 'נוחות', אך ב'ספורט' הוא נעשה כבד יותר, השטח המת מצטמצם ויכולת ההפניה אז חדה ומיידית. פעולת דוושת הבלם, למרות ההנעה ההיברידית, טובה וניתן למנן היטב את עוצמת הבלימה. בבורר ההילוכים מצב 'B' להגברת הבלימה הרגנרטיבית.
סיכום, תמורה
סקודה סופרב, בגרסתה ההיברידית-נטענת, מציעה עיצוב ואבזור המוכרים לנו בגרסאות העשירות האחרות, ושונה רק במערכת ההנעה. לזכותה, כרגיל, מרחב פנימי מרשים, ביצועים מכובדים, נוחות ואיכות נסיעה טובות – ובעיקר: יכולת נסיעה בפועל בחשמל בלבד ל-40-45 ק"מ. לחובתה, גילה המתקדם המוצא ביטוי בעיצוב הפנים כולל מסך המולטימדיה הקטן, ובתא מטען הקטן ביחס לזה שבגרסאות הרגילות – ובעיקר: טווח הנסיעה בחשמל בלבד אינו כמו של הגרסאות העדכניות בז'אנר ההיברידי-נטען.
מחירה של הגרסה הזאת ברמת הגימור 'L&K' כאמור 258,500 שקלים, היא יקרה ב-16,000 שקלים מאותה גרסה ב'סטייל', ונראה לנו שהפער מצדיק את תוספת האבזור והפאר בתא הנוסעים. מנגד, תמורת 31,000 שקלים נוספים (12%), תקבלו עוד 62 כ"ס ל-280 כ"ס וגם הנעה כפולה בגרסה הבכירה ביותר.
האם פוטנציאל הנסיעה בחשמל בלבד, על החיסכון בדלק והשקט בנסיעה כזאת, כאשר הוא מוצע בגרסה זולה יותר, עדיף על-פני ביצועים ויכולת משופרים בהרבה במחיר גבוה יותר?
התשובה לפי סדרי העדיפויות של הקונה.