הדור החמישי הושק ב-2023 וכבר במבט ראשון, גם שני, ברור כי מדובר בקפיצת מדרגה.
גם בישראל. מזה שנים היה סנטה פה מעין ספינת דגל בהיצע המקומי של המותג הכה מצליח הזה, והדגם החדש, על ממדיו, הופעתו וכך-גם מחירו – החל ב-370,000 שקלים עבור גרסת ההנעה הקדמית שבחנו.
הקשר, פרטים
יונדאי סנטה פה החדש חולק אותה פלטפורמת N3 עם קודמו, גם עם קיה סורנטו – והוא גדול יותר. בסיס הגלגלים של הדגם החדש התארך ב-5 ס"מ ל-281.5 ס"מ, אורך המרכב ב-4.5 ס"מ ל-483 ס"מ, והגובה עלה ב-4 ס"מ ל-177 ס"מ; הרוחב, 190 ס"מ, כשהיה. המשקל המעוגל 2 טון, המדויק נע בין 1975 ק"ג ל-2040 ק"ג.
הדור הפורש נמכר בעיקר בגרסת דיזל, וההיברידית שהוצגה בהמשך הייתה יקרה – הפעם אין דיזל, רק הנעה היברידית.
חטיבת כוח מבוססת על זו שהכרנו, עברה שינויים, הגיעה גם לסטאריה, ומוצעת גם בספורטאז', סורנטו וקרניבל. בזו מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר 4 צילינדרים המייצר 160 כ"ס (5500 סל"ד) ו-27 קג"מ (1500-3500 סל"ד), מנוע חשמלי המנפק 65 כ"ס ו-26.9 קג"מ, לתפוקה משולבת של 215 כ"ס ו-37.4 קג"מ. לתיבה האוטומטית 6 הילוכים וההנעה קדמית או כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 9.8 שניות והמהירות המרבית 180 קמ"ש, נתונים זהים בקדמית או בכפולה.
עיצוב, הופעה
סנטה פה היוצא היה מעט דיסקרטי בעיצובו, כאילו וניסה להצניע את ממדיו, בוודאי להיבלע בטור המכוניות או במגרש החנייה. הדגם הנוכחי גדל ממש במעט – אבל ההופעה שלו היא סיפור אחר לגמרי. עיצוב הדגם החדש – על הזוויות החדות, המשטחים הגדולים, החזית הניצבת, המבנה הקובייתי – הביא ליצירת רכב שנראה שונה לגמרי, בעל נוכחות רבה, אפילו בוטה עם מאפיינים של קשיחות. לא רק הקווים והמשטחים הגדולים, גם מרכיבים קטנים כמו יחידות התאורה בצורת H, המודגשים גם מאחור, מעניקים ייחוד להופעה של הרכב, מדגישים אותה אף יותר.
סביבת נהג, נוסעים
בתא הנוסעים חומרים ראויים – כולל אלקנטרה בתקרה ובקורות – היוצרים אווירה של עושר, גם בגלל איכותם, גם בגלל הגוונים הבהירים. גג הזכוכית הכפול משדרג עוד יותר את תא הנוסעים.
העיצוב מוסיף מצדו לא מעט, מביא מרכיבים מבחוץ, כולל הופעה רבת נוכחות וגם מעמעם פריטים כמו פתחי מיזוג המוסתרים היטב. עם זאת, מאכזב לגלות שחלקים תחתונים בסביבת הנהג ורוב הדיפון בדלתות עשויים פלסטיק קשיח.
כמו בדגמי יונדאי החדשים, גם כאן מסך רחב המשלב בין מחוונים ברורים (חבל שמד הסל"ד מוצג רק במצב 'ספורט') לצג מרכזי נאה וגדול ("12.3), ומתחתיו השליטה בבקרת האקלים והצג המנטר אותה. יצוין כי לוח המחוונים, הצג המרכזי וזה של בקרת האקלים אינם מוארים מספיק בימי שמש חזקים; עובדה זו מפריעה בייחוד בבקרת האקלים בה החיווי אינו בולט מספיק ונקודות המגע קטנות. יחד עם מיקום לחצני קיצור הדרך שבתחתית היא מועדת לנגיעות שגויות, למשל כאשר מנסים לשנות מצבי ניהוג או טמפרטורה מבלי להסתכל. מהצג ניתן לשלוט בעוצמת המפוח בשורה האחורית (אך לא במרכזית).
מעבר לכך הנדסת האנוש טובה ונשכרת משילוב פקדים חיצוניים (כולל על גלגל ההגה המעט גדול מדי) שתפקודם ומיקומם נכון. שיקוף הסלולר פועל היטב אך קליטת הרדיו אינה מצטיינת. ויש תלונות. אלה קשורות יותר לניתוק התרעת מהירות ופריטים דומים הדורשים יותר מדי לחיצות, ובכלל מערכות הבטיחות נוטות לטרחנות-יתר, בעיקר הניטור האקטיבי של שטחים מתים, וצפצפנות נוכחת. אני תוהה אם המערכת שדרשה ללא הפסק עצירת התרעננות קלטה שאני מחפש תירוצים להפסקת קפה...
תנוחת הנהיגה הטובה ושדה הראייה, גם בזכות מבנה נכון של מכסה בית המנוע, עוזרים לתמרון טוב בעיר; גם קוטר הסיבוב, (11.6 מ'), מצטרף לכך. מושב הנהג נוח ושופע כיוונים חשמליים, והייתי שמח לתמיכות צד יעילות יותר.
מבנה הרכב הקובייתי מוסיף לא מעט לניצול טוב של חלל הפנים טוב ולשימושיות ראויה. יש לכך ביטוי גם בשני תאי כפפות – ברמת האבזור הגבוהה, העליון יכול לשמש לניקוי סטרילי, ולא שחשתי אי-פעם צורך בכך – ותא אחסון גדול בין המושבים הנפתח גם מכיוון הנוסעים.
המושבים בשורה המרכזית מתכווננים ונוחים והמרחב גדול. המושב המרכזי נע קדימה בלחיצת כפתור כדי לאפשר כניסה לאחור (אבל אינו חוזר למקום המקורי). קצת קשה להיכנס לשורה השלישית אבל הכניסה הזאת סבירה ביחס למקובל.
מאחור מבוגרים במידות צנועות כמוני יוכלו לשבת באופן סביר, ואם בשורה המרכזית יתחשבו, אפשר לייצר מרווח נאות לרגליים. עם זאת, תנוחת הישיבה שם נמוכה. גם בשורה זו ניתן לכוון את זווית המשענת אבל רק מבחוץ... גם זו דרך לדאוג שהילדים לא ישתוללו שם.
כאשר כל המושבים במקומם, נפח תא המטען אינו גדול – אין נתון רשמי, מעל 400 ליטרים עד הגג, משהו כמו חצי עד גובה שורת המושבים השלישית – אבל הוא יהיה כזה עם קיפול השורה השלישית, 628 ליטרים, ויהפוך לענק עם קיפולה השורה השנייה, 1949 ליטרים. ניתן לקפל בלחיצת כפתור מתא המטען, וחבל שאין מיקום ייעודי לכיסוי תא המטען.
מנוע, ביצועים
עם התנעה, הרכב במוד חשמל בלבד, ולאחר נסיעה קצרה מנוע הבעירה מונע, ובאופן די מורגש. ובעניין זה: גם בנהיגה מחוץ לעיר שומעים את פעולתו בעומס, אבל זה אינו מפריע כלל.
ההספק, 215 כ"ס, ממש אינו מרשים ביחס לרכב של שני טון – אבל הזינוק מהמקום, יללת צמיגים במצערת מלאה ואפילו לוחמת הגה, מצהירים כי הסיפור שונה. ואכן, מומנט של 37.4 קג"מ בכלל, 26.9 קג"מ של המנוע החשמלי מסל"ד אפס בפרט, מעניקים לסנטה פה הזה יכולת נכבדה.
יציאה מהמקום אפילו מפתיעה ברכב בממדים כאלה, בשיוט הוא מתנהל באופן נינוח – הרי כל המומנט זמין כבר ב-1500 סל"ד – והוא שומר על קצב ראוי גם בעליות ארוכות, שם אינו מאבד כוח, וכל שנדרש זו הורדת הילוך אחד או שניים. מנוע הבנזין, עם רצועת כוח ראויה משלו, מאפשר שימור יכולת גבוהה, וכאן לא נוצרת התחושה של "נגמרה הסוללה" המוכרת בכלים היברידיים אחרים. לפעמים, ביציאה מפניות איטיות ובעקיפות מהירות נראה שההילוך הנבחר ארוך מדי או שהתיבה אינה נמרצת בהורדות; במצב 'ספורט' ניתן לשלב הילוכים בהתאם באמצעות הפקדים מאחורי ההגה. אלא משמשים גם לשליטה בבלימה הרגנרטיבית, במצבי ניהוג אחרים. בלימה זו מתבטלת כאשר הסוללה מלאה (ויש התראה), אך השינוי בבלימת המנוע המובנית אינו מוגזם.
צריכת הדלק טובה לרכב כה גדול. סביב 13 ק"מ/ל' ביום טיול נינוח ו-10.5 ק"מ/ל' ביום המבחן המאמץ יותר.
נוחות, התנהגות
בעיר נוחות הנסיעה טובה על אספלט מחוספס מדי ועל שיבושים קטנים. במהירות איטית, כאשר השיבושים בינוניים או גדולים, אלה מורגשים בפנים והחלק האחורי נע מדי על פסי האטה. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה משמעותית, ועדיין שיבושים גדולים מורגשים מדי בתוך הרכב. גלי כביש בדרכים המהירות יוצרים תנודות בחלק האחורי, תוצאה של שיכוך לא מושלם, ובמהירויות ממש גבוהות הדבר פוגם בביטחון. רעשי הכביש והרוח ברמה סבירה.
בשבילים סנטה פה מפגין חוסן מבני, מאפשר לייצר קצב טוב גם אם הרכב אינו מאוד נוח במהירות גבוהה יחסית בשבילים עם שינויי גובה, חריצי מים, בורות וכיו"ב. סרח העודף האחורי ארוך והצמיג הרזרבי שבתחתיתו פגיע.
היכולת הדינמית טובה – וסנטה פה צולח עיקולים במהירות ועושה זאת באופן ראוי בהחלט. עם זאת, אותה זמינות כוח כנ"ל עשויה לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים בעומס גבוה ולהביא ללחימת הגה, ביציאה מפניות איטיות ובמצערת מלאה. הרכב משנה כיוון באופן נאה ביחס לגודלו, מגיב נכון לפקודות ההגה; זה אינו שופע בהיזון חוזר, אך משקלו במצב 'ספורט', הנכון לנהיגה בתוואי כזה, נכון.
פעולת הבלמים טובה, אך התגובה ללחיצה על הדוושה אינה תמיד חדה. במצבי קיצון הם יכולים להגיע לנעילה מוקדמת.
סיכום, תמורה
יונדאי סנטה פה החדש מרשים מאוד בעיצובו ובהופעתו, ונראה כי הוא מגיע ממקום של ביטחון עצמי רב יותר של יונדאי – הוא נראה ענק, חסון וגאה. סביבת הנהג מכובדת מאוד, תא הנוסעים מרווח ועשיר, וכאמור יש בו מקום לשבעה נוסעים. הביצועים טובים מאוד, צריכת הדלק בסדר, נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית ראויות.
והוא עולה 370,000 שקלים.
הוא יקר מהמתחרים הישירים הלא-רבים שחלקם חזקים משמעותית, אך הוא משלב הופעה, ביצוע בשל, ויכולת ראויה המגובה בחסכנות ובשלוש שורות מושבים.