BYD דולפין 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בשנת 2021 נחשפה לראשונה BYD דולפין, מכונית חשמלית חדשה בהיצע הדגמים של BYD. בשווקים מסוימים היא מכונה אטו 2, והיא ממוצבת בהיצע מתחת לאטו 3 הפופולרי בישראל.
הדולפין היא חלק מסדרת דגמי "אוקיינוס" הכוללת דגמים במגוון רחב של קטגוריות ומבוססת על פלטפורמה ייעודית חשמלית של היצרנית המכונה e-Platform 3.0.
ממדיה של BYD דולפין נמצאים איפשהו בין מכונית גדולה מסגמנט הסופרמיני (אורך 429 ס"מ, למשל) לכאלה המקובלים בקרב משפחתיות קומפקטיות (בסיס גלגלים של 270 ס"מ). תא המטען צנוע בנפחו: 345 ל'.
יחידת ההנעה משותפת לאטו 3: מנוע חשמלי יחיד, הנעה קדמית, 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ.
לישראל מגיעה הדולפין עם סוללת 60.4 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה מוצהר של עד 427 ק"מ. טעינה מהירה אפשרית עד 88 ק"ו וטעינה ביתית עד 11 ק"ו.
השיווק בישראל החל באוגוסט 2023.
-
עיצוב ונוכחות
ההופעה החיצונית של BYD דולפין צנועה ומצטנעת – לא מעט בגלל פרופורציות המזכירות במעט מבנה של מיקרוואן. רמת הגימור הבכירה מוסיפה עניין בזכות חישוקים נאים וצביעה דו-גוונית.
-
תא נוסעים ומטען
עיצוב סביבת הנהג מזכיר במידה את זה של 'אטו 3' אך המופע כאן שקט ונעים יותר. איכות החומרים אינה מרשימה.
הנדסת האנוש טעונה שיפור – מסך המולטימדיה המסתובב מרשים ונאה אך עמוס מאוד במידע, לוח המחוונים קטן וצפוף, כיסוי גג הזכוכית דקיק ואינו נוח לתפעול, המיזוג חלש ורועש ועוד.
המרחב מלפנים נאות ותנוחת הנהיגה טובה. מושב הנהג לא היה נוח בנסיעות ארוכות וחסר תמיכה מתכווננת לגב התחתון.
המרחב מאחור סביר ביחס לסגמנט, אך נוחות הישיבה טעונה שיפור.
תא המטען – 345 ל' – סביר בנפחו, אך שפת ההטענה גבוהה.
-
מנוע וביצועים
עם 204 כ"ס ויותר מ-31 קג"מ הביצועים כאן טובים – גם בעיר, גם מחוץ לעיר וגם כשהמהירות עולה, אם כי שם הקצב מתחיל לדעוך. בעומס חום גבוה תפוקת המנוע הוגבלה. במהירות נמוכה התגובות לא מספיק חלקות.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה מעורבת. בעיר הדולפין מתמודד היטב עם שיבושים קטנים, אך פחות טוב עם הגדולים. מחוץ לעיר הנוחות נאותה אך חסר ריסון.
בידוד הרעשים לוקה – יש יותר מדי רעשי דרך ורוח החודרים לתא.
התנהגות הכביש לא מוצלחת וחסרת ליטוש, גם בתחום ההיגוי והבלימה.
-
תמורה למחיר
למרות שמדובר ברכב בינוני למדי, המחיר הנמוך, האבזור הנדיב והאחריות הנדיבה מעניקים תמורה טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
BYD דולפין מוצעת בישראל בגרסה אחת – 204 כ"ס, סוללת 60.4 קוט"ש, 427 ק"מ טווח – ובשתי רמת גימור.
רמת 'קומפורט' כוללת תאורת לד מלאה, חישוקי 17 אינץ', מערך מצלמות היקפי, כניסה והנעה ללא מפתח, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, צג מולטימדיה בגודל 12.8 אינץ', מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים, ריפוד דמוי עור, קישוריות לאנדרואיד ואפל, אפליקציה לתפעול מרחוק ועוד.
רמת הגימור 'דיזיין' מוסיפה בעיקר צביעה דו-גונית למרכב ושונה לחישוקים, גג זכוכית, וטעינה אלחוטית לסלולרי.
-
בטיחות
BYD דולפין נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2023 וזכתה לדירוג של 5 כוכבים עם ציונים של: 89% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על-ילדים, 85% בהגנה על הולכי רגל ו-79% במערכות בטיחות.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל: בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
-
טווח נסיעה
את מבחן הדרכים של 'אוטו' סיים BYD דולפין עם נתון צריכה ממוצע של 5.5 ק"מ לקוט"ש, כ-330 ק"מ.
-
סיכום
BYD דולפין מביא עימו אבזור עשיר, מוסיף עיצוב נעים ואחריות ארוכה מהמקובל, ביצועים טובים וטווח נסיעה סביר. מנגד, תפעול המערכות אינו נוח, נוחות הנסיעה וגם היכולת הדינמית בינוניות וחסרות אותה רהיטות המאפיינת דגמים דומים מאירופה, יפן או קוריאה.
אבל המחיר אטרקטיבי.