פולקסווגן ID.5 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
פולקסווגן ID.5 נחשף לראשונה בנובמבר 2021. מדובר ברכב פנאי-קופה המבוסס על פולקסווגן ID.4 המוכר.
גם כאן, בדומה לאחים לבית סקודה ואודי, הפלטפורמה היא MEB המודולרית והחשמלית.
ממדיו של ID.5 כמעט זהים לאלה של ID.4 – כולל בסיס הגלגלים הנמתח על פני 276.5 ס"מ. תא המטען כמעט זהה בנפחו עם 549 ל'. ההבדלים בין הדגמים נוגעים בעיקר לעיצוב החיצוני, בדגש על החלק האחורי הזוכה לקו גג משתפל מטה המוסיף להופעה הדרמטית יותר של הדגם.
פולקסווגן ID.5 הגיע לישראל לאחר עדכון קל שעבר הדגם בחו"ל במסגרתו זכה למערך מולטימדיה עדכני וחשוב מכך: מנוע חשמלי חזק וחסכוני מבעבר. ההספק עומד על 286 כ"ס והמומנט על 55 קג"מ.
הסוללה היא אותה אחת המוכרת של היצרנית: 82 קוט"ש ברוטו (77 קוט"ש נטו) המספיקה לטווח נסיעה רשמי של עד 522 ק"מ בין טעינות.
הספק הטעינה הביתית עד 11 ק"ו וטעינה מהירה עד 135 ק"ו (נתון סביר בלבד).
השיווק בישראל החל במאי 2024.
-
עיצוב ונוכחות
המראה נקי, אלגנטי ומאוד זורם, בעיקר במבט מאחור - אולם מזוויות מסוימות הרכב נראה מעט צר.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מפוסלת בסגנון מינימליסטי על גבול הפשוט, כשצמד המסכים הם החלק הבולט בו. האחד קטנטן ומשמש כלוח מחוונים, השני גדול למדי ("12.9) והוא מסך המולטימדיה. הנדסת האנוש לא מוצלחת: במולטימדיה יש המון תפריטים וההתמצאות מסורבלת, תפעול הסליידירים לא נוח תוך כדי נהיגה, והבחירה בכפתורים מתחלפים עבור פתיחת החלונות כבר ממש תמוהה.
תנוחת הנהיגה נוחה, והראות טובה לכל כיוון.
המושבים האחוריים נוחים, מרווח הרגליים מעולה ועל אף הגג המשתפל מרחב הראש מעל הסביר.
אין תא מטען קדמי כמקובל בחלק מהמתחרות החשמליות, אבל זה האחורי מרשים עם נפח של 549 ליטר.
-
מנוע וביצועים
המנוע החדש של פולקסגוון חזק ויעיל.
יציאה מהמקום הרבה יותר החלטית וחזקה מאשר במנוע הישן, ותאוצות הביניים מצוינות.
להבדיל ממכוניות סיניות רבות, בעזיבת דוושת התאוצה אין בלימה בכלל והמכונית יכולה לשייט ולהתגלגל חופשי שזה מצוין. מנגד יש מצב בלימה רגנרטיבי אחד, יעיל לכשעצמו, אבל אנחנו מעדיפים יותר אפשרויות.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים של ID.5 מעט נוקשה.
התוצאה, קופצנות מסוימת במהירות עירונית במעבר על מיני גבשושיות, אבל התמודדות טובה עם חורים ושברי אספלט. ככל שעלתה המהירות הנוחות השתפרה וגם ניתן היה להתרשם מבידוד הרעשים המוצלח.
פולקסווגן ניצלה היטב את היעדר המכלולים הקדמיים ליצירת זווית חדה בהפניית הגלגלים לטובת כושר תמרון עירוני מעולה, המוצא ביטוי ברדיוס סיבוב קטן של 10.3 מטר. מחוץ לכרך ההיגוי נותר חד, השלדה מרוסנת ורמת האחיזה גבוהה, כך שהיכולת הדינמית טובה מאוד.
-
תמורה למחיר
המחיר דומה לזה של טסלה מודל Y ומעט יקר מחלק מהמתחרים, כאשר מנגד הוא מציע אבזור עשיר יותר באותה רמת מחיר. קשה להגדיר את השילוב הזה כתחרותי, אך המחיר בהחלט הוגן ביחס לתמורה.
-
גרסאות ורמות גימור
פולקסווגן ID.5 מוצע בישראל בגרסה אחת – 286 כ"ס, הנעה אחורית, 522 ק"מ טווח – ובשתי רמות גימור.
רמת 'פרו' כוללת כסטנדרט: חישוקי 19 אינץ׳, מערך מולטימדיה עם מסך 12.9 אינץ׳, לוח מחוונים מוקרן, כוונון חשמלי וחימום למושבים מלפנים, תאורת אווירה, טעינה אלחוטית לנייד, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, מפתח חכם ומפתח דיגיטלי (באמצעות הטלפון) ועוד.
רמת 'פרו+' מוסיפה מערכת שמע מבית 'הרמן קרדון', חלון שמש בגג, חישוקי 20 אינץ' ומושבים ספורטיביים.
-
בטיחות
פולקסווגן ID.5 נבדק בשנת 2021 ע"י יורו NCAP וקיבל דירוג של חמישה כוכבים עם ציון גבוה בהגנה על מבוגרים (93%) ובהגנה על ילדים (89%) לצד ציון של 76% בהגנה על הולכי רגל ו-85% במערכות בטיחות.
היצע מערכות הבטיחות כולל: בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימה אוטונומית כולל זיהוי הולכי רכב ורוכבי דו-גלגלי, מניעת סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור רכב בשטח מת, מערך מצלמות היקפי, 7 כריות אוויר ועוד כסטנדרט.
-
טווח נסיעה
ימי המבחן האינטנסיביים הובילו לצריכה גבוהה יותר של 5.1 ק"מ לקוט"ש המשקפים טווח של כ-390 ק"מ. בנסיעה רגועה יותר ה-ID.5 הרשים עם צריכה של 5.9 ק"מ לקוט"ש וטווח של 454 ק"מ.
-
סיכום
אלטרנטיבה מוצלחת לטסלה.