פורד טרנזיט 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
פורד טרנזיט שנוסדה ב-1965 היא אחת המסחריות הוותיקות בברנז'ה, ונמכרו ממנה עד היום לא פחות מ-8 מיליון יחידות. טרנזיט מכהנת כיום בדור ה-6 שלה מ-2013, שזכה מאז למספר שדרוגים ועדכונים.
יש לו מספר מכובד של גרסאות מרכב — ואן, קומבי, נוסעים, שלדה עם תא־נהג יחיד או כפול — ומספר לא מבוטל של מידות לבחירה: כקומבי/ואן יש לו 3 בסיסי גלגלים, 5 מידות אורך ו־4 מידות גובה, ולנפח מ־6 מ"ק ועד 15.1 מ"ק.
דגם זה מוצע עם הנעה קדמית למשקלים הקלים יותר (3.5-4 טון), אחורית לאלה הכבדים (5 טון), וגם כפולה, עם מספר אופציות למנועי בנזין, דיזל וחשמל.
בדצמבר 2023 החל שיווקה של הגרסה החשמלית E-טרנזיט, אשר מוצעת בישראל במרכב סגור-ארוך עם בסיס הגלגלים הארוך יותר, 390 ס"מ, וגובהה 255 ס"מ ('חצי גבוה').
המשקל המותר הוא 1190 ק"ג ונפח ההטענה הוא 10.2 מ"ק.
לטרנזיט החשמלית מנוע המייצר 269 כ"ס ו-43.8 קג"מ וההנעה אחורית. לסוללה אנרגיה של 68 קוט"ש לטווח של 305 ק"מ (WLTP) והטעינה המהירה (DC) בהספק עד 115 קילוואט.
במפרט הבטיחות של גרסה זאת בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטח מת ותנועה צולבת מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אוטומטי, כמו-גם מצלמות 360 מעלות וחיישני חנייה מלפנים ומאחור.
במפרט האבזור חיישני אורות וגשם, מפתח חכם, מושב נהג עם כוונון חשמלי וחימום בכל המושבים. גודל הצג המרכזי "12, והממשק הוא SYNC4 העדכני של פורד עם קישוריות לאפל ולאנדרואיד ופיקוד קולי.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב המחודש שיפר את ההופעה של הטרנזיט, מעניק לו נוכחות בולטת יותר.
-
תא נוסעים ומטען
גובה המפתן סביר, אבל מפתח דלת הנהג לא גדול;
מושב הנהג בסדר, המראות מצוינות, שדה הראייה לפנים נטול הפרעות, ותנוחת הנהיגה טובה מאוד.
המרקם של המשטחים טוב, ואיכות ההרכבה והגימור גם. עם זאת, החומר ממנו עשויים המשטחים מעט דק. הנדסת האנוש לא מצטיינת — לחצנים ופקדים מפוזרים, חלקם מרוחקים מהנהג.
בתא הנהג הרבה חללי אחסון יעילים. מיקום בורר ההילוכים מצוין, אבל הפקד לתפעול ידני קטן מדי. איכות התצוגה בצג המולטימדיה טובה, והוא קל לתפעול.
מושב הנוסע בימין טוב ונוח, והמרווחים העומדים לרשותו טובים. גם המושב האמצעי, לרוב עניין שאינו מבוצע טוב, נוח, מרווח הברכיים סביר, ורק לכף רגל שמאל יש הגבהה קלה.
קל מאוד לפתוח את הדלתות האחוריות ולקבע אותן ב־90 מעלות. קל גם לפתוח אותן ל־180 מעלות, אלא שבמצב זה הן אינן מקובעות, וזה סידור לא מוצלח כאשר יש רוח, למשל. המדרגה האחורית מעט גבוהה וחסרות ידיות אחיזה. לטרנזיט שתי דלתות צד, קל מאוד להניען לפתיחה ולסגירה, ובכל צד מדרגה וידית אחיזה.
-
מנוע וביצועים
בגרסת הדיזל שנבחנה בולט צליל אופייני, אבל בנסיעה הוא כמעט ולא נשמע. זה המקום לציין כי ב־100 קמ"ש המנוע נמצא ב־1750 סל"ד נמוכים.
הביצועים בדיזל (170 כ"ס) טובים מאוד; הטרנזיט יכול להגיע בקלות למהירות כביש 6 ומעבר, לשמר קצב גבוה לאורך זמן. במעלה הררי הוא יכול לצבור מהירות גבוהות בלי בעיה, ויכולת העקיפה שלו ממהירות ביניים בהחלט טובה.
הרבה מהקרדיט ליכולת הזאת שייך לתיבה. ובכן, תיבה זו, על עשרת הילוכיה, עוזרת למקסם את יכולת המנוע, ומאפשר להתאים הילוך לכל זווית ומצב. במורד לים המלח, עם בחירת הילוך נכונה, אפשר היה לקבל מהירות קבועה וללא שימוש כלשהו בבלם.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה שהטרנזיט דיזל מעניק לנהג היא טובה מאוד, גם בעיר, גם מחוצה לה. פעולת המתלים ממש משובחת, וריסון המרכב מצוין.
רעשי הרוח והכביש סבירים בהחלט בהינתן המבנה הבסיסי של המסחרית הזאת, ויחד עם המנוע השקט ביחס, מעניקים איכות נסיעה טובה לנהג העמל.
היכולת הדינמית ממש בסדר, גם כאשר נוהגים מהר מדי בכבישים מפותלים. להגה, שיש לו שלושה סיבובים מנעילה לנעילה, משקל טוב, והוא מוצלח גם בעיר (קווי חלוקה, תמרון) וגם מחוצה לה (כביש הררי מעוקל). כושר התמרון בעיר בהחלט טוב.
-
תמורה למחיר
המחיר לגרסאות הדיזל מקובל בסגמנט, וכבונוס חשוב מקבלים מערכות בטיחות מתקדמות. לאלה חשיבות רבה בייחוד לנהגי מסחריות, שגם נוהגים הרבה, גם עושים עבודות נוספות כמו פריקה וטעינה.
כך שהתמורה למחיר טובה מאוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק עמדה 8.8 ק"מ/ל', ובשיוט הייתה 10.2 ק"מ/ל'.
-
טווח נסיעה
הגרסה החשמלית טרם נבחנה.
-
סיכום
רכב עבודה מוצלח מאוד, המציע לא רק ביצועים טובים אלא בעיקר מערך בטיחות עכשווי ונוחות נסיעה משובחת.