פורד ריינג'ר 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
מקורו של פורד ריינג'ר האמריקאי, טנדר בגודל של טנדרים יפניים, הוא ב־1983. דגם זה הפך לגלובלי ב-2011 וכיום הוא בדור השני שלו שהוצג ב-2021. דגם זה חולק אותה שלדת סולם עם רכב השטח ברונקו והוא הבסיס לפולקסווגן אמארוק הזהה לו במבנה וברוב המכלולים.
ריינג'ר הוא טנדר בגודל בינוני "1 טון" ומוצע בישראל בגרסת תא-נהג כפול.
המתלים הקדמיים הם עצמות-עצה כפולות והאחוריים הם סרן חי וקפיצי עלים.
בתחילת הדרך פורד ריינג'ר הוצע בישראל רק בגרסה אחת – ראפטור הספורטיבית בעלת מנוע V6 טורבו-בנזין המפיק 292 כ"ס.
לקראת 2024 הושקו בישראל שתי גרסאות נוספות:
גרסת XLT מצוידת במנוע טורבו-דיזל 2.0 ליטר המייצר 170 כ"ס ו-41.3 קג"מ. לתיבה האוטומטית 6 הילוכים, ובגרסה זו תיבת העברה עם הילוך כוח, דיפרנציאל אחורי ננעל וההנעה אחורית או כפולה לשטח.
בגרסת וויילדטרק צמד מגדשים המעלים את ההספק ל-205 כ"ס ו-50.9 קג"מ. לתיבה האוטומטית 10 הילוכים, וגם כאן תיבת העברה עם הילוך כוח. אולם כאן בנוסף לדיפרנציאל האחורי גם מרכזי עם אפשרות נעילה, וההנעה אחורית או כפולה - גם לכביש.
-
עיצוב ונוכחות
לריינג'ר עיצוב חיצוני נאה ביחס לסגמנט. מלפנים המופע מזכיר יותר רכב פנאי קשוח ומעוצב מאשר טנדר "תכליתי". זה בולט במיוחד בגרסת 'ראפטור' לה עיצוב בולט במיוחד.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג ראויה בהחלט וממשיכה את הקו המוצלח של החוץ – הריינג'ר מציע איכות חיים גבוהה מהמקובל בסגמנט. איכות החומרים ראויה, מסך המולטימדיה ענק, ההרכבה טובה ויש לוח מחוונים מוקרן שמוסיף לתחושה העדכנית.
הנדסת האנוש לא תמיד מבריקה – אותו מסך מרשים מסובך לתפעול בזמן נהיגה.
הכניסה אל תא הנוסעים קלה, שדה הראיה מצוין ותנוחת הנהיגה טובה. המושב עצמו מוצלח למדי.
הכניסה לאחור נוחה פחות בגלל פתח קטן של הדלת. המרחב שם מצוין לשני נוסעים, לשלישי פחות בגלל מבנה המושב ומנהרת ההינע.
הגישה לארגז קלה מאוד והמבנה פשוט ויעיל.
-
מנוע וביצועים
גרסת ה-170 כ"ס שנבחנה מפתיע עם ביצועים נמרצים מחד גם במהירויות גבוהות ויכולת שיוט מרשימה ונינוחה מאידך. מנגד, לעיתים יורגש מחסור בכוח דווקא במהירויות נמוכות בגלל חלוקת יחסי העברה המשאירה "בור" קטן בין הילוך שני לשלישי.
גרסת 'ראפטור' היא כבר אופרה אחרת לגמרי – מנוע ה-V6 המוגדש (בנזין, 292 כ"ס) מעמיד ביצועים מרשימים בכל קנה מידה ובכל מצב.
-
נוחות והתנהגות
תחום בו ריינג'ר מצטיין ממש הוא כיול המתלים: נוחות הנסיעה מלפנים טובה ביחס לטנדרים המתחרים וגם באופן כללי. בעומס הוא מעט מתנדנד אך הוא מפצה על כך, כאמור, ביכולת ספיגה מרשימה של שיבושים. גם בידוד הרעשים מצטיין לסגמנט.
אל אלה מצטרפת יכולת דינאמית טובה ביחס לטנדרים מתחרים ונוחות נסיעה טובה גם בשבילים. שטח טכני אפשרי בריינג'ר אופן יעיל ומוצלח.
גרסת 'ראפטור' מרחיבה את היכולת בזכות מערך מתלים משופר בהרבה. מדובר בטורף שטח מכל סוג ודרך – כאלה שכמעט ולא ניתן למצוא.
-
תמורה למחיר
התמורה למחיר בעייתית שכן מדובר ברכב יקר בהרבה מהמתחרים. הראפטור הוא הצעה ייחודית.
-
גרסאות ורמות גימור
מפרט האבזור בגרסת XLT כולל חישוקי "17, מצלמת נסיעה לאחור, מולטימדיה "8, לוח מחוונים מוקרן "8, משטח טעינה אלחוטי, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג לאחור.
בנוסף, מוצעת 'חבילת כרום', הכוללת פריטים בגימור כרום וקשת תואמת.
בגרסת וויילדטרק כולל מפרט האבזור פנסי לד, חישוקי "18, קשת העמסה שונה ומסילות גג בגימור אלומיניום, שמשות כהות, מדרגות צד בארגז, מצלמות היקפיות ומפתח חכם. בתא הנוסעים, בנוסף, מולטימדיה "12, תפעול חשמלי למושב הנהג, חימום המושבים הקדמיים וההגה, ריפוד עור שחור ופריטי עיצוב ייחודיים לגרסה זאת.
בנוסף מוצעת חבילת 'וויילדטרק אדישן' הכוללת חישוקי "20 ו-8 רמקולים של B&O.
עוד יצוינו מיגון גחון תקני בשתי הגרסאות החדשות וגם דלת ארגז שיכולה להיות משטח עבודה הודות לאפשרות להתקנת חבקים עליה.
לגרסת ראפטור אבזור עשיר אך עיקרה במפרט שטח משופר: מפשק סרנים רחב ב-9 ס"מ, הגבהת מרכב, שלדה מחוזקת, קפיצי סליל מאחור, בולמי פוקס 2.5" מתכווננים, צמיגי שטח ועוד.
-
בטיחות
הרכב קיבל 5 כוכבים במבחן הבטיחות של יורו NCAP ב-2022 והציונים גבוהים: מבוגרים, 84%; ילדים, 90%; הולכי רגל, 74%; מערכות בטיחות 84%.
במפרט הבטיחות, בכל הגרסאות, 8 כריות אויר, בלימה אוטונומית גם לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, סיוע במניעת תאונה, ניטור שטח מת והתרעת תנועה צולבת.
-
צריכת דלק
לגרסת הדיזל (170 כ"ס) צריכת דלק נאה לסגמנט ולעומס המבחן – כ-10 ק"מ לליטר.
גרסת 'ראפטור' צמאה הרבה יותר: ניתן להגיע לכ-7 ק"מ לליטר בשיוט אך אם תנצלו את הסוסים צפו לכ-5 ק"מ ליטר בממוצע.
-
סיכום
אחד מהטנדרים הטובים שבסביבה, אבל המחיר גבוה מדי.