מרצדס EQA 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ב-2021 נחת בישראל רכב הפנאי החשמלי EQA, אשר חולק רצפה עם רכב הבנזין/דיזל GLA. בסיס הגלגלים שלהם זהה, אך שינויים בפגושים, חלקם לשיפור האווירודינמיות של הרכב, הביאו להארכת ה-EQA ב-5 ס"מ בהשוואה ל-GLA. משקל עומד על 2040 ק"ג, כבד ב-550 ק"ג מאשר זה של האח מונה הבנזין, ונפח תא המטען הוקטן לטובת הסוללות ל-320 ליטרים, 115 ליטרים פחות מאשר ב-GLA.
ל-EQA מנוע חשמלי המייצר 188 כ"ס, המומנט 38.2 קג"מ, ההילוך יחיד וההנעה קדמית. הרכב מצויד בסוללות 66.5 קוט"ש והטווח המוצהר הוא 426 ק"מ.
ה-EQA מוצע בשלוש רמות גימור, ובכולן צג "10.25 מרכזי ומחוונים מוקרנים. מפרט הבטיחות מלא וכולל גם התרעת סכנה עם פתיחת דלת.
ברמת הגימור 'אלקטריק' תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים ובקרת אקלים. ל'אלקטריק ארט', בנוסף, חישוקי "19, סטריאו של בורמיסטר, בקרת אקלים מפוצלת ופתחים מאחור, ומצלמות היקפיות. ל'אלקטריק ארט AMG ליין' חישוקי "20, וגימור חיצוני ופנימי ספורטיבי למראה.
-
עיצוב ונוכחות
ה-EQA מבוסס על GLA לא רק בהקשר הטכני, אלא גם מעוצב כמוהו. מלפנים בולט השינוי העיקרי, השבכה האטומה ליעילות אווירודינמית, ועיצובה מוגזם לטעמנו. בנוסף, יחידות התאורה מלפנים ומאחור שונות, ואלה כוללות קווי לד לרוחב הרכב. התוצאה היא, שכמו GLA, כך גם EQA – רכב פנאי שעיצובו נעים לעין, אינו בולט מדי, ורק החזית מפגינה נוכחות בוטה.
-
תא נוסעים ומטען
הדמיון ל-GLA בתוך הרכב גדול אף יותר, וזו בשורה טובה, מכיוון שמדובר בתא נוסעים מזמין היוצר אווירה עשירה.
איכות המשטחים אינה מצטיינת, ואיטום גג הזכוכית הכפול דקיק. מערך האוורור רועש, ונדרש זמן עד שעוצמת הרעש מוחרשת, עניין מתסכל במזג אוויר חם.
תפעול המושבים הקדמיים חשמלי, ומושב הנהג נוח למדי. תנוחת הנהיגה גבוהה כנדרש מרכב פנאי.
מאחור, המרחב נאה אך הישיבה נמוכה ביחס לרצפה (הרצפה הוגבהה כדי לאכלס את הסוללות), ולכן היא נוחה פחות.
תא המטען קטן יחסית, אך המבנה שימושי.
 
-
מנוע וביצועים
הביצועים טובים ופעולת יחידת הכוח נעימה. בעומס כבד ונמשך בעלייה מערך הניהול הוריד לעיתים את ההספק ל-70% לערך כדי למנוע התחממות.
תפעול בלימת המנוע הרגנרטיבית נוח, והמעבר למצב אוטומטי, הפועל בהתאם לתנאי התנועה, מוצלח.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר טובה לרוב, ושיבושים קלים וטלאי כביש נספגים היטב. עם זאת, שיבושים בינוניים וגדולים, כמו שקעי ביוב, פסי האטה או שברים בכביש, לפעמים מורגשים מדי.
מרצדס עמלה על השקטת רעשי הכביש בגרסה זו, הדבר מורגש ומסייע לשיפור איכות הנסיעה. רעשי הרוח מורגשים החל ממהירות בין-עירונית גבוהה.
גם ב-EQA, כמו בדגמים חשמליים אחרים, תוספת המשקל מורגשת, וזו מוצאת ביטוי בריסון חסר של המרכב על רצף שיבושים. מרחק הבלימה גדול מהצפוי, ופעולת הבלמים אינה עוצמתית, ההיזון החוזר אינו מדויק מספיק והמערכת כולה אינה נוסכת ביטחון.
אם ב-GLA המנוע התקשה לאתגר את מכלולי השלדה, כאן המצב הפוך. הכוח המיידי שש לאתגר את האחיזה ונראה כי הוא בוחן את ערנות בקרת היציבות. תת ההיגוי מורגש, ובכניסה לפנייה נראה כאילו הרכב ישמח להמשיך ישר. ההגה קל מדי והתגובות להפנייתו מדויקות - אך לא נחושות.
 
-
תמורה למחיר
למרות שבסולם מרצדס המחיר אינו גבוה ביחס, תג מחיר של 340,000 שקלים לרכב הנבחן (ברמת הגימור האמצעית) נראה יקר מדי.
-
טווח נסיעה
טווח הנסיעה המוצהר הוא 414 ק"מ. הטווח בפועל עמד על 315-330 ק"מ.
-
מה חדש במרצדס EQA 2022
אין עדכונים בשנת המודל 2022.
-
סיכום
EQA הוא רכב פנאי חשמלי מוצלח, המציע התנהלות נעימה, ביצועים טובים, טווח שימושי ותא נוסעים נעים ועשיר. הוא אינו מצטיין בתחום הדינמי, אבל מספק כל צורך שימושי בתחום זה, ומתפקד היטב גם עם הירידה לשבילים.