מרצדס EQS 2023 חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
מרצדס EQS היא מכונית הפאר החשמלית הראשונה של היצרנית, מקבילה למרצדס S קלאס האייקונית אך מתבססת על פלטפורמה חשמלית ייעודית (EVA).
בהתאם לייעוד המימדים נדיבים ביותר: אורכה 522 ס"מ ובסיס הגלגלים שלה באורך 321 ס"מ, זהה לשל S קלאס בגרסתה הארוכה.
העיצוב ייחודי וממנו נגזרת ההופעה של לא מעט מכלי הרכב החשמליים של היצרנית. אותו עיצוב מרשים הוא גם פרקטי: בזכותו EQS מציגה מקדם גרר מדהים של 0.2, הנמוך ביותר ברכב סדרתי כיום.
לישראל EQS מגיעה בשתי גרסאות עיקריות: 450 בעלת מנוע אחד, הנעה אחורית ו-333 כ"ס או 580 בעלת שני מנועים, הנעה כפולה ו-524 כ"ס. בכל מקרה, לשתיהן סוללת 112 קוט"ש (107.8 קוט"ש נטו) המסוגלת לטעינה מהירה בקצב של עד 200 קילוואט. טווח הנסיעה המירבי עומד על 700 ק"מ ו-627 ק"מ בהתאמה (WLTP).
בהמשך צפויה להגיע גרסת 53AMG בעלת הספק של 630 כ"ס, הנעה כפולה ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות.
מרצדס EQS טרם נבדקה ע"י יורו NCAP. בישראל משווקת עם מערך בטיחות עשיר ביותר, הכולל בין השאר 10 כריות אוויר, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, מעבר נתיב עצמאי.
השיווק בישראל החל בנובמבר 2021.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב המעוגל ומבנה מעין קופה, לצד החזית בשילוב השבכה האטומה יצרו מכונית שנראית פחות גדולה ממה שהיא. הייחוד הנדרש נוצר על-ידי קווי תאורת לד מיוחדים, וידיות הדלת המוארות הנשלפות כאשר קרבים לרכב.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג יוצרת רושם הפוך לגמרי מהעיצוב החיצוני הצנוע, ומפגש ראשון איתה עשוי להביא לקריאות התפעלות. לרוחב כל קדמת תא הנוסעים, מדלת לדלת, מסך ענק בגודל 141 ס"מ המורכב משלושה צגים מחוברים.
 
המופע מרשים, אבל בצגים, בייחוד זה שמול הנוסע, יכולות להיווצר השתקפויות כאשר השמש פוגעת בהם, מה שעלול להביא להסחת דעת. בנהיגת לילה בעיר, זה נראה לעיתים צבעוני מדי, בייחוד כאשר לחגיגה מצטרפת התצוגה העילית המבלבלת את העין.
העיצוב הכולל עדכני ביותר ועשיר מאוד. החומרים מכובדים ביותר, וכך גם רמת הביצוע. אבל לא הכל מושלם, כמו כיסוי הגג הדקיק או פתחי האוורור המרכזיים.
 
כמקובל בדגמים חדשים, תפעול מערכות נעשה דרך הצגים, והשליטה בהן באמצעות פקדי/פסי מגע המגיבים לתנועת אצבע עליהם. תפעול כזה מקשה על השליטה במערכות ומפריע כאשר עוברים מאחת לאחרת.
 
המושבים הרחבים נאים, ואלה מוצעים עם שפע אפשרויות כיוון ועיסוי. תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית, ונפגמת מעט בגלל דוושת בלם גבוהה מדי. הראות לאחור מוגבלת והשמשה מעוותת את התמונה. טוב שיש מצלמות.
 
המרחב מאחור מצוין, מרווחי הרגליים והראש משובחים – ובעיקר: למושבים הנפרדים תפעול חשמלי מלא, שפע תנוחות לבחירה ובנוסף גם אוורור וחימום.
נפח תא המטען, 610 ליטרים, נדיב מאוד.
 
-
מנוע וביצועים
ל-EQS580 שבחנו 2 מנועים ואלה מייצרים 523 כ"ס ו-87 קג"מ אימתניים, ויחד עם ההנעה הכפולה משגרים את הרכב ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות ולמהירות מרבית של 210 קמ"ש.
 
עם היציאה לדרך היא מגיבה ללחיצת מצערת אופיינית באופן נעים ושקט שהולם את גודלה ומעמדה. אבל אל תשגו בה; EQS היא מכונית מאוד מהירה בכל מצב נהיגה, בכל תוואי דרך.
-
נוחות והתנהגות
התרגלנו לכך שמכוניות חשמליות שקטות, אך מרצדס EQS 2022 מוסיפה לתכונה המובנית הזאת עידון ברמה גבוהה ביותר היוצר תחושה מלכותית. היא נעה ברכות מלטפת ומצטיינת בעיקר מחוץ לעיר ובמהירויות גבוהות. נוחות הנסיעה בעיר טובה אף היא, אך הריסון על פסי האטה לוקה בחסר; בכל זאת: 2.6 טון.
היכולת הדינמית מפתיעה. כבר בעיר ניתן להתרשם מההיגוי האחורי המסייע לתמרון קל בזכות קוטר סיבוב מצוין; בחניה נדרשת הסתגלות קלה. ולמרות ממדיה ומשקלה, בכבישים מתפתלים EQS מגיבה כאילו הייתה קומפקטית חמימה וצעירה.
המשקל הגבוה מורגש בבלימה. הבלמים אינם מצטיינים והתגובות ללחיצה על הדוושה אינן מספיק אחידות, כמקובל בכלים חשמליים. בנוסף, בחירה בבלימת המנוע המרבית מובילה לשינוי בגובה הדוושה, וזה מחייב הסתגלות.
 
-
תמורה למחיר
מחיר הגרסה שנבחנה, EQS580 כפולת המנועים, גבוה מאוד – ו-45% יותר מאשר EQS450 עם המנוע האחד. כך שמבחינת תמורה, עדיף לבחור בגרסת הכניסה.
-
טווח נסיעה
שילוב בין סוללה גדולה לניהול אנרגיה טוב, אחראי לטווחים נאים. בקצב התנועה קיבלנו טווח של 530 ק"מ בצריכה ממוצעת של 4.9 ק"מ/קוט"ש. בהחלט מרשים.
-
מה חדש במרצדס EQS 2023
אין שינוי בדגם בשנת 2023.
-
סיכום
ככל שמדובר במכונית חשמלית, EQS חוצה את רף ה-500 ק"מ בנהיגה רגילה, ובהקשר הזה של טווח, היא מאוד מרשימה. אבל היא הרבה מעבר לכך: זו מכונית עשירה מאוד באבזורה, עשויה ברמת גבוהה, מבצעת היטב ומתנהלת מצוין, ובכלל עומדת בציפיות ממכונית הנמצאת בקצה המבחר של היצרנית הזאת. הבעיה העיקרית היא במחירה: כ-1.3 מיליון שקלים.