ניאו EL6 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
במאי 2024 נחת בארץ הדגם החמישי של מותג היוקרה הסיני ניאו, EL6, רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV) המתמקם מתחת ל-EL7 ומיועד להיות הדגם הנמכר ביותר של המותג במחוזותינו.
זהו הדור השני של EL6: הראשון הוצג ב-2018, והחדש נחשף בתחילת 2023.
הדור העדכני מבוסס על הרצפה העכשווית של ניאו, NT2.0, והוא דומה במכלוליו למשפחתית הגדולה ET5. המתלים, למשל, פחות מתוחכמים מאלו של הדגמים הבכירים של המותג - ללא קפיצי אוויר, מבנה מקפרסון שגרתי יותר מלפנים - אך בולמי הזעזועים עדיין נשלטים אלקטרונית.
הדגם גדול ביחס למקובל בקטגוריה; בסיס הגלגלים הוא 291.5 ס"מ, האורך 485 ס"מ, הרוחב 199.5 ס"מ (!) והגובה 170 ס"מ. נפח תא המטען 579 ליטרים, והמשקל עומד על 2378 ק"ג עם הסוללה הרגילה, 2398 ק"ג עם הגדולה.
כמו בשאר דגמי ניאו, גם ב-EL6 שני מנועים והנעה כפולה. התפוקה הכוללת היא 489 כ"ס ו-71 קג"מ, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 4.5 שניות והמהירות המרבית מוגבלת גם כאן ל-200 קמ"ש.
הדגם מוצע עם סוללה של 75 קוט"ש או 100 קוט"ש (ברוטו) והטווח עוד על 406 או 523 ק"מ בהתאמה. הספק הטעינה המהירה עד 140 קילוואט בסוללה הרגילה או 170 עם הסוללה הגדולה. הסוללות נפרדות וניתנות להחלפה מהירה כמו בשאר דגמי המותג - בתחנות החלפה ייעודיות שעדיין אינן מוצעות בארץ.
-
עיצוב ונוכחות
ניאו EL6 גדול ביחס לקטגוריה אליה הוא שייך, ועל כן בעל נוכחות. אולם כמו בדגמי ניאו האחרים, גם EL6 מעוצב באופן גנרי מדי, לא ייחודי מספיק, והדבר מוצא ביטוי בעיקר בחזית האנונימית.
-
תא נוסעים ומטען
כמו בשאר דגמי ניאו, גם כאן 'נומי' (Nomi), ה"פטפטנית הדיגיטלית", טורחת לברך אתכם בכל כניסה. אבל היא עדיין לא תמיד מבינה את הבקשות של הנהג והנוסעים.
סביבת הנהג דומה לזו שבדגמי ניאו האחרים, והתפעול עדיין מסורבל מאוד; כמעט הכל נשלט דרך צג "12.8 אנכי, וזה עלול לסנוור בלילה; אם תעמעמו אותו תגלו שבבוקר הוא כמעט בלתי נראה. נדרש זמן כדי למצוא איך לתפעל מרכיב זה או אחר וכיצד לנתק את שפע התיקונים וההתרעות; כיאה למוצאו, הרכב אוהב לצפצף במגוון קולות. הבעיה היא שגם אם מכירים את התפעול, העניינים עדיין מורכבים, ובתפריט יש שפע רב מדי של אפשרויות לבחירה.
למרות שב-EL6 יש כיסוי לגג הזכוכית, כוונון פתחי האוורור ומערכת המיזוג דרך הצג המרכזי לא תמיד אינטואיטיבי, וזה מציק ומסורבל בקיץ הישראלי הלוהט. גם כיוון ההגה וגם השליטה במראות הצד נעשות דרך הצג המרכזי במסגרת התכנית "דברים גרועים שלמדנו מטסלה".
חיבור ממשקי קישור כמו 'אנדרואיד אוטו' נעשה עדיין דרך אפליקציה ייעודית שהותקנה ברכב, כך שלעיתים התהליך לא פשוט והתוכנה התגלתה כשתלטנית.
הריפוד דמוי העור וחומרי הדיפון בסביבת הנהג נעימים למגע, ועדיין לא ברמה הגבוהה ביותר של רכבי היוקרה המסורתיים.
מושב הנהג ותפעולו לא ממש נוחים, אך תנוחת הנהיגה הגבוהה מעניקה שדה ראייה טוב. הנוסע ברמת הגימור אותה בחנו אפילו נהנה מהדום לרגליים.
מאחור המרחב נדיב מאוד, וניתן לשלוט חשמלית בזווית משענות הגב. נפח תא המטען גדול ומתחת לרצפה תא נוסף שנפחו נאה.
-
מנוע וביצועים
עם כל כך הרבה סוסים, לא מפתיע שהביצועים מעולים. בתחילת נסיעה קשה לדמיין שהרכב הכבד (2.4 טון) אכן מסוגל לכך. הוא נע באופן נעים ותרבותי, משמר קצב רגוע, צובר מהירות ללא מאמץ אך באופן נינוח.
-
נוחות והתנהגות
בתנועה עירונית, נוחות הנסיעה על שיבושים קטנים, טלאי כביש או אספלט מחוספס טובה. עם זאת, רצף שיבושים בינוניים או גדולים מורגש מדי בתוך הרכב.
ריסון המרכב במצב 'נוח' של המתלים אינו טוב, ומחוץ לעיר העדפנו את המצב הנוקשה יותר לשליטה עדיפה בתנועות המרכב. רעשי הרוח בולטים מדי, ורעשי כביש ומרכב נשמעים יותר מהמקובל.
בנהיגת שבילים, צמיגים בחתך נמוך והכיול הבסיסי הקשיח מביאים לכך שהנסיעה נוקשה מדי.
כמו בדגמי ניאו האחרים, גם ל-EL6 יכולת דינמית גבוהה אך משקלו הכבד של הרכב מורגש. ההיגוי אינו מתקשר או חד אבל הוא סביר, ובמצב 'ספורט' משקל ההגה טוב.
בדגמי ניאו הבלימה הרגנרטיבית חלשה יחסית במצבי ניהוג רגילים, חזקה יותר בדרגה הגבוהה - אבל לא מספיק.
הבלמים עצמם טובים ביחס למקובל בכלים חשמליים. ועדיין, בעומס דינמי ובחום כבד הם אינם עקביים וקשה למנן את העוצמה כנדרש.
-
תמורה למחיר
מחירו של ניאו EL6 רחוק מדי מדגמים קרובים בממדים ובמפרט של מותגים סיניים אחרים, וקרוב מדי לכאלה של מותגי יוקרה אירופאים/יפנים מבוססים.
התמורה, אפוא, לא מצטיינת.
-
גרסאות ורמות גימור
ניאו EL6 מוצע ברמת אבזור אחת, ובמפרט: תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "20, גג זכוכית (עם כיסוי), אופציה לגג שחור, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, סגירה רכה לדלתות, תפעול חשמלי לדלת אחורית, להגה, למושבים הקדמיים ולמשענות המושבים האחוריים, 'סייעת דיגיטלית' הפונה לנוסעי הרכב עם הבעות פנים שונות, צג "12.8, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית, צג שליטה מאחור, בקרת-אקלים תלת-אזורית עם מערכת לטיהור אוויר, ומערכת שמע עם 23 רמקולים.
חבילת 'קומפורט' מוצעת רק בגרסת הסוללה הגדולה, וכוללת חישוקים בעיצוב שונה, קאליפרים כתומים, אוורור ועיסוי במושבים הקדמיים והאחוריים.
-
בטיחות
ניאו EL6 נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2024 וזכה בדירוג של 5 כוכבים עם ציונים נאים: 93% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 78% בהגנה על הולכי רגל ו-76% במערכות בטיחות.
היצע מערכות הבטיחות עשיר וכולל בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, תיקון סטיה מנתיב, ניטור שטחים מתים ועוד.
-
טווח נסיעה
בגרסה בעלת הסוללה הגדולה (100 קוט"ש) שנבחנה, הטווח בשיוט רגוע עמד על כ-415 ק"מ (4.6 ק"מ/קוט"ש), אך בנסיעות מייצגות ושגרתיות יותר ירדנו לאזור ה-380-390 ק"מ (4.3 ק"מ/קוט"ש). נתונים טובים מאשר ב-EL7, אך לא מרשימים.
-
סיכום
לא מספיק זול כדי להתמודד מול מתחרים סיניים, ולא מספיק מלוטש ומגובש כדי להתמודד מול מותגי פרימיום אירופאים.