ניסאן ליף 2011-2016 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
שיווקה של ניסאן ליף (Leaf), אחת המכוניות החשמליות המדוברות בעולם, החל ב-2013, שנתיים אחרי שהוצגה בעולם.
היא אינה מצוידת במערך החלפת הסוללות המהיר של בטר פלייס, אך מדובר ברכב שפותח מראש כחשמלי על כל היתרונות שבכך, וחולק רכיבים רבים עם הפלואנס Z.E. להבדיל מהפלואנס החשמלית, הליף מתומחרת לא גבוה בהרבה ממשפחתיות קומפקטיות מקבילות (כולל הסוללה וללא שום תשלום חודשי).
כמו כן, בהתחשב בכך שהעלות פר קילומטר היא בין שליש לרבע משל מכונית בנזין מקבילה, מכיוון שהיא נטענת במחירי חברת החשמל, ההפרש במחיר יתקזז במהירות.
הליף, מציעה מידות של מכונית האצ'בק משפחתית ומנוע המפיק 109 כ"ס ו-28.5 קג"מ.
הסוללה מספקת טווח תאורטי של 170 ק"מ וזקוקה ל-8 שעות טעינה כדי להגיע למקסימום.
ב-2013 הודיעה ניסאן על מתיחת פנים למכונית שבמסגרתה גדל תא נפח תא המטען ב-40 ליטר לכדי 370 ליטר סה"כ (בשל העברת מטען הסוללות לחלקה הקדמי של המכונית) וטווח הנסיעה טיפס בכ-50 ק"מ ל-228 ק"מ מירביים.
לדברי ניסאן השדרוגים ליחידת ההנעה נובעים משימוש ברכיבים חסכוניים יותר, כשיחד עם דיאטה של 80 ק"ג במשקל, מושגת תחושת האצה נמרצת יותר מבדגם הנוכחי.
אלינו הגיעה הליף המשודרגת בתחילת 2014 - ושיווקה הופסק במאי 2016.
-
עיצוב ונוכחות
הליף תוכננה מראש כמכונית חשמלית, וכחלק מכך היא זוכה לעיצוב ייחודי, עגלגל וזורם, עם פנסים בולטים ומיוחדים הן מלפנים והן מאחור (שם הם שקופים וארוכים).
-
תא נוסעים ומטען
הייחודיות ממשיכה גם בתא הנוסעים, עם עיצוב נאה ומקורי.
 
זה מתחיל עם ידית ההילוכים העגולה והקטנה וממשיך בלוח מחוונים כפול מול הנהג.
 
התחושה אוורירית ומודרנית, אבל החומרים פשוטים יחסית.
 
המרווח מלפנים טוב, אבל המושב גבוה יחסית.
 
יחד עם הגה המתכוונן מעלה-מטה בלבד, מתקבלת תנוחת נהיגה לא מבריקה.
 
מי שיסיט את המושב לאחור, יסבול מבליטה ברצפה (בגלל הסוללה).
 
המושב האחורי גבוה באופן מורגש בהשוואה לשורה מלפנים.
 
זה מארגן ראות טובה קדימה, אבל פוגע במרווח הראש.
 
מרווח הברכיים סביר, אבל נרשם מחסור מורגש במקום לכפות הרגליים.
 
גם המושב עצמו מעט קצר.
 
תא המטען גדול יחסית, ויספיק לצרכי משפחה ממוצעת, אבל בגרסה הזו הוא סובל מבליטה שמאחסנת רכיבים חשמליים (לאחר מתיחת הפנים, אותה בליטה הועברה למיקום אחר), עניין שמפריע בקבלת משטח הטענה ישר כאשר מקפלים את המושבים.
-
מנוע וביצועים
המנוע החשמלי מספק 109 כ"ס ו-28.5 קג"מ – כשהמומנט זמין כמובן מסל"ד אפס, כמקובל במנועים חשמליים.
 
ההנעה היא קדמית, והנהג לא נדרש לתפעול הילוכים כלשהם.
 
העדר רעשי המנוע מדגיש את רעשי הכביש שנוכחים למדי.
 
הביצועים טובים – במהירות נמוכה ומעמידה התאוצה חזקה במידה מפתיעה, ואין בעיה לייצר יללות צמיגים. בחירה במצב Eco מקצצת משמעותית בפלפל, אולם הביצועים עדיין מספקים לנהיגה רגועה, ואחרי פרק הסתגלות קצר אפשר להסתדר.
-
נוחות והתנהגות
הליף רכה וחסר לה מעט ריסון. היא זזה יותר מדי על המתלים במעבר על גלים במהירות גבוהה.
 
בעיר, היא לא מתמודדת טוב עם שיבושים חדים ויכולה לחבוט מדי פעם, ולהציג נוחות ממוצעת בלבד.
 
עם זאת, הודות לשקט היחסי, יש בה משהו נעים.
-
תמורה למחיר
תמורה טובה בהתחשב לרמת האבזור ועלות הטעינה.
-
סיכום
מכונית חשמלית ומקורית, בעיקר לעיר.