סקודה קאמיק 2020 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
קאמיק, רכב הפנאי הקטן הראשון של סקודה, נחשף תחילה בסין עבור השוק הסיני, ושם החל את דרכו ביוני 2018. באירופה דגם בשם זהה הוצג בראשית שנת 2019, אבל זהו דגם אחר לגמרי, מבוסס על פלטפורמה שונה, בעל ממדים אחרים, ועם מנועי שונים.
לישראל הגיע הגיע הדגם האירופאי בפברואר 2020 – זמן קצר לאחר תחילת השיווק באירופה. כמו כל דגמי הפנאי של סקודה השם מתחיל ב-K ומסתיים ב-Q ויש לו משמעות בשפה האינואיטית: "מקום שנעים ובטוח להימצא בו".
הוא מבוסס על פלטפורמת MQB בגרסה A0 הקטנה שמשמשת גם את סיאט ארונה ואת פולקסווגן טי-רוקס (ושונה מקאמיק הסיני מבוסס על "מיקס" הכולל מרכיבים ישנים יותר). הממדים גדולים מאחיו (ארונה וטי-רוקס), גדולים יחסית לקבוצה, כשבאופן מעניין בסיס הגלגלים (265 ס"מ) אפילו ארוך ב-1 ס"מ מזה של קארוק, אחיו הגדול.
היצע המנועים כולל שני מנועי טורבו-בנזין: מנוע 3 צילינדרים 1.0 ל' שמפיק 115 כ"ס, ומנוע 4 צילינדרים בנפח 1.5 ל', 150 כ"ס שמסוגל לנתק שני צילינדרים בשיוט. לשניהם תיבה אוטומטית רובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים.
קאמיק מוצע בשתי רמות גימור, 'אמבישן' שכולל חישוקים קלים בקוטר "16, פסי גגון, שמשות כהות, בקרת אקלים מפוצלת, מערך מולטימדיה (דור3, תמיכה מלאה בעברית) עם צג בגודל 8 אינץ‘ וארבעה חיבורי USB, מטריה בדלת הנהג ופנס בתא המטען. רמת גימור סטייל מוסיפה שינויים קלים לגימור החיצוני (מסגרות כרום לחלונות, למשל), חישוקי "17 אינץ‘, תאורת לד אחורית, מחוונים מוקרנים, מפתח חכם, תפעול הילוכים מההגה, תאורת אווירה, טעינה אלחוטית, בחירת מצבי ניהוג וחבילת "טראנק" עם אבזור מיוחד לסידור מטען ואחסון.
היצע מערכות הבטיחות זהה בכל הגרסאות וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים. עם מערכות אלה סקודה קאמיק זכה ב-5 כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP.
-
עיצוב ונוכחות
סקודה קאמיק 2020 נראה גדול ביחס לקטגוריה ונהנה ממאפייני העיצוב החדשים של המותג הצ'כי כמו: פנסי הלד הדקים בחזית בסגנון קריסטלי והכיתוב 'סקודה' על הדלת האחורית. התוצאה פחות קשוחה ומסוקסת, ויותר מלוטשת ודינמית.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג דומה לזו של סקאלה (שחולקת פלטפורמה ובעלת בסיס גלגלים זהה), עם ניסיון לייצר תחושת רוחב וחומרים שרובם איכותיים. מערכת המולטימדיה נראית טוב ותפעולה נוח. חלק מפעולות בקרת האקלים מבוצעות מהמולטימדיה ופחות נוחים לשימוש.
הממדים מהגדולים בקבוצה וזה מורגש מלפנים ומאחור. יש גם פתחי אוורור מאחור (פריט לא אופייני לסגמנט), כשהבליטה במרכז הרצפה מגיעה על חשבון מרווח הרגליים לנוסע החמישי. גם מרווח הראש גדול, אבל בסקודה לא ניצלו זאת ותנוחת הנהיגה יחסית נמוכה. המושבים לא נוחים לאורך זמן בעיקר בשל העדר תמיכה לגב התחתון. תא המטען גדול ושימושי.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.0 ל' מייצר ביצועים זריזים וצלילו נחמד. מנוע ה-1.5 ל' מפיק ביצועים תוססים יותר ובשל זמינות הכוח העדיפה, פעולתו רגועה מזו של מנוע ה-1.0 ל' בכל מצב, גם בשיוט. גם פעולת מערך הדימום/התנעה נעימה יותר במנוע הגדול, גם בגלל שמדובר במנוע ארבעה צילינדרים ולא שלושה. בשתי הגרסאות תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. התיבה יעילה, אך אינה תמיד רהוטה, בייחוד בנסיעה בקצב איטי מאוד. צריכת הדלק מצוינת ומהטובות בקטגוריה.
-
נוחות והתנהגות
בעיר חספוס הכביש מורגש לעיתים יותר מדי והמתלה האחורי מתקשה לסנן שיבושים גדולים כשרעש המתלה מבלטי זאת. כשהמהירות עולה המצב משתפר ועדיין חיבורי כביש או שיבושים גדולים פחות מסוננים. רעשי הכביש והרוח מורגשים, בידד המנוע טוב.
התנהגות הכביש טובה, ההיגוי מדויק והאחיזה גבוהה.
בשביל סקודה קאמיק 2020 מסתדר עם האבנים הקטנות, אבל לא מייצר תחושה חסונה. ההרגשה שאינו גבוה פוגעת בביטחון הנהג במעבר על פני כפלי קרקע (מרווח הגחון סביר: 18.8 ס"מ).
 
-
תמורה למחיר
קאמיק יקר מהמקובל בקטגוריה. אבל הוא גם גדול ומרווח מהמקובל ומצליח במובן מסוים להתברג בין הפלחים. הוא גם מאובזר למדי בתחום הנוחות והבטיחות, כך שהתמורה טובה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2020 הגרסה הנמכרת הייתה סטייל 1 ליטר טורבו עם כ-730 יחידות.
אחריה גרסת אמבישן 1 ליטר טורבו עם כ-700 יחידות.
-
מה חדש בסקודה קאמיק 2020
דגם חדש לגמרי שלא היה בעבר בארץ או בעולם.
-
סיכום
יש לו את הקלפים להפוך לסיפור הצלחה נוסף של סקודה בארץ.