סקודה אניאק 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
סקודה אניאק הוא רכב הפנאי החשמלי הראשון של סקודה, והוא נחשף לראשונה בספטמבר 2020.
האניאק קטן רק במעט מסקודה קודיאק (D-SUV) ומבוסס על פלטפורמה מודלרית של קבוצת פולקסווגן המיועדת לכלי רכב חשמליים אותה הוא חולק עם פולקסווגן ID.3, אודי Q4 e-tron ואחרים.
בעולם אניאק מוצע עם מגוון סוללות: החל מ-55 קוט"ש (גרסת 50) ועד ל-82 קוט"ש (גרסת 80) המאפשרות טווח נסיעה של 340-517 ק"מ בהתאם לגרסה.
היצע המנועים בעולם רחב וניתן לבחור בין מנוע אחד (הנעה אחורית) לשניים (הנעה כפולה). גרסת הבסיס מציעה 148 כ"ס וגרסה '80' כבר עם 204 כ"ס.
גרסאות ההנעה הכפולה חזקות יותר - 80X עם 265 כ"ס או גרסת ה-RS עם הספק של 300 כ"ס ו-6.5 שניות ל-100 קמ"ש.
לישראל מגיעה רק גרסה 80 עם הסוללה הגדולה (204 כ"ס, 517 ק"מ).
-
עיצוב ונוכחות
עיצובו של אניאק לא "צועק" שמדובר ברכב חשמלי. הוא נראה כמעט כמו רכב רגיל מבית סקודה - ואנחנו אוהבים את זה.
-
תא נוסעים ומטען
בתא הנוסעים בולט צג המולטימדיה הגדול (13 אינץ') ושימוש נרחב בחומרים ממוחזרים (בהתאם לרמת הגימור). התוצאה הכללית נאה ומודרנית.
 
בצד החובה נציין הנדסת אנוש שאינה מצטיינת: תפעול מערכות הרכב ממסך המולטימדיה מחייב תשומת לב מהנהג. יש לא מעט משטחי פלסטיק נוקשים, ההרכבה אינה מצטיינת ומושב הנהג בינוני.
המרחב לנוסעים מלפנים ומאחור טוב מאוד.
תא המטען ענק (585 ל') ושימושי מאוד.
-
מנוע וביצועים
גרסת 80 מעמידה לרשות הנהג 204 כ"ס, ולמרות נתון משקל לא צנוע (מעל 2.1 טון) הביצועים טובים למדי.
טווח הנסיעה בגרסה זו עמד במבחן הדרכים בממוצע על כ-400 ק"מ. נתון טוב מאוד.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה של האניאק בינונית למדי, גם בעיר וגם מחוצה לה. לכך מוסיף אניאק רעשי כביש נוכחים ורעשים בולטים מכיוון המתלים.
היכולת הדינאמית טובה, עם יכולת מרשימה לשנות כיוון בהתחשב במשקל ובמימדים. לחיוב נציין את כושר הסיבוב הקטן שלו (9.3 מ'!) המסייע לתמרון עירוני.
-
תמורה למחיר
המחיר מקובל בקרב כלים דומים בסגמנט, ובזכות האיכות והיכולת הכוללת, התמורה מצוינת.
-
גרסאות ורמות גימור
סקודה אניאק מוצע בארץ בארבע רמות גימור הנבדלות ביניהן ברשימת האבזור אך גם בסגנון ובאווירה (חומרים שונים, למשל). בכל רמות הגימור מחוונים מוקרנים, משטח טעינה אלחוטי וצג "13 השולט כמעט בכל מערכות הרכב.
ברמת הגימור 'לופט' חישוקי "19, תאורת לד, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושב נהג ובקרת אקלים מפוצלת.
רמות הגימור 'לודג'' ו'לאונג'' נבדלות בעיקר במראה הפנים, ומוסיפות תאורת לד מטריקס, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת אחורית, בקרת אקלים תלת-אזורית ומצלמות היקפיות.
רמות הגימור 'סוויט' ו'אקו סוויט' מוסיפות חישוקי "20, סבכה מוארת, תפעול חשמלי למושב הנוסע, ריפוד עור, שולחנות מתקפלים בגב המושבים ועוד.
רמת הגימור הבכירה, 'ספורט ליין', מוסיפה שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים, פריטי עיצוב ספורטיביים, ריפוד עור משולב אלקנטרה ועוד.
-
בטיחות
באפריל 2021 אניאק נבדק ע"י יורו NCAP ונמצא זכאי לחמישה כוכבי בטיחות עם ציון גבוה במיוחד בהגנה על מבוגרים (94%) וגבוה בהגנה על ילדים (89%).
ברשימת אבזור הבטיחות ניתן למנות: מערכת בלימה אוטונומית, מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
-
מה חדש בסקודה אניאק 2024
באוקטובר 2023 סקודה הכריזה על גרסה מעודכנת האניאק. העדכון כלל בשלב הראשון את גרסת RS הספורטיבית בה ההספק הכולל של שני המנועים (הנעה כפולה) עומד כעת על 340 כ"ס, 41 כ"ס יותר מבעבר. תוספת הסוסים וכיול שונה מביאים לשיפור משמעותי בתאוצה – 5.5 שניות בלבד במקום 6.5 שניות בגרסת RS היוצאת.
הסוללה ללא שינוי – 82 קוט"ש ברוטו – אולם הספק הטעינה המהירה המירבי עלה ועומד כעת על 175 ק"ו במקום 135 ק"ו בעבר. טווח הנסיעה שופר גם הוא: 538 ק"מ (24 ק"מ יותר מבעבר).
זמן קצר לאחר מכן עודכנו גם הגרסאות הרגילות; סקודה אימצה את המנוע החשמלי החדש של הקונצרן אשר יוצע כסטנדרט בשידוך לסוללה הגדולה במבחר. שינוי זה נעשה לצד שינוי קל לשם הגרסה – למרות שהסוללה ללא שינוי (82 קוט"ש ברוטו, 77 נטו) שמה כעת יהיה 85 בגרסת ההנעה האחורית או 85X עם הנעה כפולה. בכל מקרה, הספק המנוע גבוה בהרבה: 286 כ"ס בשתי הגרסאות ושיפור של 82 כ"ס להנעה אחורית ו-21 כ"ס לכפולה.
בסקודה מציינים כי כל גרסאות הדגם יציגו כעת טווח משופר במעט, בזכות עדכוני תוכנה למערך ניהול האנרגיה. כעת לגרסת ההנעה האחורית טווח רשמי של 561 ק"מ (שיפור של 19 ק"מ) ולהנעה הכפולה טווח של 525 ק"מ (17 ק"מ יותר). גרסת 60 הבסיסית, שנותרה ללא שינוי – זכתה לשיפור טווח ל-399 ק"מ – שדרוג של כ-11 ק"מ.
בסקודה ניצלו את ההזדמנות גם לשדרג את רשימת האבזור הסטנדרטית אשר תכלול מעתה גם כריות אוויר לפגיעת צד מאחור, וילונות נוספים לחלונות מאחור, הכנה לוו גרירה, שקע USB-C נוסף ועוד. עוד מספרים בסקודה על ליטוש נוסף למערכת המולטימדיה שכוללת כעת ממשק משופר ועדכני יותר.
שיווק בישראל צפוי במהלך 2024.
-
סיכום
פנאי חשמל שימושי עם טווח מצוין.